Söndagsmatiné: Om Microsofts misslyckade telefonsatsning

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma med allt positivt som sagts i klippet och här. Bytte från Android till en Lumia 800 och älskade både hårdvaran och operativsystemet. Men efter kanske ett halvår tvingades jag gå tillbaka till Android pga avsaknaden av en del appar. Var helt inställd på att skaffa en Windows mobil igen senare när det hunnit mogna och de nödvändiga apparna kommit, men tyvärr blev det ju aldrig så.
Om de gjort en ny satsning och alla nödvändiga appar fanns hade jag lätt hoppat på tåget igen.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem

Inget fel på mjukvaran? Är det inte just där det 'fortfarande' klämmer? att microsoft har identitetskris.

Antingen har man ett stängt ekosystem som man håller järngrepp om (Apple), eller så gör man en plattform som stödjer "allt". Android hade sin Dalvik.

Hade du en Windos fåne, så fick du köpa en app för din x86 baserade telefon och en för ARM, ingen garanti heller att den fungerade på nästa års telefon heller. Dalvik abstraherade bort detta.

Permalänk
Medlem

Tog en titt på Windows fhone UI + likaså Windows och 8.1 och avskydde dessa tiles eller vad det nu hette och hoppa helt över detta. så ingen Microsoft/Nokia telefon för mig. UI var helt enkelt väldigt användareovänligt och vansinnigt fult
Hade Windows 8.1 en kort period med bytte menyhanterare bland det första jag gjorde, kunde inte med det original , likaså på Windows 10 och 11 menyn byter jag ut direkt efter installation..till nått som faktiskt fungerar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hade Lumia 920, 1020, 1520 och sist 950xl.. sen försvann BankID och Swish:(

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att lineage finns att installera på (har jag för mig) en del android lurar, för er som inte vill köra varken iOS eller android polare har det och gillart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Releaces:

Kan tipsa om att lineage finns att installera på (har jag för mig) en del android lurar, för er som inte vill köra varken iOS eller android polare har det och gillart.

Det är ju dock Android det med (AOSP alltså), bara att google är mer valfritt

Permalänk
Medlem

Sjukt resppnsiv (flöt på bättre än både iOS och Android på den tiden) och snyggt OS, de var dock några år sena då apputvecklare ansåg att de kostade för mycket pengar att bygga för ett tredje OS.
Annars hade vi konsumenter haft stor nytta av ett tredje alternativ.

Permalänk
Medlem

Det finns inget telefon OS jag hatar så mycket som windows phone.
Inte så mycket pga microsofts operativ i sig, det kan/kunde jag inte bry mig mindre om, utan att de tog död på den bästa mobiltillverkaren Nokia och dess visioner för framtiden.
Jag är helt övertygad om att Maemo (om de inte hade gått samman med Intels Moblin till Meego) hade spöat alla andra operativsystem om det hade fått samma interna fokus/budget som Symbian fick.

Permalänk
Medlem

Hade en Lumia 920 ett tag vilket helt klar var den trevligaste mobilen jag ägt. Något jag minns utöver kameran var att kart-appen var helt klart överlägsen allt annat.
Tyvärr kändes det dock som att Microsoft aldrig gick in helhjärtat på satsningen och lämnade Nokia i sticket. Mobilerna hade t.ex. alltid utdaterad hårdvara jämfört med konkurrenterna under en tid där det blev betydliga förändringar varje generation. Hade man lyckats göra en mobil som konstant utmanade Androids bästa tror jag att de fått ett större genomslag som apputvecklarna följt med på.

Permalänk

Windows phone kan vara det bästa telefonoperativet som har funnits.
Det är synd att det blev en ond spiral med dåligt apputbud, avvikande användarantal och ett Microsoft som kanske kunde ha gjort mer. (Tänker på det halvhjärtade project Astoria och Andromeda som var tänkt till surface duo.)

Det finns människor därute som fortfarande bryr sig om det här OS:et, och uppenbarligen folk som har enheter i byrålådan av nostalgiskäl.

Jag kör en 950xl, men har en androidbaserad enhet för bankid/Swish hemma.

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem

Tycker JerryRigEverything var inne på en intressant tanke i samband med Surface Duo som han "testade".
Varför kör dom inte in wndows istället för Android, och lägger till telefon-funktionalitet? Då hade man haft en produkt utan riktigt motstånd, dvs en portabel windowsplatta med stöd för vanliga x86 program osv som vanliga windows. Men du kan också använda den som en telefon.
Eller?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tycker JerryRigEverything var inne på en intressant tanke i samband med Surface Duo som han "testade".
Varför kör dom inte in wndows istället för Android, och lägger till telefon-funktionalitet? Då hade man haft en produkt utan riktigt motstånd, dvs en portabel windowsplatta med stöd för vanliga x86 program osv som vanliga windows. Men du kan också använda den som en telefon.
Eller?

Problemet är ju prestanda och/eller emulering ifall man väljer ARM på processorn

Tror inte mjukvaran är redo för det. Varken UI eller applikationer hanterar det så bra

Permalänk
Medlem

Har haft flera Lumior 800,1020 & 950, allt som jag behövt för det vardagliga fanns i appväg Swedbank, Bankid etc. Prestandamässigt fanns det inget att klaga på. UIt är snabbare och mer responsivt än något jag sett till Android eller Iphone. Hade telefoner med Windows fortsatt tillverkats så hade jag varit en fortsatt kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Problemet är ju prestanda och/eller emulering ifall man väljer ARM på processorn

Tror inte mjukvaran är redo för det. Varken UI eller applikationer hanterar det så bra

Kanske, batteri känns också som ett stort problem.
Vore intressant och se hur hur Duo lineupen kommer se ut framöver.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag såg faktiskt en resenär idag på tåget som tog fram appen i en windows lur. Lite paff blev jag allt.