Permalänk

I princip alla spel kraschar...

Hej!

Jag har haft min build sedan 2017. Aldrig haft problem, alltid kunnat spela i princip allt på ultra-grafik (dock 1080p) utan problem i hög FPS. Det kan jag fortfarande, men problemet är att för 1-2 månader sedan har spel börjat att krascha för mig? Spel som jag tidigare har kunnat spela utan problem.

Spel som jag vet kraschar ibland men INTE har kraschat innan (obs, det kraschar oregelbundet):

*Hell Let Loose (Unreal Engine crash)
*Crusader Kings III
*theHunter: Call of the Wild
*RDR2
*Squad (Unreal Engine crash)
*Mount & Blade 2: Bannerlord
*Medieval Dynasty
*APEX

Spel som jag kan spela UTAN krash:

*Fallout 4
*WoW
*Rust
*Smite

Kan ni hjälpa mig? Vad är felet? Är det en drivrutin eller kanske Windows 11? Har installerat om datorn 3 gånger, testat olika drivrutiner på mitt grafikkort, kollat temperaturerna vilket är helt normala.

Här är min spec:

**CPU** | [Intel - Core i7-8700K 3.7GHz 6-Core Processor]

**CPU Cooler** | [NZXT - Kraken X52 Liquid CPU Cooler]

**Motherboard** | [Asus - ROG STRIX Z370-E GAMING ATX LGA1151 Motherboard]

**Memory** | [Corsair - Vengeance RGB 32GB (4 x 8GB) DDR4-3200 Memory]

**Storage** | [Samsung - 850 EVO-Series 250GB 2.5" Solid State Drive]

**Storage** | [Western Digital - Caviar Blue 1TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive]

**Video Card** | [Asus - GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING Video Card]

**Case** | [Phanteks - ECLIPSE P400S TEMPERED GLASS ATX Mid Tower Case]

**Power Supply** | [EVGA - SuperNOVA G3 850W 80+ Gold Certified Fully-Modular ATX Power Supply]

**Operating System** | [Microsoft - Windows 11 64-bit]

**Case Fan** | [NZXT - Aer RGB120 (3-pack) 61.4 CFM 120mm Fans]

**Monitor** | [Asus - ROG SWIFT PG248Q 24.0" 1920x1080 180Hz Monitor] x2

**Keyboard** | [Razer - BlackWidow Chroma V2 Wired Gaming Keyboard]

**Mouse** | [Razer - Naga Chroma Wired Laser Mouse]

**Headphones** | [Corsair - VOID PRO RGB (White/Black) 7.1 Channel Headset]

Tack på förhand!

2st monitorer
Permalänk

Uppdatering!

Har nu testat att spela både RDR2 och theHunter, fast på LÄGSTA grafik samt i window-mode. Spelen fungerar och kraschar inte. Detta är otroligt märkligt, då jag har kunnat spela båda dessa spel på maxad grafik innan, då jag endast spelar i 1080p. Ingen som har någon tanke? Jag håller inte på med OC eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fabrikören:

Uppdatering!

Har nu testat att spela både RDR2 och theHunter, fast på LÄGSTA grafik samt i window-mode. Spelen fungerar och kraschar inte. Detta är otroligt märkligt, då jag har kunnat spela båda dessa spel på maxad grafik innan, då jag endast spelar i 1080p. Ingen som har någon tanke? Jag håller inte på med OC eller dylikt.

Då lär det vara grafikkortet eller nätagget som börjar ge upp.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Då lär det vara grafikkortet eller nätagget som börjar ge upp.

Men vissa spel kan jag fortfarande spela maxat? Sjukt märkligt. Inget indikerar på att temperaturer eller clocken på GPU är onormal.

Permalänk
Skrivet av Fabrikören:

Men vissa spel kan jag fortfarande spela maxat? Sjukt märkligt. Inget indikerar på att temperaturer eller clocken på GPU är onormal.

Och jag får inte BSOD, eller att datorn dör. Utan oftast är det bara random krasch, till exempel i RDR2 får jag "ERR_GFX_STATE error" medans i Hell Let Loose får jag en krash om Unreal Engine.

Permalänk
Medlem

Nu spelar jag inte alla de där andra spelen men RDR2 och ett par andra spel kraschade för mig trots fräsch Win 11 installation.
Tänkte att mitt 2080ti började ge upp (temps var normala). Så jag skruvade isär det, tvättade med isopropanol och satte på nya thermal pads och ny kylpasta. Den gamla från fabriken var både dåligt spridd och väldigt torr efter 3 års gameande.
Efter det har jag inte haft en enda krasch!

