Iphone i topp hos svenska användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Historiskt har Apple produkter varit neddummade vilket många gånger ses som en fördel, särskilt för de mindre teknikintresserade, men strular det har man i gengälld ingen insikt eller möjlighet att fixa det.

Kanske att telefoner och ipads har varit det. Datorer tycke jag inte på något sätt har varit "neddummade".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Skrivit det ett antal gånger redan. När vi, jag och frugan, köpte varsin Samsung Galaxy S7 i augusti 2017 så hade Samsung nyss släppt Galaxy S8. Månanderna efter släppte Apple iPhone 7 och den telefonen har forfarande iOS 15 (som finns till iPhone 6).

Imorgon släpps iOS 16 skarpt och då är det iPhone 8 den äldsta modellen som får iOS 16, men iOS 15 är fortfarande modernt och kommer räcka långt.

Vad blev jag fast med på Samsung Galaxy S7? Android 8! Jag är inte bitter.

Apple har klara fördelar i det avseendet men därmed sagt betyder det inte att de gör allt rätt och bra.

Det är synd att Android One inte blivit mer etablerat. Eller som din Pine men det hade aldrig varit ett alternativ för mig. Det finns inte bank-id till din telefon?

Pine64 är en nörd produkt. Det köper man bara om man vill leka och testa..

Permalänk
Medlem

Kört android ett år snart och tycker fortfarande iphone är bättre, men inte tillräckligt mycket bättre för att motivera priset längre för min del.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

android är bra, tillräckligt bra för att mätta alla mina behov och ännu mer. Varför pröjsa dubbelt eller mer när det inte behövs?

Permalänk
Medlem

En anledning att det blev en iOS-enhet 2020 när jag behövde en ny (säkerhetsuppdateringarna på min dåvarande Android-tele hade upphört) var att Apple då verkade bäst på säkerhetsuppdateringar, ~5 år i medel, det hade ingen Androidlur då var jag visste, kanske finns någon high-end nu, den andra anledningen var att iPhone SE var precis lagom stor för att få ner i en jeansficka och operera med en hand(annars hade jag aldrig använt den), den tredje var att iPhone SE var rimligt prissatt för att vara en iPhone.

Så tänkte ha den till 2025 eller hur länge nu säkerhetsuppdateringar kommer, behöver nog byta batteriet en gång. Gillar den överlag.
Hade ingen annan Apple-produkt då och har inte skaffat någon sedan dess.

https://www.theatlantic.com/technology/archive/2022/09/iphone... läste jag, svårt att vara hipp när du är majoritet och skoj "uppdateringsprogram".

Citat:

By now, the routine is familiar; every year, Apple ships a couple hundred million phones to be purchased by perhaps millions of people enrolled in the company’s annual upgrade program, and by many others who are not. These phones are expensive—$800 and up—and certainly not everyone can afford them. But Apple sidesteps this hurdle with its upgrade program, which converts the up-front cost into a monthly loan payment.

That’s a big part of the problem in a nutshell: The system erected around annual upgrades means that many, many people buy the iPhone and then live their life quite literally indebted to Apple, which is better than its competitors at locking people into a “walled garden”—or, as the writer Cory Doctorow has called it, a “feedlot.” What was once a bold consumer choice is now more like a sad dip into the trough.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kolsvart Katt:

En anledning att det blev en iOS-enhet 2020 när jag behövde en ny (säkerhetsuppdateringarna på min dåvarande Android-tele hade upphört) var att Apple då verkade bäst på säkerhetsuppdateringar, ~5 år i medel, det hade ingen Androidlur då var jag visste, kanske finns någon high-end nu, den andra anledningen var att iPhone SE var precis lagom stor för att få ner i en jeansficka och operera med en hand(annars hade jag aldrig använt den), den tredje var att iPhone SE var rimligt prissatt för att vara en iPhone.

Så tänkte ha den till 2025 eller hur länge nu säkerhetsuppdateringar kommer, behöver nog byta batteriet en gång. Gillar den överlag.
Hade ingen annan Apple-produkt då och har inte skaffat någon sedan dess.

https://www.theatlantic.com/technology/archive/2022/09/iphone... läste jag, svårt att vara hipp när du är majoritet och skoj "uppdateringsprogram".

Hipp är nog fel ord, men det finns ju en grupp Apple-användare som tycker att de är lite bättre för att de använder Apples produkter, lite finare, lite mer medvetna, lite modernare, bättre känsla för design och liknande. Det finns jobbiga grupper på detta sätt inom massor av produkter med fans på en eller en annan sida också förstås. Men de jobbigaste Android-användarna är (enligt min erfarenhet) mer någon form av teknik-elitister som tycker att Iphone (och i förlängningen dess användare) är mer basic eller så, men denna grupp är ju rätt mycket mindre än den "fina" gruppen Apple-användare.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som typ inte ser skillnad på iOS och Android längre? Så bryr mig inte vilken telefon jag använder egentligen. Har en android privat och en iPhone på jobbet och ibland vet jag inte vilken jag använder...
Alla som bryr sig, sitter ni mer i menyer än i själva apparna? Alltid undrat

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag har kört iPhone sen 3GS, brukar byta var tredje år ungefär.
Enda produkten jag har/haft som jag känner att den bara fungerar, varje dag, varje tillfälle, aldrig något krångel.
Har dock haft två telefoner som gått sönder (tror touchen sluta fungera på båda) och då var det inga problem att lämna den till apple o få en ny.

Första inköpet är dyrt såklart men sen har de så högt andrahandsvärde så säljer man den gamla när man köper ny så tycker jag inte det är så farligt för något man använder hela tiden.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Vill bara påpeka att även om man är teknikintresserad tycker man inte nödvändigtvis att det är så kul att lägga timmar på att få grejer att (nästan) funka, som borde vara helt sömlöst. Det gäller allt möjligt som Sweclockers täcker - jag tyckte det var kul att bygga datorer de första 10-15 åren, men idag fasar jag dör att strula med Windowsinstallationen, program som inte borde bry sig, men som av någon anledning inte vill vara med när de upptäcker att systemet de kör på har ändrats, systemöverföringar som ”glömmer” delar av min miljö, och så vidare.

Du har givetvis en poäng, ingen gillar problem. Men samtidigt är vi många som vill att systemet ska anpassas till individen i stället för tvärtom och då är risken stor att man hamnar i områden som inte är så väl beprövade. Min erfarenhet som utvecklare är att ju fler problem man stöter på ju mer kunskap samlar man på sig och ju lättare blir det att lösa eventuella problem. Är man dock inte intresserad alls av tekniken eller att anpassa så är det bättre att välja en mer standardiserad upplevelse.

Förövrigt tror jag inte det är mer "problem" med Android idag än vad det är med iOS. Min nuvarande telefon är en Samsung S10e som jag haft i 3 år, denna har jag haft 0 problem trots att den är anpassad efter mina behov. Batteriet klarar fortfarande lätt 1½ dag vilket är klart godkänt. Sen kan man fråga sig vad som räknas som problem, att iOS saknar "back button", räknas det? Eller pratar man en rena buggar eller kompabilitetsproblem mellan integrationer? Att det tar emot lite här och där när man byter ut ett system mot ett annat får man generellt räkna med, frågan är bara om man anser bytet så pass bra att man kan leva med de saker som fortfarande stör efter inkörningsperioden.

Skrivet av EntropyQ3:

Håller helt med. Det kan vara allt från en facebook poll, statistik från besökare på en webbsida, och så vidare. Vill också gärna se länkar till siffrors ursprung. Vilket, för den delen, gäller de siffror du presenterar för iOS vs. Android globalt. Är det aktuella försäljningssiffror (hur?)? Installed base? Andel av internetanvändare?
För det jäkliga är att de varianterna skiljer sig åt, och även om man väljer en av dem kommer man att hitta olika uppskattningar.

Haha, nice one! Postade sifforna mer som ett exempel än som faktiskt underlag men ja, jag sökte efter "iOS VS Android market shares" och detta var det första som dök upp: https://gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/worldwide

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Har flera kollegor på jobbet som alltid kört Android från alla prisklasser, när det var dags att få ny från jobbet valde de att testa IPhone, samtliga stod ut 2–3 veckor sen fick fru/flickvän ta över och de köpte Android igen.

Apple har alltid kört 4:3 display på plattor vilket jag föredrar så av den anledningen fick det bli en IPad Air en gång i tiden. Jag stod ut med systemet i 6 månader sen blev det en Android platta i stället.

Så varför blir det så här? Efter att ha pratat med kollegorna så är det tydligt att man saknat "självklar" funktionalitet och det har inte funnits något bra väg runt det. Tyngdpunkten har varit ett system som inte anpassas efter användaren utan användaren måste anpassas sig till systemet. Många av oss har dessutom inte velat investera oss allt för djupt i Apples ECO system eftersom vi huvudsakligen jobbar med andra företag. Detta har i sin tur gjort det svårare att integrera en Apple telefon i vardagen utan strul.

Nu är det dags att välja telefon på jobbet igen och självklart tittar man på alternativen, inte för att man på något vis är missnöjd med Samsung flaggskeppen utan mer att man vill se vad som erbjuds. Känslan är att telefonerna numera är VÄLDIGT lika på ytan men historiskt vet vi att mjukvaran spelar minst lika stor roll (för oss). Just finns det ingen anledning för oss att börja strula med ett nytt ECO system, köpa om alla appar och försöka anpassas sig till ett begränsat system så det blir Samsung igen. Ingen av oss anser dock att det är ristat i sten, skulle det öppnas upp bättre anledning att byta system i framtiden(och inte bara för skojskull) så är det inte på något vis en omöjlighet.

Jag känner exakt så, har sedan januari en iPhone från jobbet. Har kört Android sedan HTC Magic, alltså den första Android-telefonen som gjordes för konsumenter. Även om Android inte var särskilt bra då, så var faktiskt inte iOS det heller. Ingen multitasking, MMS osv.

iOS är för mig ett väldigt tråkigt och simplifierat OS, lite "one size fits all". Du säger det bra, användaren ska anpassa sig till systemet och inte tvärtom. Jag är för snål för att betala för en telefon privat, men annars hade jag bytt tillbaka till Android utan att tveka en sekund.

Jag har skrivit det i andra trådar, men till er som säger att swipa för att gå tillbaka på iPhone, det är inte alls samma sak som bakåtknappen på en Android. Det är svårare att få till en swipe utan att klicka på länk osv, och det fungerar inte på samma sätt och inte i alla appar. Det är nog det jag saknar absolut mest från Android, jag använde det hela tiden. Man hade i muskelminnet var knappen satt, och kunde snabbt hoppa tillbaka, stänga bild osv oavsett app. En iPhone kräver ofta mycket fler klick för att göra samma sak, vilket gör att det för mig känns ineffektivt.

Ni som säger att iPhones är bra för företag... nja, det finns en riktigt stor och jobbig sak och det är "activation lock". Om man kör Intune och inte köper iPhones via Apples företagsprogam eller enrollar via Apples device manager (som bara finns till MacOS) så kan de låsas till en persons iCloud-konto (som ofta är ett privat konto) och det går inte att komma runt. Telefonen blir obrukbar tills den låses upp av personens iCloud-konto, vilket ofta kan vara svårt om personen slutat.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Diskutera och tyck till men undvik grova generaliseringar och barnsligt plattformskrigande

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag gillar tanken med Fairphone, men på den tiden telefoner bara var stänkskyddade var vattenkontakt något som dödade flera av mina telefoner, så jag vill inte tillbaka dit.

Ja, är det så så är det kanske inte helt lyckat. Har själv aldrig haft något problem med vatten (när jag är ute och träningscyklar så har jag luren i vattentät väska med touchplastfönster), och ingen av mina telefoner har någonsin havererat, men självklart är det ju helt beroende på omständigheter.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Den andra aspekten är operativsystemet: Finns det bra, öppna varianter av Linux eller BSD som går att köra på telefonen, och har de bra stöd för radiomodemen och WiFi+bluetoothkretsarna? För ska jag köra vanlig Android med beroenden mot Qualcomms goda vilja att porta drivrutiner till system de inte längre tjänar pengar på, så går jag från ett slutet system med minst 5 års livstid (iOS) och ett fungerande system för materialåteranvändning, till ett i teorin öppet system som kanske får 18-36 månader av uppdateringar och därefter ingen har bra koll på hur man recirkulerar.
Om det är så, gör miljön en nettoförlust om jag väljer bort min iPhone trots uppenbart goda avsikter hos gänget bakom Fairphone.

Linux/BSD kan jag inte svara på, även om det högst sannolikt finns med tanke på hur öppet Fairphone är, men vad gäller Android så finns allsköns varianter med gott stöd; Fairphones egna, LineageOS och /e/OS exempelvis.

Så vitt jag vet lovar Fairphone 5 års säkerhetsuppdateringar. Efter den sista kommer så växlar jag sannolikt över till LineageOS och fortsätter med den så länge det går.

Senast jag bytte telefon, från Samsung S5, så var det just för att jag inte längre kunde köra LineageOS (pga att Google lade in en timeout i Androids bootprocedur som i praktiken saboterade full device encryption för mig). Jag tror att LineageOS kan ha lyckats fixa problemet, men det var tyvärr flera månader för sent för mig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kört Android i många år men då prislappen började bli likartade för toppmodellerna så tänkte jag att det inte kan skada att testa Apple. Och luren bara går och går, lite irriterande som en gammal anhängare av Android.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Kanske att telefoner och ipads har varit det. Datorer tycke jag inte på något sätt har varit "neddummade".

