Youtube skruvar upp mängden reklam innan videor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Genom VPN och vilket land?

Argentina kostar ca 15kr per månad för familjeabonnemanget (sex användare) inkl. Youtube Premium och Youtube Music. Annars runt 10kr per månad för en användare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Har sedan i juni inte kunnat titta på YT på min TV (med Apple TV). Reklam före och efter, sedan reklam en minut in och därefter var 3:e minut.

Har märkt ökad frekvens på plattan senaste veckan också

Vill verkligen inte vända rumpan till google och köpa prenumerationen även om den bara kostar 69 kr/mån

Youtube i Apple-tvn har blivit en ruggig upplevelse. Reklam i mängder.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Lycka till att sätta upp det på min Philips TV. Jag förstår att den lurar vart jag är.

Raspberry Pi.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om kan han installera AdBlock på en OLED CX? Annars kommer det bli streaming från datorn till 100% från och med nu.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Kommer snart komma grymma alternativ. Finns redan några, dom behöver bara lite mer recognition och de lär dom få ifall youtube fortsätter med all denna reklam och censur.

Permalänk
Inaktiv

Varför betalar folk gladeligen för Game pass, Spotify och Netflix men inte Youtube premium? Några idéer?

Permalänk

SmartTubeNext är att rekommendera för smart tv:n. Kör även NextDNS vilket tar bort resterande reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

märks hur giriga YT börjar bli. Inte nog med att dom spammar sönder sin YT premium grej.. Så nu detta. Jag hade gärna betalat för Premium och skippat reklamer utan adblocks OM Youtube Shorts gav bättre rekommendationer. För fan det enda jag ser där är asiatiska videos hur djur blir påkörda eller "porr reklamer" med länk. Algoritmen är verkligen skev och därför vägrar jag betala dem. Vad händer?????

Konstigt, mina shorts rekommendationer är mest på stå-upp komiker, Linus tech tips och minecraft. Det är nästan som om algoritmen på något sätt lär sig av det man tittar på...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NodCommander:

Ja, men inte för YouTube. Det kräver adblock i webbläsare eller att du använder NewPipe till Android. Du blir dock av med reklam på hemsidor och banner i telefonappar och andra program. Men du kan nästan lika gärna installera ett adblock tillägg, finns även till Firefox mobila version.

Newpipe spammar reklam hårdare än yt

Permalänk

Blir som tablå-tvn, varje gång man slår på är det reklam på i princip 90% av alla kanaler.
Man sätter på tvn, flippar kanaler lite och sen stänger man av igen. Finns liksom en gräns på vad som är för mycket, undrar om inte
youtube har nått den gränsen snart. Alla kommer köra adblocker tillslut vilket är motsatt effekt, mindre pengar till kanalerna och YT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Har sedan i juni inte kunnat titta på YT på min TV (med Apple TV). Reklam före och efter, sedan reklam en minut in och därefter var 3:e minut.

Har märkt ökad frekvens på plattan senaste veckan också

Vill verkligen inte vända rumpan till google och köpa prenumerationen även om den bara kostar 69 kr/mån

Ifall du använder YouTube tillräckligt mycket är det värt det alla dagar i veckar. Har hellre Youtube Lite än både Netflix och Disney+.

Som student får man Youtube premium för 69kr, vilket är sjukt bra pris.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Skrämmande, speciellt när man ibland bara ska se ett kort klipp på någon minut.

Adblocker på datorn fungerar ju bra, men när man kollar genom en smart-TV eller telefon får man stå ut med skiten.
Vägrar betala för premium, det är ju helt sjukt egentligen med tanke på att materialet man kollar på är skapat av andra användare och knappast premium.
Vissa kanaler är väl väldigt proffisiga, men då får man ju redan sponsrade videos och annat reklam tjafs i videon.
Sanslöst.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Varför betalar folk gladeligen för Game pass, Spotify och Netflix men inte Youtube premium? Några idéer?

Annonserna har inte varit tillräckligt störande tidigare? Det finns AdBlockers till webbläsare och appar som Vanced/ReVanced för Android.

Själv använder jag VPN för att få lägre pris.

Netflix Premium (UHD, HDR, Dolby Atmos, 4 skärmar) ca 45kr/mån
Youtube Premium & Youtube Music (sex konton) ca 15kr/mån
Xbox Game Pass ca 300kr per år
Playstation Extra ca 230kr per år och PS5-spel för halva priset

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Lycka till att sätta upp det på min Philips TV. Jag förstår att den lurar vart jag är.

