Stänga av alla varningar i win10?

Permalänk

Stänga av alla varningar i win10?

Hur i helsike blir man av med alla varningar om att brandvägg, defender, antivirus etc inte finns. Kört in w10privcy och avinstallerat all som bara går där.

Avbockat allt som bara går i w10's egna menyer men lika förbollat dyker det upp rutor ovanför klockan då och då att jag inte har skydd?

Stängt av alla meddelanden som ska visas i aktivitetsfältet men hjälper inte.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jaha, jag slänger mig på handgranaten då...

Varför ska du inte ha defender och brandväggen igång? Har du UAC på i alla fall?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd

Varningarna finns där för att varna om att du saknar kritiska säkerhetsfunktioner. Ordna det så slipper du varningarna, enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jaha, jag slänger mig på handgranaten då...

Varför ska du inte ha defender och brandväggen igång? Har du UAC på i alla fall?

Varför ska man ha UAC på tycker du?

Permalänk
Sötast

Om du vill ha ett OS som beter sig som du önskar så får du gå över till Linux och fixa själv.

Microsofts OS är just Microsofts OS och de funkar som de önskar.
Desto fler funktioner man stänger med t.ex Shutup10 eller w10privacy desto mer går skitet sönder.

Skrivet av Haglund:

Varför ska man ha UAC på tycker du?

User Account Control (UAC) helps prevent malware from damaging a PC. With UAC, apps and tasks always run in the security context of a non-administrator account, unless an administrator specifically authorizes administrator-level access to the system.

// För att skydda dig / uppmärksamma dig när ett program vill ha admin behörighet för att skapa förändringar på din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dynggrovisen:

Hur i helsike blir man av med alla varningar om att brandvägg, defender, antivirus etc inte finns. Kört in w10privcy och avinstallerat all som bara går där.

Avbockat allt som bara går i w10's egna menyer men lika förbollat dyker det upp rutor ovanför klockan då och då att jag inte har skydd?

Stängt av alla meddelanden som ska visas i aktivitetsfältet men hjälper inte.

Det fanns en gång en tid när jag var exakt som du, allt skulle avinstalleras eller stängas av, jag skulle vara "herre över mitt operativsystem".

Insåg att det orsakade mer bekymmer än vad det var värt. Vill du vara herre över ditt operativsystem idag så är det Linux som gäller.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Om du vill ha ett OS som beter sig som du önskar så får du gå över till Linux och fixa själv.

Microsofts OS är just Microsofts OS och de funkar som de önskar.
Desto fler funktioner man stänger med t.ex Shutup10 eller w10privacy desto mer går skitet sönder.

User Account Control (UAC) helps prevent malware from damaging a PC. With UAC, apps and tasks always run in the security context of a non-administrator account, unless an administrator specifically authorizes administrator-level access to the system.

// För att skydda dig / uppmärksamma dig när ett program vill ha admin behörighet för att skapa förändringar på din dator.

My bad, tänkte på notiserna. Eller missuppfattar jag något här? Kör folk med notiserna? Aldrig haft problem med att köra på Never notify så länge jag kan minnas. Det var det värsta med att byta från Win XP imo

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Haglund:

Varför ska man ha UAC på tycker du?

Av samma anledning till att man inte kör Linux som root.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Sötast
Skrivet av Haglund:

My bad, tänkte på notiserna. Eller missuppfattar jag något här? Kör folk med notiserna? Aldrig haft problem med att köra på Never notify så länge jag kan minnas. Det var det värsta med att byta från Win XP imo

Jag har historiskt vis gjort samma sak. När UAC kom till så var det det absolut värsta jag visste. Stängde av direkt. Pest som skall störa mig och idiotförklara mig varje gång jag skall göra något? Är ju IT-nörd trots allt... sånt behöver inte jag!

Sedan tog mitt intresse för linux upp och insåg rätt snart att man var tvungen att slå hela lösenordet varje gång man körde sudo (om man inte skrivet in det redan ett par minuter tidigare)

Jag undrade varför och läste på om det och bytte åsikt ganska snabbt.

UAC/Sudo är för att beskydda användaren (Eller administratören från användaren) och dessa dator/data/applikationer från tredjepartsmjukvara som försöker upprätta adminbehörigheter för att kunna infektera datorn. Samt i vissa fall så kan det vara en sista chans innan man faktiskt drar ett puckat kommando i en terminal.