Ett tag sedan jag suttit med MacOS, körde igång en virtualiserad version av någon av de senare utgåvorna för två år sedan eller så. Vill minnas att jag tyckte att Finder var andefattig gällande inställningar jämnfört med File Explorer, enkla saker som man då behövde fixa med i kommandotolken istället. Att göra något enklare innebär ju att det också oftast blir nerdummat. Är man då villig att ändra sig och acceptera andra arbetssätt så kan det trots allt fungera.

Att jag numera kör Linux, utan att egentligen använda någon grafisk filutforskare är en annan sak...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Att jag numera kör Linux, utan att egentligen använda någon grafisk filutforskare är en annan sak...

Vad hindrade dig att använda terminalfönstret i macOS på samma sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad hindrade dig att använda terminalfönstret i macOS på samma sätt?

Det var en annan tid. Innan jag gick över till Linux.

En vanlig användare som kommer från Windows till MacOS och saknar samma sak kommer inte söka på vad som måste göras, öppna ett terminalfönster, och så vidare. Denne kommer tvingas att acceptera att utforskaren i MacOS har färre inställningar.

Vill minnas att det handlade om något så trivalt som ordningen på filer, vilka kolumner man kunde se, eller något liknande. Att det var något miljövariabel som måste ställas in för att få det som jag ville.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det var en annan tid. Innan jag gick över till Linux.

En vanlig användare som kommer från Windows till MacOS och saknar samma sak kommer inte söka på vad som måste göras, öppna ett terminalfönster, och så vidare. Denne kommer tvingas att acceptera att utforskaren i MacOS har färre inställningar.

Vill minnas att det handlade om något så trivalt som ordningen på filer, vilka kolumner man kunde se, eller något liknande. Att det var något miljövariabel som måste ställas in för att få det som jag ville.

Finns tredje parts Explorer appar till MacOS precis som till både Linux och Windows om man inte är nöjd med den installerade standard versionen.
Oftast gratis också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Releaces:

Finns tredje parts Explorer appar till MacOS precis som till både Linux och Windows om man inte är nöjd med den installerade standard versionen.
Oftast gratis också.

Vilket de flesta användarna som går från Windows till MacOS inte kommer att installera.

---

Ett renare och enklare gränsnitt blir oftast också nerdummat.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Det var en annan tid. Innan jag gick över till Linux.

En vanlig användare som kommer från Windows till MacOS och saknar samma sak kommer inte söka på vad som måste göras, öppna ett terminalfönster, och så vidare. Denne kommer tvingas att acceptera att utforskaren i MacOS har färre inställningar.

Vill minnas att det handlade om något så trivalt som ordningen på filer, vilka kolumner man kunde se, eller något liknande. Att det var något miljövariabel som måste ställas in för att få det som jag ville.

I kombination med det du beskrivit i senare inlägg skulle jag säga att du först och främst behöver ta höjd för skillnader - mellan två olika program, naturligtvis, men också mellan kulturella konventioner i system som utgår från olika designtänk (då menar jag teknisk uppbyggnad, inte utseende även om det också skiljer sig åt).
Finder ser enkel ut, men är - tillsammans med Spotlight - ett rejält avancerat program som i vissa avseenden lämnar Explorer långt efter sig, medan Explorer i sin tur har funktionalitet jag i vissa fall saknar på min Mac. Ställer du upp en lista på saker man kan tänkas behöva göra i ett filhanteringsprogram skulle jag säga att jag inte är övertygad om att Explorer utan tillägg skulle vinna över Finder totalt sett.

På Macen har du också fördelen att du (tack vare Bash/Zsh över cmd/PowerShell) kan använda mer allmänt tillgänglig kunskap - och har tillgång till mer kraftfulla verktyg ur box - för filmanipulering när väl filhanteraren inte räcker till. Detta hjälper naturligtvis inte totala nybörjare på någondera plattformen, men bara för att komplettera bilden lite.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Ett renare och enklare gränsnitt blir oftast också nerdummat.

Tricket - som, ska erkännas, Apple inte själva har följt alltid; särskilt på senare år - är ju att utnyttja menyerna på bra sätt.
Men enkelt uttryckt: Det du gör ofta ska gå snabbt. Det du gör sällan ska också gå att göra. Och det ska vara svårare att göra fel än att göra rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det är väl inte så konstigt när dom flesta människor gärna följer i led. Dom kör på det som alla andra gör oavsett hur bra eller dåligt det kanske är.

Orsaken till att Android är störst i världen?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/