Windows 11 22H2 tillgängligt

Permalänk
Medlem

Windows 11 22H2 tillgängligt

Finns att uppdatera från Windows Update och som ISO-fil

Trevliga installationer på er

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Keeper of the Bamse

Tror vi att dom löst prestandaproblemen i VR? Jag kör fortfarande W10 hemma pga det

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Försökte uppdaterade igår kväll från w10 till denna.
Jag vet inte hur, men nu postar inte datorn längre.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Uppgradera igår fungear bra, ska uppgradera resterande burkar nu

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Ser att många skriver att 22H2 uppdateringen är tillgänglig via windows update, men i vanlig ordning så sker väl utrullningen under en längre tid så i värsta fall kan det dröja en månad innan den dyker upp. Undrar om det finns något trick att tvinga windows att hämta senaste uppdateringen utan att behöva köra som insider. Vill ogärna installera via ISO-fil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Tror vi att dom löst prestandaproblemen i VR? Jag kör fortfarande W10 hemma pga det

jag kör win11 med VR... vad för problem menar du?

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Ser att många skriver att 22H2 uppdateringen är tillgänglig via windows update, men i vanlig ordning så sker väl utrullningen under en längre tid så i värsta fall kan det dröja en månad innan den dyker upp. Undrar om det finns något trick att tvinga windows att hämta senaste uppdateringen utan att behöva köra som insider. Vill ogärna installera via ISO-fil.

om du kor setup via iso filen är det samma som att kora via windows update.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Ser att många skriver att 22H2 uppdateringen är tillgänglig via windows update, men i vanlig ordning så sker väl utrullningen under en längre tid så i värsta fall kan det dröja en månad innan den dyker upp. Undrar om det finns något trick att tvinga windows att hämta senaste uppdateringen utan att behöva köra som insider. Vill ogärna installera via ISO-fil.

Kolla under "windows update--> advanced options --> optional updates" så ska den ligga där.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

om du kor setup via iso filen är det samma som att kora via windows update.

Yes funkade klockrent att köra med Update assistant också. Tog cirka 10-15 min totalt
Och i vanlig ordning får man ställa in vissa saker som blivit resetade, t.ex HDR, Atmos osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Kolla under "windows update--> advanced options --> optional updates" så ska den ligga där.

Nope. Inget där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Kolla under "windows update--> advanced options --> optional updates" så ska den ligga där.

22H2 kommer inte upp i optional utan finns direkt i Windows update. Se första inlägget i denna tråd så ser du bild på det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Försökte uppdaterade igår kväll från w10 till denna.
Jag vet inte hur, men nu postar inte datorn längre.

De flesta här som gått över till W11 har nog valt nyinstallation för att slippa sådant

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

22H2 kommer inte upp i optional utan finns direkt i Windows update. Se första inlägget i denna tråd så ser du bild på det

På min win11 pro var jag tvungen att gå till optional för att hitta den.
Kan bero på att jag gjort diverse "optimeringar" bl.a på windows update.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

De flesta här som gått över till W11 har nog valt nyinstallation för att slippa sådant

jag blåste min w10'a för ett par månader sedan, så hade hoppats att en vanligt windows-update-installation skulle funka
Men oavsett så hade jag väl köpt om den hade boot-loopat eller gett bsod. men jag förstår inte hur en windowsuppdatering kan få moderkortet att sluta posta överhuvudtaget xD

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av basn:

jag kör win11 med VR... vad för problem menar du?

Prestandaproblem. Är det något särskilt du undrar? Det är liksom lägre fps än i W10

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Prestandaproblem. Är det något särskilt du undrar? Det är liksom lägre fps än i W10

Jag har inte upptäckt något därför jag är förbryllad
men det beror väl säkert på headset och spel osv

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Utfärdar en varning för denna uppdatering, den gav mig märkligt fryslagg i spel som tidigare flöt på utan problem. Har hittills bara provat Odyssey och Microsoft flight simulator.

Inte bara jag som har problem:
"I’m having very bad stuttering as well while gaming. Brand new PC and it worked fine before this upgrade. i9-12900k, 3080ti."
"Like some people already said, I have been experiencing insane stuttering in games. My CPU usage in games have dropped down significantly, in some from 80% to 5%."
"I just updated to 22H2 and I am dealing with extremely unstable FPS in all my games. I have good specs for gaming and have previously never seen any issues (Ryzen 3600, 1070 TI, 16GB RAM)."

Källa: https://www.reddit.com/r/Windows11/comments/xj877b/windows_11...

Och det bara fortsätter. Har även provat andra lättare och äldre spel där jag inte märker någon skillnad.
Blir att rulla tillbaka till tidigare uppdatering om detta fortsätter om inte en fix kommer ut. Borde ju komma en ny nvidia driver inför lanseringen av 40-serien.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Utfärdar en varning för denna uppdatering, den gav mig märkligt fryslagg i spel som tidigare flöt på utan problem. Har hittills bara provat Odyssey och Microsoft flight simulator.

Inte bara jag som har problem:
"I’m having very bad stuttering as well while gaming. Brand new PC and it worked fine before this upgrade. i9-12900k, 3080ti."
"Like some people already said, I have been experiencing insane stuttering in games. My CPU usage in games have dropped down significantly, in some from 80% to 5%."
"I just updated to 22H2 and I am dealing with extremely unstable FPS in all my games. I have good specs for gaming and have previously never seen any issues (Ryzen 3600, 1070 TI, 16GB RAM)."

Källa: https://www.reddit.com/r/Windows11/comments/xj877b/windows_11...

Och det bara fortsätter. Har även provat andra lättare och äldre spel där jag inte märker någon skillnad.
Blir att rulla tillbaka till tidigare uppdatering om detta fortsätter om inte en fix kommer ut. Borde ju komma en ny nvidia driver inför lanseringen av 40-serien.

märkte det också när jag spelade WarZone, började lagga som in i hevete, men det försvan efter någon minut. Efter en reboot har jag inte fått tillbaka problemet.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/Windows11/comments/xkfeqx/anyone_els...

verkar vara Geforce Experience som gör det. OM du har overlay aktiverat.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

https://www.reddit.com/r/Windows11/comments/xkfeqx/anyone_els...

verkar vara Geforce Experience som gör det. OM du har overlay aktiverat.

Kan intyga att overlay var problemet, i alla fall i Odyssey, ska prova på några fler spel senare idag. Tack!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

jag blåste min w10'a för ett par månader sedan, så hade hoppats att en vanligt windows-update-installation skulle funka
Men oavsett så hade jag väl köpt om den hade boot-loopat eller gett bsod. men jag förstår inte hur en windowsuppdatering kan få moderkortet att sluta posta överhuvudtaget xD

För mig slutade datorn visa bild under POST när jag körde DisplayPort efter att ha aktiverat Secure Boot (nyinstallation av Windows 11, behövde Secure Boot för Valorant). Löstes genom att plugga in HDMI och sen dra ner en DP Fix från Nvidia https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5233/~/nv...
"Without the update, systems that are connected to a DisplayPort monitor using DisplayID could experience blank screens on boot until the OS loads. This update should only be applied if blank screens are occurring on boot. "

Men om du inte ser något med HDMI så är det nog bara en nyinstallation som gäller

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

För mig slutade datorn visa bild under POST när jag körde DisplayPort efter att ha aktiverat Secure Boot (nyinstallation av Windows 11, behövde Secure Boot för Valorant). Löstes genom att plugga in HDMI och sen dra ner en DP Fix från Nvidia https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5233/~/nv...
"Without the update, systems that are connected to a DisplayPort monitor using DisplayID could experience blank screens on boot until the OS loads. This update should only be applied if blank screens are occurring on boot. "

Men om du inte ser något med HDMI så är det nog bara en nyinstallation som gäller

ja, jag bytte till en annan skärm (äldre men också över DP) och då såg jag post.. så något skumt blev det med skärmen.
Blev ändå en total ominstallation, men fick ändå problem med att jag var tvungen att powercycla skärmen efter att jag hade startat om datorn för att skärmen aldrig tändes igen.

Det verkar vara ett känt problem med min skärm och att man ska stänga av source autoselect.
https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/mokr14/dell_s2721d...

Om det fortsätter strula så ska jag prova det du länkade, tack så mycket!
Edit: din länk verkar bara gälla 30-kort enligt dokumentationen (jag har ett lastgammalt 980 )
Applicable Products
GeForce RTX 30 Series:
GeForce RTX 3090 Ti, GeForce RTX 3080 Ti, GeForce RTX 3060

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

ja, jag bytte till en annan skärm (äldre men också över DP) och då såg jag post.. så något skumt blev det med skärmen.
Blev ändå en total ominstallation, men fick ändå problem med att jag var tvungen att powercycla skärmen efter att jag hade startat om datorn för att skärmen aldrig tändes igen.

Det verkar vara ett känt problem med min skärm och att man ska stänga av source autoselect.
https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/mokr14/dell_s2721d...

Om det fortsätter strula så ska jag prova det du länkade, tack så mycket!
Edit: din länk verkar bara gälla 30-kort enligt dokumentationen (jag har ett lastgammalt 980 )
Applicable Products
GeForce RTX 30 Series:
GeForce RTX 3090 Ti, GeForce RTX 3080 Ti, GeForce RTX 3060

Länkade helt galet Detta gäller GTX 980/1000-serien (har ett 1080 själv)
https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4674/rela...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Länkade helt galet Detta gäller GTX 980/1000-serien (har ett 1080 själv)
https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4674/rela...

Den där ska jag prova, tack så mycket!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Tror vi att dom löst prestandaproblemen i VR? Jag kör fortfarande W10 hemma pga det

Det är upp till utvecklarna av mjukvaran (Steam/Oculus). Officiellt stöds inte W11 i någon av dom programmen och det är inte mycket Microsoft kan göra åt det.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

För mig slutade datorn visa bild under POST när jag körde DisplayPort efter att ha aktiverat Secure Boot (nyinstallation av Windows 11, behövde Secure Boot för Valorant). Löstes genom att plugga in HDMI och sen dra ner en DP Fix från Nvidia https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5233/~/nv...
"Without the update, systems that are connected to a DisplayPort monitor using DisplayID could experience blank screens on boot until the OS loads. This update should only be applied if blank screens are occurring on boot. "

Men om du inte ser något med HDMI så är det nog bara en nyinstallation som gäller

TACK, jag har letat och letat för jag har inte post på mitt gfx utan bara på inbyggda... hittade en fix från nvidia när du posta de där... har fan hållt på i flera månader och asus har inte kunnat lösa detta (asus moderkort/asus grafikkort).

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

TACK, jag har letat och letat för jag har inte post på mitt gfx utan bara på inbyggda... hittade en fix från nvidia när du posta de där... har fan hållt på i flera månader och asus har inte kunnat lösa detta (asus moderkort/asus grafikkort).

Hehe ja det tog ett tag innan jag hittade orsaken också.. behövde bara acceptera något meddelande för att windows skulle boota.. men det såg jag aldrig pga svart skärm 😅

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga:

Jag brukar hämta hem ISO-filen av Windows från Microsoft och väljer då "English (United Kingdom)" som systemspråk, men nu när 22H2 är släppt finns bara alternativen "English" eller "English International". Vilken av dem motsvarar den som tidigare hette just "English (United Kingdom)"

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Jag har en fråga:

Jag brukar hämta hem ISO-filen av Windows från Microsoft och väljer då "English (United Kingdom)" som systemspråk, men nu när 22H2 är släppt finns bara alternativen "English" eller "English International". Vilken av dem motsvarar den som tidigare hette just "English (United Kingdom)"

"English International" = United Kingdom Jag har själv hämtat hem "English International" och det är United Kingdom

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

"English International" = United Kingdom Jag har själv hämtat hem "English International" och det är United Kingdom

Tack för infon 👍uppgraderade mitt nuvarande Windows 11 21H2 till 22H2 via Windows update och hade den Brittiska versionen redan, och efter uppgraderingen blev det samma språkversion. Är på väg att byta till en ny OS disk och tänker göra en clean install på den, därför jag undrade.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"