Intel djupdyker i ray tracing-prestandan hos Arc A770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Inte heller sant eftersom ATI grundades och började konstruera grafikchip redan 1985. De slogs mot 3dfx med sitt Rage och Rage pro som var ett kombinerat 2d/3d-kort. Jag kommer ihåg när Nvidia slog sig in på marknaden. Jag köpte faktiskt ett TNT kort då som ersättare till mitt Voodoo 1 eftersom jag inte gillade att ha 2 grafikkort i burken och att bilden blev lite lidande av "genomkopplingen" Oj, det var länge sedan!

Jag vet att Rage-korten fanns (hade ett Rage 128 i någon dator - att första Radeon så småningom blev 7000-serien berodde på att det var 6 generationer av Rage innan), men det var kort helt utan en T&L primärt ämnade för 2D-grafik. Radeon var en större lansering när man verkligen konkurrerade med nVidia, och marknadsföringen handlade om det. Likheten med hur Intel jobbar nu är ganska slående - Intel har gjort integrerad grafik i decennier, men det är nu de verkligen marknadsför sig som en konkurrent, med nytt namn och slogans som "A new player has joined the game". Skall man ta det steget måste man ha något bättre än en uppställning som placerar nedanför alla konkurrenternas kort (utom 6400/6500, som onekligen finns men var aldrig designade för att spelas på).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Men du menar väl inte att det krävs för T&L för att räknas som 3d-kort? Var inget som 3dfx Voodoo och nVidias Riva TNT kort hade "back in the day"

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Men det gör man ju inte. När Intel släpper sina kort så kommer antagligen de kort man går uppemot inte tillhöra mellanklassen. De är helt enkelt för sena i sin lansering för att det skall på något sätt räknas som en framgång.

Sant, hade de släppt när de sa att de skulle släppa så hade läget varit ett annat. Men ja, buggiga drivrutiner är ju inger optimalt så klokt att de väntar, även om det är drygt att ha ytterligare en aktör som pratar och inte levererar.

Permalänk
Skrivet av mpat:

Inte sant alls. Första Radeon-kortet (hette först bara Radeon, döptes senare om till Radeon 7200) slog Geforce 2 GTS när det lanserades, och Nvidia fick kontra med 2 Ultra. AMD vann också när det var 9000-generationen mot Nvidias FX 5000-generation, och de var ganska jämna två generationer efter det. Det är först med unified shaders som Nvidia etablerar en ledning. Nvidias 8000-generation slår AMD på fingrarna, och AMD befinner sig sedan långt efter en hel generation till efter det. Med 4000-generationen etablerar de sig som bättre pris-prestanda även om GTX 280 vinner, och det är först med 5870 som AMD verkligen konkurrerar om toppen igen.

ATi lanserades på toppen, även om de var sena in i sin första generation. De har sedan haft problem att hänga med ibland, men det beror mer på AMD-köpet och den finansiella kris det resulterade i.

Jaså? I stand corrected 👍 minns med glädje mitt 9700pro, herregud vilken leverans! Alltså, kan A770 hamna i paritet m 3060 så bör, "bör", de vara lite närmre nästa generation - förutsatt att de säljer och fortsätter sin satsning, men kan inte tro att de är så naiva att de räknat med att vara uppe i toppen och hävda sig vid första generationen på ny spelplan. Oavsett, hoppas på leverans och kvalitet och att det blir 3 aktörer som är att räkna med.