Permalänk
Medlem

Opel Astra 1.6 2000 går ojämt

Hej frugan har en opel astra 1.6 årsmodell 2000.
Bilen har varit "svårstartad"(startar efter 5-10 sekunder) sedan vi köpte den i våras, och tomgången upplevs som något ostabil, går knappt att starta i 1a utan hjälp gas.
Nu har bilen börjat gå ojämt under gaspådrag, den hackar och känns orkeslös nästan som om den misständer på någon cylinder.
Några tips på hur man ska felsöka vidare?

Permalänk
Medlem

Bränslefiltret kan vara tätt. Finns dock många andra problem som kan orsaka dylika symtom. Frågan är också när det senast gjordes en ordentlig service, dvs byte av tändstift, luftfilter och olja mm. Det bästa vore hitta någon som kan läsa av eventuella felkoder för att få en ledtråd till var man ska börja leta.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kan inte svara exakt i ditt fall, men min volvo 850 hade exakt likadant symptom, och då var det luftmassemätaren som hade gett med sig. _Tror_ att man ska kunna koppla bort den för att felsöka, men det får någon mer kunnig än mig svara på.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Vad är det för motor?

Jag har en 05:a (Z 16 XEP) där twinportkanalerna sotade igen. Den hackade vid acceleration, vilket upphörde efter att jag plockade av insuget och rensade bort all sot och gegga.

Har du kollat egr:en?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Risig tändkassett är väl ett klassiskt Opel/SAAB-problem som är tänkbart och jag tror att det är sådan på dessa. Men annars tändspolar som är ungefär samma sak fast inte i en klump. Men man bör ju börja med att rensa bort enkla saker, som ev uppskjutet rutinunderhåll o dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Risig tändkassett är väl ett klassiskt Opel/SAAB-problem som är tänkbart och jag tror att det är sådan på dessa. Men annars tändspolar som är ungefär samma sak fast inte i en klump. Men man bör ju börja med att rensa bort enkla saker, som ev uppskjutet rutinunderhåll o dyl.

Exakt det jag tänkte på, byt kasetten å LMM (iallafall testautsn LMM å se om det blir nån skilnad)

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem

Vet inte hur service hustoriken på bilen ser ut mr än att närr vi köpte bilen så var olja och olje filter bytt.
Ska kolla över luftfilter och bränslefilter, eventuellt så byter jag tändstift och tändkassetten.
Får hämta hem min obd 2 (bluetoth) läsare och kolla lite felkoder.
Någon som vet om någon bra app för opel? (Gärna gratis)

Permalänk
Medlem

Tanka 98 oktans soppa, min Mazda från 2000 gick betydligt bättre på detta. Dessa äldre bilar tillverkades inte för att köras med så stor andel etanol nerblandat i bensinen. Aluminiumdetaljer i förgasare, branslesystem tar skada av detta också.

Google is your friend.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Vet inte hur service hustoriken på bilen ser ut mr än att närr vi köpte bilen så var olja och olje filter bytt.
Ska kolla över luftfilter och bränslefilter, eventuellt så byter jag tändstift och tändkassetten.
Får hämta hem min obd 2 (bluetoth) läsare och kolla lite felkoder.
Någon som vet om någon bra app för opel? (Gärna gratis)

Obd arny har jag kört på android.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Är ingen expert på bilar men rent spontant låter det ju som att det är tändningen som strular.
Man kan ju börja att undersöka de klassiska och enkla sakerna innan man börjar byta saker.

Kolla så tändstiften ser ok ut.
Undersök fördelaren och rotorn, så att de ser bra ut.
Kontrollera så att det inte är sprickor i tändkablarna, när motorn är avstängd så du inte riskerar att få en obehaglig stöt.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Haft fullt upp så har inte hunnit kolla så mycket mer på bilen.
Har försökt läsa ut felkoder men hittar inga.

Nya tändstift och luftfilter är beställt som kommer i veckan.
Även beställt ny tändspole/tändmodul till bilen så får vi se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Provat med Zyphoons råd att tanka 98 istället för 95 oktan?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Tändstift,luftfilter och tändspole/modul är bytt och nu går bilen betydligt bättre.