Om du laddar ner ett spel från torrents t.ex och den säger "Det här spelet vill ha admin-behörigheter för att kunna starta" så är det en ganska stor hint om att något kan vara väldigt fel. Vad skall det spelet med admin-behörigheter till? Vad kan det göra med dessa behörigheterna? Kan det läsa alla mina filer? Ändra dem? Skriva nya filer till disk? Varför?

Skulle du även ha något skräp på datorn som inte blivit aktiverat än och du sitter och tittar på film och plötsligt får upp "Vill du verkligen ge programmet 'XXX.EXE' fulla admin behörigheter? Utan UAC så kördes det i bakgrunden utan att du någonsin fick veta det.

Pest? Ja
Guld värt? Ja

Efter att jag började jobba med IT så tänker jag inte ens på det längre. Är drifttekniker och blir promptad säkert in 200ggr eller mer per arbetsdag.

Addendum:
Var tidigare IT support åt farsan, nytt fel varje dag, virus, länkar, top-bars, saker som slutade fungera fanimig stup i kvarten. Värre än vilket virus som helst var han.

Slutade med att jag installerade Linux mint (windows-lik linux distro) gav honom ett standard användarkonto utan behörighet till att göra någon som helst jävla förändring på sin egen dator (mer än att spara och läsa filer och öppna installerade applikationer i princip)

Om han saknade något så installerade jag det. Har aldrig behövt supportera honom sen dess. Han kan inte förstöra datorn utan admin rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag har historiskt vis gjort samma sak. När UAC kom till så var det det absolut värsta jag visste. Stängde av direkt. Pest som skall störa mig och idiotförklara mig varje gång jag skall göra något? Är ju IT-nörd trots allt... sånt behöver inte jag!

Sedan tog mitt intresse för linux upp och insåg rätt snart att man var tvungen att slå hela lösenordet varje gång man körde sudo (om man inte skrivet in det redan ett par minuter tidigare)

Jag undrade varför och läste på om det och bytte åsikt ganska snabbt.

UAC/Sudo är för att beskydda användaren (Eller administratören från användaren) och dessa dator/data/applikationer från tredjepartsmjukvara som försöker upprätta adminbehörigheter för att kunna infektera datorn. Samt i vissa fall så kan det vara en sista chans innan man faktiskt drar ett puckat kommando i en terminal.

Om du laddar ner ett spel från torrents t.ex och den säger "Det här spelet vill ha admin-behörigheter för att kunna starta" så är det en ganska stor hint om att något kan vara väldigt fel. Vad skall det spelet med admin-behörigheter till? Vad kan det göra med dessa behörigheterna? Kan det läsa alla mina filer? Ändra dem? Skriva nya filer till disk? Varför?

Skulle du även ha något skräp på datorn som inte blivit aktiverat än och du sitter och tittar på film och plötsligt får upp "Vill du verkligen ge programmet 'XXX.EXE' fulla admin behörigheter? Utan UAC så kördes det i bakgrunden utan att du någonsin fick veta det.

Pest? Ja
Guld värt? Ja

Efter att jag började jobba med IT så tänker jag inte ens på det längre. Är drifttekniker och blir promptad säkert in 200ggr eller mer per arbetsdag.

Addendum:
Var tidigare IT support åt farsan, nytt fel varje dag, virus, länkar, top-bars, saker som slutade fungera fanimig stup i kvarten. Värre än vilket virus som helst var han.

Slutade med att jag installerade Linux mint (windows-lik linux distro) gav honom ett standard användarkonto utan behörighet till att göra någon som helst jävla förändring på sin egen dator (mer än att spara och läsa filer och öppna installerade applikationer i princip)

Om han saknade något så installerade jag det. Har aldrig behövt supportera honom sen dess. Han kan inte förstöra datorn utan admin rättigheter

Tack för långt svar antar jag, kommer fortsätta köra som jag alltid gjort, pajar nåt får jag skylla mig själv, tror inte att vi med decennier av datorvana gör samma misstag som våra pappor vid datorn

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Allexz:

Addendum:
Var tidigare IT support åt farsan, nytt fel varje dag, virus, länkar, top-bars, saker som slutade fungera fanimig stup i kvarten. Värre än vilket virus som helst var han.

Slutade med att jag installerade Linux mint (windows-lik linux distro) gav honom ett standard användarkonto utan behörighet till att göra någon som helst jävla förändring på sin egen dator (mer än att spara och läsa filer och öppna installerade applikationer i princip)

Om han saknade något så installerade jag det. Har aldrig behövt supportera honom sen dess. Han kan inte förstöra datorn utan admin rättigheter

Fast, du kan ju bara skapa ett vanliga användarkonto inne i Windows också, dvs utan adminrättigheter

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Jag har historiskt vis gjort samma sak. När UAC kom till så var det det absolut värsta jag visste. Stängde av direkt. Pest som skall störa mig och idiotförklara mig varje gång jag skall göra något? Är ju IT-nörd trots allt... sånt behöver inte jag!

Jo, problemet var ju också sjukt mycket värre där i början. Massor av program som krävde förhöjda privilegier bara för att köra, bara för att det var standard innan. Men när W7 kom så hade ju det mesta sånt lugnat sig ordentligt.

Citat:

Sedan tog mitt intresse för linux upp och insåg rätt snart att man var tvungen att slå hela lösenordet varje gång man körde sudo (om man inte skrivet in det redan ett par minuter tidigare)

Det behöver man på Windows också om det inte är admin-kontot man är inloggad med, eller om man inte har något lösenord på admin förstås.

Citat:

Jag undrade varför och läste på om det och bytte åsikt ganska snabbt.

UAC/Sudo är för att beskydda användaren (Eller administratören från användaren) och dessa dator/data/applikationer från tredjepartsmjukvara som försöker upprätta adminbehörigheter för att kunna infektera datorn. Samt i vissa fall så kan det vara en sista chans innan man faktiskt drar ett puckat kommando i en terminal.

Om du laddar ner ett spel från torrents t.ex och den säger "Det här spelet vill ha admin-behörigheter för att kunna starta" så är det en ganska stor hint om att något kan vara väldigt fel. Vad skall det spelet med admin-behörigheter till? Vad kan det göra med dessa behörigheterna? Kan det läsa alla mina filer? Ändra dem? Skriva nya filer till disk? Varför?

Skulle du även ha något skräp på datorn som inte blivit aktiverat än och du sitter och tittar på film och plötsligt får upp "Vill du verkligen ge programmet 'XXX.EXE' fulla admin behörigheter? Utan UAC så kördes det i bakgrunden utan att du någonsin fick veta det.

Pest? Ja
Guld värt? Ja

Efter att jag började jobba med IT så tänker jag inte ens på det längre. Är drifttekniker och blir promptad säkert in 200ggr eller mer per arbetsdag.

200 gånger om dagen hade irriterat mig rejält, men för mig är det nog i snitt kanske en eller max två gånger om dagen, och det är inkluderat vissa dagar när det blir ett tiotal för att något självsignerat certifikat gått ut eller liknande. Hemma är det mer sällan än så.

Citat:

Addendum:
Var tidigare IT support åt farsan, nytt fel varje dag, virus, länkar, top-bars, saker som slutade fungera fanimig stup i kvarten. Värre än vilket virus som helst var han.

Slutade med att jag installerade Linux mint (windows-lik linux distro) gav honom ett standard användarkonto utan behörighet till att göra någon som helst jävla förändring på sin egen dator (mer än att spara och läsa filer och öppna installerade applikationer i princip)

Om han saknade något så installerade jag det. Har aldrig behövt supportera honom sen dess. Han kan inte förstöra datorn utan admin rättigheter

Jag hjälpte min farsa en hel del tidigare, men sedan W7 Home så har han klarat sig utan problem. Nu skaffade han en surfplatta förra året så då ser inte datorn så mycket användning längre, men även de föregående åren var det kanske en gång vartannat år som jag behövde typ hjälpa till med att koppla in systemkameran som webbkamera eller något. Jag tror helt enkelt att datorer har blivit mer användarvänliga och säkrare oavsett system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Det fanns en gång en tid när jag var exakt som du, allt skulle avinstalleras eller stängas av, jag skulle vara "herre över mitt operativsystem".

Insåg att det orsakade mer bekymmer än vad det var värt. Vill du vara herre över ditt operativsystem idag så är det Linux som gäller.

Vad för bekymmer har det orsakat dig? Jag har stängt av UAC o liknande sen typ alltid o har aldrig haft några som helst bekymmer av det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Vad för bekymmer har det orsakat dig? Jag har stängt av UAC o liknande sen typ alltid o har aldrig haft några som helst bekymmer av det.

Inga bekymmer du har märkt av är väl mer korrekt?