Det sägs ju att komponenter degraderar över tid. Såg en del trådar där det påstods att man måste ge lite mer ström för att komma upp i samma frekvenser, särskilt minnena (GPU alltså). Men detta var iaf inget jag behövde göra.

Du kan ju sänka core och mem lite i typ MSI Afterburner och se om det gör någon skillnad.
En annan sak att prova är att sätta en max-fps (börja lågt) på spelet i nvidia-inställningarna.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med HLL och Squadkrasher också. Även nåt annat spel, men mer sällan. Kunde inte komma på vad det berodde på först, men visade sig att det berodde på min överklockning av ryzen (pillat lite för våldsamt på pboinställningar i bios). Så du kanske bör se över dina cpuinställningar i bios, särskilt ifall den är överklockad.

Permalänk
Skrivet av Bagarbosse:

Jag hade problem med HLL och Squadkrasher också. Även nåt annat spel, men mer sällan. Kunde inte komma på vad det berodde på först, men visade sig att det berodde på min överklockning av ryzen (pillat lite för våldsamt på pboinställningar i bios). Så du kanske bör se över dina cpuinställningar i bios, särskilt ifall den är överklockad.

Intew överklockat något, samt resettat BIOS och kollat igenom det :/

Permalänk
Skrivet av Gling:

Nu spelar jag inte alla de där andra spelen men RDR2 och ett par andra spel kraschade för mig trots fräsch Win 11 installation.
Tänkte att mitt 2080ti började ge upp (temps var normala). Så jag skruvade isär det, tvättade med isopropanol och satte på nya thermal pads och ny kylpasta. Den gamla från fabriken var både dåligt spridd och väldigt torr efter 3 års gameande.
Efter det har jag inte haft en enda krasch!

Det sägs ju att komponenter degraderar över tid. Såg en del trådar där det påstods att man måste ge lite mer ström för att komma upp i samma frekvenser, särskilt minnena (GPU alltså). Men detta var iaf inget jag behövde göra.

Du kan ju sänka core och mem lite i typ MSI Afterburner och se om det gör någon skillnad.
En annan sak att prova är att sätta en max-fps (börja lågt) på spelet i nvidia-inställningarna.

Har nu beställt thermal pads, kylpasta och lite grejer! Ska testa detta och hoppas verkligen på det bästa.

Permalänk
Medlem

För många år sedan hade jag ett liknande problem med mitt 8800 GT. Plötsligt en dag så fick jag bluescreen så fort jag gjorde något mer krävande för grafikkortet. T.ex så kunde jag spela Runescape utan problem, men så fort jag startade CoD4 så kraschade datorn.

Jag bytte ut grafikkortet och då fungerade allt som vanligt igen.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag tillför något nytt, men slår ändå ett slag för tidigare nämnda saker, värmeproblem på grafikkortet eller ett trött nätagg. Låg grafik = mindre ström = mindre värme.
Vissa av de spel som funkar kanske dessutom inte belastar hela systemet på samma sätt vilket gör att t.ex. nätagget mäktar med dom men inte andra.

Hoppas det löser sig med thermalpads!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Har du XMP påslaget? Isf testa att slå av och se om det funkar bättre. Vet att jag haft problem med vissa spel då XMP varit påslaget.

Permalänk
Medlem

Testa att klocka ner minnena på grafikkortet och se om det hjälper, har det problemet med mitt 1080TI, även fast tempen är bra och padsen är bytta.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Skrivet av Kablash:

Har du XMP påslaget? Isf testa att slå av och se om det funkar bättre. Vet att jag haft problem med vissa spel då XMP varit påslaget.

Nej, XMP är av!

Permalänk
Skrivet av Lastviking:

Testa att klocka ner minnena på grafikkortet och se om det hjälper, har det problemet med mitt 1080TI, även fast tempen är bra och padsen är bytta.

Hur gör jag detta bäst? MSI Afterburner?

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Inte för att jag tillför något nytt, men slår ändå ett slag för tidigare nämnda saker, värmeproblem på grafikkortet eller ett trött nätagg. Låg grafik = mindre ström = mindre värme.
Vissa av de spel som funkar kanske dessutom inte belastar hela systemet på samma sätt vilket gör att t.ex. nätagget mäktar med dom men inte andra.

Hoppas det löser sig med thermalpads!

Tråkigt om det är mitt Powersupply, har ju ändå EVGA - SuperNOVA G3 850W 80+ Gold Certified :/

Permalänk

Har testat att benchmarka i Superposition, och jag landar på runt 60-80 FPS på max-grafik.

Permalänk

UPPDATERING: Byte av kylpasta fungerade!! Tack för tipset! Nu kan jag äntligen köra alla spel igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fabrikören:

UPPDATERING: Byte av kylpasta fungerade!! Tack för tipset! Nu kan jag äntligen köra alla spel igen!

Skönt!

Kylpastan på grafikkortet förmodar jag?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Skönt!

Kylpastan på grafikkortet förmodar jag?

Yes!! Det var snustorrt! Men bytte till CPUn samtidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Nu spelar jag inte alla de där andra spelen men RDR2 och ett par andra spel kraschade för mig trots fräsch Win 11 installation.
Tänkte att mitt 2080ti började ge upp (temps var normala). Så jag skruvade isär det, tvättade med isopropanol och satte på nya thermal pads och ny kylpasta. Den gamla från fabriken var både dåligt spridd och väldigt torr efter 3 års gameande.
Efter det har jag inte haft en enda krasch!

Det sägs ju att komponenter degraderar över tid. Såg en del trådar där det påstods att man måste ge lite mer ström för att komma upp i samma frekvenser, särskilt minnena (GPU alltså). Men detta var iaf inget jag behövde göra.

Du kan ju sänka core och mem lite i typ MSI Afterburner och se om det gör någon skillnad.
En annan sak att prova är att sätta en max-fps (börja lågt) på spelet i nvidia-inställningarna.

Skrivet av Fabrikören:

UPPDATERING: Byte av kylpasta fungerade!! Tack för tipset! Nu kan jag äntligen köra alla spel igen!

Hej!

Har någon av er möjlighet att visa vad ni beställde? Jag måste hitta lite guider och ge mig på detta.

Permalänk
Skrivet av dstrct:

Hej!

Har någon av er möjlighet att visa vad ni beställde? Jag måste hitta lite guider och ge mig på detta.

Tja! Jag köpte kylpasta från Noctua, samt Cleona isopropanol 500 ml i sprayflaska 99,9%. Köpte detta från Amazon. Hittade guide på YT. Sökte bara efter mitt grafikkort + change thermal paste

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fabrikören:

UPPDATERING: Byte av kylpasta fungerade!! Tack för tipset! Nu kan jag äntligen köra alla spel igen!

Kul att höra!

Skrivet av dstrct:

Hej!

Har någon av er möjlighet att visa vad ni beställde? Jag måste hitta lite guider och ge mig på detta.

Jag använde:

https://www.inet.se/produkt/6302475/inet-isopropanol-100-ml
https://www.webhallen.com/se/product/292873-Thermal-Grizzly-Kryonaut-1-Gram
https://www.webhallen.com/se/product/313182-Thermal-Grizzly-Minus-Pad-8-20x120x1-5-mm

Värt att kolla upp hur tjocka thermal padsen bör vara för bästa resultat.
Kan kanske till och med gå att återanvända de gamla om man är varsam när man demonterar kyllösningen.
Vet inte ens om alla kort använder thermal pads Googla och kolla youtube!

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk

Ny PSU samt GPU

Tjena!

Inhandlade nytt grafikkort samt PSU idag och nu kraschar alla spel..

Bytte ut mitt Asus tuf 3060 mot en Asus rog strix 3070TI
samt ökade PSU från 800w till 850W och när jag körde med dom gamla så funkade alla spel klockrent och även med ett klockat GPU , men nu kraschar allt från 15 min till 1 timma med det nya.. Temperaturen är mellan 40-55 grader på både GPU och CPU har även testat att köra med chassit öppet för att få in mer luft, har 4 fläktar istället för 2 som innan.. SÅ har inte en aning vad man ska göra.. Har installerat om drivrutinerna, även tagit bort dom helt och lagt in på nytt.. tagit bort spelen helt och hållet och installerat..Har inte klockat grafikkortet utan satt i det och kört direkt, även provat att sänka grafiken bara för att testa men fortfarande samma sak..

Så nu behöver man lite tips och råd

Operativsystem: Microsoft Windows 10 PRO och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 11600K
Processorkylare: Noctua NH-U12S Redux CPU Cooler
Moderkort: ASUS B560 PLUS
Minne: 2x 16 GB G-Skill 4800 MHz
Grafikkort: ASUS Rog Strix 3070TI
Hårddisk: WD Blue SSD SN550 NVMe 1TB M.2
Nätaggregat:Corsair RM850e 850W
Övrig kylning: 3x120mm insug och 1x120mm utblås i lådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosengren1985:

Tjena!

Inhandlade nytt grafikkort samt PSU idag och nu kraschar alla spel..

Bytte ut mitt Asus tuf 3060 mot en Asus rog strix 3070TI
samt ökade PSU från 800w till 850W och när jag körde med dom gamla så funkade alla spel klockrent och även med ett klockat GPU , men nu kraschar allt från 15 min till 1 timma med det nya.. Temperaturen är mellan 40-55 grader på både GPU och CPU har även testat att köra med chassit öppet för att få in mer luft, har 4 fläktar istället för 2 som innan.. SÅ har inte en aning vad man ska göra.. Har installerat om drivrutinerna, även tagit bort dom helt och lagt in på nytt.. tagit bort spelen helt och hållet och installerat..Har inte klockat grafikkortet utan satt i det och kört direkt, även provat att sänka grafiken bara för att testa men fortfarande samma sak..

Så nu behöver man lite tips och råd

Operativsystem: Microsoft Windows 10 PRO och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 11600K
Processorkylare: Noctua NH-U12S Redux CPU Cooler
Moderkort: ASUS B560 PLUS
Minne: 2x 16 GB G-Skill 4800 MHz
Grafikkort: ASUS Rog Strix 3070TI
Hårddisk: WD Blue SSD SN550 NVMe 1TB M.2
Nätaggregat:Corsair RM850e 850W
Övrig kylning: 3x120mm insug och 1x120mm utblås i lådan

Vad säger logboken direkt efter krash ? Rebootar systemet ? Testat köra en integritets kontroll av systemet ? Typ DISM och restore health ?
Kommandotolk->Run as admin> skriv in "DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth" och låt den kolla igenom systemet. Om den hittar fel kan du testa o repaira system filerna. HAr haft skumma problem när man haft filer som inte varit friska.

Permalänk
Skrivet av siefer:

Vad säger logboken direkt efter krash ? Rebootar systemet ? Testat köra en integritets kontroll av systemet ? Typ DISM och restore health ?
Kommandotolk->Run as admin> skriv in "DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth" och låt den kolla igenom systemet. Om den hittar fel kan du testa o repaira system filerna. HAr haft skumma problem när man haft filer som inte varit friska.

tänkte kolla gällande grafikkortet.. behöver den 3st separata strömkablar från PSU eller räcker det med 2st?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosengren1985:

tänkte kolla gällande grafikkortet.. behöver den 3st separata strömkablar från PSU eller räcker det med 2st?

För att minska risken för problem (oförklarliga krasher och minskad prestanda) så är det alltid rekommenderat att man kör på en separat pci-e kabel per kontakt på grafikkortet från nätagget.

Undvik alltså att köra splittade (daisychain) kablar som delar upp en kabel i två kontakter in i grafikkortet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosengren1985:

tänkte kolla gällande grafikkortet.. behöver den 3st separata strömkablar från PSU eller räcker det med 2st?

Även om det är bra med 3 separata så vill jag minnas att Nvidia själva säger att 2 kablar där den tredje kontakten är daisy chained går bra, även för RTX 3080 som har en högre power limit. Vad jag kan se har ditt kort en Power Limit på 378W när man maxat reglaget till 122%, vilket bara är precis över de 375W man kan dra från 2 PCI-E 8-pin (300W + 75W från PCI-E-sloten). Lämnar du den på 100% är du en bra bit ifrån att ens använda 2 kablar till max.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av siefer:

Vad säger logboken direkt efter krash ? Rebootar systemet ? Testat köra en integritets kontroll av systemet ? Typ DISM och restore health ?
Kommandotolk->Run as admin> skriv in "DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth" och låt den kolla igenom systemet. Om den hittar fel kan du testa o repaira system filerna. HAr haft skumma problem när man haft filer som inte varit friska.

Har kollat detta och den hittar inga fel, provade även att köra scanhealth och upptäckte ingetting där heller.. Kör nu även med 3st PCIe kablar från PSU och spelen fortsätter att hänga sig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosengren1985:

Har kollat detta och den hittar inga fel, provade även att köra scanhealth och upptäckte ingetting där heller.. Kör nu även med 3st PCIe kablar från PSU och spelen fortsätter att hänga sig..

Windows update är rätt duktig på att radera eller flytta viktiga komponenter för spel, t.ex VC redist och andra DLL filer. Ibland är det användaren själv som sabbar filsystemet genom att flytta filer eller använda hijack'ande backup-programvara såsom onedrive eller googledrive.

Se till att de spelen som crashar har alla nödvändiga komponenter installerade på rätt ställe.