Audiofiler... [snake oil-diskussion]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Ja men du har kan inte spela dem samtidigt vilket betyder att du har en viss fördröjning. Antingen spelar du olika stycken, och växlar fram och tillbaka, eller så spelar du samma stycke efter du spelat det en gång och då har du en viss fördröjning. Du kan ju inte göra en korrekt bedömning genom att spela 0-10s av en låt från en källa och sen 10-20s in i låten från en annan källa och kalla det blindtest. Du måste ju spela samma 10s och då har du minst 10s fördröjning där din hjärna ska komma ihåg exakt hur det lät.

Obs! Jag tycker svarvade skivor är bland det dummaste jag hört. Mina kommentarer rör enbart det faktum att det är svårt att göra korrekta blindtest, men jag blindtestar ju själv när jag väljer produkter då det är det bästa jag kan åstadkomma. Oftast är skillnaderna så pass stora att minnet fixar den där fördröjningen. Men något absolut test är det ju inte.

Jag är ingen förespråkare av kablar heller. Jag har då aldrig hört skillnad. Har fått förklarat för mig av ”audiofiler” att för att testa kablar måste man först lyssna på en ”ny kabel” i 3v (eller nåt i den stilen), och sen byta tillbaka till den gamla. Det låter som bullshit tycker jag. Även om det skulle vara sant så måste ju skillnaden va så extremt liten att det inte är värt besväret.

Den enda gången jag hört skillnad på högtalarkablar var när jag drog elkabel till köket.. Det hörde jag direkt. Frekvensomfång max 10kHz med elkabel, vilket är riktigt riktigt dåligt.

Jag vet inte varför det skulle ta flera sekunder att byta källa? Kan koppla om mellan källor momentant. Givetvis är det en del att tänka på när man riggar ett test, men särskilt svårt är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Ja men du har kan inte spela dem samtidigt vilket betyder att du har en viss fördröjning. Antingen spelar du olika stycken, och växlar fram och tillbaka, eller så spelar du samma stycke efter du spelat det en gång och då har du en viss fördröjning. Du kan ju inte göra en korrekt bedömning genom att spela 0-10s av en låt från en källa och sen 10-20s in i låten från en annan källa och kalla det blindtest. Du måste ju spela samma 10s och då har du minst 10s fördröjning där din hjärna ska komma ihåg exakt hur det lät.

Obs! Jag tycker svarvade skivor är bland det dummaste jag hört. Mina kommentarer rör enbart det faktum att det är svårt att göra korrekta blindtest, men jag blindtestar ju själv när jag väljer produkter då det är det bästa jag kan åstadkomma. Oftast är skillnaderna så pass stora att minnet fixar den där fördröjningen. Men något absolut test är det ju inte.

Jag är ingen förespråkare av kablar heller. Jag har då aldrig hört skillnad. Har fått förklarat för mig av ”audiofiler” att för att testa kablar måste man först lyssna på en ”ny kabel” i 3v (eller nåt i den stilen), och sen byta tillbaka till den gamla. Det låter som bullshit tycker jag. Även om det skulle vara sant så måste ju skillnaden va så extremt liten att det inte är värt besväret.

Man kan ju spela A i högra kanalen och B i vänstra samtidigt till exempel, sen växla helt mellan A och B också. Sen kan man spela samma låt igen men byta A och B för att samma sektioner ska spelas från olika system

Finns många saker man kan göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Man kan ju spela A i högra kanalen och B i vänstra samtidigt till exempel, sen växla helt mellan A och B också. Sen kan man spela samma låt igen men byta A och B för att samma sektioner ska spelas från olika system

Finns många saker man kan göra

Ja förutsatt att du kör via stängda hörlurar och att din hörsel är identisk så skulle detta kunna funka.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Ja förutsatt att du kör via stängda hörlurar och att din hörsel är identisk så skulle detta kunna funka.

Går absolut att göra med högtalare också, och genom att köra flera pass går det att jämna ut för hörsel med

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Inget försvar till audiofiler men blindtest av ljud är extremt svårt. Du måste förlita dig till ditt minne. Du kan hålla upp två tavlor bredvid varandra och se skillnader. Ska du lyssna måste du också komma ihåg hur det ena låter när du lyssnar på det andra

Ja vårat ljudminne är ganska dåligt. Men det är ju just därför som blindtester är bra eftersom väl uppsatta så kan man byta utan någon vidare delay, plus att som vanligt med blindtester så lämnas bias ut helt o hållet vilket är fullt nödvändigt för att inte färga sitt val på ett eller annat sätt. O det är ju extra viktigt just när dom allra flesta prylar låter _extremt_ lika. All bias måste bort, därför är blindtester o mätningar det enda sättet att testa ljudprylar.
Fast sen å andra sidan, just eftersom dom flesta prylar idag låter så pass lika idag så bryr iaf inte jag mig så mycket om just den delen längre, utan det är funktionalliteten, utseende o priset som är det viktigare

Däremot förstår jag inte riktigt hur du kan argumentera mot blindtester för att dom är svåra pga vårat ljudminnet, men samtidigt så argumenterar du för att du har testat många olika prylar o hör skillnad mellan dom, men du lär det ju ha gått betydligt längre mellan lyssningarna? Eller hur tänker du där?

Men den där switchen som LTT testar (o andra grejer i tråden) visar ju bara på extremerna i audiofilvärlden. Det är alltså helt uppenbar snake oil, men sen finns det ju ingen tydlig linje när en pryl går från att vara helt användbar på riktigt till att bli just snake oil, utan det finns mååånga prylar som ligger nånstans där i gradienten. Alla dyra streamers, högupplösta DACs, enorma o asdyra hemmastereostärkare etc. Jag menar inte att dom är dålig, men dom ligger ofta så långt över vad våra mänskliga öron klarar att dom så gott som blir snake oil då dom säljs enbart för att det ska tjänas pengar, inte för att _faktiskt_ förbättra ljudet i nåns hifianläggning.
För att gå in lite mer specifikt så kan vi ju ta det där med högupplösta DACs. Har väl gått igenom tidigare varför det är onödigt att gå över 16/44.1khz, men för att ta det kort, 120dB SNR o 20khz bandbredd räcker för _allt_. Men ändå så är det folk som argumenterar för att "24bit, det är grejer det!". Blir då lite nyfiken faktiskt om dom skulle klara av ett blindtest mellan 16bit o 8bit ens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

För att gå in lite mer specifikt så kan vi ju ta det där med högupplösta DACs. Har väl gått igenom tidigare varför det är onödigt att gå över 16/44.1khz, men för att ta det kort, 120dB SNR o 20khz bandbredd räcker för _allt_. Men ändå så är det folk som argumenterar för att "24bit, det är grejer det!". Blir då lite nyfiken faktiskt om dom skulle klara av ett blindtest mellan 16bit o 8bit ens?

Skillnaden i bitdjup återspeglas främst i brusnivån. En 16-bitarsfil kommer ha en brusnivå på -90dB medan det i en åttabitarsfil ligger på -42dB. Det är alltså vid tystnad som man kan höra skillnaden, inte en kort klipp mitt i en låt där bruset överröstas av andra ljud. Det är därför felaktigt att dra slutsatsen att skillnader överlag inte är hörbara enbart baserat på detta test. Halkar man uppåt 24-bit är det givetvis mer akademiskt om någon hör skillnaden i brusnivå, men mellan 8- och 16-bit är det definitivt hörbart i en tyst passage. I takt med att man blir äldre blir det dock progressivt svårare att höra även denna skillnad, och som konsekvens än mer tramsigt med högupplöst material.

Det länkade testet är lite som att försöka se skillnaden mellan grönt och blått i ett mörklagt rum, och man kan givetvis inte dra slutsatsen att det därmed inte går att se skillnad på färgerna efter att man tänder lampan.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Skillnaden i bitdjup återspeglas främst i brusnivån. En 16-bitarsfil kommer ha en brusnivå på -90dB medan det i en åttabitarsfil ligger på -42dB. Det är alltså vid tystnad som man kan höra skillnaden, inte en kort klipp mitt i en låt där bruset överröstas av andra ljud. Det är därför felaktigt att dra slutsatsen att skillnader överlag inte är hörbara enbart baserat på detta test. Halkar man uppåt 24-bit är det givetvis mer akademiskt om någon hör skillnaden i brusnivå, men mellan 8- och 16-bit är det definitivt hörbart i en tyst passage. I takt med att man blir äldre blir det dock progressivt svårare att höra även denna skillnad, och som konsekvens än mer tramsigt med högupplöst material.

Det länkade testet är lite som att försöka se skillnaden mellan grönt och blått i ett mörklagt rum, och man kan givetvis inte dra slutsatsen att det därmed inte går att se skillnad på färgerna efter att man tänder lampan.

Jo det var jag ju faktiskt fullt medveten om, därför den lilla smilyn i slutet Men lite seriöst ändå, för många kopplar bitdjup som nån slags ljudkvalitetssiffra, men i själva verket är det just enbart brusgolvet det handlar om, iiiinget annat, vilket blir tydligt när man gör det där testet. För en 8-bit fil kan fortfarande låta väldigt bra, om än med lite hörbart brus vid tystare partier. Dock går det att få ner brusgolvet om man använder format dither, vet ingen siffra för just 8bit, men 16bit går ju att ta från 96dB upp till 120dB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Går absolut att göra med högtalare också, och genom att köra flera pass går det att jämna ut för hörsel med

Hur skulle det gå till? Högtalarna kommer stå på olika platser?

Skrivet av Gurrrra:

Däremot förstår jag inte riktigt hur du kan argumentera mot blindtester för att dom är svåra pga vårat ljudminnet, men samtidigt så argumenterar du för att du har testat många olika prylar o hör skillnad mellan dom, men du lär det ju ha gått betydligt längre mellan lyssningarna? Eller hur tänker du där?

Därför att jag tycker inte alla apparater låter extremt lika till skillnad från dig. Vi har redan haft den diskussionen. Jag säger inte att blindtest är ovärt att göra. Jag påstår att det är svårt att göra bra och med apparater som låter väldigt lika är det extremt svårt.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Den enda gången jag hört skillnad på högtalarkablar var när jag drog elkabel till köket.. Det hörde jag direkt. Frekvensomfång max 10kHz med elkabel, vilket är riktigt riktigt dåligt.

Jag vet inte varför det skulle ta flera sekunder att byta källa? Kan koppla om mellan källor momentant. Givetvis är det en del att tänka på när man riggar ett test, men särskilt svårt är det inte.

Det handlar inte om tiden det tar att byta källa.
Låt säga att du spelar en viss låt från källa A 0-10s och sen direkt byter till källa B där du igen spelar låten 0-10s. Då är det alltså 10s emellan att du hörde sekund 0 med källa A till att du hör sekund 0 med källa B.
Nu är 10s ett exempel och ofta vill man lyssna längre på en låt för att få fram fler nyanser.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jo det var jag ju faktiskt fullt medveten om, därför den lilla smilyn i slutet Men lite seriöst ändå, för många kopplar bitdjup som nån slags ljudkvalitetssiffra, men i själva verket är det just enbart brusgolvet det handlar om, iiiinget annat, vilket blir tydligt när man gör det där testet. För en 8-bit fil kan fortfarande låta väldigt bra, om än med lite hörbart brus vid tystare partier. Dock går det att få ner brusgolvet om man använder format dither, vet ingen siffra för just 8bit, men 16bit går ju att ta från 96dB upp till 120dB.

Trots att det var rock med Niel Young hörde man klart skillnad på 16/8bitar ja. Skillnaderna hörs betydligt bättre i klassisk musik. (Rock kan man ju till och med lyssna framgångsrikt på mellanvåg..hehe). Jag skulle hellre kalla det för distorsion än brus. Kvantiseringsbruset finns där givetvis, men det är disten som stör mig mest på 8 bitar.

När Sony lanserade Video8 på mitten av 80-talet (1985 lyssnade jag på det här i Göteborg, på Ljud&Bild) fanns det förutom AFM i mono även 8bitars "DIGITAL STEREO" som Sony var så stolta över. Stod med stora bokstäver DIGITAL STEREO på bandspelarna.

Minns jag rätt körde Sony med 8bit 32kHz olinjär kvantisering i systemet. Det lät bedrövligt! Distorsionen var både lömsk och hemsk, för man fick huvudvärk om man lyssnade på systemet för länge.

Finns jättelite om Sonys 8-bit system på internet, men hittade denna video på YT. Det verkar vara ljudet från systemet som hörs, även om bilderna inte är synkade. Det är ungefär som det vore "grus" runt ljudbilden i pianospelet. Kan säga att systemet floppade för Sony..

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Det handlar inte om tiden det tar att byta källa.
Låt säga att du spelar en viss låt från källa A 0-10s och sen direkt byter till källa B där du igen spelar låten 0-10s. Då är det alltså 10s emellan att du hörde sekund 0 med källa A till att du hör sekund 0 med källa B.
Nu är 10s ett exempel och ofta vill man lyssna längre på en låt för att få fram fler nyanser.

Nej, så gör man givetvis inte. Man spelar samma låt i ett svep och byter omväxlande mellan källa A och källa B.

Tänk ungefär som när du lyssnar på ett kassettband och trycker "Dolby On" och "Dolby Off".
Höll mycket på med sånt under 80/90-tal. Vi var ett gäng som var delade i två delar: Halva höll på TDK AD, andra halva höll på Maxell UD. Sedan var det stackars Jocke som ensam höll på Sony HF.. Vi riggade två kassettdäck av samma modell, startade båda samtidigt och lyssnade på Maxell respektive TDK. Bandens innehåll var kopior från CD. Var rätt kul, saknar den tiden lite..

Experimenten lärde oss till slut att tweaka bias så både Maxell och TDK lät till förväxling lika. (Bias kunde ändras med skruvmejsel inne i maskinerna).

Sorry för nostalgianfallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@Chromatic
Testade detta, men det tog en stund för att inte förvirra mig själv med endianness och annat strul. Det hade nog gått lättare att göra just detta i C än Python som jag valde.

https://exscape.org/temp/WAV-korruption.zip
OBS, volymvarning vid 11 sek in -- valde ett klipp med både låg och hög volym (ett klipp från Opeths "The Drapery Falls").

En fil är original, en har 165 207 trasiga bits (alltid den sista biten i en sample), och en har 1660 helt slumpplacerade trasiga bits.

Se om ni kan gissa vilka filer som är vilka.

Facit:

A har 165 207 trasiga bits, men alla är den sista biten i varje sample. De flesta samples är dock OK, valde ut typ 1% av dem att paja.
B är originalet, konverterat FLAC -> WAV; källfilen rippad från skivan med EAC för många år sedan.
C har 1660 trasiga bits på slumpvalda ställen, så ett flertal av dem är viktiga och hörs väldigt tydligt. Omkring 99.9% av samples är orörda.

Dold text

Det var ju lätt även ur Tv'ns högtalare.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Nej, så gör man givetvis inte. Man spelar samma låt i ett svep och byter omväxlande mellan källa A och källa B.

Tänk ungefär som när du lyssnar på ett kassettband och trycker "Dolby On" och "Dolby Off".
Höll mycket på med sånt under 80/90-tal. Vi var ett gäng som var delade i två delar: Halva höll på TDK AD, andra halva höll på Maxell UD. Sedan var det stackars Jocke som ensam höll på Sony HF.. Vi riggade två kassettdäck av samma modell, startade båda samtidigt och lyssnade på Maxell respektive TDK. Bandens innehåll var kopior från CD. Var rätt kul, saknar den tiden lite..

Experimenten lärde oss till slut att tweaka bias så både Maxell och TDK lät till förväxling lika. (Bias kunde ändras med skruvmejsel inne i maskinerna).

Sorry för nostalgianfallet.

Jo men då spelar du inte samma stycke, vilket inte är nåt jätteproblem med prylar som låter rätt olika. Det blir dock betydligt svårare när skillnaderna är små tycker jag

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Jo men då spelar du inte samma stycke, vilket inte är nåt jätteproblem med prylar som låter rätt olika. Det blir dock betydligt svårare när skillnaderna är små tycker jag

Det är ju samma låt och stycke som spelas synkroniserat, gick inte detta fram?

Permalänk

Audiofiler är typ raka motsatsen till mig. I princip allt jag köper om det är dyrt blir jag besviken på, ju dyrare ju större skillnad vill jag ha emot det billiga.
Pratar man då om högtalarkablar och man med blindtest inte kan höra skillnad på ett par hötalarkablar för 10kr eller ett par för 20 000kr. Och man hittar på ena och andra ursäkten för att varför man i blindtest inte kan höra skillnad. Så kom inte med påståendet att man är mer kräsen än oss andra, man är något annat.

Jag håller dock med att vissa saker är svårt att avgöra vad som är bäst. Jämför man olika högtalarsystem så kan skillnaden vara så stor så att man 100 gånger av 100 i blindtest kan säga vilken som är vilken. Men att därifrån säga vilken som är bäst är lite av en smaksak anser jag. Mest tydligt tycker jag det är på foton från mobiltelefoner där typ alla med normal syn ser skillnad, men folk har olika åsikter kring vilken som är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Det är ju samma låt och stycke som spelas synkroniserat, gick inte detta fram?

Jag kanske missförstår men hur menar du synkroniserat? När du växlar till källa B så gör du ju inte det på samma ställe i låten (dvs ett annat stycke) där du började lyssna på källa A. Har du en testton som är konstant så spelar det ingen roll. Men att spela en låt och växla A, B är ju ingen bra idé, då låten högst troligt spelas på helt olika frekvenser vid olika tidpunkter.

Ex en av låtarna jag brukar använda när jag lyssnar på nya högtalare är Yosi Horikawa Bubbles. Men det är egentligen bara de första 10-15s jag är intresserad av. Om jag skulle spela det och sen switcha till källa B skulle det inte ge mig särskilt mycket.
Det är så jag resonerar iaf

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Jag kanske missförstår men hur menar du synkroniserat? När du växlar till källa B så gör du ju inte det på samma ställe i låten (dvs ett annat stycke) där du började lyssna på källa A. Har du en testton som är konstant så spelar det ingen roll. Men att spela en låt och växla A, B är ju ingen bra idé, då låten högst troligt spelas på helt olika frekvenser vid olika tidpunkter.

Ex en av låtarna jag brukar använda när jag lyssnar på nya högtalare är Yosi Horikawa Bubbles. Men det är egentligen bara de första 10-15s jag är intresserad av. Om jag skulle spela det och sen switcha till källa B skulle det inte ge mig särskilt mycket.
Det är så jag resonerar iaf

Båda ljudkällorna (kassettdäcken, cd-spelarna whatever) spelar samma musik samtidigt. Men man lyssnar bara på "en i taget", samtidigt som man då och då under musikstycket byter mellan "A" och "B". A=kassettdäck 1, B=kassettdäck 2. Eller CD-spelare då, eftersom tråden handlar lite mer om "svarvade CD"..

Men ska du envisas med att enbart lyssna på 15 sekunder i början av en låt, ställer metoden till det för dig. Knepigt att bara vara intresserad av 10-15 sekunder förresten? -Men alla gör som de vill.. Du får väl iterera då i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Båda ljudkällorna (kassettdäcken, cd-spelarna whatever) spelar samma musik samtidigt. Men man lyssnar bara på "en i taget", samtidigt som man då och då under musikstycket byter mellan "A" och "B". A=kassettdäck 1, B=kassettdäck 2. Eller CD-spelare då, eftersom tråden handlar lite mer om "svarvade CD"..

