Elbolagen vill riva upp ingående avtal

Permalänk
Medlem

101 i hur man tappar förtroendet hos sina kunder.

Det känns som att alla mellanhänderna kan ligga risigt till rent ekonomiskt. Det vill säga, de bolag som knappt har/inte har några egna producerande kraftstationer. Hur de nu handlar sin pool av ström i det stora hela, som ska ut till deras kunder. Ingen aning hur detta riktigt går till (en andel är säkert bundet till ett spotpris, den andra andelen är öppen för den rörliga marknaden).

Antagligen är det här det stjälper.

De riktiga elproducenterna kan knappast snacka om force majeure. Mig veterligen finns inga dieselelverk, som försöker ersätta "förlusten" av Porjus kraftverk etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Ja, det är inte alls orimligt att man tex inte kan riva avtal som ingåtts EFTER krigets start. Är som sagt inte jurist och detta känns som en knivig fråga, men rimligtvis måste en gräns dras någonstans för när det inte längre kan klassas som oförutsett.

"För att ett ingånget avtal ska kunna brytas utan extra kostnader måste elbolagen alltså kunna bevisa att de inte kunnat förutse att elpriserna kunde höjas." och "Det måste också prövas i varje enskilt ärende. Som enskild konsument skulle jag hävda att avtalet ska hållas och att man anser att bolagen inte lagt fram tillräcklig bevisning." är väl de två mest intressanta delarna i artikeln här https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Xbwzn7/elbolag-vill-s...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Jag slet som ett djur för att övertyga alla i styrelsen där jag bor att binda elprisavtalet förra hösten. Jag har sett länge att det kommer gå käpprätt åt skogen, se kärnkraftstråden för bevis. Det är absolut inte en oförutsedd händelse att elpriset går upp till skyarna när vi lagt ner fullt fungerande kärnkraft i förtid och dragit elsnören till kontinenten där elpriset konstant är mycket högre. Vi sitter i den båt vi själva satt oss i elmässigt och motståndare till idiotin som jag är så ordnade jag så att elkontraktet även innehåller att köpa 100% kärnkraft. Jag själv har inte ekonomi att klara mig knappt som det är med bensinpriserna och de skyhöga matpriserna, köper redan billigaste skiten. Halva priset på gammal mat? Glöm det, här är det 30% billigare. Släng elen på det och jag går i personlig konkurs. Då får jag sälja min gamla slitna bil för nästan ingenting och så tar jag mig inte längre till jobbet - eller affären. Har inte råd att köpa nödvändigheter ibland. Vara ensam kvinna i hushållet är extremt tufft på grund av alla ojämlikheter.

Som andra säger här i tråden så vill tydligen bolag som går förlust på sina avtal säga upp dem medans om det vore tvärtom då sitter Svensson i rävsaxen. Varför existerar ens då fasta kontrakt från första början? Det skylls på krig - Sverige är inte i krig. Det pågår inte ens i ett grannland till oss, Ukraina är ganska långt borta elmässigt sett. Samt gas - som är en obetydlig andel av våran energiproduktion. Inget av dem håller och skulle det göra det ändå så är det dags att gå ur EU och klippa snörena till kontinenten. Jag är inte emot EU egentligen men det här vore droppen - eller halvlitern.

Mig veterligen så de jag pratade med upphandlade elen på marknaden för hela kontraktslängden, så om produktionen går ner under vad som är upphandlat så lär de istället tjäna multum. Trots vårat förmånliga avtal har vi redan långt gångna energieffektiviseringsplaner för att underlätta för Sverige att klara sig. En är ju solidarisk trots allt.

Det oförutsedda är inte att priserna gått upp, det oförutsedda är att de exploderade upp 10000% på väldigt kort tid, något som beror på kriget och inte på nedläggningen av kärnkraft.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

"För att ett ingånget avtal ska kunna brytas utan extra kostnader måste elbolagen alltså kunna bevisa att de inte kunnat förutse att elpriserna kunde höjas." och "Det måste också prövas i varje enskilt ärende. Som enskild konsument skulle jag hävda att avtalet ska hållas och att man anser att bolagen inte lagt fram tillräcklig bevisning." är väl de två mest intressanta delarna i artikeln här https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Xbwzn7/elbolag-vill-s...

