Audiofiler... [snake oil-diskussion]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eFoppa:

Tycker det bästa är att bilda sig sin egen uppfattning. Mätningar är bra men min bild är att många som svär vid dessa är oftast de som inte har råd eller vilja att lägga särskilt mycket pengar på ljud. Det är en ekonomisk snuttefilt att kina-förstärkaren låter lika bra som en för 10 ggr pengarna. Jag generaliserar lite nu likt andra gärna gör om gamla gubbar med dålig hörsel som lägger hutlösa summor på hokus pokus. Jag är övertygad om att båda lägren har sina stereotyper och att de inte är representativt för alla.

Det viktigaste för mig personligen är att musiken låter så som jag vill ha det, om det mäter rätt eller fel är ganska oväsentligt när jag väl lyssnar. Jag kommer aldrig köpa en produkt igen enbart på grund av mätningar (kollar på dig Topping A90). Mätningar är absolut relevanta och ger en bra fingervisning om apparaten är bra konstruerad.
Sen att proffs inte gillar hifi är inte riktigt sant. I vart fall finns undantag. Jag shoppar själv högtalare just nu och blev rekommenderad Totem Tribe av en ljudtekniker som förklarade att de är de högtalare som har den bästa tonaliteten enligt honom, dvs förmågan att bäst återspegla hur ett instrument låter. Nu mäter inte dessa särskilt bra, men hittills av alla högtalare jag vart och lyssnat på så är de bäst. Om någon kan tipsa om högtalare för halva priset eller lägre så tar jag gladeligen emot tips då jag helst inte lägger mer än nödvändigt

Jag har aldrig hört skillnad på kablar, men däremot bytte jag ut en Supra strömlist ofiltrerad mot en Supra med nätfilter en gång och skillnaden va inte försumbar. Den med nätfilter gjorde något negativt med dynamiken trots att förstärkaren va inkopplad i ett ofiltrerat uttag.
Va det bara placebo att den dyrare strömlisten lät sämre? Ja det är möjligt, men jag tyckte skillnaden va lite för stor för att va placebo.

Det känns som du generaliserar för att matcha dina åsikter ganska grovt här. För all del, har man väldigt mycket pengar och vill ha "det bästa" utan att ta hänsyn till prisvärdhet så gör det ju inget om du köper exempelvis en HDMI-kabel för 10K, den kommer inte att fungera bättre än en för några hundralappar men den kommer ju inte att fungera sämre heller och den kanske är snygg, har bättre kontakter, eller bara känns fin eller så.

Men för de flesta så finns det ju en budget i åtanke och då är det ju alltid bättre att lägga de pengarna på prylar som faktiskt gör skillnad. Lägger du säg en tusenlapp på signalkablar istället för tio tusen så har du ju nio tusen extra att lägga på exempelvis högtalare. Pratar vi högtalare i halvmiljonklassen så kanske det inte gör någon större skillnad, men ett par golvare för 29K är ju generellt bättre än ett par för 20K liksom. Eller lägg pengarna på ljudmiljön i rummet om du har alla komponenter du vill ha och ett antal tusenlappar över.

Permalänk
Medlem

HDMI kanske var dåligt exempel. Linus gjorde ett test av olika kablar och en hel del hade rejäla fel. Kolla hans kanal efter det testet.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det känns som du generaliserar för att matcha dina åsikter ganska grovt här. För all del, har man väldigt mycket pengar och vill ha "det bästa" utan att ta hänsyn till prisvärdhet så gör det ju inget om du köper exempelvis en HDMI-kabel för 10K, den kommer inte att fungera bättre än en för några hundralappar men den kommer ju inte att fungera sämre heller och den kanske är snygg, har bättre kontakter, eller bara känns fin eller så.

Men för de flesta så finns det ju en budget i åtanke och då är det ju alltid bättre att lägga de pengarna på prylar som faktiskt gör skillnad. Lägger du säg en tusenlapp på signalkablar istället för tio tusen så har du ju nio tusen extra att lägga på exempelvis högtalare. Pratar vi högtalare i halvmiljonklassen så kanske det inte gör någon större skillnad, men ett par golvare för 29K är ju generellt bättre än ett par för 20K liksom. Eller lägg pengarna på ljudmiljön i rummet om du har alla komponenter du vill ha och ett antal tusenlappar över.

Citerade du rätt person?
Jag skrev inte att budget inte är en faktor eller att man inte ska prioritera rätt.
Vilket märkligt inlägg. Jag förstår inte alls vad du syftar på i mitt inlägg. Att man ska bilda sig en egen uppfattning? Att mätningar inte nödvändigtvis är absoluta för den bästa lyssningsupplevelsen?
Eller att folk som slaviskt följer mätningar tenderar att falla mer på budgetskalan?

Kanske jag var otydlig, kanske du var.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns inom rimliga gränser ingen optimal prisklass eftersom man framförallt köper fler högtalare upp till en viss gräns snarare än att man måste ha dyrare högtalare men innan du har ett bra rum och ett välfungerande bassystem så kan du investera mera och få förbättringar, men om man bara ser till topparna så händer det ganska lite i prisklasser över 50 000kr paret i nypris, där planar det ut rejält och man bör verkligen se till att rummet och basåtergivningen fungerar bra i stället för att köpa bättre/dyrare toppar.

Jag vet inte om du någon gång gjort ett test på hur du uppfattar distorsion, en liten mängd dist brukar de flesta uppleva som ökad dynamik och inte som dist. jag säger inte att det var det du hörde men det är möjligt att det var det om du inte samtidigt har mätningar som visar att det inte var det.

