Permalänk
Snusfri

Costco Sverige

I slutet av Oktober öppnar Costco sin första butik i Sverige och det blir i Arninge i Täby kommun.

Costco har "Allt" som de säger, dock så kommer de inte sälja bensin här i Sverige (iaf inte till en början).

Citat:

Det är Costco, en av världens största lågpriskedjor, som öppnar sitt första varuhus i Sverige, i Arninge i Täby kommun. Planen är att även öppna ett varuhus utanför Malmö under 2024.

Den som ens vill komma in i lokalen för att handla måste först bli medlem.

Brett Vigelskas, varuhusets butikschef, säger till TT att intresset för medlemskap redan nu är stort.

– Vi har haft en fantastiskt respons, vi är väldigt nöjda även om vi tyvärr inte får ge ut några siffror. Men folk verkar vara väldigt förväntansfulla, säger han.

Han har jobbat i bolaget i 23 år och varit med vid varuhusöppningar i bland annat Storbritannien, Kanada och Sydney. Han var också tidigare butikschef för Costcos första nordiska varuhus på Island.

Varuhusjätten slog upp portarna i ett handelsområde utanför Reykjavik i maj 2017 och knappt ett år senare var 71 procent av islänningarna medlemmar, enligt en undersökning från isländska Market and Media.

Men lanseringen i Sverige saknar en viktig komponent som bidrog till populariteten på Island: billig bensin.

Många Costco-varuhus har nämligen även en bensinmack. Någon sådan kommer det inte att finnas på Costco i Arninge, även om Brett Vigelskas inte utesluter det i framtiden.

– För tillfället finns det inga sådana planer, jag är inte helt säker på den exakta anledning till det, men jag tror att det är så enkelt att det inte finns plantillstånd att öppna en bensinstation på platsen, säger han.

Källa: https://www.svd.se/a/JQJp4J/snart-oppnar-costco-men-utan-bens...

Om du är företagare och har licens så kan du även köpa alkohol från Costco.

Kommer ni skaffa medlemskap när de öppnar?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Keeper of the Bamse

Nej. Det finns inget behov för mig att köpa saker där. Plus att jag generellt ogillar såna här amerikaniseringar på ren princip, t.ex. Amazon, Starbucks osv.

500kr om året för att ta mig ut till Arninge för att handla? Njae...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej.....av ungefär samma anledning som jag inte åker ner till Ullared *bort/mod* och slåss om billiga plastpåsar.

Permalänk
Medlem

Om det låg lite närmare och det faktiskt bevisat är billigare än andra ställen så skulle jag kanske hoppa på.

Permalänk
Medlem

De verkar mest frossa i megapack godis om man kollar usareddit, elektronik verkar redan vara prispressat online och bästa sparknepet för mat är nog att inte köpa allt på samma ställe och vara flexibel för vad man hittar.

Permalänk
Medlem

Känns spontant inte som någon höjdare att betala 500:-/år för att åka till Arninge för att handla, som redan nämnts ovan i tråden.

Kikade lite på deras medlemskap och fick en del funderingar, tex:
"3) Costco kan neka vem som helst tillträde när som helst."
"10) I varuhuset gäller vårdad klädsel."

Vad utgör vårdad klädsel? Det är ju en högst subjektiv "smaksak", är man spritt språngande naken lyder det ju redan under "förargelseväckande beteende" t ex.

Ställer mig högst tveksam till detta, även om jag får erkänna att jag inte riktigt bryr mig. Det kommer säkerligen bli en enorm succé då folk "slipper" åka till Ullared

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Handlar alltid ute i Arninge i vanliga fall, så klart man blir medlem i alla fall ett år och kollar vad det faktiskt är för utbud och priser. Är det vettigt så lär jag fortsätta vara kund. Man får tydligen en varmkorv och en läsk när man hämtar upp medlemskortet just nu, så "minskar" ju kostnaden för första året...

Amazon Prime har gett mig värde personligen, så hoppas att detta också är vettigt, men jag har aldrig varit in i en costco butik så har ingen aning, men ser ut att kunna bli stort utbud då lokalen är enorm.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man ska vara medlem o betala 500/år för handla i en butik?
Nej tack.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Förstår inte varför man ska vara medlem o betala 500/år för handla i en butik?
Nej tack.

Sunk cost fallacy. Eftersom man förskottsbetalar för att få handla där så är det mer sannolikt att man gör det också, så att man inte går back på de 500 man redan har betalat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Sunk cost fallacy. Eftersom man förskottsbetalar för att få handla där så är det mer sannolikt att man gör det också, så att man inte går back på de 500 man redan har betalat.

Med andra ord så skiter man i den butiken helt då. Finns inte en chans att jag betalar för att få handla i en butik om det inte är sjukt jävla super mycket billigare än allt annat o super värt det. O har ett sortiment ingen annan har.
Typ Diesel för 10kr/l. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Det är så långt ifrån där jag bor att svaret är enkelt: Nej.

Permalänk
Medlem

Om jag hade fått 500kr/år för att handla hos dem så kanske, men bara om jag bott nära nog att det inte skulle kosta mig mer än 500kr/år att åka dit.

Permalänk
Medlem

Nej, betalar i princip inte när jag går in i affären. Brukar betala när jag går ut. Så svaret blir att Costco får klara sig utan mig.

Permalänk
Medlem

Tar de med sig personalpolitiken från andra sidan pölen också?

Nej, hade inte hoppat på det även om jag bott i närheten.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ser inte hur det skulle påverka någon annan än andra grossister i området. För privatpersoner är det tämligen ointressant, särskilt om det är samma leverantörer de använder som alla andra kedjor.

Jag kommer inte åka till Arninge för att köpa grillad kyckling. 13 000 kvm låter väl intressant, men det är inte många tusen som skulle kunna veckohandla där. Ska de sälja möbler och liknande får de nog se till att köra onlinebutik annars kommer de snart skala ner sin butiksyta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

För privatpersoner är det tämligen ointressant

men det är inte många tusen som skulle kunna veckohandla där.

Vi får väl se, vi har redan stora coop, ica maxi, lidl och jula i samma område. Är priser/utbud bra på costco så kommer förstås de andra att förlora kunder, men jag tror upptagningsområdet och antalet potentiella kunder är stort, så skulle kunna bli en hit, den som lever får se.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ser inte hur det skulle påverka någon annan än andra grossister i området. För privatpersoner är det tämligen ointressant, särskilt om det är samma leverantörer de använder som alla andra kedjor.

Jag kommer inte åka till Arninge för att köpa grillad kyckling. 13 000 kvm låter väl intressant, men det är inte många tusen som skulle kunna veckohandla där. Ska de sälja möbler och liknande får de nog se till att köra onlinebutik annars kommer de snart skala ner sin butiksyta.

Förstår inte riktigt ditt inlägg? Det ligger både Ica Kvantum och en Stora Coop i samma handelsområde, plus en hel del andra butiker inkl Systembolaget. Direkt bredvid E18 (avfarten mot bl a Vaxholm) och Roslagsbanan har en nybyggd station på andra sidan motorvägen (inkl busshållplatser) med gångbro över till handelsområdets sida. Costco är bara en del av en utbyggnad som skett de senaste åren. Hur det sedan faktiskt kommer gå för just Costco är förstås en annan fråga, men att det skulle saknas underlag är knappast sant. Vill någon så finns det även en direkt tvärförbindelse från E4 som ansluter till E18 ganska kort norr om Arninge (vid avfarten mot Åkersberga). Avståndet till norra Stockholms innerstad är inte heller mer än två mil, så många har kortare än så.

13000 kvm är i och för sig stort, men en del av de största ICA Maxi ligger inte jättelångt efter.

den där autocorrect igen…
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vi får väl se, vi har redan stora coop, ica maxi, lidl och jula i samma område. Är priser/utbud bra på costco så kommer förstås de andra att förlora kunder, men jag tror upptagningsområdet och antalet potentiella kunder är stort, så skulle kunna bli en hit, den som lever får se.

Det är som sagt en Kvantum i Arninge, men du har rätt i att det finns en Lidl också. Sedan är det väl bl a Dollarstore, Elgiganten och Arken Zoo t ex. Det är dock tänkt att det ska bli Maxi i Arninge framöver (sägs 2024 fn tror jag, med byggstart i år). Kvantums lokaler är i hög grad i behov av renovering och sådan har pågått i resten av den byggnaden ett bra tag nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vi får väl se, vi har redan stora coop, ica maxi [edit: Kvantum säger kommentaren ovan], lidl och jula i samma område. Är priser/utbud bra på costco så kommer förstås de andra att förlora kunder, men jag tror upptagningsområdet och antalet potentiella kunder är stort, så skulle kunna bli en hit, den som lever får se.

