Permalänk
Medlem

Frågor kring USB

Hej, jag fick ännu en usb-kabel förstörd av ungarna, och tänkte köpa ny, men stötte på en massa frågetecken som vore kul att få klarhet kring. Min mobil är en Samsung galaxy S20 5G, den stödjer PD3.0, PPS och 25W laddning. Inte säker på när jag byter mobil då batteriet börjar tröttna, men lär byta upp mig i prestanda när så sker.

1. är PPS enbart relevant när man tittar på mobilen och laddaren, eller är det viktigt att kabeln stödjer det?
2. vad skiljer PD-versionerna? Butikerna verkar bara skriva att kablarna stödjer PD, men inte version.
3. hur mycket kräm kan man förvänta sig att en ny mobil skulle kunna ha nytta av?
4. hur är det med magnetkontakter? Jag ogillar slitaget i USB och skulle nog uppskatta en magnetkontakt, men vet inte om det påverkar laddningen, och hur kvaliteten är på sådana. Hur fungerar de med mobilskal?
5. hur avgör man om en kabel är bra eller dålig kvalitet? Förstår att wish inte är en bra plats att handla från, men är där särskilda saker man kan titta på för att avgöra om det är värt pengarna med ett visst märke?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

1. Vet i fan
2. PD betyder Power Delivery, brukar finnas lite olika nivåer, typ 65W, 90W, 120W o.s.v.
3. 20-30W är väl hyffsat normalt, men det finns de som tar mer, dock brukar det variera vilken proprietär standard för snabbladdning som telefonen använder
4. Finns från tredjepart, google.
5. Att de är certifierade

Permalänk
Medlem

Är versionerna alltså helt enkelt hur mycket effekt den tillåter?
Då bör jag rimligen titta på högre än 25W ifall jag vill framtidssäkra.
Ja, jag vet hur man hittar dem, men är det någon med personlig erfarenhet av dem?
Kan man anta att de som är certifierade skriver ut det i butikerna? Vad är det för märkning på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frekeb:

Kan man anta att de som är certifierade skriver ut det i butikerna? Vad är det för märkning på det?

Bara som ett exempel --> https://www.dustin.se/product/5011254707/usb-c-kabel-100w-cer...

Permalänk
Nyhetsredaktör
Skrivet av Frekeb:

Är versionerna alltså helt enkelt hur mycket effekt den tillåter?
Då bör jag rimligen titta på högre än 25W ifall jag vill framtidssäkra.
Ja, jag vet hur man hittar dem, men är det någon med personlig erfarenhet av dem?

Det finns numera rätt hyfsat utbud av kablar som pallar 100W, vilket kan vara värt om man vet med sig att man exempelvis vill använda den till både telefonen och datorn

Ofta får man kika på det finstilta för att se vad de är certifierade till. Tyvärr är standarden för detta rätt snurrig, och även om USB-IF tagit fram symboler som ska visa vad som är vad används de inte särskilt konsekvent. Vad jag ser skriver de flesta svenska återförsäljare ut vad kabeln är specad till (ex max 60W, max 100W) för de som tål mer. Personligen brukar jag utgå från att de som inte har något särskilt specificerat ligger på lägstanivå, det är vanligast i min erfarenhet.

Permalänk
Medlem

När det gäller USB-PD så krävs det elektroniskt märkta kablar (d.v.s. kablar med ett chip i som säger vad de klarar) för att kunna ladda med mer än 60W, under 60W krävs inga speciella kablar. PD 1.0-3.0 klarar upp till 100W (5A 20V) och kräver kablar som är märkta att klara 5A för att tillåta mer än 3A, medan PD 3.1 klarar upp till 240W (5A 48V) och kräver kablar som är märkta att klara EPR för att tillåta mer än 20V.

Du kan med andra ord strunta i vilken version av PD det handlar om och bara kolla på hur många watt kablarna är specade för. Men likt allt som har med USB att göra så är det ett riktigt träsk.

Om jag skulle köpa en PD-kabel så skulle jag nog bara köpa t.ex. en Deltaco 100W. Jag har ingen erfarenhet av såna kablar men Deltaco brukar hålla vad de lovar och är relativt billiga, och mer än 100W känns osannolikt att man skulle behöva till en mobil.

Permalänk
Medlem

Innebär detta alltså att alla kablar över 15W eller vad det nu är automatiskt har stöd för PD? Är PPS också helt orelaterat till kabeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frekeb:

Innebär detta alltså att alla kablar över 15W eller vad det nu är automatiskt har stöd för PD? Är PPS också helt orelaterat till kabeln?

För över 60W krävs det som sagt kablar som är elektroniskt märkta med vad de klarar, men i övrigt så har kablarna ingen påverkan på PD eller PPS (som är en del av PD 3.0).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frekeb:

Jag ogillar slitaget i USB

Sluta att använda usb i så fall, telefonen stöder Qi och all kommunikation kan du göra via lan.

Permalänk
Medlem

Då vet jag ungefär vad jag ska ha. Är där fler tillverkare utöver deltaco som man kan lita på har bra kvalitet?

Jag hade gärna slutat använda usb, men Qi är inte ett bra alternativ om man använder telefonen samtidigt som man laddar, trådlös laddning är skräp när man måste lämna enheten på plattan. Magnetkontakter borde underlätta på den punkten, men eftersom jag inte använt det själv och tillverkarna inte verkar gilla det så har jag svårt att avgöra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frekeb:

Då vet jag ungefär vad jag ska ha. Är där fler tillverkare utöver deltaco som man kan lita på har bra kvalitet?

Jag hade gärna slutat använda usb, men Qi är inte ett bra alternativ om man använder telefonen samtidigt som man laddar, trådlös laddning är skräp när man måste lämna enheten på plattan. Magnetkontakter borde underlätta på den punkten, men eftersom jag inte använt det själv och tillverkarna inte verkar gilla det så har jag svårt att avgöra.

Jag har provat magnetkontakter. På sladden satt ju magneten fast, men på telefonen är det en USB-C med magnet och den lossnar från telefonen. För min del fungerade det dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Jag har provat magnetkontakter. På sladden satt ju magneten fast, men på telefonen är det en USB-C med magnet och den lossnar från telefonen. För min del fungerade det dåligt.

Bra att veta, låter ju inte lockande ifall det är så. Vore trevligt om någon telefontillverkare erbjöd såna anslutningar som standard, då skulle det kännas mer stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frekeb:

Bra att veta, låter ju inte lockande ifall det är så. Vore trevligt om någon telefontillverkare erbjöd såna anslutningar som standard, då skulle det kännas mer stabilt.

Alltså själva snabbladdningen fungerade bra, men USB-C magneten satt dåligt i telefonen. Ska ju vara om man vill limma fast kontakten telefonen, men då kan man aldrig ladda med en vanlig USB-C kabel om det skulle behövas.

Permalänk
Medlem

Synd med magnetkontakten, jag får väl hoppas att det börjar erbjudas från telefontillverkarna i framtiden istället. Tackar alla för informationen här!

Permalänk
Medlem

För laddning av padda o telefon: vilken USB-C kabel somhelst funkar.

När det gäller över 60w så är det väl speciella kablar. Men det är få datorer som har mer än 60w laddare till att börja med. När dom börjar gå över det, tex workstations eller spelburkar, har dom inte usb-c utan egna laddare. Men dessa kan ju vara upp til 250w (vad jag sett).

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

För laddning av padda o telefon: vilken USB-C kabel somhelst funkar.

När det gäller över 60w så är det väl speciella kablar. Men det är få datorer som har mer än 60w laddare till att börja med. När dom börjar gå över det, tex workstations eller spelburkar, har dom inte usb-c utan egna laddare. Men dessa kan ju vara upp til 250w (vad jag sett).

Absolut inte korrekt, denna kabeln t.ex. https://www.computersalg.se/i/4167757/renkforce-rf-4381068-0-... klarar bara 0,9A 5V, vilket ger 4,5W. Min telefon klarar 25W genom PPS vilket gör att denna kabeln hade varit rejält mycket för klen för mina behov.

Ser för övrigt att PPS inte alls ingår i PD3.0-standarden, däremot tycks den användas där i de flesta fall.

Väldigt tacksam för en del bra svar, men vore hjälpsamt om folk inte gissar utan att säga att det är just vad de gör.