Ungefär som att man aldrig brukar uppleva små nivåskillnader typ 0,05 dB som en nivåskillnad utan bara som att det låter lite annorlunda och oftast att det något starkare låter bäst, det är svårt att lyssningstesta rätt och man måste mäta samtidigt för att verkligen veta att man lyssnar på det man tror och inte på nått annat som uppenbart har en direkt påverkan på det man upplever sig höra. Är det jättelika skillnader går det att lyssna utan att kombinera det med mätningar men det är sällan så stora skillnader. Dessutom bör lyssningstest ske blint för att vara seriösa om det inte handlar om jättelika skillnader mellan det man provar mellan.

Det kan jag inte svara på, och det är fullt möjligt att du har rätt. I så fall behöver jag grejer med dist.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte om du någon gång gjort ett test på hur du uppfattar distorsion, en liten mängd dist brukar de flesta uppleva som ökad dynamik och inte som dist. jag säger inte att det var det du hörde men det är möjligt att det var det om du inte samtidigt har mätningar som visar att det inte var det.

Tänk på att det är skillnad på dist o dist. Är det dist i form av jämna övertoner så tenderar vi att gilla det o tål rätt mycket av det innan det eventuellt tar över för mycket, medans ojämna hörs o låter illa betydligt tidigare. O är disten i form av t ex aliasing som "viker" sig ner från nykvistfrekvensen pga dåligt AA-filter så hör vi det väldigt lätt eftersom det verkligen låter väldigt illa.
Så det är väl därför folk gillar rörsteg eftersom det tenderar att ge jämna fina övertoner som kryddar musiken lute sådär trevligt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eFoppa:

Citerade du rätt person?
Jag skrev inte att budget inte är en faktor eller att man inte ska prioritera rätt.
Vilket märkligt inlägg. Jag förstår inte alls vad du syftar på i mitt inlägg. Att man ska bilda sig en egen uppfattning? Att mätningar inte nödvändigtvis är absoluta för den bästa lyssningsupplevelsen?
Eller att folk som slaviskt följer mätningar tenderar att falla mer på budgetskalan?

Kanske jag var otydlig, kanske du var.

Tänkte mest på vad du säger om att mätningar inte är relevanta, och att det bara handlar om "avundsjuka" för de som vill ha och tror på fakta. Att du pratar om "båda lägren" har sina stereotyper som att de är likvärdiga, de är de inte. Några tror på snake oil och de andra tror på den vetenskapliga metoden.

Men sen gick jag absolut vidare i trådens tangent liksom. Du säger inte att kablar av denna typ är bra eller något, så det var inte meningen att måla på dig de åsikterna.

Sen vet jag ju att korrekt ljud inte är samma som behagligt ljud. Men när det gäller kablar, speciellt digitala kablar, så bör de inte färga ljudet för då är det ingen bra kabel. Däremot kan man köpa högtalare med en ljudbild man föredrar över den mest korrekta, eller förstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Mätningar är absolut relevanta

Skrivet av snajk:

Tänkte mest på vad du säger om att mätningar inte är relevanta

Dags för kaffe?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eFoppa:

Dags för kaffe?

Kaffe kanske är en bra idé.

Men om man tittar på vad du säger precis innan du säger att mätningar är relevanta: "Det viktigaste för mig personligen är att musiken låter så som jag vill ha det, om det mäter rätt eller fel är ganska oväsentligt när jag väl lyssnar. Jag kommer aldrig köpa en produkt igen enbart på grund av mätningar (kollar på dig Topping A90)." ...så tolkar jag det som att mätningar inte är relevanta.

Men jag har bara sovit tre timmar i natt och druckit en massa kaffe så jag kanske tolkar in lite mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kaffe kanske är en bra idé.

Men om man tittar på vad du säger precis innan du säger att mätningar är relevanta: "Det viktigaste för mig personligen är att musiken låter så som jag vill ha det, om det mäter rätt eller fel är ganska oväsentligt när jag väl lyssnar. Jag kommer aldrig köpa en produkt igen enbart på grund av mätningar (kollar på dig Topping A90)." ...så tolkar jag det som att mätningar inte är relevanta.

Men jag har bara sovit tre timmar i natt och druckit en massa kaffe så jag kanske tolkar in lite mycket.

Jag tror du övertolkar. Min poäng är inte att förringa mätningar. Jag tycker att mätningar är en bra. Jag har personligen insett att jag inte bör köpa en produkt olyssnad som mäter bra, men om något mäter jävligt kasst är det ingen produkt jag kommer söka upp och provlyssna osv. Förutom de där Totem Tribe då som gjorde mig nyfiken pga deras torrent-drivers och att bas och mellanregister saknar crossover (vilket, om man ska bli lite vetenskaplig är den bästa crossovern). Jag misstänker att deras särpräglade teknik påverkar mätresultat negativt, men det är över min kunskapsnivå och ren spekulation. Oavsett tycker jag de låter fantastiskt. Min budget ligger över vad dessa kostar men jag har inte hört något med en högre prislapp som har bättre tonalitet. Inte något med lägre prislapp heller, och jag har inget självändamål med att bränna pengar. Drar hellre några F1-resor nästa år om jag hittar billigare högtalare

Alla har rätt till sin syn, men min ingångsvinkel är att musik är en upplevelse och som sådan är den subjektiv. Därför är ”korrekt” inte särskilt intressant för mig.

Folk som slaviskt följer mätningar är inte nödvändigtvis avundsjuka. Deras smak kanske är i linje med vad som anses korrekt. Det kan också vara så att man gillar att läsa positiva recensioner av sådant man själv köpt/planerar köpa/har råd att köpa. På samma sätt som folk som lagt dyra pengar på något de tror/eller tycker är bra inte vill läsa mätningar som sågar produkterna. Kan va så enkelt. Givetvis finns det folk som tror på hokus pokus också. Den skaran tillhör inte jag

Min hela poäng är egentligen att om ens utrustning låter jävligt bra, man känner en upprymdhet över att lyssna på musik med den så är inte mätningar så viktigt i det steget. Därav tycker jag man kan läsa mätningar, men har man min hörsel räcker inte det som enda referenspunkt. Kan va min hörsel. Kan va att mätningar inte mäter allt.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Min tanke om mätningar är att jag vill använda mig av dom för att ha kontroll. Alltså om jag vet att min DAC, förstärkare, högtalare o rum låter så objektivt bra som möjligt, alltså att det som leveras till mig har rakt frekvenskurva utan några fula dalar eller toppar, så lite dist som möjligt, med så lite rumseko som möjligt osv, med andra ord en helt "torr" signal. Men att när jag vet att jag har just det så kan jag med hjälp av en EQ justera till den subjektiv bästa kurvan jag föredrar, o vill jag spicea till det mer kanske en VST för att få in nån slags tub-dist eller liknande.
Mätningar är alltså en verktyg för att få exakt det ljudet man vill ha, dock är det inte ett helt lätt verktyg att lära sig, men vet man hur det funkar så är det väldigt kraftfullt!

O sen är det ju så att dom flesta DACar, förstärkare idag låter extremt bra, eller snarare så låter dom extremt som dom ska, no more no less. Det som kommer in är även det som kommer ut.
Även färdiga högtalare börjar komma upp i den nivån mycket tack vare att DSPs blir bättre o bättre för att kunna bygga helt perfekta delningsfilter utan fasfel eller liknande o även korrigera eventuella andra fel i elementen osv, o sen även slänga till sin egen signaturkurva för gemene man. Alltså istället för att försöka få till den perfekta högtalaren med enbart passiva komponenter, det går ju, men det är desto dyrare.
Sen har vi sista problemet då, o det är ju rummet. Där behövs det också mätas (antingen med en mikrofon eller med en tumstock) för att vet hur det påverkar ljudet o hur man sen ska fixa det. Gärna med akustikreglering, men DSP kan också göra en del i rätt riktning där.

Så det är så jag helst jobbar iaf, istället för att slänga pengar på asdyra pryttlar i hopp om att det på nåt sätt ska funka i exakt mitt rum o med exakt mina preferenser. Det finns genvägar till det perfekta ljudet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Min tanke om mätningar är att jag vill använda mig av dom för att ha kontroll. Alltså om jag vet att min DAC, förstärkare, högtalare o rum låter så objektivt bra som möjligt, alltså att det som leveras till mig har rakt frekvenskurva utan några fula dalar eller toppar, så lite dist som möjligt, med så lite rumseko som möjligt osv, med andra ord en helt "torr" signal. Men att när jag vet att jag har just det så kan jag med hjälp av en EQ justera till den subjektiv bästa kurvan jag föredrar, o vill jag spicea till det mer kanske en VST för att få in nån slags tub-dist eller liknande.
Mätningar är alltså en verktyg för att få exakt det ljudet man vill ha, dock är det inte ett helt lätt verktyg att lära sig, men vet man hur det funkar så är det väldigt kraftfullt!

O sen är det ju så att dom flesta DACar, förstärkare idag låter extremt bra, eller snarare så låter dom extremt som dom ska, no more no less. Det som kommer in är även det som kommer ut.
Även färdiga högtalare börjar komma upp i den nivån mycket tack vare att DSPs blir bättre o bättre för att kunna bygga helt perfekta delningsfilter utan fasfel eller liknande o även korrigera eventuella andra fel i elementen osv, o sen även slänga till sin egen signaturkurva för gemene man. Alltså istället för att försöka få till den perfekta högtalaren med enbart passiva komponenter, det går ju, men det är desto dyrare.
Sen har vi sista problemet då, o det är ju rummet. Där behövs det också mätas (antingen med en mikrofon eller med en tumstock) för att vet hur det påverkar ljudet o hur man sen ska fixa det. Gärna med akustikreglering, men DSP kan också göra en del i rätt riktning där.

Så det är så jag helst jobbar iaf, istället för att slänga pengar på asdyra pryttlar i hopp om att det på nåt sätt ska funka i exakt mitt rum o med exakt mina preferenser. Det finns genvägar till det perfekta ljudet

Att lära sig EQ korrekt utan att introducera problem med fas osv, motsvarar väl ungefär 4 års högskolestudier. Dessutom bör varje enskilt spår ha sin egna EQ. Så om det är en genväg vette fan
Men blir ändå nyfiken vad du har för preferenser för Dac, Amp och högtalare som du EQar till perfektion?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Att lära sig EQ korrekt utan att introducera problem med fas osv, motsvarar väl ungefär 4 års högskolestudier. Dessutom bör varje enskilt spår ha sin egna EQ. Så om det är en genväg vette fan
Men blir ändå nyfiken vad du har för preferenser för Dac, Amp och högtalare som du EQar till perfektion?

Fast man ska inte vara rädd för fasvridningar dock då dom det är väldigt svårt att höra dom (förutom just när dom sker). Är musiken dåligt mixad/mastrad så kan det kanske behövas enskilad EQs per spår, men generellt sett så funkar en generellt EQ alldeles förträffligt för typ allt det jag lyssnar på.
DAC har jag en MiniDSP 2x4HD, förstärkare är nån klass-D-grej som jag jag köpte separata kretsar o strömagg som jag inte minns vad för modell det var och högtalare ett par Ino Audio piP. Högtalarna kommer jag dock om jag har tid o ork uppdatera till ett par DIY linjekällor för att få ett större o finare ljud än nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Fast man ska inte vara rädd för fasvridningar dock då dom det är väldigt svårt att höra dom (förutom just när dom sker). Är musiken dåligt mixad/mastrad så kan det kanske behövas enskilad EQs per spår, men generellt sett så funkar en generellt EQ alldeles förträffligt för typ allt det jag lyssnar på.
DAC har jag en MiniDSP 2x4HD, förstärkare är nån klass-D-grej som jag jag köpte separata kretsar o strömagg som jag inte minns vad för modell det var och högtalare ett par Ino Audio piP. Högtalarna kommer jag dock om jag har tid o ork uppdatera till ett par DIY linjekällor för att få ett större o finare ljud än nu

Din DAC mäter ju inte särskilt bra. Du vet inte hur din förstärkare mäter och dina ino pip hittar jag inga mätningar för (har du?), men du svär vid mätningar
Som studiomonitorer borde de väl mäta bra dock.

Min poäng kvarstår nog ändå, whatever floats your boat. Tycker man det låter bra så är det väl bra, oavsett budget, mätningar osv. Är man inte helt nöjd är mätningar ett bra verktyg för att hitta rätt. Totem Tribe Towers som jag överväger att köpa är jag barnsligt förtjust i. Jag har ju lite svårt att tro att ex ett par av dina Ino med EQ kan låta som dem. Men jag kanske har fel, har inte lyssnat på de Ino pip. Och du kan ju tycka Totem låter skit. Hur vi upplever ljud är subjektivt (plus rum osv) även om det finns grafer.

Nedan är en anledning varför jag inte pallar med EQ. Fas, spill osv kan bli ett problem under vissa förutsättningar.

https://www.pro-tools-expert.com/production-expert-1/eq-phase...

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Din DAC mäter ju inte särskilt bra. Du vet inte hur din förstärkare mäter och dina ino pip hittar jag inga mätningar för (har du?), men du svär vid mätningar
Som studiomonitorer borde de väl mäta bra dock.

Min poäng kvarstår nog ändå, whatever floats your boat. Tycker man det låter bra så är det väl bra, oavsett budget, mätningar osv. Är man inte helt nöjd är mätningar ett bra verktyg för att hitta rätt. Totem Tribe Towers som jag överväger att köpa är jag barnsligt förtjust i. Jag har ju lite svårt att tro att ex ett par av dina Ino med EQ kan låta som dem. Men jag kanske har fel, har inte lyssnat på de Ino pip. Och du kan ju tycka Totem låter skit. Hur vi upplever ljud är subjektivt (plus rum osv) även om det finns grafer.

Nedan är en anledning varför jag inte pallar med EQ. Fas, spill osv kan bli ett problem under vissa förutsättningar.

https://www.pro-tools-expert.com/production-expert-1/eq-phase...

Min DAC mäter mer än tillräckligt bra. O även om jag tror på mätningar så tror jag även att diminshing returns kickar tidigare än vad många andra påstår. Dessutom så är ju frekvensgången som sagt det absolut viktigaste när det gäller välljud, o där är jag definitivt hemma. Disten är mer än tillräckligt låg, speciellt med mina Ino Audio (om du vet vad dom är för några så vet du) o även eftersom jag bor i lägenhet där jag tyvärr inte kan lyssna speciellt högt, även fast högtalarna klarar väldigt bra volymer för sin storlek utan problem om jag skulle vilja.
O återigen så hör du inte dom där fas-förädnringarna, o spillet du nämner som står i artikeln har inte med lyssning att göra, det har med produktionen att göra vilket är en annan femma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eFoppa:

Din DAC mäter ju inte särskilt bra. Du vet inte hur din förstärkare mäter och dina ino pip hittar jag inga mätningar för (har du?), men du svär vid mätningar
Som studiomonitorer borde de väl mäta bra dock.

Min poäng kvarstår nog ändå, whatever floats your boat. Tycker man det låter bra så är det väl bra, oavsett budget, mätningar osv. Är man inte helt nöjd är mätningar ett bra verktyg för att hitta rätt. Totem Tribe Towers som jag överväger att köpa är jag barnsligt förtjust i. Jag har ju lite svårt att tro att ex ett par av dina Ino med EQ kan låta som dem. Men jag kanske har fel, har inte lyssnat på de Ino pip. Och du kan ju tycka Totem låter skit. Hur vi upplever ljud är subjektivt (plus rum osv) även om det finns grafer.

Nedan är en anledning varför jag inte pallar med EQ. Fas, spill osv kan bli ett problem under vissa förutsättningar.

https://www.pro-tools-expert.com/production-expert-1/eq-phase...

Finns mätningar på Ino piP @ faktiskt.io forumet om man letar, även för den kommersiella versionen Guru Audio Junior som jag själv äger. Dessutom instruktioner på hur de ska placeras (nära väggen, med vinkel så att man precis ser utsidan av högtalaren (i alla fall med Guru), ca 50-60cm från golvet osv för rakare frekvenskurva, plus att man bör jobba lite med rummet så att det inte ekar satans mycket..)
Totem kostar förstås en hel del mer, för egen del så siktar jag mig in på Ino Audio pi60, lika bra med högtalare som hanterar hela frekvensomfånget..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Finns mätningar på Ino piP @ faktiskt.io forumet om man letar, även för den kommersiella versionen Guru Audio Junior som jag själv äger. Dessutom instruktioner på hur de ska placeras (nära väggen, med vinkel så att man precis ser utsidan av högtalaren (i alla fall med Guru), ca 50-60cm från golvet osv för rakare frekvenskurva, plus att man bör jobba lite med rummet så att det inte ekar satans mycket..)
Totem kostar förstås en hel del mer, för egen del så siktar jag mig in på Ino Audio pi60, lika bra med högtalare som hanterar hela frekvensomfånget..

Har du länk på mätningen så underlättar det?

Guru har jag hört. Personligen tycker jag de är prisvärda men inget för mig. Jag är inget fan av högtalare man måste vinkla aggressivt. Tenderar att skapa en sweetspot som är grymt när man sitter själv och kasst för alla andra. Det är alldeles för sällan jag lyssnar på musik helt själv för att uppskatta det, och då oftast med hörlurar.

Men återigen...vad som funkar för mig, funkar inte för dig och vice versa. Använd mätningar om du tror att något kommer låta bättre enligt din smak ifall det mäter bättre. Min upplevelse har inte varit sådan och jag använder mätningar för att se att högtalaren (eller elektroniken) är rätt konstruerad. När jag hittat något intressant så provlyssnar jag och ser om det är något jag tror kan funka hemma hos mig
Det betyder också att om jag hör något som jag tycker låter fantastiskt (utan att ha kollat mätning) så bryr jag mig inte om hur det mäter.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Har du länk på mätningen så underlättar det?

Guru har jag hört. Personligen tycker jag de är prisvärda men inget för mig. Jag är inget fan av högtalare man måste vinkla aggressivt. Tenderar att skapa en sweetspot som är grymt när man sitter själv och kasst för alla andra. Det är alldeles för sällan jag lyssnar på musik helt själv för att uppskatta det, och då oftast med hörlurar.

Men återigen...vad som funkar för mig, funkar inte för dig och vice versa. Använd mätningar om du tror att något kommer låta bättre enligt din smak ifall det mäter bättre. Min upplevelse har inte varit sådan och jag använder mätningar för att se att högtalaren (eller elektroniken) är rätt konstruerad. När jag hittat något intressant så provlyssnar jag och ser om det är något jag tror kan funka hemma hos mig
Det betyder också att om jag hör något som jag tycker låter fantastiskt (utan att ha kollat mätning) så bryr jag mig inte om hur det mäter.

Snarare tvärt om, vinklingen ger ju bredare sweetspot. Vinklingen gör ju att om du t ex sitter långt åt höger så har du höger högtalare närmast, men eftersom den är vinklad från dig så gör spridningen av högtalaren att den låter lite lägre än om den skulle vara vinklad emot dig, medans vänster högtalare är riktad rakt emot dig vilket gör att den är lite närmre höger högtalare i nivå där du sitter. Hemma hos mig så låter det iaf finfint lite överallt man sitter i soffan, men går såklart inte att komma ifrån att det alltid låter bäst mitt i triangeln ifrån högtalarna.
Är iaf det som är det fina med Inos/Gurus högtalare, att Ingvar (konstruktören) faktiskt vet hur vitkigt rummet är o därför också ger ut rekommendationer för att bäst placera o vinkla burkarna.

Men sure, gör det du tycker funkar bäst för dig, men förringa inte the power of mätningar o även en EQ där man kan forma ljudet ganska bra själv utan att behöva jaga efter en exakt rätt högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Men sure, gör det du tycker funkar bäst för dig, men förringa inte the power of mätningar o även en EQ där man kan forma ljudet ganska bra själv utan att behöva jaga efter en exakt rätt högtalare.

Börjar bli tjatigt nu att upprepa mig. Jag förringar inte mätningar. Jag förklarar hur jag använder dem, och jag lever som jag lär till skillnad från dig

Jag ska inte argumentera sweetspot för olika högtalare har olika egenskaper tillsammans med rummets egenskaper. Generellt ökar toe-in sweetspot på bekostnad av imaging så kan vara en dålig idé. Min uppfattning är att den bästa sweetspoten och center imaging får jag oftast när jag drar isär högtalarna och riktat de framåt eller har lite lite toe-in. Men nu generaliserar jag över något som inte ska generaliseras. Du kan ditt rum och högtalare bäst.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eFoppa:

Har du länk på mätningen så underlättar det?

Guru har jag hört. Personligen tycker jag de är prisvärda men inget för mig. Jag är inget fan av högtalare man måste vinkla aggressivt. Tenderar att skapa en sweetspot som är grymt när man sitter själv och kasst för alla andra. Det är alldeles för sällan jag lyssnar på musik helt själv för att uppskatta det, och då oftast med hörlurar.

Men återigen...vad som funkar för mig, funkar inte för dig och vice versa. Använd mätningar om du tror att något kommer låta bättre enligt din smak ifall det mäter bättre. Min upplevelse har inte varit sådan och jag använder mätningar för att se att högtalaren (eller elektroniken) är rätt konstruerad. När jag hittat något intressant så provlyssnar jag och ser om det är något jag tror kan funka hemma hos mig
Det betyder också att om jag hör något som jag tycker låter fantastiskt (utan att ha kollat mätning) så bryr jag mig inte om hur det mäter.