Vet inte hur det går för t.ex. Ica Maxi i Bromma Blocks som har liknande affärsyta, men de har nog mindre sortiment och kräver inget medlemskap för att handla. Costco har vanligtvis relativt mycket elektronik, kläder, husgeråd, heminredning och möbler, och alla de som tittar på sånt kommer inte bli medlemmar och de kommer inte ha postorder. Har de inte hemleverans av mat så missar de ju en hel del av det som konkurrenterna står för.

Är visst den gamla fastigheten där Coop Forum, Systembolaget, XXL och Zoo Kompaniet låg förut som de tar över. Risken med stora etableringar är att du senare tvingas minska utbudet och affärsytan, vilket också var vad som hände Coop i samma byggnad tidigare. Går inte att köpa in varor som inte rör på sig.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Förstår inte riktigt ditt inlägg? Det ligger både Ica Kvantum och en Stora Coop i samma handelsområde, plus en hel del andra butiker inkl Systembolaget. Direkt bredvid E18 (avfarten mot bl a Vaxholm) och Roslagsbanan har en nybyggd station på andra sidan motorvägen (inkl busshållplatser) med gångbro över till handelsområdets sida. Costco är bara en del av en utbyggnad som skett de senaste åren. Hur det sedan faktiskt kommer gå för just Costco är förstås en annan fråga, men att det skulle saknas underlag är knappast sant. Vill någon så finns det även en direkt tvärförbindelse från E4 som ansluter till E18 ganska kort norr om Arninge (vid avfarten mot Åkersberga). Avståndet till norra Stockholms innerstad är inte heller mer än två mil, så många har kortare än så.

13000 kvm är i och för sig stort, men en del av de största ICA Maxi ligger inte jättelångt efter.

Jag förstår inte dig, det är precis vad som hänt tidigare i samma byggnad.

Överetableringar och för mycket butiksyta är inget konstigt utan butiker och kedjor behöver rutinmässigt flytta till mindre lokaler för att minska ytan eller bara att bygga bort yta så att de använder mindre del av fastigheten, alternativet är att låta hela avdelningar stå under ett tjockt lager damm med grejer som aldrig säljer eller har tomma hyllor.

Du kan inte kombinera dagligvaruhandel och sällanköpshandel och sedan låsa ut alla kunder av sällanköpsvarorna med att de måste betala för medlemskap i en butik de kanske handlar i så sällan som vart annat år. De kommer inte ha postorder! Förutom några tusen familjer i närområdet så är värdet för medlemskap väldigt lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vet inte hur det går för t.ex. Ica Maxi i Bromma Blocks som har liknande affärsyta, men de har nog mindre sortiment och kräver inget medlemskap för att handla. Costco har vanligtvis relativt mycket elektronik, kläder, husgeråd, heminredning och möbler, och alla de som tittar på sånt kommer inte bli medlemmar och de kommer inte ha postorder. Har de inte hemleverans av mat så missar de ju en hel del av det som konkurrenterna står för.

Är visst den gamla fastigheten där Coop Forum, Systembolaget, XXL och Zoo Kompaniet låg förut som de tar över. Risken med stora etableringar är att du senare tvingas minska utbudet och affärsytan, vilket också var vad som hände Coop i samma byggnad tidigare. Går inte att köpa in varor som inte rör på sig.

Den i Bromma Blocks är ju helt nybyggd. Coop har nog anledning att vara oroliga givet det historiska mönstret, för de har sluppit konkurrens från ICA där tidigare med en av de bättre Stora Coop. Rent generellt är ICA inte idioter och särskilt Maxi-butikerna brukar bli väldigt lönsamma och de senaste 20 åren har Coop haft väldigt svårt att stå emot. I Uppsala så minskade de först butiken i Gränby och sedan slog den igen helt. Då var det ”bara” en Kvantum intill. I Stenhagen, där det ligger en Maxi, öppnade de en ny butik som blev väldigt kortvarig. Idag är det en Willys i den byggnaden. På Sysslomansgatan var det samma visa. Det låg en ICA och en Coop. Det slutade med att Coop gav upp, ICA övertog lokalen och slog ut väggen och gjorde sin butik större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Den i Bromma Blocks är ju helt nybyggd. Coop har nog anledning att vara oroliga givet det historiska mönstret, för de har sluppit konkurrens från ICA där tidigare med en av de bättre Stora Coop. Rent generellt är ICA inte idioter och särskilt Maxi-butikerna brukar bli väldigt lönsamma och de senaste 20 åren har Coop haft väldigt svårt att stå emot. I Uppsala så minskade de först butiken i Gränby och sedan slog den igen helt. Då var det ”bara” en Kvantum intill. I Stenhagen, där det ligger en Maxi, öppnade de en ny butik som blev väldigt kortvarig. Idag är det en Willys i den byggnaden. På Sysslomansgatan var det samma visa. Det låg en ICA och en Coop. Det slutade med att Coop gav upp, ICA övertog lokalen och slog ut väggen och gjorde sin butik större.

