Kommer mer RAM-Minne öka FPS i mitt fall?

Permalänk
Medlem

Okej, så om jag bestämmer mig för att köpa en GeForce 3060ti. Rent tekniskt ska det funka, men hur tror ni den passar rent fysiskt? På bilden nedan så ser det ut med mitt 1660 Super kort.

1660 Super kortet har måtten
Bredd: 4 cm, Djup: 23,5 cm, Höjd: 11,5cm.

Medans 3060 ti kortet jag har ögonen på har dessa mått.
Bredd: 5,4 cm, Djup: 30,1cm, Höjd: 14,3 cm.

Tror ni det får plats i min burk? Det är ju ut att få plats men jag tänker på om om det är okej att det går utanför Moderkortet eller så. Aldrig byggt en dator så kan inte såna detaljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Okej, så om jag bestämmer mig för att köpa en GeForce 3060ti. Rent tekniskt ska det funka, men hur tror ni den passar rent fysiskt? På bilden nedan så ser det ut med mitt 1660 Super kort.

1660 Super kortet har måtten
Bredd: 4 cm, Djup: 23,5 cm, Höjd: 11,5cm.

Medans 3060 ti kortet jag har ögonen på har dessa mått.
Bredd: 5,4 cm, Djup: 30,1cm, Höjd: 14,3 cm.

Tror ni det får plats i min burk? Det är ju ut att få plats men jag tänker på om om det är okej att det går utanför Moderkortet eller så. Aldrig byggt en dator så kan inte såna detaljer.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Det gör absolut inget att det sticker/hänger ut utanför moderkortet.

Men du får mäta (eller kolla upp via tillverkaren av chassit) hur långt utymme du har i chassit.

Dock så antar jag att ditt nätagg har en hel del år på nacken med tanke på vilken modell det är, så du behöver vara beredd på att du kan behöva köpa nytt sådant vid uppgradering (som andra redan har påtalat).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Det gör absolut inget att det sticker/hänger ut utanför moderkortet.

Men du får mäta (eller kolla upp via tillverkaren av chassit) hur långt utymme du har i chassit.

Dock så antar jag att ditt nätagg har en hel del år på nacken med tanke på vilken modell det är, så du behöver vara beredd på att du kan behöva köpa nytt sådant vid uppgradering (som andra redan har påtalat).

Det är ett Svive Halo S650 och såg att maxlängd för Videkort var 36 cm så då funkar det iaf på längden haha.

Och jo, nätagget ska uppdateras till ett Corsair RM750x om kortet inhandlas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Finns inget ditt GTX 1660 kan driva som kräver mer än 16gb minne.. Och har noll påverkan på spel prestandan.

Nja, det beror ju helt på hur mycket minne datorn använder till diverse bakgrundsgrejer.

I normala fall märker ju inte en Windows-användare direkt när minnet tar slut heller p.g.a. att paging/virtuellt minne är extremt väl integrerat transparent från användaren, men ett spel kan absolut lida av virtuellt minne används även om det drivs av ett klent grafikkort p.g.a. att I/O-kapaciteten för alla förekommande lagringsenheter är mycket lägre än hos RAM-minnet.

Sen är det ju alltid bra med mycket RAM, men det kommer knappast att öka FPSen om det inte redan finns några problem med lagg av att saker ska accessas från virtuellt minne under spelets gång. Jag märker t.ex. av det enstaka gånger i RDR2 som att spelet verkar flyta på men plötsligt hinner inte t.ex. NPCer laddas utan ploppar upp långt efter att de skulle blivit synliga.

Permalänk
Medlem

Jag har nu beställt ett 3060ti och ett RM750x som ska in i datorn nästa vecka.

Om jag har mkt streama lite emellanåt, kanske 8-16 gb Ram göra så fps:en inte droppar? Eller är det främst processorn som tar hand om streama det.

Sen en annan fråga, säg till ifall det inte är korrekt att fråga, men vad tror ni man kan få ett begagnat GeForce 1660 SUPER för på marknaden just nu. Är 1500 kr rimligt pris? Eller borde jag höja det lite?

Mvh J

Permalänk
Medlem

Lånar min egna tråd.

Jag har detta Moderkort:
- ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4 -

Så frågan är, kommer en Ryzen5 7600x processor att fungera eller är det lite för nytt för moderkortet? Jag har läst någonstans att 5600x iaf skulle funka. Men undrar nu om 7600x alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Lånar min egna tråd.

Jag har detta Moderkort:
- ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4 -

Så frågan är, kommer en Ryzen5 7600x processor att fungera eller är det lite för nytt för moderkortet? Jag har läst någonstans att 5600x iaf skulle funka. Men undrar nu om 7600x alltså.

7600x passar inte i b450 moderkort. Det kräver ett nytt moderkort och fungerar även bara med ddr5 ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Lånar min egna tråd.

Jag har detta Moderkort:
- ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4 -

Så frågan är, kommer en Ryzen5 7600x processor att fungera eller är det lite för nytt för moderkortet? Jag har läst någonstans att 5600x iaf skulle funka. Men undrar nu om 7600x alltså.

Det kommer inte fungera. Ny socket AM5 moderkort krävs för 7000 serien.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar dig att först uppgradera grafikkort innan du uppgraderar processor. Ett 3060, 3060ti eller RX 6700XT blir en bra price/performance som jag tror passar dig bäst. Fundera på om du ska köpa begagnat istället. Blocket erbjuder blocketpaket som innebär att du har 24h på dig att godkänna din köpa vara så du kan testa det, se bara till att säljaren verkar legit genom att inte ha typ helt nytt konto, helst några år gammalt. Vill du ha hjälp med rimligt pris för begagnat så kan jag skriva mer specifikt. Tradera & här på sweclockers är också ett bra ställe att leta. Hitta först ett grafikkort till bra pris och sen kan du kolla specsen på prisjakt och jämföra priserna där.

Ditt moderkort är har en AM4 socket, så du kan inte ha någon av dom senaste 7-tusen processorerna. Så din bästa uppgradering är en Ryzen 5600 (icke X), men som sagt kommer grafikkortet ge dig en mycket större skjuts om det inte är FPS-spel som cs och valorant t.ex.

Vill du ha mer hjälp så svara här i tråden