Jag kör SmartTubeNext beta på min Philips oled. Adblock + sponsorblock inbyggt, enda skillnaden mot vanliga appen är att den frågar snällt om man vill installera uppdateringar.

I övrigt kör jag Vanced så länge den funkar på mobilen och ublock i firefox

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv

Använder uBlock Origin så märker ändå inget. På telefonen använder jag NewPipe så märker inget där heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Konstigt, mina shorts rekommendationer är mest på stå-upp komiker, Linus tech tips och minecraft. Det är nästan som om algoritmen på något sätt lär sig av det man tittar på...

Hehe ja för det är så roande att titta på överkörda hundar i Indien.... Har det med vpn o göra kanske?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon228747:

Varför betalar folk gladeligen för Game pass, Spotify och Netflix men inte Youtube premium? Några idéer?

Kan bara svara för mig. Vet inte vad Game pass är och betalar inte för Spotify heller men skulle kunna. Däremot kan och har jag betalat för t.ex. Netflix och Disney+ (ej samtidigt) för att jag tycker att det är värt det. Oftast betydligt mer påkostat material och inga avbrott för reklam. En gång i tiden betalade jag betydligt mer för betydligt mindre när jag hyrde VHS (gjorde det länge).

Även om man skulle slippa Googles autogenerade reklam på YouTube så innehåller många videor fortfarande reklamsamarbeten. Dessutom kollar jag inte på något som jag anser värdefullt nog, det mesta är skit och tidsfördriv.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Då slutar vi med YT på mobila enheter..

Eller installerar NewPipe om man använder Android.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon315148:

Eller installerar NewPipe om man använder Android.

Också en möjlighet. Ogillar dock att behöva installera fler appar än nödvändigt speciellt när YT-appen fungerar.
Hur kommer jag åt mitt flöde/prenumerationer?

Permalänk
Medlem

Sponsorblock + Ublock + Blocka alla kanaler som rekommenderas från frontpage och installera Return Youtube Dislike. Google vill ha ett monopol på internet och varje gång man låter dom hålla på att kontrollera vad du ska se, och när du ska se det kommer dom närmre sitt mål. Gör ett separat gmail konto om du vill logga in; låt inte google fingerprinta dig precis över hela nätet.

Mobil? Ladda ner Brave browser, inga Youtube ads. Inga ads generellt när du surfar. Sluta använda Chrome, är bokstavligt talat spyware.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400A RGB Black ║ MSI Radeon RX 6900 XT GAMING X TRIO ║ AMD Ryzen 9 5900X Processor ║ Corsair iCUE H100i RGB PRO XT ║ Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB ║ Samsung 980 PRO 1TB SSD ║ ASUS Prime X570-P, Socket-AM4 ║ Corsair TX750M, 750W PSU ║ ACER Nitro XV2 4K UDH 144Hz ║ Yamaha MG10XU Mixer ║ Beyerdynamic DT 1770 PRO ║ SHURE SM7B Mic ║ CloudLifter

Permalänk
Medlem

Använt youtube premium ett bra tag nu. Då jag har Apple skit och använder youtube så får jag helt enkelt pröjsa
Använder youtube music som musiktjänst också pga det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Hehe ja för det är så roande att titta på överkörda hundar i Indien.... Har det med vpn o göra kanske?

Möjligen, kan ju vara t.ex. någon regional trend (som du möjligen råkat dras in i med vpn) som fått bollen i rullning.

Men sedan är ju ett problem också att när förslagsalgortimen fått för sig något så verkar det vara väldigt lätt att råka "bekräfta" intresset eftersom den föreslår sånt innehåll (råkat klicka på utan att inse vad det var, råkat ha autoplay på och att något oväntat köats upp, vad som helst) och då eskalerar givetvis rekommendationernas besatthet under överskådlig framtid.

För att även koppla detta tillbaka till ämnet så är de enda gångerna jag sett reklam på Youtube de senaste åren just när jag öppnat någon video som länkats i "incognito"-läge just för att inte riskera att bli förföljd av galenskap i månader.
Men sedan undviker jag rent allmänt rekommendationerna så mycket som möjligt. Saknar i sammanhanget verkligen tiden då Youtube inte var rekommendationsdrivet på det här sättet, för de försämrade ju möjligheten till "naturlig" navigation i samma veva som den övergången skedde.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Varför betalar folk gladeligen för Game pass, Spotify och Netflix men inte Youtube premium? Några idéer?

