Permalänk
Medlem

Gömma dator bakom tv:n

Jag funderar på att antingen skaffa en bärbar dator eller en i NUC-storlek och jag vill kunna hänga upp den i väggfästet bakom tv:n.

Har någon bra tips på hur jag kan göra?

Såhär ser tv:n ut på baksidan:

Jag har kollat att en dator kan få plats till höger och lite mellan plåten och tv:n, om det blir en bärbar.

Jag är inte jättehändig utan behöver en relativt enkel lösning. Hade också tänkt att hänga uppmanar liten digital förstärkare på andra sidan fästet…

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Jag kör med en NUC och dubbelhäftande tejp. Funkar för mig.

Permalänk
Medlem

Då du har gott om metall att göra fästen i kan du lätt hänga upp ett litet moderkort med antingen integrerad grafik eller grafikkort.
Det finns små nätagg med. Det mesta hänger på hur kraftfull dator du vill ha och hur mycket jobb du är redo för.

NUC som nämns ovan är en smidig lösning om kraften i en sådan räcker för dig.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Musikälskare

Satte upp min shield med dubbelhäftande tejp från amazon

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Jag kör med en NUC och dubbelhäftande tejp. Funkar för mig.

Skrivet av flashen:

Satte upp min shield med dubbelhäftande tejp från amazon

Problemet är att tv:n är räfflad på baksidan. Kan i och för sig gå med tjockare tejp…

Skrivet av SCORPIUS:

Då du har gott om metall att göra fästen i kan du lätt hänga upp ett litet moderkort med antingen integrerad grafik eller grafikkort.
Det finns små nätagg med. Det mesta hänger på hur kraftfull dator du vill ha och hur mycket jobb du är redo för.

NUC som nämns ovan är en smidig lösning om kraften i en sådan räcker för dig.

Kraften räcker, åtminstone om det är en i3:a. Fördelen med en bärbar skulle vara möjligheten att ta väck den och ha den i soffan, när det passar bättre.

Jag vill göra så lite jobb som möjligt då jag saknar det mesta ifråga om både verktyg och händighet. ☺️

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Jag vill göra så lite jobb som möjligt då jag saknar det mesta ifråga om både verktyg och händighet. ☺️

Ta några rejälare/större buntband (finns på typ biltema/jula osv för under 100 lappen) och dra runt dom på Nucen för att sedan dra fast dom i väggfästet till tvn?

Permalänk
Medlem

Många tipsar om tejp. Jag tycker det brukar fungera bra med klisterremsor av kardborre. Kan man temporärt avlägsna prylen utan att behöva tejpa om.

Tex. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/tejp-o...

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jodiodine:

Ta några rejälare/större buntband (finns på typ biltema/jula osv för under 100 lappen) och dra runt dom på Nucen för att sedan dra fast dom i väggfästet till tvn?

Problemet är att plåten ”kläms” mellan skenorna i väggen, vilket gör att det kan bli svårt att få en sån lösning stabil.

Skrivet av olga32:

Många tipsar om tejp. Jag tycker det brukar fungera bra med klisterremsor av kardborre. Kan man temporärt avlägsna prylen utan att behöva tejpa om.

Tex. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/tejp-o...

Intressant alternativ, om det går att få in i räfflorna. Får kanske testa det, om det blir en Nuc.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk

ett par skitlånga buntband runt plattan tv´n sitter skuvad i på väggfästet och datorn å dra åt så mycket du kan utan verktyg eller de går av så lär den aldrig lossna.

dvs om de e typ en nuc eller liknande minidator alternativt en raspberry pi som är mindre än eller marginellt större än plattan

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

För att slippa framtida kladdiga tejpmärken och hårda buntbandslösningar kör med velcro-band rakt igenom.
Vira runt där det behövs för att hålla upp NUC'en och det går lätt att lossa vid behov.
Nu kör vi...

Permalänk
Medlem

eller om du vill vara väldigt seriös, typ en bit aluminuim och sedan borra ut vesa fästen å fäst den mellan teven och fästet. Sedan fäst nuc eller dylikt på aluskivan.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

eller om du vill vara väldigt seriös, typ en bit aluminuim och sedan borra ut vesa fästen å fäst den mellan teven och fästet. Sedan fäst nuc eller dylikt på aluskivan.

Absolut, låter som en riktigt bra lösning och jag hade väl gjort på liknande sätt.
Men jag tänkte på trådskaparen LaoLao's kommentar...
"Jag är inte jättehändig utan behöver en relativt enkel lösning."

Så ville hålla det enkelt

Permalänk

Om du skall använda dig av en (inte alltför stor) bärbar dator så borde det inte vara så krångligt att rodda till det med en hållare/ställ för surfplattor/bärbara, finns ju många varianter. Och ett gäng buntband. Men det beror ju på hur mycket plats du har och vart du kan placera den.

Permalänk
Medlem

Jag har hittat en lösning, åtminstone för tillfället. Den involverar en gardinstång, ett par skruvar och kardborreband. 🙂

Tack för tipsen. De fick mig att tänka utanför ”min” box.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305