Men ska du envisas med att enbart lyssna på 15 sekunder i början av en låt, ställer metoden till det för dig. Knepigt att bara vara intresserad av 10-15 sekunder förresten? -Men alla gör som de vill.. Du får väl iterera då i så fall.

Ja men det blir inte rätt imo. För du lyssnar inte på samma musik. Ja det är samma låt, men inte samma stycke av låten.

Nej det är inte alls konstigt. Just den låten har ett väldigt särpräglat intro och det är just det jag vill lyssna på.
Nu va det bara ett exempel, jag brukar blanda låtar som jag tycker framhäver vissa egenskaper, och sen lyssnar jag på de favoritlåtarna som jag troligen kommer spela mest på anläggningen. Men även här kan ju en låt ha olika frekvenser beroende på var i låten man spelar.

Men som vanligt, var och en får och ska göra det som är bäst för dem

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Därför att jag tycker inte alla apparater låter extremt lika till skillnad från dig. Vi har redan haft den diskussionen. Jag säger inte att blindtest är ovärt att göra. Jag påstår att det är svårt att göra bra och med apparater som låter väldigt lika är det extremt svårt.

Fast det handlar inte om tyckande, det handlar om mätbara faktan.
O att blindtesterär svårt att genomföra med apparter som låter väldigt lika är ju själva poängen med blindtest vetja. Hör man ingen skillnad när inga bias är ivägen så är det ingen skillnad
Btw, Yosi Horikawa är bra skit! Själv gillar jag Letters bäst, stereobredden på den är riktigt schysst!

Skrivet av Networker:

Trots att det var rock med Niel Young hörde man klart skillnad på 16/8bitar ja. Skillnaderna hörs betydligt bättre i klassisk musik. (Rock kan man ju till och med lyssna framgångsrikt på mellanvåg..hehe). Jag skulle hellre kalla det för distorsion än brus. Kvantiseringsbruset finns där givetvis, men det är disten som stör mig mest på 8 bitar.

Jag lyssnade på en bråkig buss så jag hörde ingen skillnad. Med om du hörde kvantiseringsdist så betyder det ju att dom inte dithrat, för enda skillnaden som bör finnas om dom gjort rätt är ju just brus. Men då fallerade hela det testet alltså, trist :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Fast det handlar inte om tyckande, det handlar om mätbara faktan.
O att blindtesterär svårt att genomföra med apparter som låter väldigt lika är ju själva poängen med blindtest vetja. Hör man ingen skillnad när inga bias är ivägen så är det ingen skillnad
Btw, Yosi Horikawa är bra skit! Själv gillar jag Letters bäst, stereobredden på den är riktigt schysst!
Jag lyssnade på en bråkig buss så jag hörde ingen skillnad. Med om du hörde kvantiseringsdist så betyder det ju att dom inte dithrat, för enda skillnaden som bör finnas om dom gjort rätt är ju just brus. Men då fallerade hela det testet alltså, trist :/

Det lät ju "bra" för att vara 8 bitar, men jag hör distorsionen rätt tydligt. Och då sitter jag bara i sovrummet med en Samsung soundbar kopplad till TV som i sin tur är kopplad till PC. Orkade inte dra igång rejälare don.

Mätbara fakta får man om man kopplar in signalen till spektrumanalysatorer och oscilloskop. Åtta bitar återskapar allt från digitala bilder till ljudvågor betydligt sämre än 16. Åtta bitar har bara 256 möjliga värden (0-255) medan 16 bitar har 65536 möjliga värden. (0-65535). Sedan har samplingsfrekvensen också betydelse hur många "samples per second" man kan återskapa/"få ut".
Har mest att göra med hur bra diskanten låter. Ju högre desto bättre. Märks mest när man lyssnar länge på musik, i alla fall för mig. Diskanten blir tröttande i mina öron om samplingsfrekvensen är för låg. Men då måste jag ha lyssnat rätt länge. (Samma sak med mp3, får huvudvärk om jag lyssnar på mp3 i mer än kanske en halvtimme eller så. Inte som bakgrundsmusik, men som "aktivt" lyssnande.)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Networker:

Den enda gången jag hört skillnad på högtalarkablar var när jag drog elkabel till köket.. Det hörde jag direkt. Frekvensomfång max 10kHz med elkabel, vilket är riktigt riktigt dåligt.

Det du hörde skillnad på var skillnaden i kabelimpedans/area och inte mellan olika "kabeltyper" en lampsladd är typiskt kring 0,7 mm^2 och det som säljs som högtalarkabel brukar sällan vara under 1,5mm^2, och det räcker med nån meter lampsladd för att impedansen i kabeln ska närma sig högtalarens och då blir det en filtereffekt och det har du uppenbarligen hört.
Det kanske till och med är så att du borde haft ännu grövre kablage för att optimera det även om bytet du gjorde förbättrade ljudet, däremot gör det ingen skillnad vad kabeltypen kallas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Det lät ju "bra" för att vara 8 bitar, men jag hör distorsionen rätt tydligt. Och då sitter jag bara i sovrummet med en Samsung soundbar kopplad till TV som i sin tur är kopplad till PC. Orkade inte dra igång rejälare don.

Mätbara fakta får man om man kopplar in signalen till spektrumanalysatorer och oscilloskop. Åtta bitar återskapar allt från digitala bilder till ljudvågor betydligt sämre än 16. Åtta bitar har bara 256 möjliga värden (0-255) medan 16 bitar har 65536 möjliga värden. (0-65535). Sedan har samplingsfrekvensen också betydelse hur många "samples per second" man kan återskapa/"få ut".
Har mest att göra med hur bra diskanten låter. Ju högre desto bättre. Märks mest när man lyssnar länge på musik, i alla fall för mig. Diskanten blir tröttande i mina öron om samplingsfrekvensen är för låg. Men då måste jag ha lyssnat rätt länge. (Samma sak med mp3, får huvudvärk om jag lyssnar på mp3 i mer än kanske en halvtimme eller så. Inte som bakgrundsmusik, men som "aktivt" lyssnande.)

Jag jag lyssnade hemma nu o kunde höra lite dist, o även ett nulltest visade detsamma, men som sagt det visar bara på att dom inte använt nån dither (aka brus) vilket gör hela testat helt meningslöst eftersom dither _ska_ användas. Skillnad i bitdjup är om allt gjorts rätt enbart brusgolv o inget annat. Angående bild så är det nåt där dither tyvärr alltför ofta saknas då man ofta ser stairstepping. Tillomed när jag lirade Shadow of the Tomb Raider nyligen i HDR på min OLED-tv så såg jag stairstepping vilket var rätt sorglit. Lite dither hade gjort det såå mycket snyggare!
Samplefrekvens har med diskant att göra ja, men 44.1khz räcker bra det för att du inte ska ha några hörbara diskantproblem. Ökad samplefrekvens ger bara snällare AA-filter, men det är sällan ett problem idag. O skulle AA-filtret störa så är det mest att den kapar lite av diskanten i toppen, vilket du antagligen inte hör heller. Fasskiftning kan det också ge, men det hör du inte heller. Aliasing däremot kan höras väldigt tydligt o kan vara tröttande för öronen, men hör du sånt så har någon återigen gjort fel.
Får du huvudvärk av MP3 så lär det krävas rätt låg bitrate för att det ska ske, för inte en chans att 320kbps skulle på nåt sätt ge dig huvudvärk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Fast det handlar inte om tyckande, det handlar om mätbara faktan.
O att blindtesterär svårt att genomföra med apparter som låter väldigt lika är ju själva poängen med blindtest vetja. Hör man ingen skillnad när inga bias är ivägen så är det ingen skillnad
Btw, Yosi Horikawa är bra skit! Själv gillar jag Letters bäst, stereobredden på den är riktigt schysst!
Jag lyssnade på en bråkig buss så jag hörde ingen skillnad. Med om du hörde kvantiseringsdist så betyder det ju att dom inte dithrat, för enda skillnaden som bör finnas om dom gjort rätt är ju just brus. Men då fallerade hela det testet alltså, trist :/

Det är inte fråga om mätbara fakta utan en fråga om hur man tolkar faktan och vill jag hävda, hur man upplever ljudet. Jag tycker olika förstärkare låter olika. Vissa låter lika absolut men alla låter inte lika. Olika dämpfaktor osv påverkar mer än du kanske tolkar genom att bara läsa av frekvenskurvan.

Benchmark har ett ganska intressant inlägg kring detta:

https://benchmarkmedia.com/blogs/application_notes/audio-myth...

Nu är det ju inget som ASR mäter så det är väl ointressant då antar jag…

Själva poängen med blindtest är inte att det ska vara svårt att skilja på produkter som låter lika. Poängen är att man ska kunna bedöma en produkt enbart med öronen, utan att använda andra sinnen eller bias. Om det är lätt eller svårt har inte med blindtest att göra.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det du hörde skillnad på var skillnaden i kabelimpedans/area och inte mellan olika "kabeltyper" en lampsladd är typiskt kring 0,7 mm^2 och det som säljs som högtalarkabel brukar sällan vara under 1,5mm^2, och det räcker med nån meter lampsladd för att impedansen i kabeln ska närma sig högtalarens och då blir det en filtereffekt och det har du uppenbarligen hört.
Det kanske till och med är så att du borde haft ännu grövre kablage för att optimera det även om bytet du gjorde förbättrade ljudet, däremot gör det ingen skillnad vad kabeltypen kallas.

Långa kablar blir till kondensatorer i praktiken. Filterkondensatorer alltså, som filtrerar bort främst högre frekvenser. Sant gällande impedansen. Biltemakabeln var tjockare, men absolut ingen "monsterkabel". Så att använda lampsladd till högtalarna är inget att rekommendera. Finns också en möjlig säkerhetsrisk, då sladdarna kan misstas. (Förväxlar sladdarna "på golvet" om båda ser lika ut. Förväxlar med sladd som har 230v.) Nej, det är inget bra med lampsladdar till högtalare.

Men behövs inget dyrt heller. Räcker med "Biltema".

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Det är inte fråga om mätbara fakta utan en fråga om hur man tolkar faktan och vill jag hävda, hur man upplever ljudet. Jag tycker olika förstärkare låter olika. Vissa låter lika absolut men alla låter inte lika. Olika dämpfaktor osv påverkar mer än du kanske tolkar genom att bara läsa av frekvenskurvan.

Benchmark har ett ganska intressant inlägg kring detta:

https://benchmarkmedia.com/blogs/application_notes/audio-myth...

Nu är det ju inget som ASR mäter så det är väl ointressant då antar jag…

Själva poängen med blindtest är inte att det ska vara svårt att skilja på produkter som låter lika. Poängen är att man ska kunna bedöma en produkt enbart med öronen, utan att använda andra sinnen eller bias. Om det är lätt eller svårt har inte med blindtest att göra.

Ja se där, får se om/när jag orkar läsa allt det där, men det är alltså utgångsimpedansen som egentligen är grejen. ASR verkar ha lite kommentarer på den, med bl a Amir själv som håller med. Han skriver dock också att vanliga högtalarstärkare sällan har problem hög utgångsimpedans så det mäts inte, medans hörlursstärkare görs det på.
O ska jag vara helt ärlig så har jag nog aldrig lyssnat på en hörlursförstärkare utöver dom som sitter i en vanlig reciever eller dom i datorer. Så visst är det faktiskt möjligt att det har varit variationer i frekvensgången, men eftersom jag alltid EQar mina hörlurar (till stor del genom att bara lyssna, men ibland också med hjälp av mätningar på internet) så har dom eventuella variationerna inte spelat nån roll alls i slutändan.