Sony avtäcker Xperia 5 IV – kompakt telefon med videofokus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Med "kompakt" menar de att den är mindre än 70 mm bred.
Den är längre än en iPhone Mini förstås, men bara marginellt bredare och tjockare.

Skärmen är 21:9 vilket är lite extremt. Det går inte använda tum-diagonal för att jämföra skärmstorlek om skärmarna har olika aspekt-ratio.

Tyvärr blir en smal men lång telefon inte lättare att få ner i ett par damjeansfickor. Det här är vad en kompakt telefon borde betyda: https://androidenheter.se/storleksjamforelser/?samsung-galaxy...

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Skrivet av Starric:

Jag har kört Sony i flera år. Vill verkligen inte att de lägger ner. Inte för att jag är fanboy, men jag vill ha en mobil som:
+Kör Android
+Är vattentät
+Inte är för stor
+Har 3,5mm hörlursuttag

Sorterar man ut de kriterierna så får man "bara" Sony att välja på

ASUS Zenfone 9 finns med i dina begär

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem

Har en Xperia 5 från 2019. Är ambivalent om jag ska byta eller inte. Är egentligen inte missnöjd, men känner inget speciellt för den heller.
Kanske att batteritiden börjar bli lite snål. Behöver ladda var 1,5/2 dag. Och så dåligt är det inte, när man tänker efter.
Men när jag är man ute i skogen en helg, så behövs powerbank släpas med.
Sedan med att byta mobil, så är det inte bara mobilen som ska bytas.
Behöver skaffa nytt skal. Ny hållare till bilen, om inte den ställbara jag har fungerar. (vilket den borde göra då måtten är snarlika). Och bara arbetet med att ställa in den så som jag vill ha mobilen, gör mig svettig.
Helst av allt så hade jag sett motsvarande komponenter i storleken av den saknade Z3 Compact. (eller HTC Desire S)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Tyvärr blir en smal men lång telefon inte lättare att få ner i ett par damjeansfickor. Det här är vad en kompakt telefon borde betyda: https://androidenheter.se/storleksjamforelser/?samsung-galaxy...

Problemet är väl att typ ingen mobil går ner i fickan på damjeans. Inte ens mobilen du länkar till lär ju gå att få ner. Möjligen Samsungs Flip mobiler då kanske, men de blir ju väldigt tjocka istället så här kanske inte pga det istället.

Syrran kör mobilen i bakfickan och har gjort nu rätt många år, det är liksom bara gilla läget när byxorna ska vara tajta. Ska mobilen gå ner i fickan ordentligt så lär den ju vara "sådär" att kika på videoklipp, surfa med osv pga hur liten skärmen blir istället.

Så jag vet inte, förstår frustrationen och problemet men vet inte om det går göra mkt åt det. Förr när mobilen bara ringdes med eller SMS Skickades var det ju en annan femma. Nu gör man ju så mkt mer och vill ja större skärm.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Problemet är väl att typ ingen mobil går ner i fickan på damjeans. Inte ens mobilen du länkar till lär ju gå att få ner. Möjligen Samsungs Flip mobiler då kanske, men de blir ju väldigt tjocka istället så här kanske inte pga det istället.

Syrran kör mobilen i bakfickan och har gjort nu rätt många år, det är liksom bara gilla läget när byxorna ska vara tajta. Ska mobilen gå ner i fickan ordentligt så lär den ju vara "sådär" att kika på videoklipp, surfa med osv pga hur liten skärmen blir istället.

Så jag vet inte, förstår frustrationen och problemet men vet inte om det går göra mkt åt det. Förr när mobilen bara ringdes med eller SMS Skickades var det ju en annan femma. Nu gör man ju så mkt mer och vill ja större skärm.

Jag lider av samma problematik. Men går inte mobilen ner i byxfickorna blir det inget köp av den byxan. Enkelt.
Höll på att spontanköpa denna mobil här om dagen. Såg någon video där dom jämförde 5 IV med föregångaren och höll dom intill varandra. Shit vad liten den har blivit tänkte jag, men dom jämförde den med 1 IV som dom tyckte var föregångaren. 5IV är ju mindre, 5 III men bara 1 mm i bredd och höjd. Tyvärr för liten skillnad.

Permalänk
Skrivet av Thesqa:

Samma här. Blev lyrisk när jag läste kompakt och trodde dom skulle släppa en kompakt telefon och så var det en läsplatta igen

Inte konstigt att folk får börja ha dom där töntiga midjeväskorna igen (fast på tvären) när en kompakt mobil fortfarande är som en lite äldre surfplatta. Ser lite löjligt ut om man ser någon hålla i dom som en telefon när dom pratar också Större än huvudet.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Inte konstigt att folk får börja ha dom där töntiga midjeväskorna igen (fast på tvären) när en kompakt mobil fortfarande är som en lite äldre surfplatta. Ser lite löjligt ut om man ser någon hålla i dom som en telefon när dom pratar också Större än huvudet.

Fånigt påstående, en Xperia 5-någonting är betydligt mindre än t ex iPad Mini. Det är inte ens nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Fånigt påstående, en Xperia 5-någonting är betydligt mindre än t ex iPad Mini. Det är inte ens nära.

Endast i japan så är små telefoner idealet. Västvärlden är alltid 20 år efter dem på det området.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Problemet är väl att typ ingen mobil går ner i fickan på damjeans. Inte ens mobilen du länkar till lär ju gå att få ner. Möjligen Samsungs Flip mobiler då kanske, men de blir ju väldigt tjocka istället så här kanske inte pga det istället.

Mobilen jag länkar till går ju ner i fickan, därav att jag länkade den... En flip är helt uteslutet då min sambo inte klarar att inte ha sönder mobiler lite för ofta...

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Mobilen jag länkar till går ju ner i fickan, därav att jag länkade den... En flip är helt uteslutet då min sambo inte klarar att inte ha sönder mobiler lite för ofta...

Ok, för syrran skulle aldrig få ner en så stor mobil som du tar upp där och kallar "kompakt". Därav att jag skrev som jag gjorde...något längre än betalkortet som är med i jämförelsen, går inte ner utan att sticka upp. Och hon är ändå rätt lång (176, men det verkar inte ge djupare fickor xD)

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ok, för syrran skulle aldrig få ner en så stor mobil som du tar upp där och kallar "kompakt". Därav att jag skrev som jag gjorde...något längre än betalkortet som är med i jämförelsen, går inte ner utan att sticka upp. Och hon är ändå rätt lång (176, men det verkar inte ge djupare fickor xD)

Galaxy A3?? Fick ju jämföra den med den förra xperian då årets modell inte finns med än.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Galaxy A3?? Fick ju jämföra den med den förra xperian då årets modell inte finns med än.

Precis. Galaxy A3 skulle aldrig gå ner i hennes fickor. På tok för lång.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |