Vad gör ni för något för att lindra de ökade kostnaderna för el, ränta och bolån?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aeig:

Ja, det är tydligt i butikernas köttdiskar att det är fullt med röda små klistermärken där varorna reas ut då ingen har köpt dem till fullpris

Bara att passa på, har aldrig varit billigare med fint kött.

Mvh

Köpte sällan kött till fullpris förut men nu har det nästan blivit en sport att pricka in bra erbjudanden.

Hemköp brukar vara de här som har bäst erbjudanden. Inte ovanligt med samma priser som det varit på kampanjerna i flera år nu.

Bregott och smör är det erbjudande på i stort sett en gång i månaden på nån butik. Bara att passa på när nån har billigt.

En stor frysbox får anses vara ett spartips. Då är det lättare att ha en buffert som går att äta av innan nästa extrapris.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OSkar000:

Köpte sällan kött till fullpris förut men nu har det nästan blivit en sport att pricka in bra erbjudanden.

Hemköp brukar vara de här som har bäst erbjudanden. Inte ovanligt med samma priser som det varit på kampanjerna i flera år nu.

Bregott och smör är det erbjudande på i stort sett en gång i månaden på nån butik. Bara att passa på när nån har billigt.

En stor frysbox får anses vara ett spartips. Då är det lättare att ha en buffert som går att äta av innan nästa extrapris.

Även Kaffe är ganska ofta nedsatt, och det har ju blivit sjukt dyrt nu så det är bra (dock fortfarande dyrare än normalpris för ett år sen eller så). Frysbox är ett bra tips då de är sjukt mycket effektivare än en vanlig frys med dörr, de drar nästan inget under vanlig drift då de är så bra isolerade och nästan ingen kyla smiter när man öppnar locket.

Permalänk
Medlem

Sänkt temperatur och trixat med inställningar på bergvärmepumpen
Köpt ved för ca 1,50 kr/kWh som jag ska stödelda med när temperaturen går under 0°
Fönsterbyte

Tänk på att värme och varmvatten står för den absolut största delen av elbehovet i en villa, det är där de största vinsterna kan göras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Nej, inte förrän om 4 år när jag fyller 66. https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Xqe7E7/pensionen-rack... Finns ett klipp i artikeln men det gick aldrig igenom och vad jag förstår gäller det ändå inte vi som gått lite förtidigt.

Aj, då, det var ju trist för dig.

Skrivet av Mindfighter:

Ja, jag fick svar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Aj, då, det var ju trist för dig.
Ja, jag fick svar på det.

Oj, det var senast jag kollade, de har höjt till 67 nu. Jag tror att ni som är 30 bara kommer få tugga skatt och få pension när ni är 75.

I alla fall, cyklade och skulle handla bröd idag. Vände utan att handlat någonting i den lokala ica-butiken. Det jag skulle ha hade gått upp 3 ggr på ett år. Får baka själv i fortsättningen. Fick i alla fall 3 mils motion men det dåliga är att det går åt energi som måste ersättas.

Fasiken vad folk ser ledsna ut numera när de går och handlar. I alla fall i butiker utanför storstäderna. Till och med några skolungdomar gick där inne och verkade fundera över om de hade råd att köpa det där de var sugna på.

Lyxade till det häromdagen och cyklade ner till kusten. Jäklar vad kommunen bygger för turismen. Knappt att man kom fram på vissa cykel/gångvägar. Men för vem undrar jag? Vilka familjer har råd att fira semester nästa år? Fast det var rätt hyggligt med äldre födda 40/50-talet som var i sina stugor. Kanske de lånar ut dem till barn och barnbarn så det blir lite liv i luckan på semesterorterna även 2023.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd

Första rådet är att kontrollera/byta tätningslister på fönster och dörrar. Värsta boven var nederdelen på balkong/altan-dörrar med två "masonitskivor" utan isolering mellan, 3 cm frigolit där gör underverk. En IR-kamera vore perfekt för att se var kalluft kommer in men de är ganska dyra. Skaffade en IR-termometer (Clas i sjön, 36-5737) för att mäta på effektförstärkare men den fungerar utmärkt att mäta temperaturen runt fönsterkarmar. En viss skillnad finns alltid när kallras inte motverkas av en värmekälla under fönstret. Av alla fysikaliska mätningar är temperatur den svåraste men absolutnoggrannheten spelar ingen roll när man bara ska jämföra temperaturen på samma typ av pryl (t.ex. runt om fönsterkarmar). Det räcker att hitta "bovarna" och man lär sig med tiden vad som är OK. I somras såg jag vilka tak och väggar som gjorde andra våningen stekhet och kunde flytta den varma luften under taket ner till bottenvåningen (stor kanalfläkt + slang = skitfult).

