Kommer min mail sluta funka? (Google Workspace ett måste?)

Permalänk

Kommer min mail sluta funka? (Google Workspace ett måste?)

Hej

Jag fick mail från Google om "Google Workspace". Det är lite otydligt om jag måste ha det eller inte.

Jag har idag min domän (endast mailen) pekad till Google, och det framgår inte om jag måste ha Google Workspace framöver för att min mail skall fungera.

Vill verkligen inte betala för något jag inte behöver.

De säger i mailet typ:

"Gå inte miste om Google Workspace Business Starter

Enligt våra uppgifter har du inte angett några betalningsuppgifter för Google Workspace Business Starter-prenumerationen för lasseedsvik.se. Du har till och med den 21 september 2022 på dig att konfigurera faktureringsuppgifterna. Därefter stängs din prenumeration av.
Förhindra att alla tjänster stängs av för alla användare genom att logga in på Googles administratörskonsol."

Mailen är ju sjukt viktig så man blir minst sagt nervös när de säger att ens tjänster kommer stängas ner.

Någon som vet nåt?

Permalänk
Medlem

https://support.google.com/a/answer/2855120?hl=en&ref_topic=1...
"For businesses, the G Suite legacy free edition will no longer be available after June 27, 2022. Your account will be automatically transitioned to a paid Google Workspace subscription where we continue to deliver new capabilities to help businesses transform the way they work. In addition to recent innovations like smart canvas, meetings in documents, and dedicated Spaces to help organize people, topics and projects, Google Workspace includes more storage, increased security, 24/7 support, and more."

Du kommer att behöva betala

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samnils22:

Du kommer att behöva betala

Nej.

https://support.google.com/a/answer/60217#zippy=%2Ccan-i-keep...

Vad händer om jag har använt G Suite – äldre kostnadsfri utgåva för personligt bruk?
Privatpersoner och familjer som använder kontot i icke-kommersiellt syfte kan identifiera sig som personlig användare och återgå till en kostnadsfri prenumeration genom att klicka på knappen nedan (kräver ett konto som avancerad administratör) efter att ha uppgraderat till Google Workspace eller efter att vi automatiskt har genomfört uppgraderingen. Du kan fortsätta att använda din(a) anpassade domän(er) med Gmail, behålla åtkomsten till kostnadsfria Google-tjänster som Google Drive och Google Meet samt behålla köp och data.

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Nej.

https://support.google.com/a/answer/60217#zippy=%2Ccan-i-keep...

Vad händer om jag har använt G Suite – äldre kostnadsfri utgåva för personligt bruk?
Privatpersoner och familjer som använder kontot i icke-kommersiellt syfte kan identifiera sig som personlig användare och återgå till en kostnadsfri prenumeration genom att klicka på knappen nedan (kräver ett konto som avancerad administratör) efter att ha uppgraderat till Google Workspace eller efter att vi automatiskt har genomfört uppgraderingen. Du kan fortsätta att använda din(a) anpassade domän(er) med Gmail, behålla åtkomsten till kostnadsfria Google-tjänster som Google Drive och Google Meet samt behålla köp och data.

Tack för att du tog dig tid att reda ut detta!

Lite "lustigt" att du har avatar FK och jag är långtidssjukskriven och väntar nu på samtal från dem. Och att jag naturligtvis iom det är glad att jag, förhoppningsvis, slipper betala

Tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Lite "lustigt" att du har avatar FK och jag är långtidssjukskriven och väntar nu på samtal från dem. Och att jag naturligtvis iom det är glad att jag, förhoppningsvis, slipper betala

Tack igen!

Deras logotyp är så lik AMDs, fast pekar åt andra hållet och färgerna är inverterade.

Permalänk
Medlem

Nej, de har backat från kravet på betalning som andra redan påpekat. Det har avhandlats i den här tråden tidigare: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1664218-google-backar-...

Permalänk
Skrivet av Lunatech:

Nej, de har backat från kravet på betalning som andra redan påpekat. Det har avhandlats i den här tråden tidigare: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1664218-google-backar-...

Tackar!

Hmm jo.... det låter lite typiskt amerikanskt...... först "NI MÅSTE BETALA ANNARS FÅR NI ONT I KNÄNA!"......... och sen betalar en j-la massa pengar för att slippa......... och sen kommer det klassiska: "Vi är så snälla så vi låter er fortsätta..."......

Man kräks av sånt ibland...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lasseedsvik:

Tackar!

Hmm jo.... det låter lite typiskt amerikanskt...... först "NI MÅSTE BETALA ANNARS FÅR NI ONT I KNÄNA!"......... och sen betalar en j-la massa pengar för att slippa......... och sen kommer det klassiska: "Vi är så snälla så vi låter er fortsätta..."......

Man kräks av sånt ibland...

Nej, men det är typiskt ett företag vars mål är att tjäna pengar och växa. Dessutom är inte 52,2 Kr någon större summa med tanke på allt som du får tillgång till

Permalänk
Skrivet av anon297462:

Nej, det är typiskt ett företag vars mål är att tjäna pengar och växa

Alla företag ska tjäna pengar. Men konstiga är att 99% av alla företag blir så j-la skitnödiga i pressade situationer så det går åt fel håll med konstiga grejor som detta. Finns värre exempel men du fattar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lasseedsvik:

Alla företag ska tjäna pengar. Men konstiga är att 99% av alla företag blir så j-la skitnödiga i pressade situationer så det går åt fel håll med konstiga grejor som detta. Finns värre exempel men du fattar.

Bara FYI, du citerade mig medan jag redigerade inlägget - så du vet

Visst händer det att det går åt fel håll - men det är ju fortfarande deras mål. Strategisk företagsledning. Some you win, some you lose. Men pengarna är det som dom är ute efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Tack igen!

Tyckte det var lite roligt att de var så lika en gång i tiden.