Vad har ni nördat ner er i på sistone?

Permalänk
Medlem

Gitarrer, eller främst lära mig spela gitarr.
Hade jag vetat, hur pass svårt det är, hade jag börjat för 40 år sedan.
Fantastisk skoj dock.

Permalänk

Magic the Gathering och webutveckling är väl de två saker som tar upp mest hjärnaktivitet

Permalänk
Avstängd

UFON/UAPs har jag nördat ner mig i senaste halvåret Väldigt spännande vad som pågår inom department of defence och US navy/airforce. Flottan medger att "unidentified flying objects" är på riktigt.

Permalänk

3d skrivare har det blivit mer av på senaste tiden för mig efter att jag fick hem min bambu lab x1.

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Temperaturmätare till smarta hemmet och lådcyklar.

Vill ha en tvåhjulig lådcykel. Bullitt gärna. Men de är lite väl dyra. Blev en billigare trehjuling i helgen istället.

Själv nördade jag ner mig i detta för några veckor sedan. Kom fram till att den jag vill ha såklart kostar skjortan och lite till (Rise & Muller Load 75 manuellt växlad m.m.) så vart lite hepp, får bli efter husbygge, vägbygge, ny bil ev. två m.m. m.m. dvs. sannolikt när barnen är för stora för att det ska kännas meningsfullt :).

Sedan har jag läst mycket om Garmins senate Fenix och Epix, men även där så blir det nog intet och min 645 music får hålla ut några år till. Men smutt med riktig ficklampa på klockan som 7X har. Bra när man som jag har noll mörkerseende och ska mata/byta mitt i natten.

Permalänk
Medlem

Man sitter ju framför datorn och jobbar hela dagarna, så självklart ska man ha bra lurar och ljud. Så nördning i DAC:ar och AMP:ar och hörlurar. Landade på en iFi Gryphon Dac-amp och HIFIMAN Edition XS-hörlurar. De är öppna och fungerar ju bara i tysta miljöer. Så kompletterat med LETShuoer S12 in-ear-monitorer (IEM) för mobilt bruk. För att få bit-perfect uppslepning i Windows har jag nu skrotat Spotify och kör Qobuz. Lite dyrare, men lossless (FLAC) och äkta highres upp till 192 KHz på en stor del av biblioteket. På Andoid-sidan blev det att investera i USB Audio Player PRO (UAPP) som fixar bit-perfect-biffen.

Gryphon-DAC-ampen är ju mobil, och har även Bluetooth (LDAC), men är lite klumpig för mobilt bruk så det lutar ev åt en Violectric Chronos-dac som är betydligt smidigare on-the-go. Men gryphonen får lira så länge, ingen panik.

Låter det bra? Jajjemän!

Permalänk
Medlem

Jakt.
Har fått till det mesta jag behöver i utrustningsväg förutom kulgevär eftersom det varit långa väntetider på skjutprov.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Man sitter ju framför datorn och jobbar hela dagarna, så självklart ska man ha bra lurar och ljud. Så nördning i DAC:ar och AMP:ar och hörlurar. Landade på en iFi Gryphon Dac-amp och HIFIMAN Edition XS-hörlurar. De är öppna och fungerar ju bara i tysta miljöer. Så kompletterat med LETShuoer S12 in-ear-monitorer (IEM) för mobilt bruk. För att få bit-perfect uppslepning i Windows har jag nu skrotat Spotify och kör Qobuz. Lite dyrare, men lossless (FLAC) och äkta highres upp till 192 KHz på en stor del av biblioteket. På Andoid-sidan blev det att investera i USB Audio Player PRO (UAPP) som fixar bit-perfect-biffen.

Gryphon-DAC-ampen är ju mobil, och har även Bluetooth (LDAC), men är lite klumpig för mobilt bruk så det lutar ev åt en Violectric Chronos-dac som är betydligt smidigare on-the-go. Men gryphonen får lira så länge, ingen panik.

Låter det bra? Jajjemän!

Och snart är du inne i resterande Hifi-träsk med högtalare, riktiga amps/dacs, atmos osv. 🤣

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Ukrainakriget och DIY högtalarbyggen på budget.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Musikälskare

Pluggar japanska så det typ

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

De senaste 4 åren har jag likt Greta fastnat allt mer i klimataktivism och även en del partipolitik. Läser mer och mer. Och tränger allt djupare ner för varje gång. Å andra sidan är det kanske inte så konstigt att det blir så om man börjar förstå allvaret och gärna vill ha mat och vatten i framtiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Spelande på Steam Deck, men helt ärligt så går det över förväntan! Lite synd att vissa saker bara fungerar bra i desktop-läget (extern mus bland annat), men man vänjer sig och inget som stör när väl spelet är igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Just nu, ganska tillfälligt, propellrar. Just nu har jag en fast propeller på segelbåten och jag stör mig oerhört på hur mycket den bromsar vid segling. Så jag mäter, räknar, jämför och analyserar nu olika alternativ, modeller, storlekar och bladantal inför ett eventuellt propellerbyte till våren.

Det lutar mest åt en Flex-o-fold, tvåbladig. Allra bäst vore en trebladig (lite mer kraft vid tung belastning och möjligen lite lägre vibrationsnivå), men den kostar 35 procent mer i relevant storlek, och det är redan rätt dyrt som det är.

Detta är ett gissel, finns ju de med ställbara blad eller tvåbladiga man kan ’gömma’ bakom kölen eller i rodrets axel, men verkligen inget standardiserat eller enkelt (allt är extremt beroende av båt, motor och allt annat)

Permalänk
Medlem

Musikproduktion och trummor framförallt. Skitkul att skapa trummor digitalt men tar tid som fasen..

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Detta är ett gissel, finns ju de med ställbara blad eller tvåbladiga man kan ’gömma’ bakom kölen eller i rodrets axel, men verkligen inget standardiserat eller enkelt (allt är extremt beroende av båt, motor och allt annat)

Ja, men med saildrive finns det inget att gömma propellern bakom. Och om det ändå ska bli ett propellerbyte är det absolut till fällbar, inte flöjlande. Med fällbar närmast elimineras risken att få en lina i propellern vid segling. Med fast eller flöjlande är risken lika stor.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Dra ned elanvändningen hemma. Om det håller i sig så blir det 250kWh jämfört med 335kWh förra månaden.

Permalänk
Medlem

Schack senaste året och även gått in för att sortera och göra iordning allt på datorn så jag har t.ex. alla windows och program etc uppdaterade i en mapp ifall jag måste formatera om. Har även köpt nya USB-minnen där jag gjort iordning med isofiler med ventoy och även gjort iordning windows installationer samt köpt en väska för att ha allt i så man slipper leta om olyckan är framme.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Satsat ganska hårt på att vidareutveckla mitt fotograferande. Har börjat med mörkrumsarbete i form av förstoringsapparat och papper i ett eget mörkrum samt även kommit över en trumskanner och är på god väg att skaffa min första bladfilmskamera. Kommande 6-12 månaderna kommer bli väldigt intressanta då jag och några till har startat en mörkrumsförening i syfte att tillåta fler undersöka den analoga delen av foto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Och snart är du inne i resterande Hifi-träsk med högtalare, riktiga amps/dacs, atmos osv. 🤣

Haha, där har jag varit de senaste 25 åren!
Jag har bara inte tagit tag i detta med hörlursljud riktigt förrän nu (igen). Har en hemmabyggd DAC samt AMP (Cmoy) och senare PIMETA som fått axla ansvaret under många år, med ett par Porta Pro på jobbet. Nu var det dock dags för nästa kliv ordentligt.
I vardagsrummet så tronar självklart en hyffsat saftig hemmabio.

Permalänk

Jag har verkligen ramlat ner i ett Ansible-träsk just nu. Både för att jag (igen) sätter upp min hemmaserver med det (Terraform + Ansible) samt att jag har börjat använda det en del på jobbet.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

Webbprogrammering

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Ja han är skoj 😂!
Men är ganska ointresserad av den typen av klockor han pratar om. Tycker mer om ”budget” klockor runt 2000-20.000. JOMW är en grym kanal, (Just One More Watch)

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk

Lite ironiskt nog just kaniner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

RC plan kanske man kan säga.
Har en 3D skrivare och såg att folk gjorde RC plan så jag tänkte ”kan de så kan väl jag” 😂

Är väl en pojkdröm o få prova flyga RC-plan...Inte vågat skicka upp det på maiden än samt att sjukdom har kommit ivägen men snart är det väl dags 😅 har ställt in mig på det värsta!

Underbar hobby! Det är dock svårare än man tror, tipset är att börja i en rc flygsimulator för att öva in fingerkänslan, realflight är en av de bättre, väldigt realistisk känsla så kraschar man i den så kraschar man i verkligheten också! https://www.realflight.com/ Och det klassiska tipset är att börja med en högvingad kärra.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Renoverade/snyggade till ett par förgasare, var betydligt mer söka efter prylar än jag trodde på förhand, iaf om man inte ville ruinera sig. Färdiga.nu, har inte hunnit trilla på något nytt än men känns som hela marken är underminerad av diverse "kaninhål"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Klockor! Eller ja mer än vanligt iaf, somnar varje kväll till diverse klock recensioner

Om du gillar klockor som grund så kan jag rekommendera denna kanal: https://youtube.com/c/WristwatchRevival
Riktigt kul och se både äldre och nyare klockor, dyra som billiga få en rejäl service och/eller reparation. Ger en mer förståelse vilka funktioner det finns på klockor.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Lärt mig bygga & installera custom firmware till min Segway Ninebot Max elspark.
Installerat Stable-Diffusion och försöker lära mig hur man bäst matar modellen med bra nyckelord.
Nästa nördgrej jag ska gräva ner mig i är att migrera hemautomationerna från Openhab till Home Assistant.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Warhammer 40k - målar mina Space Marines för att snart få spela med dem
DnD - Börjat med rollspel igen, så kör på varje vecka och försöker lära mig att bli en spelledare
MTG - fokuserat på commander med polare och bygger konstiga och roliga leker

#nerdsquad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Om du gillar klockor som grund så kan jag rekommendera denna kanal: https://youtube.com/c/WristwatchRevival
Riktigt kul och se både äldre och nyare klockor, dyra som billiga få en rejäl service och/eller reparation. Ger en mer förståelse vilka funktioner det finns på klockor.

Jodå, prenumererar redan! Grym kanal!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aser:

Själv nördade jag ner mig i detta för några veckor sedan. Kom fram till att den jag vill ha såklart kostar skjortan och lite till (Rise & Muller Load 75 manuellt växlad m.m.) så vart lite hepp, får bli efter husbygge, vägbygge, ny bil ev. två m.m. m.m. dvs. sannolikt när barnen är för stora för att det ska kännas meningsfullt :).

Sedan har jag läst mycket om Garmins senate Fenix och Epix, men även där så blir det nog intet och min 645 music får hålla ut några år till. Men smutt med riktig ficklampa på klockan som 7X har. Bra när man som jag har noll mörkerseende och ska mata/byta mitt i natten.

Ha!
Rise & Muller Load 75! Kul val!

Den har min cykelhandlare. Yes - jag har kollat på den - och kollat vidare direkt när jag såg vad den kostade
Bullitt kostar väl snarare 30-40k. Aningen mer görbart hehe.
Men ja, en begagnad nihalo för 10.000 fick duga för att lösa transportsitautionen. 3 kllometer enkel väg i helplatta malmö kräver inge speciellt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled