Smart eluttags-dosa för utläsning av förbrukning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Hum, något sånt här med jord kontakt.

https://www.aqara.com/en/single_switch_T1_with-neutral.html

Jag har ju gått över till Aqara, men givetvis kan det vara så att Xiaomi också funkar.

Precis en sådan. Lyckas aldrig skilja på Xiaomi och Aqara då det verkar vara exakt samma.

Finns med och utan nolla. Utan nolla är användbart om du ska montera bakom en strömbrytare och inte har tillgång till någon nolla. Ska du montera bakom eluttag ska du ha den med nolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Precis en sådan. Lyckas aldrig skilja på Xiaomi och Aqara då det verkar vara exakt samma.

Vissa Aqara saker, så som Aqara Hub M2 har Xiaomi appen inte stöd för och verkar inte heller få stöd för den utan du måste använda Aqara appen då

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Precis en sådan. Lyckas aldrig skilja på Xiaomi och Aqara då det verkar vara exakt samma.

Finns med och utan nolla. Utan nolla är användbart om du ska montera bakom en strömbrytare och inte har tillgång till någon nolla. Ska du montera bakom eluttag ska du ha den med nolla.

Läste nånstans att det är samma ägarbolag, vet inte varför de strular till det så här...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Jag har ett gäng äldre shelly relän som aldrig haft några som helst problem. Nu senast så installerade jag några av dom nya plus varianterna och fick samma bug att dom ibland rapporterar overvoltage.

Pratade med Shellys support och tipsades att installera beta firmware vilket åtgärdade problemet.
Jag tror även du kan ändra vid hur många volt du vill att den ska varna om det är så att matningen fluktuerar. Tror default var vid 240v.

jo jag har med fått den "fixen" med av support, dock återkommer det då och då. (inte lika ofta dock)
Det har inte spelat någon roll hur vi ställt inställningarna för V.
Det är som sagt vid hög last vi får felet, inte på dom som bara har ett par hundra watts belastning eller lägre,
vi har till och med mätt spänningen vid hård belastning för att se om felet är i installationen men den ligger stadig.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Homdax:

Läste nånstans att det är samma ägarbolag, vet inte varför de strular till det så här... nolla är ju för jord, så det är ju relevant bakom de flesta moderna uttagsdosor, oavsett om de är brytare eller strömfördelare. Fast det kan bli trångt ibland, det vet jag sedan tidigare "ingrepp".

Nolla är inte för jord, nolla är nolla och jord är jord. Sluta säga farliga saker.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Nolla är inte för jord, nolla är nolla och jord är jord. Sluta säga farliga saker.

Du har rätt. Fel av mig. Skall inte blandas ihop. Har redigerat inlägget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Precis en sådan. Lyckas aldrig skilja på Xiaomi och Aqara då det verkar vara exakt samma.

Xiaomi är tillverkaren och Aqara är produktserien. Samma som med Ikea och Trådfri. 😊

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Xiaomi är tillverkaren och Aqara är produktserien. Samma som med Ikea och Trådfri. 😊

Försökte kolla upp lite om det med www.mistore.se men det blev kalla handen. De säljer fortfarande endast Xiaomi's grejor. De kände inte igen Aqara som ett "systermärke" utan betraktar det som en konkurrent, vad jag förstår. Vilket är synd, för jag har bra erfarenhet av dem. https://mistore.se/collections/hubbar-sensorer . Dessa tycker jag är för stora... https://mistore.se/collections/hubbar-sensorer/products/xiaom...

Men för den som har plats eller kopplar dem med grenpropp så funkar det säkert.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hur är det det säkerheten på denna typ av enheter? Så länge dom håller sig på på lokala nätverket är det väl lugnt men vissa av dom berättar gärna om molnlösningar och att dom kan styras från var som helst vilket skapar en viss nervositet hos oss säkerhetsmedvetna

Så länge det är ingående trafik kan man väl blocka det i brandväggen men om det handlar om saker som "ringer hem" för att ta emot kommandon osv kan det snabbt bli svettigt om säkerheten är si då där...

Jag kör Shelly S pluggar enbart lokalt med HA.

Permalänk
Medlem

Hej och tack för alla svar! Den Shelly-pluggen jag testköpte fungerade så bra så nu har det blivit en hel del Shelly-grejor i både mitt och kärestans hus. Förutom diverse pluggar så är den en hel del "plus 1PM", en 3PM för värmepumpen, en Uni som styr om värmepumpen får använda elpatron eller inte, samt en till Uni för fjärrstyrning av garageporten. Allt snyggt presenterat i Home Assistant, och utan behov av (kinesiska) molntjänster.

Det var lite oroväckande med den "overvoltage"-buggen, då kärestan och jag bor långt från varandra och jag inte kan hjälpa henne när jag inte är där. Inget jag stött på än, ta i trä.
Skulle det räcka med att göra en automation som triggar på overvoltage i Home Assistant, som sedan kör reboot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av acandell:

Hej och tack för alla svar! Den Shelly-pluggen jag testköpte fungerade så bra så nu har det blivit en hel del Shelly-grejor i både mitt och kärestans hus. Förutom diverse pluggar så är den en hel del "plus 1PM", en 3PM för värmepumpen, en Uni som styr om värmepumpen får använda elpatron eller inte, samt en till Uni för fjärrstyrning av garageporten. Allt snyggt presenterat i Home Assistant, och utan behov av (kinesiska) molntjänster.

Det var lite oroväckande med den "overvoltage"-buggen, då kärestan och jag bor långt från varandra och jag inte kan hjälpa henne när jag inte är där. Inget jag stött på än, ta i trä.
Skulle det räcka med att göra en automation som triggar på overvoltage i Home Assistant, som sedan kör reboot?

ja det funkar så så länge som shelly pluggen startar om, dock en liten varning, skulle det vara ett riktigt fel på elsystemet är det ju inte jätte bra att ha en automation som
gång på gång återstartar modulen. så får du felet är det nog en bra ide att först mäta så inte "felet" är på riktigt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av acandell:

Hej och tack för alla svar! Den Shelly-pluggen jag testköpte fungerade så bra så nu har det blivit en hel del Shelly-grejor i både mitt och kärestans hus. Förutom diverse pluggar så är den en hel del "plus 1PM", en 3PM för värmepumpen, en Uni som styr om värmepumpen får använda elpatron eller inte, samt en till Uni för fjärrstyrning av garageporten. Allt snyggt presenterat i Home Assistant, och utan behov av (kinesiska) molntjänster.

Det var lite oroväckande med den "overvoltage"-buggen, då kärestan och jag bor långt från varandra och jag inte kan hjälpa henne när jag inte är där. Inget jag stött på än, ta i trä.
Skulle det räcka med att göra en automation som triggar på overvoltage i Home Assistant, som sedan kör reboot?

Jag rekommenderades av Shelly att installera beta. Efter det har overvoltage slutat bugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Jag rekommenderades av Shelly att installera beta. Efter det har overvoltage slutat bugga.

Vilken beta var det? Jag installerade på 0.11.4 idag, och kanske fixen är med där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av acandell:

Vilken beta var det? Jag installerade på 0.11.4 idag, och kanske fixen är med där.

Det var 0.11.1-beta1

Permalänk
Medlem
Skrivet av acandell:

Hej och tack för alla svar! Den Shelly-pluggen jag testköpte fungerade så bra så nu har det blivit en hel del Shelly-grejor i både mitt och kärestans hus. Förutom diverse pluggar så är den en hel del "plus 1PM", en 3PM för värmepumpen, en Uni som styr om värmepumpen får använda elpatron eller inte, samt en till Uni för fjärrstyrning av garageporten. Allt snyggt presenterat i Home Assistant, och utan behov av (kinesiska) molntjänster.

Det var lite oroväckande med den "overvoltage"-buggen, då kärestan och jag bor långt från varandra och jag inte kan hjälpa henne när jag inte är där. Inget jag stött på än, ta i trä.
Skulle det räcka med att göra en automation som triggar på overvoltage i Home Assistant, som sedan kör reboot?

Har enbart mätt hemma med enklare smart plugs men skulle vilja mäta förbrukningen för varmvattenberedaren.
Är inte så haj på detta alls, den är fast ansluten d.v.s. ingen kontakt och i säkringsskåpet har den två automatsäkringar.

Är det en Shelly 3EM jag ska ha då och så blir det över en kanal till att mäta något annat?

Hur är det vanliga Shelly Plug vid strömavbrott, kommer den ihåg vilket läge den ska vara i när stömmen kommer tillbaka?

Har för tillfället en D-Link W218 men den förblir avstängd efter ett strömavbrott så jag måste manuellt komma ihåg att slå på den igen för att värmepumpen ska starta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reckie:

Har enbart mätt hemma med enklare smart plugs men skulle vilja mäta förbrukningen för varmvattenberedaren.
Är inte så haj på detta alls, den är fast ansluten d.v.s. ingen kontakt och i säkringsskåpet har den två automatsäkringar.

Är det en Shelly 3EM jag ska ha då och så blir det över en kanal till att mäta något annat?

Hur är det vanliga Shelly Plug vid strömavbrott, kommer den ihåg vilket läge den ska vara i när stömmen kommer tillbaka?

Har för tillfället en D-Link W218 men den förblir avstängd efter ett strömavbrott så jag måste manuellt komma ihåg att slå på den igen för att värmepumpen ska starta.

Shelly Plug S kan ställas in att den slår på efter strömavbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Har enbart mätt hemma med enklare smart plugs men skulle vilja mäta förbrukningen för varmvattenberedaren.
Är inte så haj på detta alls, den är fast ansluten d.v.s. ingen kontakt och i säkringsskåpet har den två automatsäkringar.

Är det en Shelly 3EM jag ska ha då och så blir det över en kanal till att mäta något annat?

Hur är det vanliga Shelly Plug vid strömavbrott, kommer den ihåg vilket läge den ska vara i när stömmen kommer tillbaka?

Har för tillfället en D-Link W218 men den förblir avstängd efter ett strömavbrott så jag måste manuellt komma ihåg att slå på den igen för att värmepumpen ska starta.

Om beredaren är 1-fas och max 3600W så kan du antingen ha en 1PM eller plus 1PM som monteras i kopplingsdosan.

Är det 1-fas och mer än 3600W eller 2-fas kan du ha en "EM" med klämmor du sätter runt fas-ledarna, och så behöver den en nolla själv.

Är det 3-fas måste du ha en 3EM med tre klämmor + nolla. Monteras helst i säkringsskåpet.

Alla dessa är alltså saker du måste pilla med elinstallationer för, fast inte så komplicerat.

Alla shelly jag sett har inställningar för hur de ska bete sig vid strömavbrott: på, av eller samma som den var innan.

Shell EM och 3EM styr inte strömmen själv, så det är ingen risk att de förhindrar att beredaren går. Dock går det att styra av/på med dom men då behöver de kopplas till en kontaktor i säkringsskåpet.

Edit: Fel av mig. Båda kanalerna på EM måste vara på samma fas, så är det 2-fas så är det en 3EM som gäller.

Rättning