NZXT H7 – välbyggt men svårrekommenderat

Permalänk
Melding Plague

NZXT H7 – välbyggt men svårrekommenderat

Jonas tar en närmare titt på NZXT:s miditower-chassi H7, vilket ska erbjuda såväl hög kvalitetskänsla som en trevlig byggupplevelse.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skickade NZXT detta till er, eller varför just H7 och inte H7 flow? Kan enkelt föreställa mig att flows egenskaper dwarfar H7 vanilla på swec med en ratio av 1:10. Men tack för recensionen, bra - tänker att om man köper flow-varianten så kommer luftflödet inte vara en nackdel längre. Som entusiast tycker jag bara det är bra att chassitillverkare inte går bananas på de inkluderade fläktarna, använder dem aldrig. Tror det har blivit en gimmick, då folk går stenhårt på t.ex. Gamers Nexus omdöme, då 9/10 tester bygger på hur chassit presterar i stock-konfiguration. Jag sparar hellre de pengarna och lägger de på ordentliga Noctua.

Permalänk
Medlem

Alltså, jag har ju byggt rätt många maskiner i mina dar men efter sonens bygge i NZXT H5 så är jag hel såld på NZXT. Inga skarpa hörn som man skär sig på. klockrent enkelt att göra det ursnyggt med kabeldragning. kombinerat 3,5mm jack. Samt överlag bra kvalitet på skruvar och framförallt dom förborrade hålen. ingenstans var gängorna dåliga eller tröga.. Något som jag upplevt med alla
andra chassin jag skruvat i. Man jämför ju ofta NZXT med LianLi och jag förstår inte varför. Frun har ett LianLi Lancool och att jämföra det med NZXT är som att jämföra en Lada med en Mercedes. Det räcker med att ta loss sidopanelerna och hålla dom i handen, NZXT har riktig plåt medans LianLi har tunnplåt.

Kul att ni nämnde lagringsburen, det var det enda jag ogillade i H5:an.. men idag använder man den ju ändå inte då man sätter 2,5' SSD med dubbelhäftande tejp där det känns passande och NVME sitter på moderkortet. Man köper ju inte ett sådant chassi för att ha en filserver. Att klanka på 3,5' lagringsplatser är lika konstigt i min värld som att klanka på att det saknas 5,25' plats för optisk läsare.

Permalänk
Medlem

Har gamla H700, fronten tar man bort, då blir det i praktiken ett mesh-chassi. Fläktarna var rätt kass, inte tillräckligt tysta, men bygger man på den nivån kanske man gör som jag och sätter in bara Noctua?
Om man inte skall frakta datorn regelbundet kan man göra som jag gjort och kardborra fast diskar i botten, det blir knäpptyst i vibrationshänseende. Fast många har numera bara SSD av olika sorter så ymmw.

Största fördelen finns kvar, mycket rymligt chassi gott om plats för kylning med en helt neutral look!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Vad tillför egentligen en sådan där skiljeplåt mellan nätaggregat och övriga utrymmet? Mitt Fractal-chassi som inte har något sådan tycker jag är lätt att jobba i men jag lär mig gärna mer om fördelarna med att ha det så där.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Vad tillför egentligen en sådan där skiljeplåt mellan nätaggregat och övriga utrymmet? Mitt Fractal-chassi som inte har något sådan tycker jag är lätt att jobba i men jag lär mig gärna mer om fördelarna med att ha det så där.

Tror det bara är för att dölja kablar och få ett rent utseende

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

NZXT måste väl vara nästan 20 år? Mitt första gaming-chassi var ett NZXT Guardian som jag köpte 03. Det var väldigt tufft då. Tyckte åtminstone 13-åriga jag.

Uppdatering: Hittade en bild.

😂

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Medlem

Vad är det som är nytt här egentligen? Ser ju precis ut som tidigare i H-serien för mig som inte byggt i ett

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag har ett H7 Flow hemma som jag inte byggt nåt i ännu. Skönt att båda sakerna som ni tyckte var dåligt med den är irrelevant för mig. Roterande diskar kommer jag inte ha, och jag byter ändå ut alla fläktar, helst skulle chassin komma helt utan fläktar, vet inte hur många jag har hemma som aldrig använts... Och eftersom jag har Flow-versionen så borde luftflödet bli bra också.

Skönt att det inte vara några andra stora bekymmer med det. Det var länge sedan jag köpte nåt annat än Fractal Design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Alltså, jag har ju byggt rätt många maskiner i mina dar men efter sonens bygge i NZXT H5 så är jag hel såld på NZXT. Inga skarpa hörn som man skär sig på. klockrent enkelt att göra det ursnyggt med kabeldragning. kombinerat 3,5mm jack. Samt överlag bra kvalitet på skruvar och framförallt dom förborrade hålen. ingenstans var gängorna dåliga eller tröga.. Något som jag upplevt med alla
andra chassin jag skruvat i. Man jämför ju ofta NZXT med LianLi och jag förstår inte varför. Frun har ett LianLi Lancool och att jämföra det med NZXT är som att jämföra en Lada med en Mercedes. Det räcker med att ta loss sidopanelerna och hålla dom i handen, NZXT har riktig plåt medans LianLi har tunnplåt.

Lancool är ju Lian Li's budget-serie (Lancool har jag för mig var ett eget märke förr som Lian Li köpte upp, men kan ha fel). Jämför du med "riktiga" Lian Li så får du kvalitetskänsla med tjock aluminium och ingen plast så långt ögat kan nå

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Ja det är skillnad inte bara på tillverkare utan framför allt segment. Phanteks Evolve för MITX (billigare) är det lolligaste jag sett kvalitetsmässigt, det mest plastiga chassit jag känt på. Phanteks Evolve för ATX däremot, ingen annan tillverkare använder så tjock plåt.

Permalänk
Medlem

Ha en trevlig föräldraledighet!

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

NZXT måste väl vara nästan 20 år? Mitt första gaming-chassi var ett NZXT Guardian som jag köpte 03. Det var väldigt tufft då. Tyckte åtminstone 13-åriga jag.

Uppdatering: Hittade en bild.

http://images.anandtech.com/reviews/cases/nzxt/guardian/guardian.jpg

😂

hahaha fan vad sjukt hade en liknande 😂😂😂😂

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

NZXT måste väl vara nästan 20 år? Mitt första gaming-chassi var ett NZXT Guardian som jag köpte 03. Det var väldigt tufft då. Tyckte åtminstone 13-åriga jag.

Uppdatering: Hittade en bild.

http://images.anandtech.com/reviews/cases/nzxt/guardian/guardian.jpg

😂

Åh tänk att bygga en ny rigg i denna skönhet

Permalänk
Medlem

Det ser ju för tusan exakt likadant ut som Fractal Designs R7 modell? T.o.m. sakerna som stört mig med min R7a återfinns på NZXT-chassiet?!

Permalänk
Snusfri

Efter att ha haft ett NZXT S340 Elite så kommer jag aldrig någonsin att köpa något från detta företag igen.

Det fanns en sak bra med det chassit och det var utseendet, resten är inget jag ens skulle kunna påtvinga min värsta fiende.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jasså, chassijesus är i farten igen 😀

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Lancool är ju Lian Li's budget-serie (Lancool har jag för mig var ett eget märke förr som Lian Li köpte upp, men kan ha fel). Jämför du med "riktiga" Lian Li så får du kvalitetskänsla med tjock aluminium och ingen plast så långt ögat kan nå

Har inte Lian-Li mer eller mindre övergett rena aluminum chassi? Känns som alla deras ramar är i stål idag, med endast vissa modeller med aluminum paneler. Saknar rena lättvikts chassi helt i aluminum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

Har inte Lian-Li mer eller mindre övergett rena aluminum chassi? Känns som alla deras ramar är i stål idag, med endast vissa modeller med aluminum paneler. Saknar rena lättvikts chassi helt i aluminum.

Jo du har nog rätt. De har ju tyvärr i princip gått all-in på deras O11 modeller, och de har stålstomme med alu-paneler. De har förvisso snordyra Odyssey, och snart ska väl nya versionen av V3000 komma, men de verkar ha övergett att ha enbart aluminium i mer lättsmälta prisklasser

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Lancool är ju Lian Li's budget-serie (Lancool har jag för mig var ett eget märke förr som Lian Li köpte upp, men kan ha fel). Jämför du med "riktiga" Lian Li så får du kvalitetskänsla med tjock aluminium och ingen plast så långt ögat kan nå

Prismässigt var skillnaden mellan H5:an och Lancool runt 50 kronor. Man måste ju jämföra varje prisklass för sig. Köpte båda chassina med bara nån månads mellanrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Prismässigt var skillnaden mellan H5:an och Lancool runt 50 kronor. Man måste ju jämföra varje prisklass för sig. Köpte båda chassina med bara nån månads mellanrum.

Jo absolut, man får ju alltid jämföra i samma prisklass. Trodde inte NZXT låg så långt ner i pris. H7an här går ändå för 1500. Vad skiljer den mot H5? Får man samma byggkvalitet för under tusenlappen är det ju kalas, men nåt måste de ju ha dragit in på

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jo absolut, man får ju alltid jämföra i samma prisklass. Trodde inte NZXT låg så långt ner i pris. H7an här går ändå för 1500. Vad skiljer den mot H5? Får man samma byggkvalitet för under tusenlappen är det ju kalas, men nåt måste de ju ha dragit in på

största skillnaden är väl storleken. H5 är för ATX medas H7 är för eAXT. Du har ju lillebror som är för ITX också. Har sett flera youtubers som jämfört chassina sinsemellan och kvalitén är jämförbar.