Köpte precis Win 11 och kan ej installera

Permalänk
Medlem

Köpte precis Win 11 och kan ej installera

Datorn har några år på nacken och får följande svar vid hälsokontroll;
Datorn måste ha stöd för Säker start
TPM2.0 måste stödjas
Processorn stöds ej

Har en Intel I5-3570k och ett ASRock z77 Extreme 4 och har testat de vanliga knepen i RegEdit med BypassTPMCheck and BypassSecureBoot. Blir fortfarande att datorn ej uppfyller kraven..

Får fortfarande upp samma fel och enligt Microsoft måste BIOS uppdateras, hittar dock bara en update från 2013 så lär inte hjälpa.

Är det programmet Rufus som måste användas?

Hjälp!

Permalänk
Medlem

Rufus fungerar iallafall. Har installerat Windows 11 på en äldre dator utan problem med dess "modifierade" installation. Men det var en NY installation, inte en uppgradering av nuvarande. Är det vad du vill göra är jag lite osäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiiiger:

Datorn har några år på nacken och får följande svar vid hälsokontroll;
Datorn måste ha stöd för Säker start
TPM2.0 måste stödjas
Processorn stöds ej

Har en Intel I5-3570k och ett ASRock z77 Extreme 4 och har testat de vanliga knepen i RegEdit med BypassTPMCheck and BypassSecureBoot. Blir fortfarande att datorn ej uppfyller kraven..

Får fortfarande upp samma fel och enligt Microsoft måste BIOS uppdateras, hittar dock bara en update från 2013 så lär inte hjälpa.

Är det programmet Rufus som måste användas?

Hjälp!

Ja, använd Rufus. Kolla också att du har UEFI aktiverat.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Som föregående sagt så kan man välja att skapa ett windows 11 usb utan tpm som då fungerar att installera på datorer med processorer innan intel 8xxx serien.
Detta går att välja i rufus som alternativ.
https://nerdschalk.com/how-to-use-rufus-to-disable-tpm-and-se...

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Däremot värt att påpeka att installationsprogrammet inte bryr sig om det BARA är CPU:n som inte uppfylls. Då behöver man inte använda Rufus då installationsprogrammet inte kontrollerar CPU:n. Jag kan bekräfta det då jag installerat Windows 11 på en dator med Intel Core 6XXX serien utan att ha använt Rufus. Den datorn har dock stöd för UEFI, TPM 2.0 och Secure Boot.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått igång installationen men efter att ha blåst alla partitioner så står det att jag inte kan installera på ngn av diskarna. ”Den valda partitionen har partitionstypen GPT. Fuck!

*edit
Lyckades konvertera med diskpart.

Tack för er hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiiiger:

Nu har jag fått igång installationen men efter att ha blåst alla partitioner så står det att jag inte kan installera på ngn av diskarna. ”Den valda partitionen har partitionstypen GPT. Fuck!

"blåst alla" som i att ha tagit bort partitionerna och sedan välja det tomma utrymmet? Då vill jag minnas att installern byter till den typ som passar.
Om du väljer en partition som finns (även nyskapad) så vägrar den nog bara.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiiiger:

Nu har jag fått igång installationen men efter att ha blåst alla partitioner så står det att jag inte kan installera på ngn av diskarna. ”Den valda partitionen har partitionstypen GPT. Fuck!

*edit
Lyckades konvertera med diskpart.

Tack för er hjälp!

Öppna kommandotolken när du är i "Installera på denna partition biten" (Shift + F10)
Kör:

  1. list disk

  2. select disk "Numret din bootdisk har"

  3. convert mbr

  4. exit

Så har du en MBR disk

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |