Permalänk
Avstängd

DXVK

vad har ni för erfarenhet av vulkan tolkning på 480 580 kort? amds dx11 drivare är allmänt sämre. gcn är mer optimerat för vulkan.
finns typ inga artiklar om det eller tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

vad har ni för erfarenhet av vulkan tolkning på 480 580 kort? amds dx11 drivare är allmänt sämre. gcn är mer optimerat för vulkan.
finns typ inga artiklar om det eller tester.

Spännande fråga som jag också blir lite nyfiken på. Ser gärna vad folk har att säga om det.

DXVK är förstås inte egentligen avsett att användas på Windows, men jag har också sett det nämnas att det verkar kunna fungera bra åtminstone i vissa spel, så det är ju lite intressant.

Sedan slänger jag in ett relaterat (sido)spår vad gäller just översättning av äldre DirectX *på Windows*, nämligen möjligheten att översätta till DX12, vilket förstås inte är samma sak, men det känns väl som att det också kan vara intressant att experimentera med.

Microsoft har ju iaf dessa båda översättningslager (länkar till projekten, men båda ingår i Windows 10 och senare):
https://github.com/microsoft/D3D9On12
https://github.com/microsoft/D3D11On12

Där "9on12" fick lite extra uppmärksamhet nyligen när det framkom att Intel gått över på det spåret för både Arc och senaste generationen av deras integrerade grafik, istället för att skeppa en regelrätt DX9-drivrutin.

Men som synes finns ju även "11On12" som kanske är mer i linje med ditt intresse.

Såg https://devblogs.microsoft.com/pix/debugging-d3d11-apps-using... / https://devblogs.microsoft.com/directx/d3dconfig-a-new-tool-t... i sammanhanget 11on12, och det verkar ju då gå att använda d3dconfig för att tvinga d3d11on12, typ:
d3dconfig apps --add MyGame.exe
d3dconfig device force-d3d11on12=true

Vad gäller att tvinga 9On12 är mitt intryck att det är stökigare, och att man behöver typ https://github.com/narzoul/ForceD3D9On12

Hoppas att sidospåret inte uppfattas som störande. Jag kände bara att det vad gäller denna typ av översättningslager *på Windows* så är väl målet framförallt att testa att byta bort t.ex. då DX11-drivrutinen och då kan det ju vara intressant att experimentera med båda dessa ersättningar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Spännande fråga som jag också blir lite nyfiken på. Ser gärna vad folk har att säga om det.

DXVK är förstås inte egentligen avsett att användas på Windows, men jag har också sett det nämnas att det verkar kunna fungera bra åtminstone i vissa spel, så det är ju lite intressant.

Sedan slänger jag in ett relaterat (sido)spår vad gäller just översättning av äldre DirectX *på Windows*, nämligen möjligheten att översätta till DX12, vilket förstås inte är samma sak, men det känns väl som att det också kan vara intressant att experimentera med.

Microsoft har ju iaf dessa båda översättningslager (länkar till projekten, men båda ingår i Windows 10 och senare):
https://github.com/microsoft/D3D9On12
https://github.com/microsoft/D3D11On12

Där "9on12" fick lite extra uppmärksamhet nyligen när det framkom att Intel gått över på det spåret för både Arc och senaste generationen av deras integrerade grafik, istället för att skeppa en regelrätt DX9-drivrutin.

Men som synes finns ju även "11On12" som kanske är mer i linje med ditt intresse.

Såg https://devblogs.microsoft.com/pix/debugging-d3d11-apps-using... / https://devblogs.microsoft.com/directx/d3dconfig-a-new-tool-t... i sammanhanget 11on12, och det verkar ju då gå att använda d3dconfig för att tvinga d3d11on12, typ:
d3dconfig apps --add MyGame.exe
d3dconfig device force-d3d11on12=true

Vad gäller att tvinga 9On12 är mitt intryck att det är stökigare, och att man behöver typ https://github.com/narzoul/ForceD3D9On12

Hoppas att sidospåret inte uppfattas som störande. Jag kände bara att det vad gäller denna typ av översättningslager *på Windows* så är väl målet framförallt att testa att byta bort t.ex. då DX11-drivrutinen och då kan det ju vara intressant att experimentera med båda dessa ersättningar.

det finns bara ett spel vad jag vet som använder det distant worlds 2. där fick folk 10-20fps mer och inga stutters.
sen är det en gammal tråd på reddit där en kille säger att han får 10fps mer i diverse spel att bara droppa en dll i foldern. ff14 ska det va xtra bra i.
saken att gcn polaris har mer serie i sin uträkning 0.25 per klocka. medans rdna har 1, gcn har också 4 pararella apus medans rdna har 2 så du får ut mer i det i äldre kort och äldre spel. dock orkar jag inte sitta o benchmarka alla spel eller se vilka som funkar med det.
vad jag förstår skippar grafikkortet uträkningen och omtolkningen av dx11 sker i cpun så om du har 6 kärning eller mer får du bättre sluteffekt.