Permalänk
Medlem

Rensa hårddisk

Hej!

Jag har köpt en ny dator och har lite frågor angående installation.

Första frågan är angående windows, jag har med nya datorn köpt en ssd där jag har installerat windows. Sen har jag kvar gamla datorns ssd med även windows installerat.

Då har jag 2 frågor kring detta
fråga 1: Jag vill ha båda ssd i en och samma dator, men om jag koppar in den gamla där så har jag dubbla windows. Hur gör jag för att formatera det så det blir helt tomt på gamla ssd? Någon som kan länka till info angående det så jag kan följa eller video eller om ni kan förklara hur jag kan gå tillväga.

Fråga 2
Kan jag använda samma aktiveringskod från gamla ccd till den nya ssd så jag slipper köpa nytt? och hur gör jag?

MVH

Permalänk
Medlem

1: kolla in båda ssderna. Kontrollera i bios att du startar upp på rätt disk. Inne i Windows kan du formatera den gamla disken.

2. Om det var en retail cd nyckel på den gamla så kan du använda den igen. Är det en oem nyckel så är jag ganska säker på att du behöver köpa en ny licens/cd nyckel.
Du kan köpa en Windows 10 nyckel(om den är billigare) och sedan uppdatera till win 11.
Oem nycklar är billigare med har för mig man inte kan installera om med sådan nyckel.

Permalänk
Medlem

2. Licensen har förmodligen kopplats till hårdvaran som satt i den gamla datorn. Men testa att ange nyckeln i windows på den nya datorn och disken och se om det funkar.

Man ska annars kunna kontakta Microsoft för hjälp med aktivering/flytt av licens från en dator till en annan (men inget jag själv behövt eller testat att göra).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

1: kolla in båda ssderna. Kontrollera i bios att du startar upp på rätt disk. Inne i Windows kan du formatera den gamla disken.

2. Om det var en retail cd nyckel på den gamla så kan du använda den igen. Är det en oem nyckel så är jag ganska säker på att du behöver köpa en ny licens/cd nyckel.
Du kan köpa en Windows 10 nyckel(om den är billigare) och sedan uppdatera till win 11.
Oem nycklar är billigare med har för mig man inte kan installera om med sådan nyckel.

Tack uppskattar svaret!!!!! Löste de!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

2. Licensen har förmodligen kopplats till hårdvaran som satt i den gamla datorn. Men testa att ange nyckeln i windows på den nya datorn och disken och se om det funkar.

Man ska annars kunna kontakta Microsoft för hjälp med aktivering/flytt av licens från en dator till en annan (men inget jag själv behövt eller testat att göra).

Tack uppskattar svaret! Löste.de!!