Hade du tyckt ett Heroes 3 i kommandotolken varit småroligt?

Permalänk
Medlem

Hade du tyckt ett Heroes 3 i kommandotolken varit småroligt?

Jag skulle kunna ha ett Heroes 3 som körs helt i kommandotolken klart om max 2 veckor, förhoppningsvis 1 vecka. Det bygger på ett spel jag redan gjort färdigt isåfall. Men min fråga är, hade det ens vart något man fnissat lite åt och tyckt vart kul att någon lagt tid på?

För när det väl kommer till kritan så är det fortfarande kommandotolken. Det är inte vackert.
Spelet har isåfall:
En spelplan på ca 15x15 (eller mer, upp till 100x100+) rutor där två spelare kan röra sig med varsin hero. Oupptäckta rutor är dolda.
Spelplanen genereras slumpmässigt och består av olika "landskap" med olika hastigheter, eller berg som inte går att passera alls, utan en spell.

Två spelare på varsin sida av spelplanen, och som spelar i turordning. De har varsitt:
Slott. I slottet kan du bygga nya byggnader (som renderas i cmd, så groteskt fula) för att bygga nya arméer eller tjäna mer pengar osv.

På spelplanen finns gruvor för olika resurser som du ackumulerar.

När två heroes konfronterar varandra kommer deras arméer (som uttrycks genom texten HYDRA t.ex.; ingen grafik) att drabba samman på en ny spelplan där man börjar i varsin ända och får gå mot varandra.

Man kan hitta lite spells och treasure på kartan
Man kan köpa en ny hero och ha två eller fler.
Det kan även finnas rogue fiender utportionerade.

Vad som INTE kommer finnas:
Underjord
Graal och obelisker
Musik
Och säkert massa andra mindre saker som jag inte kommer på nu.

Hade du vart iallafall lite imponerad, eller är det enbart "Ja, där har någon slängt iväg 50 timmar på något fullständigt värdelöst."
Spelet skrivs i python.

Permalänk
Medlem

I nuläget är det 6 röster på Ja. Jag tar till mig dem med glädje och börjar innan det trillar in några på Nej-sidan..

Jag hade nog gjort det iallafall, Heroes 3 är ett av mina favoritspel genom tiderna. Det händer än idag att jag spelar det. En perfekt anledning att starta en ny karriär med det som projekt.

Lite mer ang mitt projekt:
Det kommer, tyvärr, saknas en AI och därmed datorkontrollerad spelare. Jag saknar kunskapen att göra en, men det är på listan att ordna i framtiden.

Därmed är det endast multiplayer och "hot-seat" som gäller, alltså samma skärm och byta plats. Jag kommer kunna få in fler än 2 spelare dock men fler än 4 blir trångt på skärmen.

Famous last words att jag sa att det är klart om två veckor. Vi får se, men jag kommer lägga ner så mycket tid jag kan.

Här kommer en screenshot från spelet som det kommer bygga på (Lord Of The Rings: Front Commando Line, tackar som frågar).

Men det blir måååånga förändringar

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Detta låter ju faktiskt rätt skoj.

Varför vill man spela Heroes 3 i terminalen? ¯\_(ツ)_/¯
Skulle jag vilja spela Heroes 3 i terminalen? Troligen inte.

Men det är ändå rätt vitsigt! 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Detta låter ju faktiskt rätt skoj.

Varför vill man spela Heroes 3 i terminalen? ¯\_(ツ)_/¯
Skulle jag vilja spela Heroes 3 i terminalen? Troligen inte.

Men det är ändå rätt vitsigt! 😁

Det är endast för att visa vad jag kan för programmering och för att det är nördigt. Och eventuellt om man sitter på en forntida dator som inte kan köra riktiga Heroes

Permalänk
Medlem

Kul idé helt klart, och Heroes 3 är ett av de bästa spel jag spelat. Ser fram emot att följa detta!