För mig:
* Upplever att det är lite mer "kvalite" på andra stremingtjänster. Inte så att gurra 12 år får sin dokumentär om gråsparvar publicerad på Netflix/HBO etc, medans den lätt läggs upp på YouTube. Tycker att YouTubes lägsta nivå är lägre än andra streamingtjänster. OBS är mycket väl medveten om att det finns "skitmedia" på andra streamingtjänster också.
* YouTube music VS Spotify. Enligt min smak så gillar jag inte GUI. Har haft Spotify premium i många, många år och har mängder med låtar/listor. Har försökt återskapa detta i YouTube music men jag blir helt enkelt inte riktigt vän med Youtube music. Summan av detta och säkert lite till gör dessa 119kr/månad svårmotiverat.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon228747:

Varför betalar folk gladeligen för Game pass, Spotify och Netflix men inte Youtube premium? Några idéer?

varför betala när det bara är att installera en adblocker? det är väl skillnad på ett gamepass och tuben,

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dansken:

varför betala när det bara är att installera en adblocker? det är väl skillnad på ett gamepass och tuben,

Skulle du betala för att slippa reklam på blocket ochså?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Också en möjlighet. Ogillar dock att behöva installera fler appar än nödvändigt speciellt när YT-appen fungerar

Själv avinstallerar/inaktiverar jag YouTube-appen m.fl. Använder dock Android utan Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

varför betala när det bara är att installera en adblocker? det är väl skillnad på ett gamepass och tuben,

Är inte "bara" o installera en adblocker som fungerar på mobila apple enheter.
Går det ens att göra på apple tv?

Mossan kollar typ 90% på youtube på hennes apple tv, så för henne är premium värt varenda krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Möjligen, kan ju vara t.ex. någon regional trend (som du möjligen råkat dras in i med vpn) som fått bollen i rullning.

Men sedan är ju ett problem också att när förslagsalgortimen fått för sig något så verkar det vara väldigt lätt att råka "bekräfta" intresset eftersom den föreslår sånt innehåll (råkat klicka på utan att inse vad det var, råkat ha autoplay på och att något oväntat köats upp, vad som helst) och då eskalerar givetvis rekommendationernas besatthet under överskådlig framtid.

För att även koppla detta tillbaka till ämnet så är de enda gångerna jag sett reklam på Youtube de senaste åren just när jag öppnat någon video som länkats i "incognito"-läge just för att inte riskera att bli förföljd av galenskap i månader.
Men sedan undviker jag rent allmänt rekommendationerna så mycket som möjligt. Saknar i sammanhanget verkligen tiden då Youtube inte var rekommendationsdrivet på det här sättet, för de försämrade ju möjligheten till "naturlig" navigation i samma veva som den övergången skedde.

det är exakt som du skriver gällande algoritmen i autoplay. För jag har ju givetvis "normala" videos med, men emellan dyker sånt skit upp. Tror jag har lagt "inte intresserad" på minst 30 klipps o ändå fortsätter det. Visst i mindre skala men fortfarande. Förövrigt är algoritmen som önskat när det gäller utanför "shorts". Kan va nog också som du säger, att jag dragits in via vpn..

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Youtube testar användares tolerans mot reklam genom att öka mängden reklamklipp innan videor från två till elva.

Läs hela artikeln här

Adblock anyone?

Sedan finns det ett "trix" om man inte orkar installera en reklamblockerare fysiskt i nätverket (funkar som en hårdvarubrandvägg mot reklam i ens nätverk, LTT har visat hur man gör med en Raspberry Pie), så har jag ett litet trick:

Jag kör ofta med min mobiltelefon+Chromecast för att dra upp YT på TV där jag saknar dedikerad windowsburk:

När jag dragit igång "LTT" exempelvis, så trycker jag på "casta-knappen", så slipper jag reklamen på TV:n.
Funkar dock bara på "den första reklamen". Jag får väl sätta en gammal NUC med i5 som "reklamvakt" mot internät. Tror inte en Raspberry Pie orkar med trafiken i mitt nät. Krävs nog minst en Haswell med två kärnor och 16GB RAM för att inte slöa ner trafiken.

"Problemet" är alltså bara på mobiltelefoner/chromecast jag kör från android. Så jag har inte prioriterat detta.
Har bara en skärm det handlar om där, förutom då bärbara enheterna. Så det har inte varit påträngande, utan mer som "en sak jag gör i morron", tja ni vet väl hur det kan vara..