Ica har minskat utbudet i sina stormarknader precis som Coop. Större butiker i Sverige har haft det tufft, inte bara enskilda kedjor och dagligvaruhandel.

Permalänk
Musikälskare

Sverige älskar Amerikatt så det kan gå, låter intressant tycker jag och använder själv Amazon flitigt tillsammans med prime för gratis frakt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Sverige älskar Amerikatt så det kan gå, låter intressant tycker jag och använder själv Amazon flitigt tillsammans med prime för gratis frakt

Gillar också Amazon, men det handlar om att det är lätt att köpa konstiga saker som man tidigare fick köpa på Fyndiq, aliexpress osv, detta med snabbare leveranstid. Costco känns inte lika intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är visst den gamla fastigheten där Coop Forum, Systembolaget, XXL och Zoo Kompaniet låg förut som de tar över. Risken med stora etableringar är att du senare tvingas minska utbudet och affärsytan, vilket också var vad som hände Coop i samma byggnad tidigare. Går inte att köpa in varor som inte rör på sig.

De rev hela det komplexet och som du skrev det var fler företag än coop i det. Costco’s lokaler är nybyggt enligt deras koncept, har bl.a. flera lastkajer.

Jag tycker hur som helst att det är kul att det kommer lite nya koncept istället för ytterligare en lidl. Amazon fick ju massor av kritik när de etablerade sig här också, men det verkar gå bra. Inte så jag handlar allt där, men mitt Amazon Prime medlemskap är jag nöjd med och kommer förnya när det är dags. Kommer testa costco medlemskap också, så får vi se om det är något för mig (eller inte).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Tar de med sig personalpolitiken från andra sidan pölen också?

Vad jag förstått så har de betydligt bättre personalpolitik än target och wall-mart med högre löner, bättre förmåner och lägre personalomsättning så det vore väl inte så dumt i så fall?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vad jag förstått så har de betydligt bättre personalpolitik än target och wall-mart med högre löner, bättre förmåner och lägre personalomsättning så det vore väl inte så dumt i så fall?

Återstår ju att se. När Lidl började etablera sig i Sverige, och det är ändå ett tyskt företag, skötte de sig riktigt illa initialt. Anställningsvillkor är ändå avsevärt bättre i Tyskland än i USA så jag har inga större förhoppningar. Tar de med sig den amerikanska kulturen att inte tillåta facklig anslutning mm. så kan de lika gärna låta bli komma hit.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

De rev hela det komplexet och som du skrev det var fler företag än coop i det. Costco’s lokaler är nybyggt enligt deras koncept, har bl.a. flera lastkajer.

Jag tycker hur som helst att det är kul att det kommer lite nya koncept istället för ytterligare en lidl. Amazon fick ju massor av kritik när de etablerade sig här också, men det verkar gå bra. Inte så jag handlar allt där, men mitt Amazon Prime medlemskap är jag nöjd med och kommer förnya när det är dags. Kommer testa costco medlemskap också, så får vi se om det är något för mig (eller inte).

Saknas som sagt postorder så ska de bara etablera sig i utanför Malmö och utanför Stockholm blir det nog tufft att ha fullt utbud, och de kan inte samordna inköp med våra grannländer eftersom de inte finns där. Tycker inte man kan förutsätta att de vill driva det med förlust så justeringar kommer säkert göras.

Själva ombyggnaden har för övrigt beskrivits som en hyresgästanpassning. Det är inte som att det är en helt ny fastighet där de rivit upp allt inkl grunden. Planering, rivning och allt för en helt ny fastighet hade de aldrig hunnit med på några månader, och det är ju därför den är ca 13 000 kvm istället för deras vanliga ca 15 000.

Permalänk
Medlem

Tänkte skapa tråd om detta men sökte först och såg att det finns

Grejen med Costco är att det är en del helt sjuka priser på vissa saker som man bara kommer åt via medlemskapet. Återstår att se om det blir lika skarpt här som på andra sidan pölen. Gissar nej. Finns fö i många andra länder men dålig koll på de.

Patetiskt start med "vi bjuder på lunch" korv med bröd-erbjudande. Känns lagom wt. Vem f-n nappar på det?