Bärbar till Adobes utbud, macOS eller windows 11?

Permalänk
Medlem

Bärbar till Adobes utbud, macOS eller windows 11?

Hej vänner!

Har påbörjat studier inom IT-design. Sitter på en hyfsat ny stationär pc med windows 11 hemma (I5-12600K/32gb ddr4) som jag redigerar bl a film med i premiere pro. Då min chromebook inte kan köra Adobes program är jag nu ute efter en laptop som grejar detta samt andra av adobes program när jag är på campus eller resande fot. Har funderat på någon typ av macbook alternativt laptop med windows 11. Har inte kört macOS på åratal och är en androidguy när det kommer till telefoner. Är dock villig att byta päron mot äpplen om det finns fördelar med det. Är med andra ord ganska lost när det kommer till macbook, känns som M1, M2 och Pro är snarlikt prissatta. De känns också generellt ganska dyra men kan dock komma undan snäppet billigare med viss studentrabatt. Vet inte vilka utmanare det finns när det gäller windows 11 i liknande prisklass? Ju billigare desto bättre givetvis, man tröttnar på nudlar efter ett tag. 16 gb ram ser jag som en nödvändighet för att den ska vara framtidssäker. Jag förväntar mig att min kamrat och jag ska hålla ihop i åtminstone 5 fantastiska år.

Vänder mig nu till den eminenta expertisen på sweclockers för att ledsaga och guida mig i mitt val. Så ös på med förslag, tips, pros & cons, ris och ros samt poetiska inlägg!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Känns som att det finns risk för att rekommendationerna blir pajkastning mellan mac eller Windows(sedan Intel eller amd).
Vad jag har förstått så är apples M1(inte kollat m2, men den skall vara bättre) vara jäkligt bra i videoredigering och andra grafiska program.
Samtidigt får man en ganska bra laptop för mac pengen.

Jag tror mac datorerna håller länge, men batteriet brukar ge sig med åren oavsett tillverkare.
Dock gillar jag såg inte iOS, skulle inte säga att det är dåligt tilltalar bara inte mig. Blir dock svårare för dig om du är beredd att bita i det sura äpplet (när jag skojade, någon har redan bitit på det).

Mac är bättre nu så de gamla skämten fungerar inte längre:
"Name one thing your PC can do that my Mac cannot!
- right click"

Permalänk
Medlem

@roca:
Skulle tro att en gammal MacBook Air M1 från 2020 presterar likvärdigt om inte bättre än din stationära i5-12600K i Adobe CC, såvida du inte har minst ett 3050 eller bättre som avlastar CPU:n.

Enda nackdelen med Apple Silicon är att ett fåtal funktioner och plugins inte fungerar. Detta går dock ofta att lösa genom att köra programmen genom Rosetta2 (x86), vilket även påverkar prestandan något.

Själv kör jag Adobe CC i både macOS och Windows. Väljer numera aldrig att använda Adobe CC i Windows om det inte är i absoluta nödfall.

Klarar du dig med de begränsningar som finns på MacBook rörande skärmstorlek och annat, så rekommenderar jag lätt Mac framför valfri Windows-laptop.

Har en MacBook Air M1 med 16GB RAM och 500GB SSD här och den fullständigt krossar min Dell XPS 13 i allt.

Ser egentligen inget skäl till att välja M1 Pro/Max eller M2 framför vanliga M1:an såvida man inte är ute efter en större laptop med fler portar.

Permalänk
Medlem

Skulle definitivt välja Mac. Bättre, billigare, tystare. Enda nackdelen är väl den usla mängden RAM för pengarna, skulle inte snåla med RAM.

Permalänk
Medlem

Om utseende och ljudnivå inte spelar någon roll så är en gaming PC med 3050Ti bättre och billigare på de flesta grafiska uppgifterna. Många är dessutom uppgraderingsbara m.a.p. RAM och SSD.

Vill du ha något smidigt, snyggt, ok skärm, bra pekplatta, ljudlös, bra batteritid etc etc så kan det vara värt några tusen extra för en Mac.

Hade personligen valt M1 Air för adope även fast jag inte gillar Apple generellt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Mac alla dagar i veckan.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Tack alla för era svar! Det blir en M1:a med 16 gb ram och 512 gb lagring.