Skrivet av first:

Famous last words att jag sa att det är klart om två veckor. Vi får se, men jag kommer lägga ner så mycket tid jag kan.

Hehe, du vore inte första spelutvecklaren som inte blir färdig på utsatt tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kgel:

Kul idé helt klart, och Heroes 3 är ett av de bästa spel jag spelat. Ser fram emot att följa detta!

Hehe, du vore inte första spelutvecklaren som inte blir färdig på utsatt tid.

Det är lite bekymmersamt att jag inte kan få in fin grafik. Eventuellt är det möjligt men då kommer jag behöva rippa original gfx rakt av, jag vet inte hur det ser ut juridiskt. Att det är ett hobbyprojekt borde inte vara till min nackdel iallafall.

En annan lite tråkig grej är att det faktiskt inte är särskilt avancerad programmering. Jag gör bara massa objekt(spelare, heroes, armeer) , och heroes kan vandra omkring i en 2D-array.

Jag känner mest att jag gör en någorlunda stor grej men som är uppbyggd av väldigt simpla funktioner. För simpla. Jag funderar på att ladda armeer från en databas istället för att skapa dom som objekt, bara för att bredda pyttelite mer. Men ja, samtidigt känns det dumt att göra något mer omständigt än det behövs.

Jag tror jag är klar innan veckan är slut med allt utom printern som ska "rendera" slotts-vyn, det kommer ta ett bra tag att få fint.

Permalänk
Medlem

Rätt skönt att sätta allt det där basic först, så kan man ju bredda senare med roligare funktioner. Kanske an AI ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kgel:

Rätt skönt att sätta allt det där basic först, så kan man ju bredda senare med roligare funktioner. Kanske an AI ändå?

Ja det får bli så. Jag kom fram till samma sak när jag låg och grubblade igår kväll

Permalänk
Medlem

Mapen är klar. Den autogenereras varje spel och består av 5 landskapssorter. Landskapen berg och vatten är särskilt sällsynta att spawna men när de väl gör det så ökar sannolikheten att rutorna runt dom, också blir berg eller vatten. För att försöka få det lite verklighetstroget. Sedan plockas rutor som ändå blev ganska ensamma (mindre än 3 av 9 grannrutor berg/vatten) bort.

Man kan välja mellan Castle, Inferno, Rampart, Tower. Man kan vara 4 spelare. Vid 4 spelare startar man med sin hero på slumpmässig plats i varsitt hörn av kartan, vid sitt slott. Varje hörn populeras slumpmässigt med 1x av varje gruva, 1x av svärd, sköld och boots of speed artefacts, av 6 treasure chests med 1 level eller 2000 guld. Finns även xp stenar med + 1 level, och shrines med spells, och fontän för extra gångsteg. Inget av detta syns när man startar då allt utom 2 rutor i varje riktning runt ens hero är mörkt, så man måste upptäcka.

Man kan interagera med ovan nämnda saker, ta en gruva t. ex eller en sköld.

Kvar att göra: kunna möta andra heroes för att slåss, rendera slotts-vy med olika nivåer av byggnation, bygga byggnader, handla armeer, och spellbook-vy.

Trots att det är fult som stryk är det lite skoj att se sin lilla textrad hoppa omkring mellan rutor.

Navigering går till som så att man använder wasd (qezx för diagonalt) och trycker enter. Vill man gå flera steg i rad kan man skriva wedsd direkt och trycka enter.

Det dök upp en släktkris av modell större så jag har fått mindre tid än jag trodde. Men å andra sidan är jag effektivare än jag trodde också. Hoppas jag har en tidig version utan spellbook och ful slottsvy klar sön kväll.

Har gjort flera mindre upptäckter under tidens gång, det är det roligaste. T. ex var det mycket roligare, och enklare att lösa kodmässigt, att navigera med wasd istället för att knappa in koordinater som i mitt förra spel. Har blivit bättre på hur jag ska organisera min kod också.