Varför leta upp mätningar när du ändå säger att du inte bryr dig om dem? Någon kraftig vinkling gör man ju inte, utan bara det som behövs och denna form av instruktion så får man inte från de flesta tillverkare och då har man inte alls någon susning om man har optimerat ljudbilden överhuvudtaget.

Sen vad gäller att provlyssna så tenderar folk oftast att gilla högtalare som har lite extra bas och diskant, de högtalarna låter generellt sett mer livligt än mer neutrala saker, men då riskerar man också även att lyssningströttheten infinner sig när man väl har upptäckt högtalarnas karäktär. O man riskerar hamna i karusellen där man ska fixa fel på produkten genom att köpa annat med någon annan fel i produkten, evig bytescircus.

Speciellt piP diskanten har fantastiskt spridning så det är verkligen inte gjort bara för att det ska låta OK för en person. Där är även ASR och Erins Audio Corner bra för de mäter diskantens spridning så man slipper köpa grisen i säcken. De flesta hifi-tidningar har inget att ge här då de inte mäter sådant utan mestadels ger subjektiva synpunkter vilket är rätt så meningslöst för de kan skilja åt sig rätt rejält.

Just de mer vetenskapliga testerna är ju värda mycket, för nu kan inget företag hävda att deras superkabel kommer utföra mirakel.
Eller ta en större sida på youtube, cheapaudioman hävdar att vissa DAC:ar är sibilanta (t.ex. en hyfsat ny Topping med AKM-dac), men han lyssnar ju DAC:arna med högtalare som har extra diskant, som Sony högtalaren som han storgillar:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/so...
Det är alltså högtalarens fel att det inte låter rätt inte DAC:et som mäter helt frekvenslinjärt

Och ibland är det så att om man vet hur pass bra diskanten sprider sig så kan viss vinkling gör att diskanten tappar energi i lyssningsposition och därmed bli helt OK högtalare. Men förstås så är det bättre på att sikta sig in på att göra allt rätt från första början..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Tack igen för alla svar! En fråga till, ville bara bekräfta vilka sidor som är allra mest erkänt pålitliga om man vill ta reda på sant och falskt i ljudbranschen, är det då www.audiosciencereview.com och www.soundguys.com, vilka mer finns det?

Ska bli riktigt skönt att bli ordentligt påläst!

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Varför leta upp mätningar när du ändå säger att du inte bryr dig om dem?

Jag har inte sagt att jag inte bryr mig om mätningar. Ska jag verkligen behöva förklara min ståndpunkt en gång till???

I det här specifika fallet diskuterade jag med en person som svär vid mätningar men har en DAC som ASR inte långt ifrån sågar, en amp han inte har någon mätning på och ett par högtalare som hade varit intressant att se ifall han hade 0 eller 1 av 3 rätt enligt sin egna princip. Därav min fråga.

Har ingen förhoppning om att du ska kolla igenom denna video nedan (confirmation bias verkar flöda i denna diskussion). Men här har du iaf en rätt bra genomgång vad man kan mäta, och vad man inte kan mäta i en högtalare. Sen får du gärna tro att mätningar är absoluta och inget annat spelar roll. Whatever floats your boat.
Jag väljer att titta på mätningar, ta dem i beaktande och sen avgöra om en högtalare funkar för mig genom att lyssna på den. Whatever floats my boat

https://youtu.be/j77VKw9Kx6U

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Börjar bli tjatigt nu att upprepa mig. Jag förringar inte mätningar. Jag förklarar hur jag använder dem, och jag lever som jag lär till skillnad från dig

Jag ska inte argumentera sweetspot för olika högtalare har olika egenskaper tillsammans med rummets egenskaper. Generellt ökar toe-in sweetspot på bekostnad av imaging så kan vara en dålig idé. Min uppfattning är att den bästa sweetspoten och center imaging får jag oftast när jag drar isär högtalarna och riktat de framåt eller har lite lite toe-in. Men nu generaliserar jag över något som inte ska generaliseras. Du kan ditt rum och högtalare bäst.

Huh, lever inte jag som jag lär? Jag inte bara gör o läser mätningar, jag utnyttjar ju tillomed dom för att skruva till ljudet bäst jag vill själv. Att veta vad ens högtalare gör i rummet är väldigt viktigt för att kunna nå välljud, istället för att leta o hoppas att man hittar ett par högtalare som råkar kompensera för ens rums fel, samtiigt som dom i övrigt råkar låta om man typ gillar ish.

Eller än hellre så kan man ju börja svarva sina CD-skivor o lägga sina guldplätterade toslink-kablar på sina kabellyftare i hopp om att placebon ska kicka in på full nivå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Huh, lever inte jag som jag lär? Jag inte bara gör o läser mätningar, jag utnyttjar ju tillomed dom för att skruva till ljudet bäst jag vill själv. Att veta vad ens högtalare gör i rummet är väldigt viktigt för att kunna nå välljud, istället för att leta o hoppas att man hittar ett par högtalare som råkar kompensera för ens rums fel, samtiigt som dom i övrigt råkar låta om man typ gillar ish.

Eller än hellre så kan man ju börja svarva sina CD-skivor o lägga sina guldplätterade toslink-kablar på sina kabellyftare i hopp om att placebon ska kicka in på full nivå!

Så hur mäter din förstärkare?
Vad använder du för metod och mätinstrument?

Varför blandar du in svarvning av CD och kabellyftare? Har redan förklarat att jag inte tror på hokus pokus.
Är det confirmation bias som gör att folk plötsligt tappar läsförmåga?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Så hur mäter din förstärkare?
Vad använder du för metod och mätinstrument?

Varför blandar du in svarvning av CD och kabellyftare? Har redan förklarat att jag inte tror på hokus pokus.
Är det confirmation bias som gör att folk plötsligt tappar läsförmåga?

Jag slängde in svarv o kabellyftare bara för att lätta på stämningen, men det missuppfattades visst så nvm det då.

Eftersom jag är av den typen som anser att dom flesta förstärkare idag är mer än tillräckligt bra så har jag inte brytt mig så mycket, men jag har läst mätningar som ser raka o fina ut (som sagt, frekvenskurvan är det absolut viktigaste) o även om dom inte är tillräckligt bra för en sån där audiofil som bara slänger pengar på prylar så vet jag att den gör sitt jobb mer än väl. Oavsett så är eventuella små avvik i den en fis i rymden av vad ens rum gör med ljudet.

Btw, vad är det för confirmation bias du pratar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Har ingen förhoppning om att du ska kolla igenom denna video nedan (confirmation bias verkar flöda i denna diskussion). Men här har du iaf en rätt bra genomgång vad man kan mäta, och vad man inte kan mäta i en högtalare. Sen får du gärna tro att mätningar är absoluta och inget annat spelar roll. Whatever floats your boat.
Jag väljer att titta på mätningar, ta dem i beaktande och sen avgöra om en högtalare funkar för mig genom att lyssna på den. Whatever floats my boat

https://youtu.be/j77VKw9Kx6U

Det är alltid bra att ha en balans mellan att tolka mätningarna och lyssna... Och faktiskt kunna tolka dem.

Kan flika in min syn på saken, mätningar är otroligt viktiga, ärligt talat är de sinnessjukt viktiga. Vid designen av en högtalare.

Vad du sedan som konsument eller recensent kan plocka ur dem är ett hum om hurpass väldesignad högtalaren är, förutsatt att mätningarna är korrekt utförda och innehåller nog med data. Du kan med hjälp av dem identifiera problem och svagheter hos designen och en fingervisning på vad du ska vänta dig, vilket är kanonbra! Däremot är det ju inte ett substitut för att faktiskt lyssna på dem.. mätningarna säger mycket, men långt från allt.

Liten fun fact gällande John Atkinson från stereophile i videon... Hans egna mätningar inte är riktigt korrekt utförda, men det är en annan femma, han är medveten om det och tar upp det i videon.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag slängde in svarv o kabellyftare bara för att lätta på stämningen, men det missuppfattades visst så nvm det då.

Eftersom jag är av den typen som anser att dom flesta förstärkare idag är mer än tillräckligt bra så har jag inte brytt mig så mycket, men jag har läst mätningar som ser raka o fina ut (som sagt, frekvenskurvan är det absolut viktigaste) o även om dom inte är tillräckligt bra för en sån där audiofil som bara slänger pengar på prylar så vet jag att den gör sitt jobb mer än väl. Oavsett så är eventuella små avvik i den en fis i rymden av vad ens rum gör med ljudet.

Btw, vad är det för confirmation bias du pratar om?

Det kunde va kul men med tanke på att folk ignorerar det man säger så kunde det ju lika gärna varit så att du ignorerat att jag tidigare skrev att jag inte tror på hokus pokus. Därför är det inte så lätt att plocka upp ironin. Nog om det.

Du säger att du vill ha mätningar för att ha kontroll men sen säger du att alla förstärkare är så bra att du inte bryr dig så mycket. Du ser inte problematiken i det resonemanget?
Du har enligt egen utsago en ”klass d-grej” med separata kretsar. Svårt att se hur du kan ha läst någon mätning för denna, om du inte gjort den själv, så då kvarstår frågan hur du mätt och med vilket mätinstrument?

Jag tror du har en skev bild av hur en ”audiofil” väljer utrustning. Det låter mer som någon rik person utan verkligt intresse som bara vill ha dyraste prylarna. Att man inte enbart köper grejer som mäter bra utan att lyssna på dem innebär inte att man struntar i mätningar och slänger så mycket pengar man bara kan och hoppas det blir rätt.

Skrivet av roxkz:

Det är alltid bra att ha en balans mellan att tolka mätningarna och lyssna... Och faktiskt kunna tolka dem.

Kan flika in min syn på saken, mätningar är otroligt viktiga, ärligt talat är de sinnessjukt viktiga. Vid designen av en högtalare.

Vad du sedan som konsument eller recensent kan plocka ur dem är ett hum om hurpass väldesignad högtalaren är, förutsatt att mätningarna är korrekt utförda och innehåller nog med data. Du kan med hjälp av dem identifiera problem och svagheter hos designen och en fingervisning på vad du ska vänta dig, vilket är kanonbra! Däremot är det ju inte ett substitut för att faktiskt lyssna på dem.. mätningarna säger mycket, men långt från allt.

Liten fun fact gällande John Atkinson från stereophile i videon... Hans egna mätningar inte är riktigt korrekt utförda, men det är en annan femma, han är medveten om det och tar upp det i videon.

Exakt så tycker jag det är. Men det finns dem som argumenterar för att man då ex gillar bas och diskant och väljer “fel” högtalare.
Mätningar är extremt viktiga för att se till att konstruktionen är riktig och de kan vägleda en i valet av utrustning men att inte provlyssna i sitt eget rum känns rätt dumt. Men var och en ska ju göra det som funkar för dem

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Du säger att du vill ha mätningar för att ha kontroll men sen säger du att alla förstärkare är så bra att du inte bryr dig så mycket. Du ser inte problematiken i det resonemanget?
Du har enligt egen utsago en ”klass d-grej” med separata kretsar. Svårt att se hur du kan ha läst någon mätning för denna, om du inte gjort den själv, så då kvarstår frågan hur du mätt och med vilket mätinstrument?

Jag tror du har en skev bild av hur en ”audiofil” väljer utrustning. Det låter mer som någon rik person utan verkligt intresse som bara vill ha dyraste prylarna. Att man inte enbart köper grejer som mäter bra utan att lyssna på dem innebär inte att man struntar i mätningar och slänger så mycket pengar man bara kan och hoppas det blir rätt.

Ja precis, jag gillar mätningar för då vet man vad man får, o jag har såklart läst mätningar på min stärkare förr när jag inhandlade hela ekipaget. Men så om du läser just igen att jag anser att dom flesta stärkarna är så pass bra att jag inte bryr mig riktigt är ju just för att jag inte behöver bry mig, jag litar på den delen så pass att jag bryr mig om viktigare grejer, alltså rum osv.

Men visst, det finns en hel drös olika typer av audiofiler. Vissa som har noll koll o slänger pengar på det dyraste för nån annan säger att det är bra (nån som t ex Darko Audio, Paul McGowan, Stereophile eller valfri Hifi-tidning), vissa som har riktigt bra koll på hur tekniken funkar o hur det ska användas på rätt sätt, o så en gradient där imellan. Jag har bara sett lite för mycket av den första typen som tror dom vet när dom har noll koll. Alltså dom som köper CD-svarvare, kabellyftare, audiofil-hdmikablar, strömrenare, audiofilkristaller o allt vad det nu kan vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja precis, jag gillar mätningar för då vet man vad man får, o jag har såklart läst mätningar på min stärkare förr när jag inhandlade hela ekipaget. Men så om du läser just igen att jag anser att dom flesta stärkarna är så pass bra att jag inte bryr mig riktigt är ju just för att jag inte behöver bry mig, jag litar på den delen så pass att jag bryr mig om viktigare grejer, alltså rum osv.

Men visst, det finns en hel drös olika typer av audiofiler. Vissa som har noll koll o slänger pengar på det dyraste för nån annan säger att det är bra (nån som t ex Darko Audio, Paul McGowan, Stereophile eller valfri Hifi-tidning), vissa som har riktigt bra koll på hur tekniken funkar o hur det ska användas på rätt sätt, o så en gradient där imellan. Jag har bara sett lite för mycket av den första typen som tror dom vet när dom har noll koll. Alltså dom som köper CD-svarvare, kabellyftare, audiofil-hdmikablar, strömrenare, audiofilkristaller o allt vad det nu kan vara.

Jag köper att man gillar mätningar för att veta vad man får. (även om mätningar inte mäter allt). Mitt största problem med resonemanget du hade tidigare va att du ville ha något som objektivt sett mätte så bra det gick. Nu verkar det mest vara frekvenskurvan som är viktig, och om så är fallet så är väl det bra.

Darko ger jag inte så mycket för förutom att han har lite samma filosofi som mig, dvs att få musiken att låta så bra som möjligt för en själv. Paul McGowan tycker jag är intressant att lyssna på överlag, tycker oftast han förklarar saker på ett pedagogiskt sett.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Jag köper att man gillar mätningar för att veta vad man får. (även om mätningar inte mäter allt). Mitt största problem med resonemanget du hade tidigare va att du ville ha något som objektivt sett mätte så bra det gick. Nu verkar det mest vara frekvenskurvan som är viktig, och om så är fallet så är väl det bra.

Darko ger jag inte så mycket för förutom att han har lite samma filosofi som mig, dvs att få musiken att låta så bra som möjligt för en själv. Paul McGowan tycker jag är intressant att lyssna på överlag, tycker oftast han förklarar saker på ett pedagogiskt sett.

Frekvenskurvan är viktigast ja, men mätningar i allmänhet är också bra att ha. O jag skulle säga att vi kan mäta allt när det kommer till ljud jo, speciellt det som faktiskt spelar roll.

Ja okej, Darko har rätt dålig koll på tekniken o bör rent allmänt tas med en grov skopa salt, o McGowan är en försäljare rakt igenom o det märks på hans väldigt trevliga men inte sällan felaktiga videos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Frekvenskurvan är viktigast ja, men mätningar i allmänhet är också bra att ha. O jag skulle säga att vi kan mäta allt när det kommer till ljud jo, speciellt det som faktiskt spelar roll.

Ja okej, Darko har rätt dålig koll på tekniken o bör rent allmänt tas med en grov skopa salt, o McGowan är en försäljare rakt igenom o det märks på hans väldigt trevliga men inte sällan felaktiga videos.

Håller inte med.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/th...

Att stereobilden är en illusion eller kanske virtuell företeelse är en bättre term, gör det problematiskt för en mikrofon. Den är dock inte mindre verklig för det, och olika högtalare beter sig olika (även om rummet har stor påverkan). Bara fråga folk på SC om de tycker det är viktigt att kunna särskilja ljud och i vilken riktning de kommer från när de spelar.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5