Vad gör ni för något för att lindra de ökade kostnaderna för el, ränta och bolån?

Permalänk
Medlem

Skrev på kontrakt på bostadsrätt veckan innan det stod i tidningen om höjda räntor.
Vid lånelöfte var exemplet på 1.10% fick lån på 3.48%. Fuck yeah.

Vi har vattenburen värme med elpanna, samt luftvärmepump, och alla lampor är LED.
Finns inte så mycket mer att göra egentligen. Vi kommer att ha lägre temperatur i vinter med investering i inneskor filtar. Försöker i största mån att duscha på plats när vi går på träning/aktiviteter istället för hemma.

Förbrukningen i Augusti låg på 330Kw/h utan värme påslaget, det tycker jag faktiskt är helt ok! Men vi får se vad det blir när det blir kallare ute.....

Permalänk
Avstängd

Oh Your Gods! Inte små krav ni har här. Som att SMHI ska göra bra prognoser utan någon information alls från verkligheten. Jag har själv suttit på första parkett när "experter" från välrenomerade ventilationsfirmor inte kunde uppfylla kraven i ett labb som i en del inte fick ha större variation på väggtemperaturerna än 0,(något litet). De återkom med en massa mätutrustning för att mäta var deras luft in & ut tog vägen.
"Åh fan - gick luften DEN vägen?"
Sen rev de hela installationen och byggde nytt. Labbet var till för avancerade mätningar på IR-sensorer. Vad små temperaturskillnader ger för strömmningar i luft vet inte ens experter alla gånger.

En guldstjärna till "snajk" som är helt på rätt spår!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trudelutt:

Jag har inte gett någon information, allt jag begär är en siffra på något som helst sätt. Det kan vara något du räknar ut, något du experimenterat fram, något någon annan experimenterat fram, ett utlåtande från en expert, eller vad som helst. Och det kan gälla ett rum i ett laboratorium, en villa i Norrland, en friggebod i Skåne, eller vad du vill.

Det intressanta är storleksordningen, för det du skrivit hittills är bara teoretiska resonemang som kan ha en effekt var som helst mellan 0 % och 99+ %.

Jo men det kan variera så mycket, eller ännu mer. Har du en glödlampa i en inbyggd armatur infälld i taket kanske bara någon procent av värmen från den går in i det faktiska rummet och ännu mindre når ner till luften omkring där du befinner dig och där termostaten sitter. Har du en glödlampa under ditt skrivbord kanske den värmer dina ben när du sitter och jobbar så effektivt att du kan dra ner värmen och sparar på det sättet mer än de 100W glödlampan drar. Har du effektiv uppvärmning av ditt hus är det sannolikt bättre att köra så snåla lampor som möjligt och bortse helt från värmeeffekten från dem. Och så vidare. Det finns hur många aspekter som helst som spelar in så det går inte att ge ett mer detaljerat svar utan mer detaljer om situationen.

Alltså är svaret förstås: Att byta en glödlampa mot en energisnål LED-lampa kan i värsta fall ha ingen effekt alls på elförbrukningen, kanske till och med en negativ effekt om lampan råkar sitta där den kan värma dig väldigt bra och du har riktigt ineffektiv uppvärmning av huset (dock väldigt osannolikt). Men sannolikt minskar din elanvändning i princip lika mycket som skillnaden i förbrukning mellan glödlampan och LED-lampan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Jag har inte gett någon information, allt jag begär är en siffra på något som helst sätt. Det kan vara något du räknar ut, något du experimenterat fram, något någon annan experimenterat fram, ett utlåtande från en expert, eller vad som helst. Och det kan gälla ett rum i ett laboratorium, en villa i Norrland, en friggebod i Skåne, eller vad du vill.

Det intressanta är storleksordningen, för det du skrivit hittills är bara teoretiska resonemang som kan ha en effekt var som helst mellan 0 % och 99+ %.

Den här frågan har faktiskt skrivits om tidigare på SweC: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1520746-termodynamik-o...

Den korta varianten: I ett rum som värms av en 100W lampa och ett 100W element så genereras det 185W värme. Du sparar 15% av din elförbrukning (om det var en LED-lampa du släckte) för elementet måste kompensera värmeförlusten för den del som lampan gav som värme men inte med 100W, bara de 85W som var värme.
Den upplevda effekten är inte lika våldsam i verkligheten i ett stort rum med ventilation men nu tänker vi oss ett litet rum (låda) där lampan och elementet klarar att hålla temperaturen på tex. 21C.

Så om du gör tvärtom i vår lilla låda ovan, alltså stänger av elementet, så måste du tända fler/starkare lampor eftersom 15% faller bort i form av ljus (och vi vill ju ha värme).

Hoppas det klarnade.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Den här frågan har faktiskt skrivits om tidigare på SweC: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1520746-termodynamik-o...

Den korta varianten: I ett rum som värms av en 100W lampa och ett 100W element så genereras det 185W värme. Du sparar 15% av din elförbrukning (om det var en LED-lampa du släckte) för elementet måste kompensera värmeförlusten för den del som lampan gav som värme men inte med 100W, bara de 85W som var värme.
Den upplevda effekten är inte lika våldsam i verkligheten i ett stort rum med ventilation men nu tänker vi oss ett litet rum (låda) där lampan och elementet klarar att hålla temperaturen på tex. 21C.

Så om du gör tvärtom i vår lilla låda ovan, alltså stänger av elementet, så måste du tända fler/starkare lampor eftersom 15% faller bort i form av ljus (och vi vill ju ha värme).

Hoppas det klarnade.

Läste du färdigt tråden som du citerade?

All energi som avges av glödlampan blir värme i slutändan. Det mesta avges som värmestrålning och även det fåtal procent som avges i form av synligt ljus omvandlas till värme.

Den enda energi som inte värmer upp huset är det lilla som strålar ut genom fönstren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Den här frågan har faktiskt skrivits om tidigare på SweC: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1520746-termodynamik-o...

Den korta varianten: I ett rum som värms av en 100W lampa och ett 100W element så genereras det 185W värme. Du sparar 15% av din elförbrukning (om det var en LED-lampa du släckte) för elementet måste kompensera värmeförlusten för den del som lampan gav som värme men inte med 100W, bara de 85W som var värme.
Den upplevda effekten är inte lika våldsam i verkligheten i ett stort rum med ventilation men nu tänker vi oss ett litet rum (låda) där lampan och elementet klarar att hålla temperaturen på tex. 21C.

Så om du gör tvärtom i vår lilla låda ovan, alltså stänger av elementet, så måste du tända fler/starkare lampor eftersom 15% faller bort i form av ljus (och vi vill ju ha värme).

Hoppas det klarnade.

Nja, den tråden handlar inte exakt om samma sak och jag tror du har missförstått den lite. För en lampa kanske 15 % blir ljus, men ljuset kommer sedan absorberas och bli värme när det studsar runt mellan väggar, golv, människor i rummet etc. En liten del av ljuset förvsvinner förvisso ut genom fönstren, men såvida det inte är ett växthus vi pratar om kan man betrakta den delen som försumbar och bortse från den.

I den här tråden är vi helt på det klara med att i princip all eleffekt man matar in i lampor, element, kylskåp etc i slutändan blir värme i rummet, men frågan är om värmen är lika "användbar" när den genereras av t ex en lampa i taket jämfört med ett elelement under fönstret. Tyvärr har vi inte kommit fram till något annat än att det rent teoretiskt är en skillnad, men ingen har framfört några argument för hur stor den skillnaden kan tänkas vara.

Permalänk
Avstängd

Nästan inget, men har spelat mindre i alla fall. Blivit en del gym istället.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Kan vi släppa termodynamik snacket i den här tråden? Vill ni göra det så kan ni skapa en ny tråd istället för att trasha min.

Permalänk
Medlem

Jag har ökat min buffert från två till fyra månaders utgifter och nöjen.
Sen så har jag fyllt skafferiet och frysen när det har varit rea på mat men annars så har jag inte gjort något speciellt då jag redan är ganska ekonomisk av mig.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Nja, den tråden handlar inte exakt om samma sak och jag tror du har missförstått den lite. För en lampa kanske 15 % blir ljus, men ljuset kommer sedan absorberas och bli värme när det studsar runt mellan väggar, golv, människor i rummet etc. En liten del av ljuset förvsvinner förvisso ut genom fönstren, men såvida det inte är ett växthus vi pratar om kan man betrakta den delen som försumbar och bortse från den.

I den här tråden är vi helt på det klara med att i princip all eleffekt man matar in i lampor, element, kylskåp etc i slutändan blir värme i rummet, men frågan är om värmen är lika "användbar" när den genereras av t ex en lampa i taket jämfört med ett elelement under fönstret. Tyvärr har vi inte kommit fram till något annat än att det rent teoretiskt är en skillnad, men ingen har framfört några argument för hur stor den skillnaden kan tänkas vara.

Vi skulle kunna avsluta det med ett konstaterande att direktverkande el är värdelöst om man ser till effektivitet. Oavsett om man värmer med vanliga element eller lampor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Läste du färdigt tråden som du citerade?

All energi som avges av glödlampan blir värme i slutändan. Det mesta avges som värmestrålning och även det fåtal procent som avges i form av synligt ljus omvandlas till värme.

Den enda energi som inte värmer upp huset är det lilla som strålar ut genom fönstren.

Ja jag läste färdigt tråden som jag citerade och jag kan möjligtvis ha missuppfattat beskrivningen av hur mycket som blir värme och hur mycket som blir ljus. Ber om ursäkt i så fall.

Skrivet av trudelutt:

Nja, den tråden handlar inte exakt om samma sak och jag tror du har missförstått den lite. För en lampa kanske 15 % blir ljus, men ljuset kommer sedan absorberas och bli värme när det studsar runt mellan väggar, golv, människor i rummet etc. En liten del av ljuset förvsvinner förvisso ut genom fönstren, men såvida det inte är ett växthus vi pratar om kan man betrakta den delen som försumbar och bortse från den.

I den här tråden är vi helt på det klara med att i princip all eleffekt man matar in i lampor, element, kylskåp etc i slutändan blir värme i rummet, men frågan är om värmen är lika "användbar" när den genereras av t ex en lampa i taket jämfört med ett elelement under fönstret. Tyvärr har vi inte kommit fram till något annat än att det rent teoretiskt är en skillnad, men ingen har framfört några argument för hur stor den skillnaden kan tänkas vara.

Då har jag nog missförstått dig/din fråga. Frågan om hur användbar värmen är kände jag att du fått svar på redan men jag trodde du vill ha siffror och argument. Framförallt trodde jag du ville veta hur mycket du skulle tjäna på att släcka lampan. Sorry!

Håller med om att vi kan bryta ut den här diskussionen till en annan tråd. Jag är oerhört nyfiken på om det skulle kunna finnas något som helst svar där @trudelutt skulle erkänna att han fått svar på sin fråga.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Vi skulle kunna avsluta det med ett konstaterande att direktverkande el är värdelöst om man ser till effektivitet. Oavsett om man värmer med vanliga element eller lampor.

Det är utmärkt med ett elektriskt värmelement i ventilationssystemet i ett lågenergihus, detta då det används utöver värmeåtervinningsaggregatet och främst behövs för att ge bästa möjliga komfort, t.ex. om få i huset är hemma så värmer inte deras kroppsvärme upp huset, inte heller alla apparater de använder, varmvatten de använder o.s.v.

@trudelutt: Har ju funnits en hel del diskussioner kring oljefyllda element, konvektorelement (dvs de som har en/flera fläktar) och traditionell elradiator. Det är i princip samma diskussion du har, så du kan gott läsa på och forma din fråga på ett sätt som kan prövas.

Nej, i det stora hela spelar det ingen roll om du har traditionella elradiatorer (panelelement), oljefyllda element eller konvektorelement så länge du har en termostat ställd på samma temp och som faktiskt mäter lufttemperaturen är alla jämförbara. De kan upplevas lite olika, oljefyllda slår inte på och av hela tiden på samma sätt som elradiatorer och du känner gott om värmestrålning från de även när värmeelementet inte körs, de kommer inte bli så varma att damm börjar lukta. Konvektorelement finns med hög effekt, men alla dessa har olika konstruktioner och konvektorelementet behöver fläkten för att inte värmeelementen ska överhettas och elementet stängas av.

Stänger du av elementen (i ett hus som byggdes så att dessa behövdes) och köra enbart på luft-luft-värmepumpen kommer du ha mer kallras, rör luften på sig kommer den kännas kallare. Värmepumpen är ändå vinnaren om vi ska gå på trådens syfte att spara pengar. Tillskott från enskilda lampor skapar inte kallras, då elementen fortfarande behöver gå.

Permalänk
Medlem

Inga lån, kör med duntäcke och ett par grader lägre temp än vad jag normalt skulle ha.

Men min största kostnad är bilen som jag pendlar till jobbet med.

Permalänk
Avstängd

Lite oroväckande är det vad som ser ut att hända på intäktssidan, det är ett par fackförbund som redan nu innan förhandlingarna gått ut och sagt att de inte tar hänsyn till inflationen där och att man ska förvänta sig låga ökningar (vilket blir rejäla reallönesänkningar), Metall bland annat som ju "sätter märket" för hela avtalsrörelsen.

Så priserna på mat och liknande går upp tio-tjugo procent, kostnader för bostäder potentiellt mer än så och kostnader för uppvärmning och el ser ju att flerdubblas i snitt, men att lönerna skulle gå upp också? Glöm det. Arbetstagarna måste ta ansvar för att hålla tillbaka inflationen (som deras arbetsgivare istället driver på).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Lite oroväckande är det vad som ser ut att hända på intäktssidan, det är ett par fackförbund som redan nu innan förhandlingarna gått ut och sagt att de inte tar hänsyn till inflationen där och att man ska förvänta sig låga ökningar (vilket blir rejäla reallönesänkningar), Metall bland annat som ju "sätter märket" för hela avtalsrörelsen.

Så priserna på mat och liknande går upp tio-tjugo procent, kostnader för bostäder potentiellt mer än så och kostnader för uppvärmning och el ser ju att flerdubblas i snitt, men att lönerna skulle gå upp också? Glöm det. Arbetstagarna måste ta ansvar för att hålla tillbaka inflationen (som deras arbetsgivare istället driver på).

Jag läste för några dagar sedan att hyresvärdarna kommer vilja ha upp emot 10% högre hyra generellt innan ens förhandlingarna med HGF börjat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Den ena skräckrapporten efter den andra. Hur förbereder ni er inför de kommande kostnadsökningar?

Jag sparade pengar under de goda tiderna så att jag har nu när det blir svåra tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Lite oroväckande är det vad som ser ut att hända på intäktssidan, det är ett par fackförbund som redan nu innan förhandlingarna gått ut och sagt att de inte tar hänsyn till inflationen där och att man ska förvänta sig låga ökningar (vilket blir rejäla reallönesänkningar), Metall bland annat som ju "sätter märket" för hela avtalsrörelsen.

Så priserna på mat och liknande går upp tio-tjugo procent, kostnader för bostäder potentiellt mer än så och kostnader för uppvärmning och el ser ju att flerdubblas i snitt, men att lönerna skulle gå upp också? Glöm det. Arbetstagarna måste ta ansvar för att hålla tillbaka inflationen (som deras arbetsgivare istället driver på).

Nu har man ju prövat den modell du uppenbarligen förespråkar. Det ledde till noll i reallöneökningar över tid. Lustigt nog har man inte hört så mycket klagomål och krav på lönesänkning när inflationsutfallet har blivit lägre än väntat. Den här situationen är knappast bra någon, men att göra om det som inte fungerade förut och hoppas på ett annat utfall ter sig inte heller särskilt smart heller. Får man inte bukt med inflationen i Sverige och andra västländer så blir förstås följden i längden att kraven måste skruvas upp, men man bör nog inte börja med att försöka backa in i framtiden med en bevisat dysfunktionell strategi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag läste för några dagar sedan att hyresvärdarna kommer vilja ha upp emot 10% högre hyra generellt innan ens förhandlingarna med HGF börjat.

Det var inte hyresvärdarna generellt, utan Fastighetsägarna vars medlemmar till stor del består av mindre privata fastighetsägare. Alla har inte nödvändigtvis bostadshyresgäster heller förvisso, men de har enligt egen utsago 15000 medlemmar. Det säger sig självt att det då inte bara är några stora drakar som är med. SABO som är allmännyttans organisation vet jag inte om de har varit ute och sagt något offentligt. Sedan hör det förstås normalt till saken att hyresvärden går in med ett högt bud och hyresgästerna med ett lågt och sedan får det försöka mötas någonstans, som i de flesta förhandlingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Lite oroväckande är det vad som ser ut att hända på intäktssidan, det är ett par fackförbund som redan nu innan förhandlingarna gått ut och sagt att de inte tar hänsyn till inflationen där och att man ska förvänta sig låga ökningar (vilket blir rejäla reallönesänkningar), Metall bland annat som ju "sätter märket" för hela avtalsrörelsen.

Så priserna på mat och liknande går upp tio-tjugo procent, kostnader för bostäder potentiellt mer än så och kostnader för uppvärmning och el ser ju att flerdubblas i snitt, men att lönerna skulle gå upp också? Glöm det. Arbetstagarna måste ta ansvar för att hålla tillbaka inflationen (som deras arbetsgivare istället driver på).

Räntorna höjs ju för att hushållen ska minska på sin konsumtion, och på så vis minska efterfrågan på varor och tjänster. Höjer man intäkterna lika mycket som kostnaderna ökar så bibehålls efterfrågan. Således är det bra att arbetsgivare inte höjer lönerna lika mycket som inflationen, annars fortsätter inflationen vara hög och räntorna kommer att öka ännu mer.

Permalänk

Inkomstmässigt så har vi ca 5 gemensamma månadslöner på ett konto som är klassat som hus-konto där tanken är att detta skall betala oförutsedda saker och ting, t.ex. att varmvattenberedaren tackar för sig osv så att vi inte skall behöva räkna in detta i budgetar.

Lån kan vi inte göra så mycket åt, har lån på strax under 3mil som för närvarande ligger på löpande ränta, ett av lånen på ca 1mil är bundet till sommaren. (Skall se vad vi kan göra med de andra, har möte med banken om två veckor)

Bor i en 1½-plans villa på 200kvm i SE4, med direktverkande el som uppvärmning... (Ohh yes, det är lika kul som det låter)
Första vi gjorde när vi flyttade in för fem år sedan var att sätta in en luft/luft värmepump som verkar vara väldigt snål när den är igång.
Följer elförbrukningen via Greenely då vi inte fått den nya mätaren än tyvärr, men gjorde ett test över natten då vi i snitt förbrukar ca 0.3kWh per timme, men den igång på 22 grader så gick det upp till 0,4kWh i snitt under natten. Än så länge är den avstängd och samma med alla radiatorer, så just nu förbrukar vi ca 450kWh per månad.

Har köpt nya "smarta" radiatorer från LVI med tillhörande central så att vi kan sätta uppvärmningen på schema och styra rum för rum. Har även en drös med temperatur-sensorer på väg hem så vi kan se den faktiska temperaturen och luftfuktigheten här hemma och basera inställningarna på dem.

Bortser man från kärnvapenkrig så är elen den största "oron" för oss. Värsta månaderna förra året använde vi som mest 2500kWh ungefär, men då hade vi fast pris fortfarande, så denna vintern blir det lite mer att tänka på temperaturer osv.

När vi ansökte om lånet så räknade banken med att vi skulle klara av 7% i ränta och fortfarande kunna leva som vanligt med sparande osv, vilket vi kan även nu om min fru har börjat plugga. Underbar timing det också, men det är 100% rätt val med tanke på det jobbet hon haft innan. Både arbetsmässigt, chefs-mässigt osv.

Har en dotter på 4 år som inte vet vad som händer eller vad el är, men tycker det är jätte kul att vara med när pappa svär över hur elektrikern kopplat möget 1974 när huset byggdes och regnbågens alla färger på kablarna som använts, gärna blandat också så att man måste mäta vad som är fas osv eftersom den tydligen kan vara både brun, svart, grå, röd eller även vit...

Men jag och min fru har som sport att denna vintern förbruka så lite som möjligt och se hur mycket vi kan spara. Kommer även sätta in en pellets kamin och hoppas på att pellets kommer i lager igen, tänker att det är väll samma som under pandemin, folk bunkrar upp som fanken nu och sen kommer det mer till vintern, även om det först blir i Januari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nu har man ju prövat den modell du uppenbarligen förespråkar. Det ledde till noll i reallöneökningar över tid. Lustigt nog har man inte hört så mycket klagomål och krav på lönesänkning när inflationsutfallet har blivit lägre än väntat. Den här situationen är knappast bra någon, men att göra om det som inte fungerade förut och hoppas på ett annat utfall ter sig inte heller särskilt smart heller. Får man inte bukt med inflationen i Sverige och andra västländer så blir förstås följden i längden att kraven måste skruvas upp, men man bör nog inte börja med att försöka backa in i framtiden med en bevisat dysfunktionell strategi.

Skrivet av kanskedet:

Räntorna höjs ju för att hushållen ska minska på sin konsumtion, och på så vis minska efterfrågan på varor och tjänster. Höjer man intäkterna lika mycket som kostnaderna ökar så bibehålls efterfrågan. Således är det bra att arbetsgivare inte höjer lönerna lika mycket som inflationen, annars fortsätter inflationen vara hög och räntorna kommer att öka ännu mer.

Det har väldigt lite med efterfrågan och konsumtion att göra. Höjda energi- och matpriser och sjunkande reallöner sänker redan efterfrågan till den del att vi kommer gå in i en recession. Centralbankerna höjer räntorna för att hänga med dollarn. När Federal Reserve höjer räntorna så stärks dollarkursen på grund av att kapital flödar till USA, där avkastningen är högre. Eftersom världsmarknaden fungerar i dollar så leder det till importerad inflation i egentligen hela resten av världen, vilket tvingar centralbankerna att höja i tur.

(Svar mera till ztenlund)
Att höja lönerna i relation till inflationen är en positiv sak, speciellt när inflationen kommer från utbudssidan och det är liten risk för en löne-inflationsspiral. Löneförhöjningarna är nu en fråga om fördelningen mellan C (Capital=arbetsgivare) och L (Labour=arbetstagare). För tillfället har andelen av privata sektorns värdeökning gått upp i de flesta länder, eftersom företag höjer priserna på förhand för att förbereda sig på kommande löneökningar. Om inflationen ligger på 9% och vi antar produktivitetsökning på 1% så skulle en allmän löneförhöjning på 5% innebära en jämn fördelning av kostnaden mellan kapital och arbetstagare. Eftersom en del av marknadskapitalismens funktion är ett förhållande på kapitalsidan mellan riskaversion och finansiellt resultat, plus den sekundära påverkan på aggregerad efterfrågan, så borde företagens andel minska mera än löntagarnas.

Så lönehöjningarna borde nog ligga nånstans runt 6-7%. Inte helt tillräckligt för att kompensera för inflationen, men tillräckligt för att reallönerna bara ska sjunka med några enstaka procent.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

För att återgå till temat; Vårt bolån kommer med nuvarande räntor bli nästan 9000kr/mån dyrare när räntorna binds nästa gång i april. Som tur är har vi en del ekonomiskt utrymme att röra oss på med besparingar, utgifter som går att dra ner och mera jobb som kan tas emot.

- Minskar på restaurangbesöken (tidigare ca 5-6k/mån, inbesparing kanske 3k/mån)
- Skjuter upp inköp (bland annat lite nya möbler som planerats)
- Byte till elbil (jobbförmån, billigare pga skattefördelar motsvarande ca 1000kr/mån)
- Resa nästa år byts väl ut till föräldrarnas sommarstuga (kanske 12k totalt)
- Mat inhandlas med mera eftertanke (kanske 2k/mån)
- Frun kommer också gå tillbaka till att jobba 100% efter semestern nästa år (netto ca 3000kr/mån när man beaktar ökande förskoleavgifter)

Så det borde täcka upp största delen av de ökade räntekostnaderna. Sen kommer vi nog antagligen också frångå vår avbetalningsplan och använda möjligheten till flexibel återbetalning, så vi kommer väl gå från 4% amortering per år till nånstans runt 2%.

Vi har en helt ny lägenhet med väldig låg elförbrukning, tidsbundet avtal till 2024 och fjärrvärme på ca 100kr/kwh under vintern, så den delen har endast marginell betydelse.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

- Minskar på restaurangbesöken (tidigare ca 5-6k/mån, inbesparing kanske 3k/mån)

Äter ni ute typ 3-4 gånger i veckan!? Låter som en helt extrem summa. Jag tror inte jag ätit ute för så mycket på ett helt år, om jag räknar in jobbluncher ute i det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

När vi ansökte om lånet så räknade banken med att vi skulle klara av 7% i ränta och fortfarande kunna leva som vanligt med sparande osv, vilket vi kan även nu om min fru har börjat plugga. Underbar timing det också, men det är 100% rätt val med tanke på det jobbet hon haft innan. Både arbetsmässigt, chefs-mässigt osv.

Rent av intresse...

Jag bor alltså i Finland, men har en del erfarenhet av svenska banker genom jobbet, men då på företagssidan. Plus lite erfarenhet av finansbranschen i övrigt.

Räknade banken då alltså med 7% i ränta och amortering? I så fall vilken %/år? För oss (Bolån på 389 000 euro) så stresstestade banken med amortering på 4%/år och ränta på 5,53% i mitten av låneperioden, vilket gav en månadsrat på lite under 2400 euro/månad. Som det ser ut nu kommer vi betala ca 2000 euro/månad nästa år.

Jag frågar eftersom jag har svårt att tänka mig att en medelsvensson (inte ni då) skulle klara av 7% med ens de låga amorteringskraven på 2%. Det skulle då bli 22500kr/mån för ett bolån på 3 miljoner.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Rent av intresse...

Jag bor alltså i Finland, men har en del erfarenhet av svenska banker genom jobbet, men då på företagssidan. Plus lite erfarenhet av finansbranschen i övrigt.

Räknade banken då alltså med 7% i ränta och amortering? I så fall vilken %/år? För oss (Bolån på 389 000 euro) så stresstestade banken med amortering på 4%/år och ränta på 5,53% i mitten av låneperioden, vilket gav en månadsrat på lite under 2400 euro/månad. Som det ser ut nu kommer vi betala ca 2000 euro/månad nästa år.

Jag frågar eftersom jag har svårt att tänka mig att en medelsvensson (inte ni då) skulle klara av 7% med ens de låga amorteringskraven på 2%. Det skulle då bli 22500kr/mån för ett bolån på 3 miljoner.

De nuvarande reglerna sedan flera år för nytagna lån är tvingande amortering om 1 % per år över 50 % belåningsgrad. Över 70 % är det 2 %. Om du har belåning över 4,5x bruttoårsinkomsten 1 % uppepå tidigare nämnda.

7 % avser själva räntan och inte den totala procentsatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Äter ni ute typ 3-4 gånger i veckan!? Låter som en helt extrem summa. Jag tror inte jag ätit ute för så mycket på ett helt år, om jag räknar in jobbluncher ute i det.

Tja, nån gång per vecka plus ett cafebesök blir det väl rätt ofta, plus nån extra gång på vägen när vi hälsar på släktingar på helgerna. Men bor man på ett dyrt ställe så blir det lite så. Svårt att hitta vettig utemat för under 20 euro/portion i Helsingfors kvällstid, plus då drycker till. Med tre pers blir det snabbt 70-80 euro per gång. Gör man det två gånger i veckan så är man uppe i 675 euro/mån. Då blir det ibland billigare mat också, men en enkel burgare kostar ju ändå 15 euro.

Sen så brukar jag och frun försöka ordna barnvakt en gång i månaden för att få lite tid för oss själva, och då brukar det bli lite bättre mat. Så med huvudrätt, efterrätt och ett glas vin på en bättre (men inte lyxig) restaurang så blir det ju lätt 120 euro per gång.

Sen så har vi all släkt på 400km avstånd, så det blir oftast ett stopp på vägen dit och ett på vägen tillbaka, varannan vecka. Dit går då runt 100 euro i månaden.

Går man på café två gånger i månaden och tar en kaffe+bakelse per person så blir det ca 60-70 euro.

Så en gång i veckan, med färdkost 2ggr/varannan helg, date en gång i månaden och cafe 2ggr/mån så blir det runt motsvarande 6000kr i månaden.

Det är helt enkelt dyrt att bo i en större stad, speciellt om man jobbar lite senare och ska på ärenden eller dotterns hobbyn och samtidigt ska få i sig mat i tid. Men sen så har nog en del av det varit lite "lyxkonsumtion" också förstås, så därför ska det nog kapas ner här med några hundratals euro i månaden.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

De nuvarande reglerna sedan flera år för nytagna lån är tvingande amortering om 1 % per år över 50 % belåningsgrad. Över 70 % är det 2 %. Om du har belåning över 4,5x bruttoårsinkomsten 1 % uppepå tidigare nämnda.

7 % avser själva räntan och inte den totala procentsatsen.

Jag tror att du missförstod frågan. Jag undrade alltså om stresstestet även inkluderade amortering, och i så fall på miniminivå eller på en mera normal nivå (även om jag vet att många uppfattar minimi som normalt).

Min beräkning på 22500kr/mån inkluderade alltså då ränta på 7% för bolån på 3 miljoner, samt amortering på 2%.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Sorry, Highjackar tråden en aning...

Jag har inte bott i Sverige på 7 år och mina "Svenska Nyheter" får jag från DN (hålla mig lite uppdaterad)...och, ja här...

Vad betalar ni här i igenomsnitt i EL? Jag sitter i en vindsvåning (100m2) med sydlig riktning och har solen på från 8 på morgonen till kanske 18:00 - Blir varmt, så AC (central) är på under tiden jag jobbar. Har lätt över 30 grader i hela lägenheten utan AC på (jag gillar dock värme). Jag är helt okapabel i köket så enda jag använder där är kyl/frys..och espresso maskinen. Men Jag jobbar mellan 6-18 timmar per dag, nästan varje dag...

Fick min elräkning från 28 Juli till 14 September för nån dag sedan och den låg på 350 Euro. Från räkningen: 998,2 kWh x 0,357182 euro/kWh. Ser ut att vara låst till nästan 4kr/kWh. Jag har noll koll. Är det mycket eller lite för er som bor i Sverige? Och skulle det vara mycket surt för mig, skulle det vara lite... Varför? Är inte hela Europa i kris?

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Skrivet av Sando:

Rent av intresse...

Jag bor alltså i Finland, men har en del erfarenhet av svenska banker genom jobbet, men då på företagssidan. Plus lite erfarenhet av finansbranschen i övrigt.

Räknade banken då alltså med 7% i ränta och amortering? I så fall vilken %/år? För oss (Bolån på 389 000 euro) så stresstestade banken med amortering på 4%/år och ränta på 5,53% i mitten av låneperioden, vilket gav en månadsrat på lite under 2400 euro/månad. Som det ser ut nu kommer vi betala ca 2000 euro/månad nästa år.

Jag frågar eftersom jag har svårt att tänka mig att en medelsvensson (inte ni då) skulle klara av 7% med ens de låga amorteringskraven på 2%. Det skulle då bli 22500kr/mån för ett bolån på 3 miljoner.

Detta var helt och hållet baserat på att räntan skulle sticka iväg, amorterings skulle i detta fallet inte påverkas då vi såg till att låna 70% vilket gör att amorteringen för oss hamnade på minimum-nivå. (Personlig kontakt på banken skall tilläggas)

Men jag håller med om att 22500 i månaden för gemene man inte är det lättaste att skrapa ihop till utan att lägga om mer av ekonomin.

Vi försöker så gott vi kan att dra ned på kostnaderna över lag också som alla andra, men budgeterar högre så att det blir en liten trevlig överraskning i slutet av månaden, att det t.ex. finns en tusenlapp kvar på matkontot osv.

Permalänk
Medlem

Gått ur facket. Sett över alla försäkringar. Bytt fiberleverantör. Drygt 200000 kvar i bolån (fritidshus) som jag kommer lösa ut när fastränteavtalet går ut i december. Kallställer stugan över vintern.