Fast det finns ju inte något unikt i avtalen eftersom de antagligen ser likadan ut för allihopa, så att bevisa det "i varje enkilt ärende" är nog inga svårigheter. Kan man sätta ett datum på brytpunkten när det inte längre var oförutsett borde det vara enkelt att bevisa att alla avtal tecknade innan dess är påverkade.

Att då överklaga kommer nog visa sig vara lönlöst efter att första fallet är avgjort.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Står det i force majure att det måste vara Sverige i krig? nej. Det står att ifall ett oförutsägbart scenario (krig är bokstavligen nämnt som exempel, inte krig i sverige utan ett krig som alltså ger upphov till scenariot) leder till att ena parten inte kan fullgöra sin del i avtalet.

Alltså det är ju en strikt juridisk fråga ifall den är applicerbar eller ej. Jag säger bara att som jag läser det så tror jag den är det, inte att det är bra att klausulen finns där, att det är 'rättvist' eller något sådant. Jag HOPPAS också på att att det inte går vägen för elföretagen, men försöker undvika blanda in mina känslor i detta.

Fast man har varnat för Tysklands beroende av rysk gas och Rysslands agerande i Krim/Ukraina under lång tid nu, så att säga att det är ett oförutsägbart scenario är oärligt. Att elbolagen sedan inte kan bygga prismodeller som tar hänsyn till detta är inte kundens fel. Force Majeure my ass...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Fast man har varnat för Tysklands beroende av rysk gas och Rysslands agerande i Krim/Ukraina under lång tid nu, så att säga att det är ett oförutsägbart scenario är oärligt. Att elbolagen sedan inte kan bygga prismodeller som tar hänsyn till detta är inte kundens fel. Force Majeure my ass...

Man varnar även för fler översvämningar, stormar, osv i framtiden. Så vad täcker då force majure? räcker det att någon varnar för något för att det inte gäller?

Hela anledningen till force majure klausulen är väl för att man inte kan bygga en prismodell som tar hänsyn till sånna här scenarion.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Det oförutsedda är inte att priserna gått upp, det oförutsedda är att de exploderade upp 10000% på väldigt kort tid, något som beror på kriget och inte på nedläggningen av kärnkraft.

Mig veterligen så är det för närvarande inte något kraftverk som behövt stänga på grund av gasbrist. Tvärtom hör jag att det finns välfyllda gaslager inför vintern. Ändå pratas det om risken för bortkoppling. Detta sker inte om det inte är allvarligt underskott i en region, vilket bevisar att kärnkraften behövdes i Sverige snarare än att elpriset är högt i Europa. Det hjälper faktiskt oss inte alls om vi får elbrist, för hur mycket vi än betalar så går det inte att pumpa in all el som behövs via snörena. Då blir det svart...

Elpriset på kontinenten har varit högt hela tiden. Jag ser inte den riktiga kopplingen mellan krig/gas och Sveriges elnät, däremot så ser jag att vi minskat våran egen baskraft och kopplat upp oss med fler elsnören mot kontinenten senaste året. Norrmännen blev ju lagom glada när snöret till Storbritannien var klar tidigare i år då deras pris sköt i höjden samtidigt som den kopplades på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Sedan så får du det att låta som att man skänker bort elkraften till övriga Europa. De betalar ju höga priser som man i sin tur kan investera i mer produktion.

Det är föga tröst för den som blir ruinerad av elräkningen att elbolagen tjänar pengar. Det låter snarare som någon form av Stockholmssyndrom. Jag menar inte att vara dryg eller kritisera dig personligen men jag uppfattar det som en marginell grupp människor som tänker på det sättet, speciellt i ett ekonomiskt utsatt läge. Jag tror snarare att el-protektionism är vad folk önskar sig.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Fast det finns ju inte något unikt i avtalen eftersom de antagligen ser likadan ut för allihopa, så att bevisa det "i varje enkilt ärende" är nog inga svårigheter. Kan man sätta ett datum på brytpunkten när det inte längre var oförutsett borde det vara enkelt att bevisa att alla avtal tecknade innan dess är påverkade.

Att då överklaga kommer nog visa sig vara lönlöst efter att första fallet är avgjort.

Mja "Huruvida elbolagen har rätt att häva bundna avtal med hänvisning till force majeure verkar dock tveksamt. Det säger Maria Wiezell, konsumentvägledare och expert på konsumenträtt och konsumentjuridik hos Sveriges konsumenter.

– Om elbolagen vill bryta avtalen med hänvisning till force majeure måste de bevisa att det som skett är en händelse som de inte kunde förutse och som de inte kunde planera för, säger hon." Vi får väl se den dagen något elbolag väljer att göra det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Man varnar även för fler översvämningar, stormar, osv i framtiden. Så vad täcker då force majure? räcker det att någon varnar för något för att det inte gäller?

Hela anledningen till force majure klausulen är väl för att man inte kan bygga en prismodell som tar hänsyn till sånna här scenarion.

Det talas om att privatpersoner ska ha X antal pengar i buffert, men det talas fan aldrig om att bolagen ska ha det. Att driva stora bolag verkar ju vara det lättaste som finns eftersom du aldrig kan förlora för du är för stor. Dags att bolag också får dra sitt strå till stacken, lagstadgat att 25% av vinsten (utan massa helvetes fulknep) ska gå till en nödfallskassa.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Det är föga tröst för den som blir ruinerad av elräkningen att elbolagen tjänar pengar. Det låter snarare som någon form av Stockholmssyndrom. Jag menar inte att vara dryg eller kritisera dig personligen men jag uppfattar det som en marginell grupp människor som tänker på det sättet, speciellt i ett ekonomiskt utsatt läge. Jag tror snarare att el-protektionism är vad folk önskar sig.

Jag håller med om att det på kort sikt behövs bidrag. Elprotektionism är bara bidrag i en annan förpackning. Men det är nödvändigt för att folk ska klara vintern.

Men på lite längre sikt så måste problemet lösas genom mer produktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Så som jag ser det så gamblar bägge parter när man tar ett bundet el-avtal eller boränta osv, den ena kommer vinna på det och den andra förlora. Ifall elbolaget är den som förlorar tycker jag inte dom ska få ta sig ur det, dom gick med på, och diktade upp, villkoren.

Fast banken sitter inte och spekulerar i framtida räntor, räntan du får på ett bundet lån är räntan på en bostadsobligation på motsvarande löptid + påslag för bankens marginaler. Banken vinner alltid.

Jag trodde att elhandelsbolagen gjorde samma uppsäkring av sina priser i form av futurer och att det var vad de statliga kreditgarantierna var till för, men det verkar ju fungera sådär på den marknaden.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Man varnar även för fler översvämningar, stormar, osv i framtiden. Så vad täcker då force majure? räcker det att någon varnar för något för att det inte gäller?

Hallå, vi lever i nuet. Att sia och framställa framtiden i strikt form, i nuet, är typ omöjligt. Mer än att vissa saker kräver ett beräkneligt underhåll, maskiner har sin livslängd och sedan kan anses vara utslitna osv.

Vad jag förstår, täcker den redan absurt stora nätavgiften behovet att rusta upp elnätet mot framtida motvindar.

Företagande är ett risktagande och något utmanande. Visst kan man försöka bärga och härja med sin säljande produktportfölj för eventuella bortfall. Men, vem vill då köpa er tjänst? Då pålägget på slutpriset nu är >2-100x så stor i jämförelse med dina konkurrenter. För att du i kalkylerna räknat med garagehoarders för toapapper 5-500 år innan, detta problem ens ser sitt ljus i dagen?

Ärligt talat. I det här fallet känns det som att företagen är dömda till att misslyckas, de som nu ligger och vilar på kanten till stora röda siffror. Deras företagsmodell fungerar helt enkelt inte. De hade ingen extra jumper eller ett försäkrande underställ att eventuellt bära under ett sådant här svängande event. Bolagen valde helt enkelt att vara "billigast" för stunden och försökte skrapa ihop kulor(vinst) på den lilla marginal som fanns tidigare.

Hela det här eventet beror på en relativt fri marknad. En marknad som i nuläget är i gungning, vilket lär pågå ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Mig veterligen så är det för närvarande inte något kraftverk som behövt stänga på grund av gasbrist. Tvärtom hör jag att det finns välfyllda gaslager inför vintern. Ändå pratas det om risken för bortkoppling. Detta sker inte om det inte är allvarligt underskott i en region, vilket bevisar att kärnkraften behövdes i Sverige snarare än att elpriset är högt i Europa. Det hjälper faktiskt oss inte alls om vi får elbrist, för hur mycket vi än betalar så går det inte att pumpa in all el som behövs via snörena. Då blir det svart...

Elpriset på kontinenten har varit högt hela tiden. Jag ser inte den riktiga kopplingen mellan krig/gas och Sveriges elnät, däremot så ser jag att vi minskat våran egen baskraft och kopplat upp oss med fler elsnören mot kontinenten senaste året. Norrmännen blev ju lagom glada när snöret till Storbritannien var klar tidigare i år då deras pris sköt i höjden samtidigt som den kopplades på.

Nedläggningen av kärnkraft, kopplingen till kontenten samt sättet elpriset besämts på är ju alla anledningar till att vi blivit så känsliga som vi är för en händelse som denna.

Hade inte kärnkraften lagts ner hade vi garanterat haft fler kablar till tyskland, för jag tror inte de som driver kärnkraften hade velat driva den utan att kunna exportera och därmed göra vinst. Priserna hade då varit ungefär samma.

Alternativet är att staten driver kärnkraften vilket är det enda vettiga men de enda i politiken som är intresserade av den typen av storskaliga statliga investeringar och ägande är tyvärr också fast i 80-talets anti-kärnkraftshysteri och har fortfarande huvudet i sanden i denna fråga.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Hallå, vi lever i nuet. Att sia och framställa framtiden i strikt form, i nuet, är typ omöjligt. Mer än att vissa saker kräver ett beräkneligt underhåll, maskiner har sin livslängd och sedan kan anses vara utslitna osv.

Vad jag förstår, täcker den redan absurt stora nätavgiften behovet att rusta upp elnätet mot framtida motvindar.

Företagande är ett risktagande och något utmanande. Visst kan man försöka bärga och härja med sin säljande produktportfölj för eventuella bortfall. Men, vem vill då köpa er tjänst? Då pålägget på slutpriset nu är >2-100x så stor i jämförelse med dina konkurrenter. För att du i kalkylerna räknat med garagehoarders för toapapper 5-500 år innan, detta problem ens ser sitt ljus i dagen?

Ärligt talat. I det här fallet känns det som att företagen är dömda till att misslyckas, de som nu ligger och vilar på kanten till stora röda siffror. Deras företagsmodell fungerar helt enkelt inte. De hade ingen extra jumper eller ett försäkrande underställ att eventuellt bära en sådant här event. Bolagen valde helt enkelt att vara "billigast" för stunden och försökte skrapa ihop kulor(vinst) på den lilla marginal som fanns tidigare.

Hela det här eventet beror på en relativt fri marknad. En marknad som i nuläget är i gungning, vilket lär pågå ett tag till.

Fast deras modell fungerar ju faktiskt eftersom de faktiskt har en force majure klausul som antagligen täcker detta?

ÅTERIGEN. Trodde man att man skyddade sig mot en 1000% uppgång av elpris som följd av krig när man tecknade sitt avtal har man inte läst avtalet. Det är helt enkelt inte det som ett bundet avtal är till för. I det fallet skulle man fått leta reda på ett bundet avtal UTAN force majure vilket antagligen varit enormt mycket dyrare.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Alternativet är att staten driver kärnkraften vilket är det enda vettiga men de enda i politiken som är intresserade av den typen av storskaliga statliga investeringar och ägande är tyvärr också fast i 80-talets anti-kärnkraftshysteri och har fortfarande huvudet i sanden i denna fråga.

Det är en stor ironi att de (vi) som vill ha kärnkraft i stor utstäckning är borgare.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Om alla hjälper till så kan det bli bra. Jag har sänkt min förbrukning ca 100 kilowatt i månaden, från ca 230 kilowatt till 120 kilowatt i månaden.

