Vad har ni nördat ner er i på sistone?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Klockor! Eller ja mer än vanligt iaf, somnar varje kväll till diverse klock recensioner

Skrivet av Chromatic:

Också fastnat för klockor, roligt ämne!

Har ni sett de kanaler som reparerar gamla trasiga klockor? Det är mekanisk porr, rekommenderas!

Permalänk

Oj, ja du.

En hel del
Geografi (FLEX: kan placera alla länder på världskartan)
Historia (geografi och krigs historia, I samband med geografi som ovan)
AWOIAF Deep lore o sånt.
Entreprenörskap lol.

Permalänk
Medlem

Jag har nördat ner mig i naturpooler. Hela sommaren satt jag och läste om pumpar, bakterier, alger, växter, naturlig rening, stenar, grus och vattenfall.
Nu har jag ett 10x7x2.5m stort hål i gräsmattan. Jag har även pumpar, grummidukar, fiberdukar, 35m slang samt en massa rör
Förhoppningsvis blir det simning bland fiskar och vattenfall nästa sommar!

Permalänk
Medlem

Löparskor går lite sådär fram och tillbaka beroende på säsong och behov. Känner att jag saknar ett par daily trainers som går trycka på i lite mer och som inte väger för mycket, men som ändå är tillräckligt sköna och stabila för att kunna springa nån mil även om man blir trött och tappar tekniken lite.

Har hänt oerhört mycket med löparskor de senaste åren och de kan på ett extremt tydligt sätt påverka känslan bakom en löprunda.

Permalänk
Medlem

Det här är bland de värsta trådar som kan skapas
Nu har jag en sökhistorik på täcker in både klockor, knivslipar, Tibbler och egna högtalarkonstruktioner.
Har en liiiten förmåga att fastna för och undersöka möjligheterna för nya intressen så fort jag läser om de någonstans...
Ingen jättebra förmåga enligt min fru

Har dock gått tillbaka till ratt och rally hemma igen. Tagit en Playseat Challenger, byggt/monterat ett fäste för växelspak samt monterat en 27" framför G923:an. Funkar klockrent!
Jag är inte bra men det är kul!
Enda riktiga incidenten som hänt var förra gången det begavs sig och jag råkade glömma vår son på dagis pga rallysession med en jobbarkompis. Inte superpoppis hos min fru. Men till mitt försvar hände det bara en gång. Och jag vann mot polarn

Nu har barnen växt upp och den faran är därmed undanröjd från kartan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Har ni sett de kanaler som reparerar gamla trasiga klockor? Det är mekanisk porr, rekommenderas!

Ja! Jättekul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Hjälper inte. Been there done that. Redan på tidigt 80-tal när jag hade fest och skulle "köra högt" på stereon. (LP-skivor). Blev en massa rundgång vid mer ljudtryck än 200W RMS, samt så dansade vi så "nålen hoppade". (Trähus).
Fanns "exakt" sådana nålfötter/spetsfötter redan på den tiden. Funkade inte. Tyvärr.

Det jag länkade är alltså svarvade metallkoner man ska ställa ovanpå högtalarna, för att "motverka vibrationer i högtalarkabinettet".

Ormolja på högsta nivå m.a.o.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

LVPx2 samt nytt FTX för min del, men det var för några år sedan. Just före coronan, var 2019. Förbrukar totalt sett inte så mycket mindre el jämfört med gamla direktverkande värmen, ungefär samma elförbrukning i kWh räknat. Dock har jag idiotiskt nog överklockade datorer och minst tre skärmar i varje rum i huset som står på nära nog 24/7, vilket jag allvarligt borde fundera på att tänka över. LVP körs som kylning i mitt varmaste rum, även vintertid.. (Skäms).. Har datorerna där, tre i alla fall, så jag får väl stänga av dessa om det blir energikris "på riktigt". Samt inte köra en av LVP som AC för att kyla OC-burkarna vintertid. Kan ju faktiskt bara öppna fönstret i så fall.. (Slipper köra AC vintertid).

UPS har jag några av, så jag borde klara tillfälliga brown-outs som det hotas om i media..
Kan köra minst ett dygn med laptop med UPS, har testat under sommaren..

Nåja, vi nördar nog in oss i alldeles för mycket, vi här.

Heh, ja man kan ju nörda ner sig i allt. Tycker nog att det är roligare med utmaningen snarare än att jag gråter när elräkningen kommer. Men känns lite skönt att veta att man gjort det man kunnat iaf. om skiten träffar fläkten på riktigt sen i vinter.

Permalänk
Medlem

Just nu är det hur man bäst dödar möss som ligger överst på nörderiet.

Fantastiskt hur man går all in i varje sak man tar sig för...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Just nu är det hur man bäst dödar möss som ligger överst på nörderiet.

Fantastiskt hur man går all in i varje sak man tar sig för...

Svaret är enkelt: med hjälp av katt.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Svaret är enkelt: med hjälp av katt.

Det är såklart den enkla lösningen - lägg därtill kattallergi och närhet till stor väg. Kanske en robotkatt? Nu sätter tankarna igång här..

Permalänk

Tangentbord. Mekaniska sådana, testade lite färdigbyggda från varmilo och iqunix. Testade också ett man sätter på switchar och keycaps själv från glorious. Glorious bordet var katastrof där stabsen var dränkta i lube vilket resulterade i att tangenterna nästan fastnade i nerslaget läge. Känslan på bordet var också under förväntan. Däremot var iqunix bordet mycket trevligt. Om det inte var för att jag har köpt på mig så mycket annat nördigt hade jag nog behållt iqunix bordet.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Det är såklart den enkla lösningen - lägg därtill kattallergi och närhet till stor väg. Kanske en robotkatt? Nu sätter tankarna igång här..

Kattallergi, då blir det svårare... Robot låter inte dumt dock 😁

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av napahlm:

Tibberappen. Det har blivit en rutin att titta varje dag klockan 13.00 för att se morgondagens priser och planera därefter. Blir det tvätt/disk inatt, blir det matlagning ikväll eller blir det ett kallt mål eller en matlåda från frysen?

<Uppladdad bildlänk>

Hjältar bägge två!

Tack. Vi har mindskat från 20.400kWh till 16.900kWh. Man kan göra rätt mycket när man tänker efter. Det lite jobbiga är att vi beställde ny BVP i januari och den har fortfarande inte kommit ännu, som tur är lever min gamla trotjänare från 98 fortfarande.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Tack. Vi har mindskat från 20.400kWh till 16.900kWh. Man kan göra rätt mycket när man tänker efter. Det lite jobbiga är att vi beställde ny BVP i januari och den har fortfarande inte kommit ännu, som tur är lever min gamla trotjänare från 98 fortfarande.

Jag minns när föräldrarna installerade bergvärme. Gick från direktverkande eluppvärmning. 29 500 kWh/år till ca 11 000 kWh/år. Efter ett tag sjönk det ytterligare, så jag tror de var under 10 ett tag, för det byttes nog en del elektronik och lampor ungefär då, till snålare modeller.
Medelstor villa i tre plan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

OneDnD playtest

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Smack Jack:

Just nu är det hur man bäst dödar möss som ligger överst på nörderiet.

Fantastiskt hur man går all in i varje sak man tar sig för...

Skrivet av klirre:

Svaret är enkelt: med hjälp av katt.

Skrivet av Smack Jack:

Det är såklart den enkla lösningen - lägg därtill kattallergi och närhet till stor väg. Kanske en robotkatt? Nu sätter tankarna igång här..

Ta det försiktigt med vilken robot du väljer så du inte bryter mot Genèvekonventionerna.
(Varning för brutal video)

Dold text

Som följd av att man hjälp farsan att bygga garage och att flera kollegor snackat om att köpa hus har gjort att man börjat fantiserat lite kring hur ens eget drömhus skulle se ut, och därigenom en djupdykning i byggtekniker och krav på nybyggda hus m.m. Senaste veckan har lotten fallit på timmerhus.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylow:

<Uppladdad bildlänk>

Jag har nördat ner mig i ännu ett datorbygge.

Vad är det för chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

Vad är det för chassi?

Det är Thermaltake Tower 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

Jag har verkligen ramlat ner i ett Ansible-träsk just nu. Både för att jag (igen) sätter upp min hemmaserver med det (Terraform + Ansible) samt att jag har börjat använda det en del på jobbet.

Ansible är sjukt intressant, har inte fått arslet ur vagn och börjat använda det ännu då jag för tillfället försöker släppa VM's och köra allt i Docker istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylow:

Det är Thermaltake Tower 100

Ah okej, tyckte mig känna igen mönstret på gallret i botten men kände inte igen chassit från någon av CaseLabs modeller.

Permalänk
Medlem

Under sommaren nördade jag ner mig i Unicode. Det är verkligen ett snårigt kaninhål som inte alls är så enkelt som många tror.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv

Växtbaserade kosten är ett ämne jag har dykt ner i mycket under dom senaste åren och både konsekvenserna för vår egen hälsa samt djur och miljö. Har hjälpt mig själv dels med hälsan men även nu senaste tiden har jag hjälpt min pappa sänka sitt blodtryck utan medicin och med kostförändringar samt linfrö som sänker blodtrycket lika bra som medicin utan biverkningar. 1 Matsked malen per dag. Men att läkare ska börja förstå det här med kost och hälsa lär väl inte hända i närtiden. Finns dock läkareförframtiden som har översatt en amerikansk läkares bok som föreläser om detta. "How not to die" eller på svenska "konsten att inte dö" Det är väl nästa mål att läsa igenom dessa böcker och förstå mer kring ämnet.

Permalänk
Medlem

Filsystemet ZFS, hur man på bästa sätt sätter upp Raidz2 med 10st mekaniska diskar, samt ssd för slog med TrueNas scale. 😁

Permalänk

bilar..... vad jag har lärt mig är att jag hatar bilar....

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Skrivet av raxxor:

Filsystemet ZFS, hur man på bästa sätt sätter upp Raidz2 med 10st mekaniska diskar, samt ssd för slog med TrueNas scale. 😁

Två frågor. Varför behöver du 10 mekaniska diskar och vilka modeller är det?

Permalänk
Medlem

Har precis börjat prova på rc bilar.
Köpte 2st när grabben fyllde sju.
Sen upptäckte jag hur roligt det var och gick på större grejor.

Så nu har jag köpt mig en Traxxas e-revo 2.0 som enligt uppgift ska göra 114kmh med den drevningen jag har.

Samt en Arrma kraton 8s.
Den är så stor att det man skrattar åt den.
Otymplig att bära

Nu när nästa steg att snabba på laddningsproceduren inför körning.

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem

Allt som har med barn att göra.
Fått barn för 8 månader sedan och jag läser böcker om allergier och barnens utveckling.
Trodde verkligen inte att det skulle vara så intressant, men jag är sån person.
Ska jag göra något så ska det göras ordentligt.

Permalänk
Medlem

Löparskor!

Hade ingen aning om hur annorlunda löppass kan vara beroende på vilka skor du har. Efter ha tvingat sig ut 1-2 ggr per månad de senaste 20 åren är det en helt annan känsla nu. Helt plötsligt ser jag fram emot löppassen och vilket par (av 8) man ska välja just denna dag för ett roligt pass vilket gjort att jag numera springer varannan dag - minst.