Permalänk
Medlem

BSOD, psu?gpu?

Hallå,

Har en i9 9900k, 32gb ram lite spridda skurar med hårddiskar m.m. Ett AX860 driver.
Kört CPU i 5ghz i princip sen start, temperaturer är ok.
Uppgraderade till RTX3080 för ca 1,5 månad sedan. Öppnad förpackning från inet, jag har inte upplevt några problem. Hade tidigare gtx1080 Men från förra fredagen så stänger datorn av sig randomly i spel, framförallt wow. Allt från 1-10min.
Kan 860W vara för lite eller ska man gissa på andra problem?
Får inte bsod loggan men ser i händelser att det är kritiska fel, ”kernel 41” om jag minns rätt (orka inte sitta vid datorn mer just nu)

Tänkte felsöka genom att sätta standar clock, men datorn vägrar. Ändrar i bios men den skruvar upp dig själv. Avinstallerat AI tuners osv. Clear cmos på mammabrädan.

Drivers är uppdaterade, provade installera om bios men samma problem kvarstår.

Tänkte: formatera om windows-> ta ur batteri på brädan -> köpa ny psu.

Andra tankar/tips?

Permalänk
Medlem

jag har 9900K OC till 5 Ghz alla cores, 3080 Ti, Vattenkylning, hela chassit full med 120/140mm fans, 3 HDD, 2x M.2 och klarar mig gott o väl på 750w (Gold). Så tvek att dina 860 är för lite. Dock kan ditt psu vara dåligt kanske.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Hur gamnalt är nätagget? Nätagg blir ju sämre med tiden.

Konstigt att du inte kan default:a BIOS. Testa att ta ut batteriet, du behöver ju utesluta att det är OCn som ställer till det.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

jag har 9900K OC till 5 Ghz alla cores, 3080 Ti, Vattenkylning, hela chassit full med 120/140mm fans, 3 HDD, 2x M.2 och klarar mig gott o väl på 750w (Gold). Så tvek att dina 860 är för lite. Dock kan ditt psu vara dåligt kanske.

Tack! Var lite svårt att hitta bra källor på förbrukning, men då har vi likvärdig konsumtion kan vi anta.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Det som kan hända med nättagg är att det blir instabila efter en viss tid och inte orkar ge stabil ström till ex. grafikkortet, jag har varit med om det vid två tillfälle men då har grafikkortet kraschat och inte datorn stängt av sig. Du kan testa att dra ner strömbudgeten för grafikkortet i MSI afterburner för att minska belastningen på nättagget och se om det hjälper alternativt testa med ett annat nättagg om du har möjlighet.

EDIT: Har undervoltad 8700K och 3080 på 600W. Come at me, brah.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Hur gamnalt är nätagget? Nätagg blir ju sämre med tiden.

Konstigt att du inte kan default:a BIOS. Testa att ta ut batteriet, du behöver ju utesluta att det är OCn som ställer till det.

Jepp, blir galen. Sparar och så efter reset ser man ett litet ”tänker hjul” snurra och sen är den tillbaka.

Skulle tro att det är köpt 2014/2015 så det är gammalt numera. Var ju 7 år garanti men det är nog kört nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neufar:

Tack! Var lite svårt att hitta bra källor på förbrukning, men då har vi likvärdig konsumtion kan vi anta.

Jag har slutat läsa "recensioner". Många har sagt att 750 är för lite. Vet du vad? mitt nätagg går inte ens över 50*C under högsta belastning. Fläkten är hur tyst som helst. Jag tror att bra nätagg med bra certifikat klarar sig långt. Nu har jag Gold certifikat så vet inte om det har betydelse i den fronten. Men EVGA har aldrig svikit mig. glömde tillägga att jag har 4x8 GB alltså 32GB som borde också vara "strömslukande" samt ljudkort.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Jag har slutat läsa "recensioner". Många har sagt att 750 är för lite. Vet du vad? mitt nätagg går inte ens över 50*C under högsta belastning. Fläkten är hur tyst som helst. Jag tror att bra nätagg med bra certifikat klarar sig långt. Nu har jag Gold certifikat så vet inte om det har betydelse i den fronten. Men EVGA har aldrig svikit mig. glömde tillägga att jag har 4x8 GB alltså 32GB som borde också vara "strömslukande" samt ljudkort.

Ram och ljudkort drar knappt något.

750W/860w bör räcka, men problemet med nvidia 3000-seriens kort är att det sker strömspikar där gpu:n under några millisekunder drar långt mer än vad de är specade att förbruka. Då stänger nätaggen av sig som säkerhetsåtgärd.

Och som sagt, ju ädre nätagget är ju mindre av totaleffekten klarar de att leverera.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Det som kan hända med nättagg är att det blir instabila efter en viss tid och inte orkar ge stabil ström till ex. grafikkortet, jag har varit med om det vid två tillfälle men då har grafikkortet kraschat och inte datorn stängt av sig. Du kan testa att dra ner strömbudgeten för grafikkortet i MSI afterburner för att minska belastningen på nättagget och se om det hjälper alternativt testa med ett annat nättagg om du har möjlighet.

EDIT: Har undervoltad 8700K och 3080 på 600W. Come at me, brah.

Tack för tips. Får se om det blir att köpa ett nytt för att testa.

Permalänk
Medlem

Köpte ett corsair HX1000 idag och nu är ordningen återställd