Det jag gjort är att sänkt grafik inställningar samt gör storkok och släcker i de rum jag inte är i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Det är inte force majeure att Europa gjort sig beroende av rysk gas. Hoppas verkligen inte att det blir så

Krig måste väl ändå räknas som force majeure? Oavsett om vi är beroende av den ryska gasen eller inte, så är det ju kriget som orsakat problemet.

"Naturkatastrofer, statliga ingripanden, krig, arbetskonflikt och liknande benämns ofta force majeure." Källa: https://www.upphandlingsmyndigheten.se/upphandla-till-samhall...

förtydligande kring krig = force majeure
Permalänk

Det är nog bara salladskommunister som skulle använda kriget i Ukraina som anledning. Det började ju 2014 så lite sent att komma 8 år senare och skylla på det.

Permalänk
Medlem

Kriterier för Force Majeure:

Det gäller en extern händelse som ingen av parterna har någon del i eller kontroll över.

Händelsen är onormal eller var oförutsebar vid kontraktstillfället.

Händelsen medför ett oöverstigligt hinder för leverantören att fullfölja sina åtaganden helt eller delvis.

"parterna har någon del i eller kontroll över." Detta är också en punkt som inte uppfylls. Elbolagen har båda mandatperioderna propagerat för "grön" omställning till "förnybar" el och co2 fri produktion. De säljer inte ens avtal där man kan kryssa i kärnkraft-el. GBG energi säljer vatten eller vindkraft och tvingade mig att välja det förkryssade vattenkraft. Hade parterna stått på sig mot miljömupparna i regeringen och istället sett till att vi hade säker elförsörjning i landet så hade läget varit bättre nu. Vattenfall hade en kort stund en VD som visste vad han talade om. Den mannen byttes snabbt ut av mp till en gubbe som är aktivist och kärnkraftsmotståndare. Han har möjligen andra intressen (österut) också...

Det heter planerbar el när det finns möjlighet att styra produktionen. "Förnybar el" är inte planerbar för det blåser inte och solen har gått ner eller gått i moln.

Och kriget har inte orsakat problemet. Det är EU och tyskland som såg billig gas från en snäll nation som är en förebild. Man kunde också tjäna en hacka på att ingå dessa avtal med djävulen...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av segasweden:

Det är nog bara salladskommunister som skulle använda kriget i Ukraina som anledning. Det började ju 2014 så lite sent att komma 8 år senare och skylla på det.

Jag tror du mycket väl förstår vad som menas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Krig måste väl ändå räknas som force majeure? Oavsett om vi är beroende av den ryska gasen eller inte, så är det ju kriget som orsakat problemet.

Kriget må vara utlösande faktor till att detta uppdagas. Men det är fanken inte orsaken. Orsaken är de stora knuttarnas oförmåga till att ha någon form av redundans inbyggd i detta komplexa men ack så livsviktiga system.

Det är ju bra och ha en borrad vattenbrunn på gården. Men det är också bra och veta var du kan hämta vatten om denna brunn blir torrlagd eller t om visar sig innehålla gifter, som inte gör gott för din hälsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Det är en stor ironi att de (vi) som vill ha kärnkraft i stor utstäckning är borgare.

Ja >.<

Högern är för kärnkraft men inte villiga att göra vad som krävs så den blir byggd.

Vänstern hade definitivt inte haft några problem med att tvinga fram bygget men är mot den.

S verkar ju tillsist sett ljuset i frågan så kanske något kan hända på denna fronten ändå. Men det är väl en diskussion för en annan tråd

Mer ironi: Alliansen hade ju makten ett bra tag och det enda de gjorde var att höja kärnkraftskatten. Det var Löfven som avskaffade den xD

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Kriterier för Force Majeure:

Det gäller en extern händelse som ingen av parterna har någon del i eller kontroll över.

Händelsen är onormal eller var oförutsebar vid kontraktstillfället.

Händelsen medför ett oöverstigligt hinder för leverantören att fullfölja sina åtaganden helt eller delvis.

"parterna har någon del i eller kontroll över." Detta är också en punkt som inte uppfylls. Elbolagen har båda mandatperioderna propagerat för "grön" omställning till "förnybar" el och co2 fri produktion. De säljer inte ens avtal där man kan kryssa i kärnkraft-el. GBG energi säljer vatten eller vindkraft och tvingade mig att välja det förkryssade vattenkraft. Hade parterna stått på sig mot miljömupparna i regeringen och istället sett till att vi hade säker elförsörjning i landet så hade läget varit bättre nu. Vattenfall hade en kort stund en VD som visste vad han talade om. Den mannen byttes snabbt ut av mp till en gubbe som är aktivist och kärnkraftsmotståndare. Han har möjligen andra intressen (österut) också...

Det heter planerbar el när det finns möjlighet att styra produktionen. "Förnybar el" är inte planerbar för det blåser inte och solen har gått ner eller gått i moln.

Och kriget har inte orsakat problemet. Det är EU och tyskland som såg billig gas från en snäll nation som är en förebild. Man kunde också tjäna en hacka på att ingå dessa avtal med djävulen...

Du vet att gas är en planerbar elkälla va? att kombinera gas med vind/sol är faktiskt en bra idé, problemet och orsaken att det inte fungerade är kriget.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Gasleveransen är inte planerbar när den levereras av djävulen...
Annan gas är ok för min del

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Skrivet av chksix:

Gasleveransen är inte planerbar när den levereras av djävulen...
Annan gas är ok för min del

Ska börja äta mer vitkål så kan jag börja leverera med ganska stor förutsägbarhet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Gasleveransen är inte planerbar när den levereras av djävulen...
Annan gas är ok för min del

Annan gas är dyrare=dyrare el.

Ryssland står för billig energi och billiga råvaror, speciellt för EU. Att de säljer detta till tex Kina gör inte EUs industrier starkare precis eller levnadsstandarden bättre. Men sånt får man väl inte säga, då är man rysstroll, köpt av Putin etc. etc.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Annan gas är dyrare=dyrare el.

Ryssland står för billig energi och billiga råvaror, speciellt för EU. Att de säljer detta till tex Kina gör inte EUs industrier starkare precis eller levnadsstandarden bättre. Men sånt får man väl inte säga, då är man rysstroll, köpt av Putin etc. etc.

En betydande del av bakgrunden är den tyska energipolitiken, särskilt för svensk del eftersom det är mycket därifrån prissmittan kommer*. Man har avsiktligt fimpat nästan all kärnkraft och byggt gasledningar från Ryssland. Detta har förvisso kombinerats med vår tids väderkvarnar, men det räcker som bekant inte.

Idiotin i detta påpekade Jan Björklund redan för över tio år sedan i en debatt där Åsa Romson lovordade den tyska energipolitiken, just för att de minsann klarade av att stänga kärnkraften. Han frågade då om hon missat den ryska gasledningen (dvs Nordstream 1) och påpekade att rysk gas hade två nackdelar: det är gas och den är rysk.

Sedan dess har Ryssland ”annekterat” Krim och nu även genomfört en rättfram invasion av Ukraina. Bara med nöd och näppe stoppades den andra stora gasledningen i Östersjön, som i grunden är färdigbyggd. Vi såg det inte komma?

Man skulle kunna sammanfatta det som att rysk gas är lite som att pinka i brallorna. Den värmer för stunden, men sedan blir det bokstavligt talat kyligt.

*Som sedan också möjliggörs i högre grad av en kombination av nedlagd planerar produktion och hur det inhemska stamnätet ser ut.

Permalänk
Medlem

Förstår båda sidorna men elbolagen kommer definitivt få minus poäng från kunderna om de gör så.

Vad är poängen att binda om det inte ger någon nytta när det faktiskt spelar roll.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Förstår båda sidorna men elbolagen kommer definitivt få minus poäng från kunderna om de gör så.

Vad är poängen att binda om det inte ger någon nytta när det faktiskt spelar roll.

Därför ska du aldrig binda något. Det gäller ju ändå inte när du behöver det som mest. (om storbolagen får sin vilja igenom vilket de oftast får)

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV