Permalänk
Medlem

Fel motorolja

Hej! Jag råkade fylla på ca 1 liter motorolja av typen 5w-40 c3 i en motorbensin av typen a3/3b

Är det något fara för bilen?

Ska jag byta hela oljan?

Permalänk
Medlem

Lite snabbt gluttat så verkar det som om C3 oljan är för motorer med högre grad av avgasrening så jag tror inte det är någon större fara, tvärt om skulle kunna förkorta livslängd på DPF på dieslar och vissa katalysatorer på bensinare.
Hur mycket olja rymmer motorn?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad c3, a3 eller 3b betyder och har aldrig brytt mig om sånt och aldrig haft nåt problem.
Bilverkstäder kör samma olja i alla motorer vid byte t.ex.

Permalänk
Medlem

Nej, det är inga konstigheter. Även om man kanske inte kan säga olja som olja så gör en liter under ett serviceintervall ingen skillnad över huvud taget. Det är ju fortfarande motorolja liksom. Kör på.

Permalänk
Medlem

Kolla instruktionsboken först, den ger bättre svar än någon annan här inne.

Permalänk
Medlem

Varför behövde du fylla på 1L motorolja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurono:

Varför behövde du fylla på 1L motorolja?

Köpt en wolkswagen/skoda/audi?

Permalänk
Medlem

Om bilen redan dragit en liter olja så behöver du nog inte grotta ner dig i alla "underspecifikationer".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurono:

Varför behövde du fylla på 1L motorolja?

"Det tog aldrig stopp"

Permalänk
Medlem

En liter??? Måste vara en skrothög! Så skriver en del och tror att hela bilen rostat ihop. Nja, tyvärr är det inte alldeles ovanligt på moderna bensinare på grund av jakten på inre friktion. Dieslarna har högre kompression, så det går väl inte att gå lika långt där. Tippade i en liter förra hösten i en motor som då nog gått någonstans 4500-5000 mil. Var väldigt nära Min på stickan och nådde inte Max efter det. Inte jättelångt under, men det är mer än en liter mellan markeringarna trots att motorn är rätt liten.

Men visst, jag har haft äldre motorer som i stort sett dragit noll och intet mellan bytena.

(Och det är inte bara VW-koncernen…)

Permalänk
Medlem

Är det helsyntet är det ingen fara. Om det inte är ett riktigt effektmonster.

Permalänk
Medlem

Nej det är lungt, C3 är till för diesel motorer med DPF egentligen. Men ska inte vara någon fara för din bensinmotor.
Kör vidare och gör nästa oljebyte som planerat. All olja är bättre än ingen olja.

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om vad a3 eller b3 är men sålänge du följer tillverkarens rekommendationer gällande viskositet och oljetyp (mineral/syntet) så är det lugnt

Permalänk
Medlem

Det finns fyra saker att tänka på med motorolja!
1, Motorslitage och då i stort sett bara på äldre motorer med ej hydraliska lyftare som kräver zink i oljan för att ej slita ned kamloben.
Tex B20/B21 i Volvo 140/240 och Saab 96/99/900 och en del jänkare men många 60 tals jänkare o nyare har hydrauliska lyftare.

2, Viskositet. dvs nummrena som tex 5-30W.
Det första nummret är hur mycket kyla oljan tål innan den blir för tjock, dvs tunnare är bättre på att både smörja och pumpas runt i motorn fortare.
Andra nummret är hur mycket värme oljan tål innan den blir för tunn men även innan olika tillsatser/oljan i sig börjar att koksa=bränna sig.
Kyl egenskaperna är det viktigaste här då en vanligt använd motor används när den är kall.
Värme egenskaperna däremot är minder viktigt då en vanlig motor i stort sett aldrig används riktigt varm, utan först när det handlar om race bilar så börjar detta bli viktigt.
Tex rally bilar är i mitten då dom oftas körs långa sträckor på vanliga vägar i vanlig hastighet och relativt korta special sträckor, banracing/etc då handlar det ju om att utnyttja all kraft hela tiden.

Enda är när det handlar om en turbo matad motor i en vanlig bil.
Då KAN värme egenskaperna bli lite viktigare och det handlar då först o främst om att turbon oftas är varm när man stänger av motorn och den lilla olje mängd i turbon kan då gå över oljans värme egenskaper och koksa lite under några minuter.
Heller om man stänger av motorn innan turbon hunnit varav ned ordentligt så går den ganska varmt men mestadels slits tack vare att motorn ej pumpar olja längre
Om man däremot låter motorn gå på tomgång i 150-30sek innan man stänger av den så är båda dessa problem nästintill borta.

3, Om det finns koppling/lameller i olje badet så bör ej olja med div tillsatser användas då det oftas handlar om tillsatser som gör oljan halare som i sin tur leder till kopplings slir och överhettade lameller.
Men nu är vi ju inne på i stort sett bara motorcyklar/mopeder.

4, Tillsatser och en kombo av tillsatser viskositet.
En nytillverkad motor i vanliga bilar idag är tillverkade med ganska stora toleranser för att minska hur mycket kraft det behövs att ens snurra motorn, vilket kan vara en hel del vid höga varvtal.
Detta gör att en olja ej får bli för tunn vilket görs med en kombo av tillsatser och viskositet, samt att den helst ska ha hög hållfasthet mot metallen i motorn.
Hög hållfasthet görs med tillsaster och då motorn är gles gör att den drar mindre olja vilket i sig gör att mindre förbränd/oförbränd olja går igenom katalysatorn=mycket längre livstid för katten.
För motorn i sig så gör det ingenting om en olja utan dessa tillsatser används utan det är som sagt katten som tar stryk.
Om för tunn olja används så är det mestadels olje förbrukningen som ökar lite, men kan vid höga varvtal kanske ge något sämre smörjning men det handlar om ganska få mil mindre livstid vi talar om då.

Sen kan olja läckage ha betydelse med, dvs rent generellt tunnare olja läcker lättare, MEN vissa tillsatser kan göra att oljan läcker lättare med.
Och i värsta fall så kan vissa tillsatser göra att vissa packningar/etc får problem, handlar främst om korkpackningar (ventilkåpspackningar) som ofta krymper av vissa tillsatser, men även en del andra kan få problem.
Men det är oftas gamla motorer vi talar om här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurono:

Varför behövde du fylla på 1L motorolja?

Det var för låg oljenivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

En liter??? Måste vara en skrothög! Så skriver en del och tror att hela bilen rostat ihop. Nja, tyvärr är det inte alldeles ovanligt på moderna bensinare på grund av jakten på inre friktion. Dieslarna har högre kompression, så det går väl inte att gå lika långt där. Tippade i en liter förra hösten i en motor som då nog gått någonstans 4500-5000 mil. Var väldigt nära Min på stickan och nådde inte Max efter det. Inte jättelångt under, men det är mer än en liter mellan markeringarna trots att motorn är rätt liten.

Men visst, jag har haft äldre motorer som i stort sett dragit noll och intet mellan bytena.

(Och det är inte bara VW-koncernen…)

Helt rätt!
Jakten på låg friktion har mynnat ut i högre oljeförbrukning, framförallt då i motorer som skall ha SAE 5W-30.

@salehhaffar7

Jag tror nog att det är rätt lungt
Agrol har en pdf som förklarar skillnaderna i ACEA klassning.
C3 är normalt bättre för moderna motorer än A3/B3, med moderna så menas allt utom veteraner och andra gamla bilar.
C3 har lägre SAPS, med SAPS så menas tillsatser av, sulfataska, svavel och fosfor.

Om du hittar märkningen VW 502 på förpackningen så kan du verkligen sova lungt, då VW 502 är till för motorer med hårt belastade kamaxlar.

Värre är om man blanda mineralolja och syntetisk olja, delsyntetisk går däremot bra i både mineralolja och syntetisk olja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det finns fyra saker att tänka på med motorolja!
1, Motorslitage och då i stort sett bara på äldre motorer med ej hydraliska lyftare som kräver zink i oljan för att ej slita ned kamloben.
Tex B20/B21 i Volvo 140/240 och Saab 96/99/900 och en del jänkare men många 60 tals jänkare o nyare har hydrauliska lyftare.

Min 900 T16 har hydrauliska lyftare, de andra däremot är jag osäker på. min volvo med b230-f har det inte. I övrigt är självjusterande hydrauliska lyftare en fröjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Bilverkstäder kör samma olja i alla motorer vid byte t.ex.

Vart har du fått det ifrån?
Det gör dom nämligen inte. Det finns helsyntet, delsyntet och mineralolja samt en mängd olika viskositeter mm att förhålla sig till när det gäller motorolja. Om en verkstad bara fyller på vilken olja som helst i vilken bil som helst så blir det problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Köpt en wolkswagen/skoda/audi?

Hade en skoda octavia från 08 som jag avyttrade i våras. Aldrig någonsin läckt olja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

Hade en skoda octavia från 08 som jag avyttrade i våras. Aldrig någonsin läckt olja.

Fabia från 05, aldrig annat än årservicen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Jag vet inte vad c3, a3 eller 3b betyder och har aldrig brytt mig om sånt och aldrig haft nåt problem.
Bilverkstäder kör samma olja i alla motorer vid byte t.ex.

ACEA-systemet för klassificering av motoroljor. Wiki
Kan lova dig att alla bilverkstäder inte kör på samma olja, olika tillverkare har olika krav på klassificering och viskositet för att uppfylla avgaskraven på aktuell motor och oljans livslängd sett till bilens serviceintervall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

Hade en skoda octavia från 08 som jag avyttrade i våras. Aldrig någonsin läckt olja.

Tror han mer syftade på de problem vissa av deras motorer haft som hör ihop med utformningen av kolv/oljeringar och kolvar. Gäller 1.8 och 2.0 TFSI-motorerna, både 2008-2012 och efter 2012 även om det inte är exakt samma. Det var ett riktigt stort problem.

Permalänk
Medlem

Reda ut lite saker...

Oljespecifikation spelar roll.
Verkstäder ska absolut köra rätt spec på oljan.
Lågkomps-motorer kan dra massor av olja. Men vafan det ska ju vara miljövänligt och oljekonsumption mäts inte, haha.

Just i detta fall så är det inget katastrof. Antar att du är en bit in på intervallet. Men byt lite tidigare om du känner dig orolig.
Men annars så kan du ju köpa olja för en 500:- och byta så slipper du ligger vaken om det är så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Jag vet inte vad c3, a3 eller 3b betyder och har aldrig brytt mig om sånt och aldrig haft nåt problem.
Bilverkstäder kör samma olja i alla motorer vid byte t.ex.

Du vet uppenbarligen inte alls vad du pratar om. Oljan/smörjning i en motor är otroligt viktig för en motors funktion och för att minimera slitage.
Många problem de sista åren hos flera tillverkare kan härledas till bristande smörjförmåga av olika skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror han mer syftade på de problem vissa av deras motorer haft som hör ihop med utformningen av kolv/oljeringar och kolvar. Gäller 1.8 och 2.0 TFSI-motorerna, både 2008-2012 och efter 2012 även om det inte är exakt samma. Det var ett riktigt stort problem.

Och problemen uppstod mestadels pga vanvård av bilen, tyska bilar är generellt otroligt driftsäkra men kräver sin service i tid för att inte rasa samman.

kör själv en tyskbyggd ford focus 1.0 ecoboost med 3000 mil / 2 år mellan servicarna vilket jag tycker är ren galenskap men har nu 500 mil kvar till service och oljan är absolut inte kolsvart och den ligger stabilt mellan min/max på stickan, kör dock i snitt 2500 mil om året långa sträckor där jag förvärmer motorn med bränslevärmare till och från jobb, därav jag valde att köpa en snål bensinare med lite längre intervaller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Helt rätt!
Jakten på låg friktion har mynnat ut i högre oljeförbrukning, framförallt då i motorer som skall ha SAE 5W-30.

@salehhaffar7

Jag tror nog att det är rätt lungt
Agrol har en pdf som förklarar skillnaderna i ACEA klassning.
C3 är normalt bättre för moderna motorer än A3/B3, med moderna så menas allt utom veteraner och andra gamla bilar.
C3 har lägre SAPS, med SAPS så menas tillsatser av, sulfataska, svavel och fosfor.

Om du hittar märkningen VW 502 på förpackningen så kan du verkligen sova lungt, då VW 502 är till för motorer med hårt belastade kamaxlar.

Värre är om man blanda mineralolja och syntetisk olja, delsyntetisk går däremot bra i både mineralolja och syntetisk olja.

Klart man kan blanda mineral och syntet med varandra, då blir det delsyntet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du vet uppenbarligen inte alls vad du pratar om. Oljan/smörjning i en motor är otroligt viktig för en motors funktion och för att minimera slitage.
Många problem de sista åren hos flera tillverkare kan härledas till bristande smörjförmåga av olika skäl.

Det räcker att jag får minsta lilla gnutta fel olja i min ecoboost så skär turbon, otroligt känsligt men det är ju också ford kvalitet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Och problemen uppstod mestadels pga vanvård av bilen, tyska bilar är generellt otroligt driftsäkra men kräver sin service i tid för att inte rasa samman.

kör själv en tyskbyggd ford focus 1.0 ecoboost med 3000 mil / 2 år mellan servicarna vilket jag tycker är ren galenskap men har nu 500 mil kvar till service och oljan är absolut inte kolsvart och den ligger stabilt mellan min/max på stickan, kör dock i snitt 2500 mil om året långa sträckor där jag förvärmer motorn med bränslevärmare till och från jobb, därav jag valde att köpa en snål bensinare med lite längre intervaller.

Tror inte VW-gruppen byter ut hela motorer på deras bekostnad efter bilens garanti har gått ut som de fått göra i många fall om det gäller vanvård. EA888 har problem.

Permalänk
Medlem

På en bil som dricker mycket olja är det lika bra att byta all olja.
370kr för olja och filter på Biltema. Billig försäkring.
Bilramp artikelnr 15-800 riktigt bra att ha också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av salehhaffar7:

Hej! Jag råkade fylla på ca 1 liter motorolja av typen 5w-40 c3 i en motorbensin av typen a3/3b

Är det något fara för bilen?

Ska jag byta hela oljan?

Ingen större fara när det är mindre mängd och det kanske är ganska nära nästa oljebyte ändå?

Det du ska gå efter är den spec som står i instruktionsboken.
Står det att du ska ha 5w-40, så kör du på det och inget annat. Detta är viskositeten, dvs hur trögs oljan flyter ( inte om den är tunn eller tjock)

Lite oljeskola:
A3/3B är klassificering för vad oljan är lämplig för/ dess egenskaper.

Sedan finns en API klassning som lite löst anger kvalitet på oljan, ex "SL". Högst klassning är SP i dagsläget.
S står för bensinmotor, sista bokstaven är kvalitet, högre bokstav i alfabetet desto "finare" olja.
Står det ex "SL" i instruktionsboken, så är detta minimum "SL", en "SN" är ännu bättre.
Men står det "SN" i boken, så får det inte användas en olja som är lägre än "SN".

En "SN" olja för 399kr är teoretiskt lika bra som en "SN" olja för 999kr.
Sedan kan "SN" för 999kr innehålla lite extra additiv som renar lite extra eller sänker förbrukningen.
Men API klassningen är iaf vad oljan minst klarar.