Nej men det kan absolut gå bra ändå, men risken är ju mycket högre att något jobbigt inträffar om du har stängt av den enda chansen att stoppa det innan det händer liksom. Med dagens "drive-by-attacker", allt mer sofistikerade phishingstrategier och liknande så räcker inte sunt förnuft eller att vara försiktig hela vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Inga bekymmer du har märkt av är väl mer korrekt?

Nej men det kan absolut gå bra ändå, men risken är ju mycket högre att något jobbigt inträffar om du har stängt av den enda chansen att stoppa det innan det händer liksom. Med dagens "drive-by-attacker", allt mer sofistikerade phishingstrategier och liknande så räcker inte sunt förnuft eller att vara försiktig hela vägen.

Har helt klart inte märkt av nåt nej, så antingen så är jag skicklig på att inte surfa in på fel sidor/installerat dåliga cracks, har nån snott all min data utan att jag märkt nåt eller så har jag bara haft tur. Oavsett så är det skönt att slippa trycka på UAC-knappen varje gång man installerar nåt ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Av samma anledning till att man inte kör Linux som root.

Nu är jag minst sagt novis på linux, men behöver man ändå inte autentisera sig med root lösenordet för att kunna utföra systemkritiska ändringar - det vill säga det räcker inte med att "bara" vara inloggad med root användare? Bara en fråga då jag har kört linux så har jag alltid haft ett root-konto vid sidan av och använt ett normalt för vardagligt användande.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Har helt klart inte märkt av nåt nej, så antingen så är jag skicklig på att inte surfa in på fel sidor/installerat dåliga cracks, har nån snott all min data utan att jag märkt nåt eller så har jag bara haft tur. Oavsett så är det skönt att slippa trycka på UAC-knappen varje gång man installerar nåt ;P

Det är inte vad det handlar om. Annonser kan ha malware även de som finns på vanliga "fina" sidor exempelvis. Eller så kan man få ett mail till synes (även efter ganska grundläggande granskning) från en organisation man litar på, men som infekterar datorn bara genom att du öppnar mailet och visar bilderna i det.

Att inte vilja "trycka på UAC-knappen" är lite som att vilja slippa att trycka på bilnyckeln och därför bara lämna bilen öppen med nyckeln i istället.

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem med just Windows 10, spelar ingen roll att man stänger av alla tänkbara notiser ändå envisas operativsystemet med att fylla skärmen med störande rutor om att det finns saker som borde åtgärdas helst redan igår.
I mitt fall gällde det en dator som bara användes offline för att skriva dagbok men det spelade ingen roll, med jämna mellanrum tyckte Win10 ändå att det var dags att skaffa ett Onlinekonto vid inloggningen, eller att det nog var dags att aktivera skydd mot skadliga program.
Borde funnits en ruta när man installerar första gången där man kunde säga "Jag frånsäger Microsoft allt ansvar för den här produkten för jag kommer aldrig att ansluta den mot internet."
Slutade med att den datorn fick Ubuntu efter mycket strul.

Permalänk
Medlem

Vad är det du vill åstadkomma? Stör du dig på när det plingar och poppar upp saker som stör fokus? Vill du göra datorn till en säkerhetsrisk?

Notifikationerna nere till höger i Windows 10 kan du stänga av i inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är inte vad det handlar om. Annonser kan ha malware även de som finns på vanliga "fina" sidor exempelvis. Eller så kan man få ett mail till synes (även efter ganska grundläggande granskning) från en organisation man litar på, men som infekterar datorn bara genom att du öppnar mailet och visar bilderna i det.

Att inte vilja "trycka på UAC-knappen" är lite som att vilja slippa att trycka på bilnyckeln och därför bara lämna bilen öppen med nyckeln i istället.

Pja, som sagt så har jag aldrig haft några märkbara problem av att ha UAC avstängt.
Men det är ändå sant som du säger att inte ha det är som att låta bilen stå olåst eller köra utan bälte, för den dagen det sker nåt så ångrar man att man inte låst bilen eller satt på sig bältet. Har haft som vana att stänga av UAC direkt förr när jag installerade om Windows oftare o tyckte rutorna var irriterande som dök upp när jag installerade massa grejer. Jag slår på det nu iaf eftersom jag ändå inte installerar grejer så ofta längre.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det är bättre att ha ett admin-konto med för enkelt lösenord, typ 123, än att köra admin med uac avslaget helt. Notifieringar kan du stänga av under inställningar om det är det du stör dig på

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Gurrrra:

Pja, som sagt så har jag aldrig haft några märkbara problem av att ha UAC avstängt.
Men det är ändå sant som du säger att inte ha det är som att låta bilen stå olåst eller köra utan bälte, för den dagen det sker nåt så ångrar man att man inte låst bilen eller satt på sig bältet. Har haft som vana att stänga av UAC direkt förr när jag installerade om Windows oftare o tyckte rutorna var irriterande som dök upp när jag installerade massa grejer. Jag slår på det nu iaf eftersom jag ändå inte installerar grejer så ofta längre.

Att ha UAC avstängt är som att gå till jobbet med hemmadörren olåst. Så länge tjuvarna städar efter sig så har inget hänt, eller hur?

Det är alldeles för många självsäkra människor på internet som sitter med avstängda antivirus och alltid inloggad som administratör/root som säger "Äh, jag har aldrig haft problem", fast deras dator sitter med i sjuttielva botnät och har massa keyloggers och sånt installerat.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Att ha UAC avstängt är som att gå till jobbet med hemmadörren olåst. Så länge tjuvarna städar efter sig så har inget hänt, eller hur?

Det är alldeles för många självsäkra människor på internet som sitter med avstängda antivirus och alltid inloggad som administratör/root som säger "Äh, jag har aldrig haft problem", fast deras dator sitter med i sjuttielva botnät och har massa keyloggers och sånt installerat.

O hur ofta går sånt helt obemärkt förbi? Finns det nån statistik på det eller nojjar folk för mycket o tror det värsta som vanligt?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Gurrrra:

O hur ofta går sånt helt obemärkt förbi? Finns det nån statistik på det eller nojjar folk för mycket o tror det värsta som vanligt?

Vet inte om du är allvarlig, men det är ju obemärkt, så det är ju per definition omöjligt att mäta. Men det räcker med en enda mjukvara man laddar hem och är oförsiktig.

Nu tar jag detta ur röven, men jag tror att personer som sitter och fipplar med "PrivacyW10" och stänger av UAC/AV/brandvägg är samma personer som inte tycker att man ska betala för mjukvara, så piratbukten besöks frekvent. Många av cracksen där kräver admin-rättigheter "because I said so", och då vipps så är du med i ett bottnät utan att du vet om det, och när LOIC dras igång nånstans är du delaktig.

Eller vänta, sitter du på riktigt och försöker argumentera FÖR att stänga av UAC?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

O hur ofta går sånt helt obemärkt förbi? Finns det nån statistik på det eller nojjar folk för mycket o tror det värsta som vanligt?

Skadlig kod har förändrats fullständigt sedan vi som växte upp tillsammans med internet först upplevde dom. Från att virusen bara var unga människor som lärde sig hur allt hängde ihop / testade sin förmåga / jävlades, till att nu vara betydligt mer målinriktat.
Om någon laddar upp dina lösenord någonstans så finns där inte särskilt många anledningar för den personen att ha massa ljud / ljuseffekter eller vad du nu förväntar dig för någonting. Du kommer troligen inte märka någonting förrän du eventuellt får ett mail om att någon försökt logga in på din paypal och din tvåfaktorsautentisering går igång.

Finns gott om lätttillgänglig information om de cyberhot som finns. Det finns gott om företag som haft alla till buds stående medel på sin sida som ändå sänkts på grund av säkerhetsläckor. Ditt bästa skydd är att du förmodligen är ointressant nog för en hacker. Att då tacka nej till enkla skydd är inget annat än naivt.

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Tack för långt svar antar jag, kommer fortsätta köra som jag alltid gjort, pajar nåt får jag skylla mig själv, tror inte att vi med decennier av datorvana gör samma misstag som våra pappor vid datorn

när du minst anar det kommer det utan att du vet om det.

youtube var ju utsatt för en cryptominer inbyggd i någon reklam för ett par år sedan som använde din dator som cryptominer i bakgrunden.

och är troligen inte sista gången något sådant kan inträffa heller då virus och malware utvecklas och rätt var det är så har någon kommit på ett nytt sätt att kunna infektera datorer via en legit sida som används av miljontals användare.

kanske inte är youtube nästa gång utan sweclockers eller aftonbladet eller twitch vem vet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dynggrovisen:

Hur i helsike blir man av med alla varningar om att brandvägg, defender, antivirus etc inte finns. Kört in w10privcy och avinstallerat all som bara går där.