Mina vitvaror är inga stora energislukare om deras energiklassning är bra. Min tvättmaskin (7 kg) drar vid kulörtvätt 40 C 0,65 kWh, eko-program 60 C 1,05 kWh för en tvätt. Kyl drar 0,317 kWh & frys 0,665 kWh per dygn, båda energiklass A++. Varmluftsugn drar mycket men används sällan. Espressomaskin är livsnödvändig men drar 0,6 kWh och startas numera bara när det är kaffedags.

Varmvattenberedaren är den stora förbrukaren men termostaten stod slarvigt nog på 70 C men är nerjusterad till 55 C. Har hittills fått el för 47 öre/kWh och inte brytt mig men nu väntar den bistra verkligheten. Den drar 1,7 kWh vid varje tillslag och det är 12-15 timmar mellan dessa.

Har luftvärmepump men den är inte igång ännu, har 21 C inne överallt när medeltemperaturen ute är ca. 14 C. Spillvärmen från el-prylar och tjocka betongväggar gör (rad)huset väldigt trögt, någon grad per dygn är den största ändringen på väggytor. Håller på att renovera några fotogenlampor som verkar ge förvånansvärt mycket värmetillskott. Har tidigre bott ute bland "grönsakerna" i bortre ändan på ett svajigt elnät och fotogenlampor och vattendunkar var helt nödvändigt. En stor stallykta ger runt 500 W värme och lyser upp ett stort rum, mindre prydnadslampor ger 100-200 W. Lampolja ger 9,5 kWh per liter (11,9 kWh/kg) och det bara att väga lampan (och mäta tiden) så får man effekten utan krångel. Lampolja kostar 45 kr/l och uppåt så 500 W (43 g/h uppmätt) kostar 2 kr/h.

Nu när lyxlivet med billg el snart är över är det dags att kolla hur förbrukningen ser ut över dygnet och hur ändrade vanor/ovanor påverkar. Testar just nu tre olika energimätare, Efergy E2 IR, IKEA Sparsnäs och avläsning av HAN-porten på elmätaren. De två första räknar LED-blink på elmätaren och är inte så "ingenjörs-mässiga", Efergy kräver handpåläggning för att in värdena i PC och Sparsnäs har bättre grafisk display med lite historik men ingen PC-länk. Dessutom säljs de inte länge nu när de verkligen behövs - hur tänkte marknadsnissarna här? HAN-länken har allt men bara till "Home Assistant" som jag inte tänker skaffa. Återstår GDS med Arduino -> ethernet -> websida, alla delar finns redan fast utspridda över nätet, "bara" att klippa, klistra och svära (men det värmer ju oxo).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaffekopf:

En IR-kamera vore perfekt för att se var kalluft kommer in men de är ganska dyra.

Kommunerna har energirådgivare som ger kostnadsfri rådgivning och som ofta även kan låna ut IR-kameror och liknande.

Man kan hitta kontaktuppgifterna till energirådgivaren i sin kommun på Energimyndigheten.

Jag vet inte om alla kommuner har IR-kameror för utlåning, och det kan nog vara högt tryck på energirådgivarna i dessa tider. Men får man inte tag på en den vägen så finns det ju företag som hyr ut.

Permalänk
Medlem

Nu må jag bo i en lägenhet där värme och vatten ingår...men jag gör vad jag kan ändå..
Jag sitter i mörkret med mobilen.. allt annat är avstängt. Det enda som drar är kyl/frys. Då jag fick en ny idag så hoppas jag den är lite snålare. Förra månaden så använde jag 131kwh och under denna månads 21 första dagar har jag använt 49kwh. Ibland suger det att vara sjukpensionär.

