Hade du tyckt ett Heroes 3 i kommandotolken varit småroligt?

Permalänk
Avstängd

Hade du tyckt ett Heroes 3 i kommandotolken varit småroligt?

Jag skulle kunna ha ett Heroes 3 som körs helt i kommandotolken klart om max 2 veckor, förhoppningsvis 1 vecka. Det bygger på ett spel jag redan gjort färdigt isåfall. Men min fråga är, hade det ens vart något man fnissat lite åt och tyckt vart kul att någon lagt tid på?

För när det väl kommer till kritan så är det fortfarande kommandotolken. Det är inte vackert.
Spelet har isåfall:
En spelplan på ca 15x15 (eller mer, upp till 100x100+) rutor där två spelare kan röra sig med varsin hero. Oupptäckta rutor är dolda.
Spelplanen genereras slumpmässigt och består av olika "landskap" med olika hastigheter, eller berg som inte går att passera alls, utan en spell.

Två spelare på varsin sida av spelplanen, och som spelar i turordning. De har varsitt:
Slott. I slottet kan du bygga nya byggnader (som renderas i cmd, så groteskt fula) för att bygga nya arméer eller tjäna mer pengar osv.

På spelplanen finns gruvor för olika resurser som du ackumulerar.

När två heroes konfronterar varandra kommer deras arméer (som uttrycks genom texten HYDRA t.ex.; ingen grafik) att drabba samman på en ny spelplan där man börjar i varsin ända och får gå mot varandra.

Man kan hitta lite spells och treasure på kartan
Man kan köpa en ny hero och ha två eller fler.
Det kan även finnas rogue fiender utportionerade.

Vad som INTE kommer finnas:
Underjord
Graal och obelisker
Musik
Och säkert massa andra mindre saker som jag inte kommer på nu.

Hade du vart iallafall lite imponerad, eller är det enbart "Ja, där har någon slängt iväg 50 timmar på något fullständigt värdelöst."
Spelet skrivs i python.

Permalänk
Avstängd

I nuläget är det 6 röster på Ja. Jag tar till mig dem med glädje och börjar innan det trillar in några på Nej-sidan..

Jag hade nog gjort det iallafall, Heroes 3 är ett av mina favoritspel genom tiderna. Det händer än idag att jag spelar det. En perfekt anledning att starta en ny karriär med det som projekt.

Lite mer ang mitt projekt:
Det kommer, tyvärr, saknas en AI och därmed datorkontrollerad spelare. Jag saknar kunskapen att göra en, men det är på listan att ordna i framtiden.

Därmed är det endast multiplayer och "hot-seat" som gäller, alltså samma skärm och byta plats. Jag kommer kunna få in fler än 2 spelare dock men fler än 4 blir trångt på skärmen.

Famous last words att jag sa att det är klart om två veckor. Vi får se, men jag kommer lägga ner så mycket tid jag kan.

Här kommer en screenshot från spelet som det kommer bygga på (Lord Of The Rings: Front Commando Line, tackar som frågar).

Men det blir måååånga förändringar

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Detta låter ju faktiskt rätt skoj.

Varför vill man spela Heroes 3 i terminalen? ¯\_(ツ)_/¯
Skulle jag vilja spela Heroes 3 i terminalen? Troligen inte.

Men det är ändå rätt vitsigt! 😁

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Detta låter ju faktiskt rätt skoj.

Varför vill man spela Heroes 3 i terminalen? ¯\_(ツ)_/¯
Skulle jag vilja spela Heroes 3 i terminalen? Troligen inte.

Men det är ändå rätt vitsigt! 😁

Det är endast för att visa vad jag kan för programmering och för att det är nördigt. Och eventuellt om man sitter på en forntida dator som inte kan köra riktiga Heroes

Permalänk
Medlem

Kul idé helt klart, och Heroes 3 är ett av de bästa spel jag spelat. Ser fram emot att följa detta!

Skrivet av first:

Famous last words att jag sa att det är klart om två veckor. Vi får se, men jag kommer lägga ner så mycket tid jag kan.

Hehe, du vore inte första spelutvecklaren som inte blir färdig på utsatt tid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kgel:

Kul idé helt klart, och Heroes 3 är ett av de bästa spel jag spelat. Ser fram emot att följa detta!

Hehe, du vore inte första spelutvecklaren som inte blir färdig på utsatt tid.

Det är lite bekymmersamt att jag inte kan få in fin grafik. Eventuellt är det möjligt men då kommer jag behöva rippa original gfx rakt av, jag vet inte hur det ser ut juridiskt. Att det är ett hobbyprojekt borde inte vara till min nackdel iallafall.

En annan lite tråkig grej är att det faktiskt inte är särskilt avancerad programmering. Jag gör bara massa objekt(spelare, heroes, armeer) , och heroes kan vandra omkring i en 2D-array.

Jag känner mest att jag gör en någorlunda stor grej men som är uppbyggd av väldigt simpla funktioner. För simpla. Jag funderar på att ladda armeer från en databas istället för att skapa dom som objekt, bara för att bredda pyttelite mer. Men ja, samtidigt känns det dumt att göra något mer omständigt än det behövs.

Jag tror jag är klar innan veckan är slut med allt utom printern som ska "rendera" slotts-vyn, det kommer ta ett bra tag att få fint.

Permalänk
Medlem

Rätt skönt att sätta allt det där basic först, så kan man ju bredda senare med roligare funktioner. Kanske an AI ändå?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kgel:

Rätt skönt att sätta allt det där basic först, så kan man ju bredda senare med roligare funktioner. Kanske an AI ändå?

Ja det får bli så. Jag kom fram till samma sak när jag låg och grubblade igår kväll

Permalänk
Avstängd

Mapen är klar. Den autogenereras varje spel och består av 5 landskapssorter. Landskapen berg och vatten är särskilt sällsynta att spawna men när de väl gör det så ökar sannolikheten att rutorna runt dom, också blir berg eller vatten. För att försöka få det lite verklighetstroget. Sedan plockas rutor som ändå blev ganska ensamma (mindre än 3 av 9 grannrutor berg/vatten) bort.

Man kan välja mellan Castle, Inferno, Rampart, Tower. Man kan vara 4 spelare. Vid 4 spelare startar man med sin hero på slumpmässig plats i varsitt hörn av kartan, vid sitt slott. Varje hörn populeras slumpmässigt med 1x av varje gruva, 1x av svärd, sköld och boots of speed artefacts, av 6 treasure chests med 1 level eller 2000 guld. Finns även xp stenar med + 1 level, och shrines med spells, och fontän för extra gångsteg. Inget av detta syns när man startar då allt utom 2 rutor i varje riktning runt ens hero är mörkt, så man måste upptäcka.

Man kan interagera med ovan nämnda saker, ta en gruva t. ex eller en sköld.

Kvar att göra: kunna möta andra heroes för att slåss, rendera slotts-vy med olika nivåer av byggnation, bygga byggnader, handla armeer, och spellbook-vy.

Trots att det är fult som stryk är det lite skoj att se sin lilla textrad hoppa omkring mellan rutor.

Navigering går till som så att man använder wasd (qezx för diagonalt) och trycker enter. Vill man gå flera steg i rad kan man skriva wedsd direkt och trycka enter.

Det dök upp en släktkris av modell större så jag har fått mindre tid än jag trodde. Men å andra sidan är jag effektivare än jag trodde också. Hoppas jag har en tidig version utan spellbook och ful slottsvy klar sön kväll.

Har gjort flera mindre upptäckter under tidens gång, det är det roligaste. T. ex var det mycket roligare, och enklare att lösa kodmässigt, att navigera med wasd istället för att knappa in koordinater som i mitt förra spel. Har blivit bättre på hur jag ska organisera min kod också.

Permalänk
Avstängd

Det drog ut på tiden, jag har vart trött.

Nu kan man iallafall mötas och slåss och vinna/förlora.

Återstår, i rangordning efter vad som är viktigast:
Ny rendering: Slott (med stöd för flera byggnader)
Lägga till ranged attack under battle
Nya metoder: köpa byggnader, köpa gubbar, köpa heroes
Lägga till Ny vecka counter
Ny rendering: view Hero
Ny rendering: view spells
Ny metod: use spells
Ny metod: båt för att korsa vatten

Jag tror inte det är någon jobbig logik kvar att göra. Satt och tragglade flera timmar idag med slagfältslogiken. Insåg ännu en gång hur viktigt det är att veta exakt vad som händer innan man sätter sig och kodar. Annars trasslar man in sig fort och får göra om
När det kört ihop sig finner jag gång på gång att det bästa är att ta med sig en kaffe bort från datorn och sitta med papper och penna tills man vet precis hur flödet man vill åt ser ut.

Permalänk
Avstängd

Något tar form!

Permalänk
Avstängd

Och några timmar senare!

Permalänk
Avstängd

Vad gör jag för att skydda min kod? Jag är helt medveten om att jag inte uppfunnit hjulet, men det hade ändå stört mig om någon bara kopierade allt rakt av och sen säger "Det här har jag gjort", bara för att den kan.

Det är bara några småbitar kvar tills jag lägger upp en första beta den kommer sakna spellbook men annars i princip färdigt!

Permalänk
Medlem

Packa den som .exe när vi pöbeln ska testa den? Dela med några få din kod (för att få kommentarer hur man kan refaktorera, alltid värdefullt)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Vad gör jag för att skydda min kod? Jag är helt medveten om att jag inte uppfunnit hjulet, men det hade ändå stört mig om någon bara kopierade allt rakt av och sen säger "Det här har jag gjort", bara för att den kan.

Det är bara några småbitar kvar tills jag lägger upp en första beta den kommer sakna spellbook men annars i princip färdigt!

Lägg upp det på git som open source. Knappast så att du kan göra så mycket annat när du kopierat ett existerande spel.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Packa den som .exe när vi pöbeln ska testa den? Dela med några få din kod (för att få kommentarer hur man kan refaktorera, alltid värdefullt)

Jag tänkte dela både en exe och hela koden. Jag vill att den som orkar ska kunna se hur jag gjort. Att få höra om ni tycker kodningen är på en nivå som gör mig anställningsbar är halva poängen med allt.

För den skull vill jag inte att någon ska kunna ta Ctrl C och lägga upp det själv och hävda att den har skrivit allt. Jag ser ingen större risk med det för det här forumet då det är så begränsad användarbas men jag tänkte släppa den på fler ställen framöver.

Men jag är ju helt ny på sånt här, det kanske inte går att skydda på det sättet? Är det inte sådant som licens på min Github används till?

Permalänk
Medlem

Kolla upp lite kring olika sorters licenser.
Många licenser kräver att licenstexten och skaparens uppgifter måste följa med källkoden.
Och har du laddat upp det på tex github så har du en datum märkning på din kod, blir svårt för de andra att bevisa att de "var före".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ojz0r:

Kolla upp lite kring olika sorters licenser.
Många licenser kräver att licenstexten och skaparens uppgifter måste följa med källkoden.
Och har du laddat upp det på tex github så har du en datum märkning på din kod, blir svårt för de andra att bevisa att de "var före".

Okej, tar en titt på det.

Permalänk
Avstängd

Nu är det dags. En första alpha release.

Jag vill börja med att be om ursäkt för:
* Läsbarheten i "action bar", en övre rad med förslag på kommandon man kan skriva in, inte är den bästa. Den har sett bättre ut i mitt kodprogram än vad den sen gjorde i riktiga terminal. Jag får jobba på en bättre lösning.

* Om kartan ser ut att ha svarta streck i sig så beror det på att ni inte kunnat maximera kommandotolkens fönster tillräckligt. Sänk isåfall teckenstorleken i "Egenskaper" för kommandotolken så att allt får plats.

Och jag vill också tacka för att det funnits folk som skrivit och svarat mig här inne. Ja att folk röstade i omröstningen från första början. Det har varit mycket mer motiverande att fortsätta när man vet att det sitter några som kanske, kanske!, också tycker att det här var en skoj idé. Tack!

Längst ner i inlägget kommer en länk till min pCloud. Det är en zip fil som innehåller en Windowsmapp med main.exe och en annan mapp för macOS för dem som använder det. Den innehåller också mina .py filer. Innan dess en liten releaserapport som jag saxar från min (privata än så länge) GitHub:

Missing elements:
Spellbook
Separate town renderings (between different kingdoms)
Separate dwelling (between different kingdoms) cost
Attack and defense influencing damage in battle (it doesn't, yet)
Attributes Luck and Morale
Grail and obelisks
An AI for Single Player
And much else.

Known bugs:
When moving, a hero can find themselves in the upper left corner of the map if typing unsupported moving characters.

Jag fick in musik från originalspelet tack vare en extern pythonmodul (playsound), men det fanns inget alternativ för att avsluta musik när en ny mp3 spelades upp, så musik hamnade ovanpå varann. Det ströks därför. Jag ska se om det går att fixa.

Kom nu ihåg att det är kommandotolken så det är gräsligt utseende till sin natur

Alla förslag och buggrapporteringar, kommentarer, allt, mottages tacksamt.

Och mest av allt undrar jag väl, från er som jobbar med kodning, verkar jag veta tillräckligt för att söka en juniortjänst? Förutom python kan jag också motsvarande i java. Jag kan också en del funktioner och "ramverk", om det heter så, som jag inte behövt implementera här. Min bakgrund är en kursbok i Java-programmering samt Codecademy's "Learn Java" kurs, "Create REST APIs with Spring and Java" kurs samt deras kursprogram "Computer Science" som är i python.

Spelet:
https://e1.pcloud.link/publink/show?code=XZao98ZI1IlPwXpCD0VQ...

Permalänk
Medlem

Är det HoMM3 du siktat på?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dracc:

Är det HoMM3 du siktat på?

Ja. Man kan välja slotten Castle, Inferno, Tower eller Rampart! Det finns motsvarande creature dwellings och gubbar.

Och just det: kartan är autogenererad. Det innebär att med nuvarande implementering så kan du råka bli inlåst mellan berg även om sannolikheten för det är väldigt låg. Jag har därför gjort så att berg går att passera, vatten också. Det kostar mer movement points att göra så (du börjar med 10, berg kostar 8 och vatten 10) än att gå runt. Vanlig mark kostar 1 steg / ruta. I framtiden får jag fixa så att man behöver en båt för att korsa vatten. Och att berg inte är auto, kanske. Skog är mörkgrön och kostar 2 steg.

Inga gruvor eller artefacts kan hamna i vatten eller berg däremot, det känner den av när den placerar ut. I skog kan det hamna dock, det valde jag med flit.

Permalänk
Avstängd

Jag har raderat förra filen. Jag har en ny på gång med mycket bättre läsbarhet och karta och battlefield renderas snyggare än sist.

Fråga: Eftersom den här tråden har blivit lång, kan jag göra en ny tråd där jag länkar spelet direkt, så att folk förstår att det faktiskt finns ett spel att prova nu? Eller blir det någon slags reklam för mig själv?

Permalänk
Avstängd

Betatesta Heroes of Might and Magic Terminal Edition

Jag har gjort en variant av HoMM3 för kommandotolken/terminal. Det är alltså spelbart på både Win och macOS.

Det finns slotten Castle, Inferno, Tower och Rampart. Man kan vara 2-4 mänskliga spelare.
Det finns en AI som försöker döda dig om du attackerar en rogue fiende på kartan.
Det finns spells. Gruvor. Artefacts.
90% av byggnaderna i varje slott finns och samtliga o-uppgraderade gubbar för respektive slott finns.

https://e1.pcloud.link/publink/show?code=XZUPd8ZD70NSS3R6iLFD...

Hoppas det kan vara skoj för någon. Posta gärna felkod om ni får krasch. En bugg är jag medveten om, skriv inte i en siffra följt av en eller flera bokstäver när ni vill rekrytera nya units. Endast siffror.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av first:

Jag har gjort en variant av HoMM3 för kommandotolken/terminal. Det är alltså spelbart på både Win och macOS.

Det finns slotten Castle, Inferno, Tower och Rampart. Man kan vara 2-4 mänskliga spelare.
Det finns en AI som försöker döda dig om du attackerar en rogue fiende på kartan.
Det finns spells. Gruvor. Artefacts.
90% av byggnaderna i varje slott finns och samtliga o-uppgraderade gubbar för respektive slott finns.

https://e1.pcloud.link/publink/show?code=XZUPd8ZD70NSS3R6iLFD...

Hoppas det kan vara skoj för någon. Posta gärna felkod om ni får krasch. En bugg är jag medveten om, skriv inte i en siffra följt av en eller flera bokstäver när ni vill rekrytera nya units. Endast siffror.

Jag bakade in din nya tråd i den befintliga. Detta för att alla användare ska ha samma chans att synas i forumdelen. Kort och gott brukar vi säga "Ett ämne, - En tråd".

/David, - Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin