Nvidia avtäcker Geforce RTX 4000 och arkitekturen "Ada Lovelace"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tycker ändå inte att det är helt orimligt att behöva byta PSU för att klara av ny teknik då och då. Utvecklingen måste gå frammåt. Sedan är klart att de ska vara tydliga med behoven och inte fuska med adaptrar som ligger i riskzonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalcore:

Tycker ändå inte att det är helt orimligt att behöva byta PSU för att klara av ny teknik då och då. Utvecklingen måste gå frammåt. Sedan är klart att de ska vara tydliga med behoven och inte fuska med adaptrar som ligger i riskzonen.

Tänk på att ett vettigt agg ligger på närmare 2000kr och uppåt (minimum 850W skulle jag säga).

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Det verkar mest som att alla som känt sig coola för att de köpt ett dyrt grafikkort förr, nu blir besvärade när de inte längre har råd att ha det bästa. Kanske dags att skaffa fler intressen och inse att datorkomponenter bara är hårdvara, det är inget som definierar en.

Du har inte helt fel, termen "suckers" fungerar väldigt bra i denna marknad, har alltid gjort.
Hade inte köpt ett nytt kort i vilket fall, personligen. Hade jag suttit på mid range Ampere/RDNA3 eller äldre idag hade jag verkligen inte sett värdet i Lovelace - köp beggat, det finns nog av mining kort som slutar gå nu....

Att ha "det bästa" fick jag ut ur systemet 2012 med trippla Radeon 7970. De smulade allt som fanns i flera år. De tre korten kostade mig 10 000kr ca ett år efter release. 2080 ti, 3080+, 4080+ ser verkligen inte bra ut.
Denna riktning har branschen tagit under lång tid, det är tråkigt se helt enkelt.

Varför köpte jag mig då 3080 ti? Slump pga fick hemkört och testat innan köp. Fick noll valuta för pengarna, men denna gång var det inte 3dmark och bf3 i 5760x1080 som gällde, utan VR. VR leker inte.
DLSS är värdelöst i VR, RT finns det inte en chans med där heller.

Jag behöver: minst 50% mer rasteriseringsprestanda och ett pris på max 6000kr för att orka uppgradera, det kan vänta som du säger, men denna release är ett uppenbart försök på att göra processen så dryg som möjligt.
Då tänker du DLSS 3 kanske är bättre, så jag kan köpa mig mellankort och få mina 90 garanterade fps (120 för next gen vr)? Nä, frame generation fungerar inte i VR, och det kommer till 99% ändå se förfärligt ut. Tredje generationen nu, och detta DLSS jag hört så mycket om ger mig ännu ingenting.

NVIDIA fick liksom EVGA att hoppa av båten och ge sin gamla "partner" fingret, så det är långt mer i situationen än några sura nördar.

Permalänk
Medlem

På tal om VR. Så om man kör reprojection (dvs att bilden flyttas, dvs att innehållet i varje frame förändras, för att följa huvudets rörelser) från säg 60 till 120 Hz så har grafikkortets PERFORMANCE ökat 2 ggr?

Shit va bra!

Permalänk
Skrivet av Rotten:

Du har inte helt fel, termen "suckers" fungerar väldigt bra i denna marknad, har alltid gjort.
Hade inte köpt ett nytt kort i vilket fall, personligen. Hade jag suttit på mid range Ampere/RDNA3 eller äldre idag hade jag verkligen inte sett värdet i Lovelace - köp beggat, det finns nog av mining kort som slutar gå nu....

Att ha "det bästa" fick jag ut ur systemet 2012 med trippla Radeon 7970. De smulade allt som fanns i flera år. De tre korten kostade mig 10 000kr ca ett år efter release. 2080 ti, 3080+, 4080+ ser verkligen inte bra ut.
Denna riktning har branschen tagit under lång tid, det är tråkigt se helt enkelt.

Varför köpte jag mig då 3080 ti? Slump pga fick hemkört och testat innan köp. Fick noll valuta för pengarna, men denna gång var det inte 3dmark och bf3 i 5760x1080 som gällde, utan VR. VR leker inte.
DLSS är värdelöst i VR, RT finns det inte en chans med där heller.

Jag behöver: minst 50% mer rasteriseringsprestanda och ett pris på max 6000kr för att orka uppgradera, det kan vänta som du säger, men denna release är ett uppenbart försök på att göra processen så dryg som möjligt.
Då tänker du DLSS 3 kanske är bättre, så jag kan köpa mig mellankort och få mina 90 garanterade fps (120 för next gen vr)? Nä, frame generation fungerar inte i VR, och det kommer till 99% ändå se förfärligt ut. Tredje generationen nu, och detta DLSS jag hört så mycket om ger mig ännu ingenting.

NVIDIA fick liksom EVGA att hoppa av båten och ge sin gamla "partner" fingret, så det är långt mer i situationen än några sura nördar.

Vem kör VR egentligen? Man får bara svindel och huvudvärk. Tror av alla gamers är det nog max 2% som kör VR. VR är irrelevant information och så förbli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Corsair har annonserat 600W PCIe 5.0 12VHPWR Type-4 PSU Power Cable som ska fungera på alla Type 4 nätagg.
https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Accessories...

Edit: OBS! Kolla in videos om potentiella problem och risker med adaptrar till PSU som inte är ATX 3.0 spec.
JayzTwoCents https://www.youtube.com/watch?v=K6FiGEAp928

Enligt bilderna hos Corsair är sladden enbart två "Type 4" till nya 12VHPWR 600W kontakten. Deras Type 4 8-pin ska alltså klara 300W eller mer per anslutning. Corsair ska väl ha koll på sin spec, men värt dubbelkolla att erat Corsair nätagg fungerar med denna kabel och eventuell ny GPU och inte riskera något.

Nedan är pressreleasen med lite mer information.
https://www.corsair.com/newsroom/press-release/ready-to-go-be...

Uppdaterade inlägget med tanke på JayzTwoCents video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Tänk på att ett vettigt agg ligger på närmare 2000kr och uppåt (minimum 850W skulle jag säga).

Jag trodde faktiskt man skulle få betala mer än så.
Om man kör 4080 eller under så bör man klara sig utan byte då 3090ti funkade och drar mer och för 4090 skulle jag absolut inte köra mindre än 1000w så räknade med typ 3000 minst, troligtvis mer.

Det bästa har alltid varit dyrt, att man får lägga till lite extra för att byta ut grejer som inte räcker till är ju inget konstigt.

Permalänk
Medlem

Finns det 12VHPWR pus:er än ens,

kommer änvända mitt , för klarar inte den så är det ju lite skevt kan kör enkel rail på pci-e över 1000w på det

https://www.inet.se/produkt/6904678/psu-be-quiet-dark-power-p...

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vem kör VR egentligen? Man får bara svindel och huvudvärk. Tror av alla gamers är det nog max 2% som kör VR. VR är irrelevant information och så förbli.

Inser du inte hur.. ja urbota dumt det där var skrivet? "Man får bara svindel och huvudvärk"
Jag rättar det till dig. - @Dinkefing får bara svindel och huvudvärk -

VR är här för att stanna. Väldigt mycket i framtiden kommer vara vr och ar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Uppdaterade inlägget med tanke på JayzTwoCents video.

Är det någon här som vet vad för adapter man ska köpa till ett Phanteks Revolt Pro 1000W?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

ja rtx 4000 serien blir verkar ju bara bli bättre å bättre 🤣 ska man behöva köpa nytt nätagg för 2-4k nu också pga av brandrisken från grafikkortet 😂👌

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Inser du inte hur.. ja urbota dumt det där var skrivet? "Man får bara svindel och huvudvärk"
Jag rättar det till dig. - @Dinkefing får bara svindel och huvudvärk -

VR är här för att stanna. Väldigt mycket i framtiden kommer vara vr och ar.

Under profesionella sammanhang ja men inte inom gaming. Den flugan har redan flugit precis som 3d tv.

Half Life Alyx är ett bra VR-spel men det kan inte rädda VR gamingindustrin det är försent.

Åter till trådämnet. Anledningen till att RTX 4000 är så dyr är främst två anledningar. 4N noden som egentligen är en 5nm nod med lite förfinningar är väldigt dyr. Nvidia måste ta in det på något sätt och det är att sätta högre priser än föregående generationer som Ampere. RoI (return of investment) är svårare på denna än Samsungs 8nm nod som var relativt billig och just anledningen till RTX 3000-seriens framgångar, du fick mycket prestanda sett till pengarna jämfört med RTX 2000-serien, det blev en positiv feedback bland gamers. TMSC är inte Samsung så Nvidia kommer inte få lika mycket tillbaks. Nvidia vill helst att de flesta köper RTX 4090 så det är därför de satt så bra pris som de möjligt kan och samtidigt få tillbaks tillräckligt per investerat kort.

Den andra anledningen är alla 3000-serien kort som finns kvar på lager. RTX 4080 12gb (egentligen RTX 4070 Ti) hade slagit ut försäljningarna av RTX 3080 och RTX 3080 Ti direkt om det hade kostat $499 eller $599. Det hade aldrig fungerat och det är därför den har så dyr prisbild. Nvidia vill att kunder istället köper det sistnämnda och kanske prisjustera RTX 4080 12gb längre fram. Men det kommer aldrig kosta $499 igen som RTX 3070 gjorde. RTX 4060 och RTX 4070 kommer bli en svår nöt för Nvidia att kläcka vi får se.

Permalänk
Hedersmedlem

Kollade bara till 6 minuter eftersom det han säger går FULLSTÄNDIGT EMOT specifikationen som han själv visar i videon.

Vid 6:00 snackar han om att grafikkortet kan dra 375 W om de 4 extra pinnarna inte är anslutna, men tabellen visar att de bara får göra det om pinnarna är jordade, vilket de absolut inte är om adaptern saknar de fyra "extrapinnarna".

Om de inte är anslutna (dvs "open") visar tabellen tvärt om att kortet bara får dra 100 W vid boot, och 150 W senare, och därmed existerar inte det problemet.

Med andra ord var de som designade ATX 3.0, inte helt oväntat, smarta nog att tänka på detta problem och designa så att en felaktig adapter begränsar till 150 W, som även är max för 8-pin.

Tar han upp något annat sedan eller är hela videon lika rent felaktig?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Under profesionella sammanhang ja men inte inom gaming. Den flugan har redan flugit precis som 3d tv.

Half Life Alyx är ett bra VR-spel men det kan inte rädda VR gamingindustrin det är försent.

Vilket trams...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Under profesionella sammanhang ja men inte inom gaming. Den flugan har redan flugit precis som 3d tv.

Half Life Alyx är ett bra VR-spel men det kan inte rädda VR gamingindustrin det är försent.

Åter till trådämnet. Anledningen till att RTX 4000 är så dyr är främst två anledningar. 4N noden som egentligen är en 5nm nod med lite förfinningar är väldigt dyr. Nvidia måste ta in det på något sätt och det är att sätta högre priser än föregående generationer som Ampere. RoI (return of investment) är svårare på denna än Samsungs 8nm nod som var relativt billig och just anledningen till RTX 3000-seriens framgångar, du fick mycket prestanda sett till pengarna jämfört med RTX 2000-serien, det blev en positiv feedback bland gamers. TMSC är inte Samsung så Nvidia kommer inte få lika mycket tillbaks. Nvidia vill helst att de flesta köper RTX 4090 så det är därför de satt så bra pris som de möjligt kan och samtidigt få tillbaks tillräckligt per investerat kort.

Den andra anledningen är alla 3000-serien kort som finns kvar på lager. RTX 4080 12gb (egentligen RTX 4070 Ti) hade slagit ut försäljningarna av RTX 3080 och RTX 3080 Ti direkt om det hade kostat $499 eller $599. Det hade aldrig fungerat och det är därför den har så dyr prisbild. Nvidia vill att kunder istället köper det sistnämnda och kanske prisjustera RTX 4080 12gb längre fram. Men det kommer aldrig kosta $499 igen som RTX 3070 gjorde. RTX 4060 och RTX 4070 kommer bli en svår nöt för Nvidia att kläcka vi får se.

Vad är för sent? Jag är100 % säker på att vr är framtiden för spelindustrin. Tänk att befinna sig i spelet , det kan inte bli mer optimalt än så. Vr är fantastiskt och när det har utvecklats mer så kommer det va nr1 i gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Är det någon här som vet vad för adapter man ska köpa till ett Phanteks Revolt Pro 1000W?

Det kommer en adapter med grafikkortet som man får koppla multipla PCIE anslutningar till. Corsair släpper sin egen adapter och var tidiga med att annonsera om det. Vet inte om andra tillverkare kommer göra samma.

Bra att hålla koll på mer info framöver om just hur adapters fungerar och vad det är för krav på dem. Får se när de testar korten på riktigt sen.

Permalänk
Medlem

En stor varning till alla som ska köpa nya rtx 4000 serien så tänk på detta med gamla Nätdel/Psu se denna video
kan bli så att ni måste köpa nyare Psu och dessutom kommer inte 1000w ens räcka för den o köra om ni sitter på 12900k eller nyaste 13900K sen. ett måste säkert runt 1200-1600w psu ett måste

https://www.youtube.com/watch?v=K6FiGEAp928

Attention*

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pytonOrm:

En stor varning till alla som ska köpa nya rtx 4000 serien så tänk på detta med gamla Nätdel/Psu se denna video
kan bli så att ni måste köpa nyare Psu och dessutom kommer inte 1000w ens räcka för den o köra om ni sitter på 12900k eller nyaste 13900K sen. ett måste säkert runt 1200-1600w psu ett måste

https://www.youtube.com/watch?v=K6FiGEAp928

Attention*

Se diskussionen ovan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

https://www.digitaltrends.com/computing/rtx-4090-needs-a-new-... en del poänger i den artikeln, hade det lanserats någon stor krävande speltitel i höst/vinter så hade det tveklöst sålts mer nya grafikkort men nu avvaktar nog många exempelvis Starfield och Diablo IV nästa år för att se vad som egentligen behövs i prestandaväg.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

En stor varning till alla som ska köpa nya rtx 4000 serien så tänk på detta med gamla Nätdel/Psu se denna video
kan bli så att ni måste köpa nyare Psu och dessutom kommer inte 1000w ens räcka för den o köra om ni sitter på 12900k eller nyaste 13900K sen. ett måste säkert runt 1200-1600w psu ett måste

https://www.youtube.com/watch?v=K6FiGEAp928

Attention*

Du kanske inte hängt med, men de nya Nvidia RTX 40-serien ligger på samma nätdelsrekommendationer som för 30-serien. Sweclockers effektmätning för i9-12900K överklockad visade på en total förbrukning för testsystemet på 370W, och siffror på den kommande i9-13900K som läckt ut visar att den har Max Turbo Power på 253W, vilket bara är 12W högre än föregångaren.

Sen svamlar regelbundet JayZClownCents, även i denna video när han inte ens tagit fem minuter för att googla den nya ATX 3.0-standarden och sen sitter och fantiserar ihop massa slutsatser utifrån bilderna på interna testdokument från PCI-SIG. En lämplig titel istället för hans klassiska klickbait-dynga och 15 minuter oreglerat babblande kunde varit "undvik kabeladaptrar till de nya toppkorten".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Sen svamlar regelbundet JayZClownCents, även i denna video när han inte ens tagit fem minuter för att googla den nya ATX 3.0-standarden och sen sitter och fantiserar ihop massa slutsatser utifrån bilderna på interna testdokument från PCI-SIG. En lämplig titel istället för hans klassiska klickbait-dynga och 15 minuter oreglerat babblande kunde varit "undvik kabeladaptrar till de nya toppkorten".

Eller undvik i varje fall vissa adaptrar. Jay visar ju bara en adapter och refererar till något fall, utan vidare information, där kontakten inte kunnat hantera effekten. Bara vänta på riktiga tester och se om det faktiskt finns något problem (förmodligen inte).

Jag har svårt att tro att Nvidia skulle fått en så svår hjärnfjärt att de gjort korten beroende av nya nätdelar som inte ens finns på marknaden ännu. De måste rimligen testat att de nya korten funkar med adapter till äldre nätdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Eller undvik i varje fall vissa adaptrar. Jay visar ju bara en adapter och refererar till något fall, utan vidare information, där kontakten inte kunnat hantera effekten. Bara vänta på riktiga tester och se om det faktiskt finns något problem (förmodligen inte).

Jag har svårt att tro att Nvidia skulle fått en så svår hjärnfjärt att de gjort korten beroende av nya nätdelar som inte ens finns på marknaden ännu. De måste rimligen testat att de nya korten funkar med adapter till äldre nätdelar.

Inget förvånar mej längre så time will tell, dom kanske börjar sälja egna nvidia kablar? who knows 🤨

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kollade bara till 6 minuter eftersom det han säger går FULLSTÄNDIGT EMOT specifikationen som han själv visar i videon.

Vid 6:00 snackar han om att grafikkortet kan dra 375 W om de 4 extra pinnarna inte är anslutna, men tabellen visar att de bara får göra det om pinnarna är jordade, vilket de absolut inte är om adaptern saknar de fyra "extrapinnarna".

Om de inte är anslutna (dvs "open") visar tabellen tvärt om att kortet bara får dra 100 W vid boot, och 150 W senare, och därmed existerar inte det problemet.

Med andra ord var de som designade ATX 3.0, inte helt oväntat, smarta nog att tänka på detta problem och designa så att en felaktig adapter begränsar till 150 W, som även är max för 8-pin.

Tar han upp något annat sedan eller är hela videon lika rent felaktig?

Flera i den tråden som nämnde samma sak som dig. Grejen med det är att om ett 4000-serie kort inte känner igen nätagget som ett nytt V3 så får kortet bara 150W som mest (med adaptern i videon). Kan ju inte direkt göra underverk för prestandan.

Permalänk
Medlem

Vilken blunder att nätaggen inte ens finns att köpa än. Ska man sitta där med sitt 4090 i bokhyllan som bokstöd medans man väntar eller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalcore:

Jag trodde faktiskt man skulle få betala mer än så.
Om man kör 4080 eller under så bör man klara sig utan byte då 3090ti funkade och drar mer och för 4090 skulle jag absolut inte köra mindre än 1000w så räknade med typ 3000 minst, troligtvis mer.

Det bästa har alltid varit dyrt, att man får lägga till lite extra för att byta ut grejer som inte räcker till är ju inget konstigt.

nVidia själva sätter 850W som rekommendation för 4090 mao bör det räcka såvida man inte kör de allra mest påkostade modellerna med upplåst 600W vBIOS.

Skrivet av Tip Top:

Finns det 12VHPWR pus:er än ens,

kommer änvända mitt , för klarar inte den så är det ju lite skevt kan kör enkel rail på pci-e över 1000w på det

https://www.inet.se/produkt/6904678/psu-be-quiet-dark-power-p...

Sägs finnas några få men tex Corsair har sagt att de inte kommer släppa några ATX3.0 PSUer och att adaptrar räcker.

https://www.corsair.com/newsroom/press-release/ready-to-go-be...

Skrivet av Myllerman:

Vilken blunder att nätaggen inte ens finns att köpa än. Ska man sitta där med sitt 4090 i bokhyllan som bokstöd medans man väntar eller

Tur att det finns adaptrar Tror du verkligen att nVidia hade lagt en global lansering av deras flaggskepp i handen på PSU tillverkare? Och att alla måste köpa minst 1200 eller ännu bättre 1600W agg som vissa verkar tro?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

nVidia själva sätter 850W som rekommendation för 4090 mao bör det räcka såvida man inte kör de allra mest påkostade modellerna med upplåst 600W vBIOS.

Sägs finnas några få men tex Corsair har sagt att de inte kommer släppa några ATX3.0 PSUer och att adaptrar räcker.

Tur att det finns adaptrar Tror du verkligen att nVidia hade lagt en global lansering av deras flaggskepp i handen på PSU tillverkare? Och att alla måste köpa minst 1200 eller ännu bättre 1600W agg som vissa verkar tro?

https://www.corsair.com/newsroom/press-release/ready-to-go-be... Det känns bra att läsa när man sitter på ett Corsair AX1600i måste jag säga.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

nVidia själva sätter 850W som rekommendation för 4090 mao bör det räcka såvida man inte kör de allra mest påkostade modellerna med upplåst 600W vBIOS.

Sägs finnas några få men tex Corsair har sagt att de inte kommer släppa några ATX3.0 PSUer och att adaptrar räcker.

https://www.corsair.com/newsroom/press-release/ready-to-go-be...

Tur att det finns adaptrar Tror du verkligen att nVidia hade lagt en global lansering av deras flaggskepp i handen på PSU tillverkare? Och att alla måste köpa minst 1200 eller ännu bättre 1600W agg som vissa verkar tro?

Du har säkert rätt men det hade varit smidigare om ATX 3.0 nätaggen funnits i handeln ett par månader innan korten.
Vill själv uppgradera mitt 750W men känns inte kul att köpa ett "gammalt" nätagg när ATX 3.0 är på gång. Hade velat köpa ett 3.0 nu så man är redo. Aggen kanske kommer snart dock vad vet jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

nVidia själva sätter 850W som rekommendation för 4090 mao bör det räcka såvida man inte kör de allra mest påkostade modellerna med upplåst 600W vBIOS.

Sägs finnas några få men tex Corsair har sagt att de inte kommer släppa några ATX3.0 PSUer och att adaptrar räcker.

https://www.corsair.com/newsroom/press-release/ready-to-go-be...

Tur att det finns adaptrar Tror du verkligen att nVidia hade lagt en global lansering av deras flaggskepp i handen på PSU tillverkare? Och att alla måste köpa minst 1200 eller ännu bättre 1600W agg som vissa verkar tro?

Cablemod , hade på sin sida med så man fick till den psu man använder

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vem kör VR egentligen? Man får bara svindel och huvudvärk. Tror av alla gamers är det nog max 2% som kör VR. VR är irrelevant information och så förbli.

Enda jag spelar utöver rocket league då.
Huvudvärk och svindel blir det mindre av... om du kan hålla framerate. 120hz orkar man längre än 90. Skarpare bild hjälper. 4320x2160 90hz, render target 150%, och det finns mer att hämta om grafikkortet klarar det.
Så finns det oändligt många varianter av upplevelser.

Frågan är, vem fan betalar 10 000 för ett grafikkort för 25% prestandaökning för att spela samma sak vi alltid gjort?
Genomsnittliga gamern du snackar om vet inte ens vad de köper, de bara köper, och är något irrelevant så är det deras förväntningar

Men, ha så kul med DLSS 3-etiketten.