Dålig hastighet via 4g router Telenor

Permalänk
Medlem

Dålig hastighet via 4g router Telenor

Tjena

Då vi inte har kunnat få fiber indraget till huset fick för ett tag sen byta till Telenors mobila bredband. Problemet vi har haft är att B535-232 routerns hastighet oftast ligger mellan 1-8 Mbit/s under dagen vilket är absolut oanvändbart. För att sedan under sen nattetid öka till 45-55 Mbit/s. Det är ungefär 550m luftlinje med synlig 4g mast från fönstret där routern står.

Hade varit tacksam för hjälp och tips.

Permalänk
Medlem

Kan inte tänka mig annat än att masten är belastad dagtid och fördelar ut bandbredden till alla. Nattetid sover folk.

Permalänk
Medlem

Japp. Belastad dagtid/kväll när folk surftar och streamar. Samma problem för mig med mobilt bredband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Kan inte tänka mig annat än att masten är belastad dagtid och fördelar ut bandbredden till alla. Nattetid sover folk.

Har funderat på samma grej för masten täcker runt 80% av stan om man kollar på cellmapper.

Permalänk
Medlem

Prova låsa till 3G, kan ge bättre/stabilare hastighet än 4G om det är överbelastat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pak9999:

Har funderat på samma grej för masten täcker runt 80% av stan om man kollar på cellmapper.

Då är nog mastern ev rätt hårt belastad.

Finns ju troligen fler i samma sits som dig som försöker streama film å tv på dagtid.

Permalänk
Medlem

Jag har frågat i stans Facebook grupp och det verkar som andra har samma problem. Då Telia har tagit över fibernätet från något lokalt företag och inte utför några grävningar på kommande tid så verkar det inte finnas någon annan möjlighet än att fortsätta med uselt mobil bredband eller skaffa en dyrare Starlink anslutning.

Permalänk
Medlem

Testa att låsa till specifika band om möjligt i din router.
4G är inte ett nät utan flera subnät.

Ring Telenor så bör de kunna ge dig vilket nät/frekvens som
ser bäst matematiskt om de inte kan ge load per cell.

800,900,1800 och ev 2600.

Oftast ligger enheter på 800/900 bandet. Men mindre belastning på de högre, så inte ovanligt du kan ha rätt många X bättre hastighet fast routern signalerar lägre täckningsgrad.

Permalänk
Medlem

Har nu testat med 800,900,1800 och 2600 samt alla andra frekvenser som är tillgängliga i routern och det blir ungefär samma eller värre resultat. Telenors svar på detta problemet hjälpte tyvärr inte till mycket heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pak9999:

Har nu testat med 800,900,1800 och 2600 samt alla andra frekvenser som är tillgängliga i routern och det blir ungefär samma eller värre resultat. Telenors svar på detta problemet hjälpte tyvärr inte till mycket heller.

Testa med en riktantenn på taket på huset, det kan hjälpa väldigt mycket om du kan rikta in den mot en specifik mast

Permalänk
Medlem

Min närmaste mast har typ fri sikt och är 900m bort. Överbelastad och gav enstaka Mbit. Med riktantenn anslöt jag istället till en mast 9km bort utan fri sikt och vips fick jag upp till 270Mbit.

Åk runt med Cellmapper och kolla var du har andra master, anslut sedan till en av dom högre frekvenserna.

Permalänk
Medlem

Ok inom en 6km radie verkar det finnas 9st olika mastar enligt Cellmapper. Är det någon speciell riktantenn som rekommenderas eller spelar det någon roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pak9999:

Ok inom en 6km radie verkar det finnas 9st olika mastar enligt Cellmapper. Är det någon speciell riktantenn som rekommenderas eller spelar det någon roll?

Jag använde en sådan här tillsammans med 0,5m antennkabel och Huawei B525 på 1800MHz-bandet för att få ut 270Mbit på 9km avstånd: https://www.amazon.se/NEDIS-ANOR4G30ME-Antenn-Silver-Storlek/...