Avbockat allt som bara går i w10's egna menyer men lika förbollat dyker det upp rutor ovanför klockan då och då att jag inte har skydd?

Stängt av alla meddelanden som ska visas i aktivitetsfältet men hjälper inte.

Har du stängt av User account controll bla? då borde de flesta varningar försvinna, jag har då inga alls sedan år tillbaka med UAC avstängt på win 10 och nu win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Vet inte om du är allvarlig, men det är ju obemärkt, så det är ju per definition omöjligt att mäta. Men det räcker med en enda mjukvara man laddar hem och är oförsiktig.

Nu tar jag detta ur röven, men jag tror att personer som sitter och fipplar med "PrivacyW10" och stänger av UAC/AV/brandvägg är samma personer som inte tycker att man ska betala för mjukvara, så piratbukten besöks frekvent. Många av cracksen där kräver admin-rättigheter "because I said so", och då vipps så är du med i ett bottnät utan att du vet om det, och när LOIC dras igång nånstans är du delaktig.

Eller vänta, sitter du på riktigt och försöker argumentera FÖR att stänga av UAC?

Är det _helt_ omärkbart då? Finns det ingen som helst data på det eller drar folk hur stora riskerna är ur röven?
Du missade raden där jag skrev att jag precis slog igång UAC. För även om jag tror riskerna för mig personligen är tämligen låga så är det ändå inte så jobbigt att trycka på en extra knapp nångång ibland när man installerar nåt.

Skrivet av Jaevel:

Skadlig kod har förändrats fullständigt sedan vi som växte upp tillsammans med internet först upplevde dom. Från att virusen bara var unga människor som lärde sig hur allt hängde ihop / testade sin förmåga / jävlades, till att nu vara betydligt mer målinriktat.
Om någon laddar upp dina lösenord någonstans så finns där inte särskilt många anledningar för den personen att ha massa ljud / ljuseffekter eller vad du nu förväntar dig för någonting. Du kommer troligen inte märka någonting förrän du eventuellt får ett mail om att någon försökt logga in på din paypal och din tvåfaktorsautentisering går igång.

Finns gott om lätttillgänglig information om de cyberhot som finns. Det finns gott om företag som haft alla till buds stående medel på sin sida som ändå sänkts på grund av säkerhetsläckor. Ditt bästa skydd är att du förmodligen är ointressant nog för en hacker. Att då tacka nej till enkla skydd är inget annat än naivt.

Fast jag tror ändå det är stor skillnad på privatpersoner o företag, hade jag haft ett sånt själv så hade jag varit lite mer noga.

Permalänk

Testa snabbt i https://haveibeenpwned.com/ iaf en indikation på om ens email ligger på nån köp/sälj site på darknet

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Sötast
Skrivet av Haglund:

Tack för långt svar antar jag, kommer fortsätta köra som jag alltid gjort, pajar nåt får jag skylla mig själv, tror inte att vi med decennier av datorvana gör samma misstag som våra pappor vid datorn

Det trodde jag med
Som tur var, i mitt fall så var det ett säkerhetstest på företaget där jag jobbar som skickade mig en vänlig påminnelse om hur lätt det är att luras.

Så vitt jag vet så har jag aldrig varit dum nog att öppna ett phishing mail, förutom en gång, på jobb, där jag råkar jobba med IT.

Jag returnerade en trasig serverdisk via UPS, beställde upphämtning etc precis som vanligt.

3 dagar senare fick jag ett mail från UPS gällande en order, av ren reflex så tryckte jag på länken och hamnade på företagets it-säkerhets portal som påminde mig att ALLTID läsa två gånger och kontrollera att mailet är från avsändaren den borde vara innan man trycker på länkar. Fan vad jag skämdes för mig själv.

Hade det varit en länk från DHL eller Amazon eller vad fan som helst så hade man ju reagerat omedelbart, men UPS som jag samarbetar med veckovis... där hade man släppt garden.

Skrivet av adfactory:

Testa snabbt i https://haveibeenpwned.com/ iaf en indikation på om ens email ligger på nån köp/sälj site på darknet

Haveibeenpwned tyckte jag var en skitnice och "rolig" funktion när den var ny, var lite exotiskt när man fick första mailet om en databasläcka.

Nu känns det som att det är var tredje månad man har blivit läckt. Visar verkligen hur hopplöst dålig säkerheten är på var och varannat företag/sida/produkt. Säkerhet kostar pengar!