Permalänk
Medlem

Gått över till att bara äta havregrynsgröt till frukost.
Slår man ut kostnaden över en månad för granola, yoghurt, knäckebröd, smör, ost och eventuellt extra pålägg så blir det en ganska stor skillnad kontra gröten.
Äter redan ganska hyfsat vad gäller lunch och middag så finns inte mycket att spara undan på där.

Kör även AC/element på 18c dygnet runt i stället för 20c (dag) och 18c (natt).

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Snacka om att ha noll koll på verkligheten. De som tagit lån har banken vid lånetillfället räknat på en 7%-ig ränta för, de som kan hamna i kris är därmed per definition de som efter att ha tagit lån fått redan fått försämrade ekonomiska förutsättningar, tex mist jobbet, skilsmässa, förtidspension av skador osv osv.

Vad jag gör för att lindra de ökade kostnaderna är främst att börja tänka på vad saker kostar igen, och då främst matvaror. Köper man bara rätt saker (torkade vita bönor är ett tips) kan man sänka sina matkostnader enormt med bibehållet näringsintag. Storkok har också fördelen att man sparar massa el på att värma i micron istället för att laga en ny måltid varje kväll.

När vi fick lån i våras tror jag inte banken räknade med att elen skulle gå upp 500%.

SE4. Sambo som är föräldraledig. 3 700 000kr i lån, 85% belåning med rörlig ränta. FLVP som drar mycket ström och vi har rörligt elavtal. Kommer inte köra mer än 16 grader inne, duscha varannan vecka. Överväger skaffa gymkort så jag kan duscha där. Idag lossade lokala bonden av 10 kubikmeter ved iaf så vi slipper frysa. Har beställt ny LVVP som kommer i januari, kostar 120 000kr. Har även köpt elmätare och letat efter förbrukare men inte hittat något särskilt. Bytat till snålspolande duschmunstycke. Köpt pyjamas.

Tidigare ägare förbrukade ca 18 000kwh/år. Vi kan nog få ner det några tusen men sen har vi elbilen också. Övervägt timdebitering men får inte ihop kalkylen när jag inte kan styra värmen.

Permalänk
Medlem

Rätt glad att jag inte bor kvar i kåken, vi 4 pers brände av 28 000kwh/år. Idag vet jag inte, ids inte kolla, bor i en förening som satt solcellspaneler på alla tak och kör kollektivt elavtal där elkostnaden kommer inbakad i hyresavin.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

När vi fick lån i våras tror jag inte banken räknade med att elen skulle gå upp 500%.

SE4. Sambo som är föräldraledig. 3 700 000kr i lån, 85% belåning med rörlig ränta. FLVP som drar mycket ström och vi har rörligt elavtal. Kommer inte köra mer än 16 grader inne, duscha varannan vecka. Överväger skaffa gymkort så jag kan duscha där. Idag lossade lokala bonden av 10 kubikmeter ved iaf så vi slipper frysa. Har beställt ny LVVP som kommer i januari, kostar 120 000kr. Har även köpt elmätare och letat efter förbrukare men inte hittat något särskilt. Bytat till snålspolande duschmunstycke. Köpt pyjamas.

Tidigare ägare förbrukade ca 18 000kwh/år. Vi kan nog få ner det några tusen men sen har vi elbilen också. Övervägt timdebitering men får inte ihop kalkylen när jag inte kan styra värmen.

Hur många dagar FP tar ni ut per vecka? Det finns ju folk som snålar så in i bomben för att kunna vara hemma så länge som möjligt. Gör inte det. De flesta ungarna är redo för förskolan runt 18 månader och och FP-dagarna räcker till det.

Försök undvik torktumlaren, nu i vinter så behöver man fukten för att det är så torr luft.

Utöver elbilen och uppvärmning så är det matlagningen som drar mycket el. Inga långkok och försök inte sätta igång ugnen så ofta.

Timdebitering kan du ta när du fixar en LVVP. Se till att du har en stor ackumulatortank (200-300l) där du kan elda på så in i bomben när det är billigt. Fixa en automation i antingen HA eller Homey som håller koll.

Nu vet jag inte hur stort ni har, men det kanske är bättre att kallställa vissa rum som ni inte använder istället för att köra 16C.

Smart med simkort/gymkort. Kanske duscha på jobbet om ni har dessa möjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suna:

Nu må jag bo i en lägenhet där värme och vatten ingår...men jag gör vad jag kan ändå..
Jag sitter i mörkret med mobilen.. allt annat är avstängt. Det enda som drar är kyl/frys. Då jag fick en ny idag så hoppas jag den är lite snålare. Förra månaden så använde jag 131kwh och under denna månads 21 första dagar har jag använt 49kwh. Ibland suger det att vara sjukpensionär.

En LED-lampa på 7W drar 1kWh på strax under 6 dygn om den är tänd dygnet runt. Så sitt inte i mörkret i onödan. Spisen drar en hel del, värm vatten i vattenkokare istället för spisen.

Permalänk
Inaktiv

Absolut ingenting då jag bor i en betald bostadsrätt med bunden el i 3år till och inga lån, äger mina bilar och lägenheten. Köper samma mat som förut, hämtmat 3-4gg i månaden, oftast fredagar, konsumerar som vanligt, vi har så pass mycket pengar över varje månad att det som sker nu inet påverkar oss närmvärt, och vi är vanliga medelinkomsttagare

Permalänk
Medlem

Jag hyr, elen är bunden. Hade jag köpt nu istället hade jag haft bunden ränta.

Företag och andra verksamheter fick en chock redan förra vintern, de kan inte vänta sig att bli räddade om inte velat förhandla priser.

Permalänk
Medlem

Har precis monterat upp 30st 395W solpaneler och hoppas att dessa kommer igång innan december. Hade väl tur i oturen att min 35 år gamla varmvattenberedare gått sönder i april-22 så blev en ny bergvärmepump vilket gjort skillnad.

Har snittat ca 250-350 kwh/månad sedan dess, bor i hus från 1909 men hoppas på att gå söder om 9000kwh/år. (legat på 10-11k)
- Har rörligt på både el och lån

Permalänk
Medlem

Vad gör ni för något för att lindra de ökade kostnaderna för el, ränta och bolån?

Försöker att göra precis samma som tidigare med el. Det går knappt att få ned elkonsumptionen här hemma tyvärr. Ca 250kWh per månad på 2 pers i 86kvm. Har redan LED lampor osv.

Har inget ränta eller bolån.

Värme och vatten ingår i hyran så det har inte varit några problem hittills.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Bundet elavtal i SE2, inga lån. Normala inkomster, två vuxna.

Kallställer halva huset och eldar gammal ved i uråldrig kökspanna. Än så länge är vi inte speciellt oroliga men fullt medvetna att förutsättningarna kan ändras när som helst. Hoppas på en lika snäll vinter som förra.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vad gör ni för något för att lindra de ökade kostnaderna för el, ränta och bolån?

Försöker att göra precis samma som tidigare med el. Det går knappt att få ned elkonsumptionen här hemma tyvärr. Ca 250kWh per månad på 2 pers i 86kvm. Har redan LED lampor osv.

Har inget ränta eller bolån.

Värme och vatten ingår i hyran så det har inte varit några problem hittills.

Antar att ni jobbar hemifrån? Annars bör ni definitivt kunna komma ner långt under 125 kWh per person.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Absolut ingenting då jag bor i en betald bostadsrätt med bunden el i 3år till och inga lån, äger mina bilar och lägenheten. Köper samma mat som förut, hämtmat 3-4gg i månaden, oftast fredagar, konsumerar som vanligt, vi har så pass mycket pengar över varje månad att det som sker nu inet påverkar oss närmvärt, och vi är vanliga medelinkomsttagare

Skönt! Det där blir ju endgame för de allra flesta. Minns att det var andra tongångar när ekonomin gick som tåget. Vid nästa börsuppgång så ska vi se till att amortera ned lånet till minst 50%. När bindningstiden för vårt nuvarande lån går ut 2024, så har vi bott 5 år i radhuset. Blir ingen omvärdering av huset om värdet har dykt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Antar att ni jobbar hemifrån? Annars bör ni definitivt kunna komma ner långt under 125 kWh per person.

Jag jobbar hemifrån japp. Så jobbdator är igång nästan konstant och sen är min ich sambons speldatorer igång kvällstid, tv nästan alltid under kväll.
Nu ska sambon börja plugga (distans) så då kommer även hon använda el under dagtid. Vi försöker släcka lampor, kör eco på maskinerna osv.
Klart det säkert finns något mer vi kan göra men då börjar vi inskränka på levnadsstandarden också.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaffekopf:

Varmvattenberedaren är den stora förbrukaren men termostaten stod slarvigt nog på 70 C men är nerjusterad till 55 C. Har hittills fått el för 47 öre/kWh och inte brytt mig men nu väntar den bistra verkligheten. Den drar 1,7 kWh vid varje tillslag och det är 12-15 timmar mellan dessa.

Kan vi diskutera det här påstpendet litegranna? Säger inte att du har fel här men för mig så känns det som att det går på ett ut vad man sätter varmvattenberedaren på. Vid 70 grader behöver du mindre varmvatten för att få behagligt duschtemperatur (dvs i blandningen mellan kall/varmvatten) än vad du behöver vid 55 grader, och energin som går åt till att värma en mindre mängd vatten till 70 grader är (väl?) densamma som behövs för att värma en större mängd till 55 grader?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halogen:

Kan vi diskutera det här påstpendet litegranna? Säger inte att du har fel här men för mig så känns det som att det går på ett ut vad man sätter varmvattenberedaren på. Vid 70 grader behöver du mindre varmvatten för att få behagligt duschtemperatur (dvs i blandningen mellan kall/varmvatten) än vad du behöver vid 55 grader, och energin som går åt till att värma en mindre mängd vatten till 70 grader är (väl?) densamma som behövs för att värma en större mängd till 55 grader?

Du har absolut en poäng, men varmvattenberedaren värmer ju inte bara vattnet som ska användas varje tidpunkt liksom utan den har ju en tank med uppvärmt vatten, och att hålla det på 55 grader lär ju dra mindre än att hålla tanken på 70 liksom. Sen är de ju bra isolerade (antar jag) så skillnaden kanske inte är så stor, men en skillnad är det ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

En LED-lampa på 7W drar 1kWh på strax under 6 dygn om den är tänd dygnet runt. Så sitt inte i mörkret i onödan. Spisen drar en hel del, värm vatten i vattenkokare istället för spisen.

Mikron är väl ganska bra att välja om man bara ska värma upp en mugg tevatten?

Tänker att vår mikro ligger på 850 W och man kör den full effekt 1 - 2 minuter.

Induktionshäll är annars snabbare nästan. Men då är det långt mer än dubbla effekten. Fast det blir väl ungefär samma energiförbrukning totalt sett. 😁

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halogen:

Kan vi diskutera det här påstpendet litegranna? Säger inte att du har fel här men för mig så känns det som att det går på ett ut vad man sätter varmvattenberedaren på. Vid 70 grader behöver du mindre varmvatten för att få behagligt duschtemperatur (dvs i blandningen mellan kall/varmvatten) än vad du behöver vid 55 grader, och energin som går åt till att värma en mindre mängd vatten till 70 grader är (väl?) densamma som behövs för att värma en större mängd till 55 grader?

Tanken är stor, 300 liter och inte perfekt isolerad. Yttemperaturen på höljet är högre än rumstemperaturen så det försvinner värme den vägen. Det är bara att toksnåla på varmvattnet under en dag och den effekt som ändå går åt då är bara förluster. Förlusterna står i direkt proportion till skillnaden mellan tankens [70, 55] och rummets [21 C] temperatur. Skillnaden blir 49 C och 34 C i de två fallen. En skillnad på ~30 % som märks som längre intervall mellan tillslagen. Temperaturen i kranarna är konstant, det sitter en annan termostat i tankens utlopp som blandar in kallvatten för att få behaglig (= ingen skållning) temperatur vid kranarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du har absolut en poäng, men varmvattenberedaren värmer ju inte bara vattnet som ska användas varje tidpunkt liksom utan den har ju en tank med uppvärmt vatten, och att hålla det på 55 grader lär ju dra mindre än att hålla tanken på 70 liksom. Sen är de ju bra isolerade (antar jag) så skillnaden kanske inte är så stor, men en skillnad är det ju.

Skrivet av Kaffekopf:

Tanken är stor, 300 liter och inte perfekt isolerad. Yttemperaturen på höljet är högre än rumstemperaturen så det försvinner värme den vägen. Det är bara att toksnåla på varmvattnet under en dag och den effekt som ändå går åt då är bara förluster. Förlusterna står i direkt proportion till skillnaden mellan tankens [70, 55] och rummets [21 C] temperatur. Skillnaden blir 49 C och 34 C i de två fallen. En skillnad på ~30 % som märks som längre intervall mellan tillslagen. Temperaturen i kranarna är konstant, det sitter en annan termostat i tankens utlopp som blandar in kallvatten för att få behaglig (= ingen skållning) temperatur vid kranarna.

Right, så i slutändan är det en fråga om hur man värmet huset i övrigt som avgör hur mycket el man sparar på att sänka temperaturen på varmvattnet? Tanken värmer rummet den står i menar jag, så en 100-procentig förlust är det ju inte.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Bor i ett gammalt hus med vedpanna + ackumulatortankar för värme, så el för värme/dusch/varmvatten är försumbar då det bara handlar om en liten pump som pumpar vattnet. Familjen äger på detta skog, så avverkar och klyver ved själva, så tillkommer ingen kostnad på ved heller.

Kör med Tibber, alltså spotpris, så försöker köra disk/tvättmaskin på nätterna när elen är som billigast.
Har även elbil, laddar denna enbart på natten, och undviker de få nätter när elen faktiskt är dyr. Trots allt detta har vi inte fått en elräkning på under 2.000kr det senaste året.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Bor i ett gammalt hus med vedpanna + ackumulatortankar för värme, så el för värme/dusch/varmvatten är försumbar då det bara handlar om en liten pump som pumpar vattnet. Familjen äger på detta skog, så avverkar och klyver ved själva, så tillkommer ingen kostnad på ved heller.

Kör med Tibber, alltså spotpris, så försöker köra disk/tvättmaskin på nätterna när elen är som billigast.
Har även elbil, laddar denna enbart på natten, och undviker de få nätter när elen faktiskt är dyr. Trots allt detta har vi inte fått en elräkning på under 2.000kr det senaste året.

Det är svårt att få ned priset när skillnaden mellan de billiga timmarna och de dyraste är över 1000%.

För alla som åker bensin/dieselbil så se till att tanka innan 1:a oktober när skatten för drivmedel hamnar i det normala. Givetvis ser nuvarande regering inte till att förlänga skattereduktionen. Kör iofs mindre än 500 mil per år. Alltså inte ens en tank i månaden.

Permalänk
Medlem

Jag börjar så smått vänja mig vid att vara hungrig och frysa. Övar inför att det garanterat kommer bli värre, mycket värre. Inte bara ekonomin som håller på att haverera, miljömupparna har rätt. Men vad göra när människan har ett val:
- Hugg inte ner våran skog, vi och djuren behöver den!
- Du, elpriset är ju rätt högt nu, jag tror att du fryser, du kan få 10 träd att elda som ved om du inte bråkar?
- Hugg ner skogen!

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd

För länge sedan (90-talet) ville bankerna gärna låna ut mer än man frågade efter.

"Ska du inte låna lite mer och byta bil när du ändå köper bostad?" (.. och jag får bonus om du lånar MYCKET!)

Tackade nej och efter turbulensen som följde fixade jag ett lån via fackförening (= låg ränta p.g.a. god säkerhet) och löste alla skulder och föreningslånet amorterades på runt tre år. Det sved rejält i plånboken då men jag har aldrig ångrat mig. Att vara skuldfri idag kanske låter som en utopi för de som bara sett väldigt låga räntenivåer men vi som var med då glömmer aldrig den läxan. "Hope for the best - Plan for the worst!" En ny definition av "the worst" har väl uppstått genom dagens kriser.

https://www.bolåneräntor.com/historik