Funderingar kring Xiaomi 4k s

Permalänk

Funderingar kring Xiaomi 4k s

Tjena
Jag har en xiaomi 4k s box hemma som jag kör till min Marantz 6004 förstärkare.
Jag kör

Netflix
Plex
HBO
Disney+
m.m

Har en sak som jag inte förstår ang ljudet i boxen.
När jag kör Netflix, HBO Plex,(Plex fungerar sådär) får jag ut dts, 5.1 ljud m.m.
Men kör jag disney+ appen så får jag bara stereo.
Men strömmar jag Disney+ appen från telefonen till boxen så får jag ljudet som jag ska ha

Någon som vet/ har samma problem och kanske kan förklara vad det beror på

Sedan om någon vet om nya
xiaomi 4k stickan
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5969500

Har bättre ljud funktioner som kanske gör att ljudet fungerar som det ska med apparna man använder

//DK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da_King79:

Tjena
Jag har en xiaomi 4k s box hemma som jag kör till min Marantz 6004 förstärkare.
Jag kör

Netflix
Plex
HBO
Disney+
m.m

Har en sak som jag inte förstår ang ljudet i boxen.
När jag kör Netflix, HBO Plex,(Plex fungerar sådär) får jag ut dts, 5.1 ljud m.m.
Men kör jag disney+ appen så får jag bara stereo.
Men strömmar jag Disney+ appen från telefonen till boxen så får jag ljudet som jag ska ha

Någon som vet/ har samma problem och kanske kan förklara vad det beror på

Sedan om någon vet om nya
xiaomi 4k stickan
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5969500

Har bättre ljud funktioner som kanske gör att ljudet fungerar som det ska med apparna man använder

//DK

Har inte samma uppsättning som du men har en Chromecast 4K Google TV (Android) kopplad till TV:ns HDMI port 1. Har en Marantz NR 1711 recvier kopplad till TV:ns HDMI port 2 (ARC/eARC). På Netflix (4K abb) appen får jag Dolby Atmos ljud (kör 5.1.2, på filmer/serier som har det). På Disney + appen får jag Atmos ljud (Star Wars). På HBO Max appen får jag inte Atmos ljud. Har läst nånstans att Atmos ljud inte funkar på Chromecasten, stod ingen anledning till varför om jag minns rätt. Du måste ha Netflix 4K abb (179kr) för att få Atmos ljud. Netflix/Disney + å HBO Max har inget DTS ljud utan Dolby Digital + (bl.a Atmos). Jag castar inte från mobilen.

Edit: Testade filmen "Wonderwoman" på Max å får DD+ 5.1 ljud. DTS ljud finns på Blu ray filmer typ DTS:X (motsvarar Dolby Atmos). Har några Blu ray filmer med DTS:X ljud. Själva apperna ska kolla/känna av vad man har för TV (typ 4K), om man har hemmabio m.m å ställa in sig efter detta.

Man kan inte lita på Netflix, vad dom skriver angående vilka ljudformat som filmerna/serierna har. Ibland kan det stå Atmos ljud men det stämmer inte många gånger, har "Dolby Notice" (Dolby Atmos/Dolby Vision) på TV:n å får upp meddelade om detta i uppre höger hörn på TV:n å kan även se det på recvierns display vad som gäller. Dock inte Dolby Vision.

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Surround

Tjo
Tack för undersökningen du har lagt ner
Ja det är skumt med ljud
Som sagt surround fungerar på
HBO
NETFLIX
PLEX

Men inte disney+ appen i boxen bara när jag strömmar från telefonen.

Jag har dock inte atmos i förstärkaren men kan köra Atmos demos och får då 7.1 ljud som låter mycket bra
Skulle vara kul om "Atmos" gav mig 7.1 ljud direkt med passtrough för som sagt genom Disney ska man kunna få atmos som du får med te.x Star Wars.
Kör jag genom PLEX med nåt som har ATMOS fungerar det och ger mig "rätt" surround

Men förstår fortfarande varför inte surround fungerar från Disney+ fast fungerar när jag strömmar från telefonen till samma box

//DK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da_King79:

Tjo
Tack för undersökningen du har lagt ner
Ja det är skumt med ljud
Som sagt surround fungerar på
HBO
NETFLIX
PLEX

Men inte disney+ appen i boxen bara när jag strömmar från telefonen.

Jag har dock inte atmos i förstärkaren men kan köra Atmos demos och får då 7.1 ljud som låter mycket bra
Skulle vara kul om "Atmos" gav mig 7.1 ljud direkt med passtrough för som sagt genom Disney ska man kunna få atmos som du får med te.x Star Wars.
Kör jag genom PLEX med nåt som har ATMOS fungerar det och ger mig "rätt" surround

Men förstår fortfarande varför inte surround fungerar från Disney+ fast fungerar när jag strömmar från telefonen till samma box

//DK

Varsågod, bara kul att kunna hjälpa till. Jag antar att du har bara ett 5.1 system , alltså 5 högtalare + sub inkopplat? Äkta Atmos har ett minium på följande set up: 2 st frontar, 1 st center, 1 sub, 2 st bakre surround, 2 st sk " närvarohögtalare" som bl.a kan byggas in i tak eller vägg,, finns även sk "takstudsare" som kan sättas ovanpå frontarna/väggmonteras. Jag kör med "takstudsare", dessa ska helst vara från samma högtalare serie vid ovanpå frontarna set up (för passform skull), vid väggmontering spelar det ingen roll. Dock är klangmatchade högtalare bäst. I mln "Högtalarkonfig" (Högtalare/Manual inställning), har jag följande set up: Front - Små, Center -, Liten, Subwoofer - Ja, Surround - Små, Främe Dolby - Små. Man måste ange att man har 7 st högtalare med sub inkopplade för att få Atmos i mln Marantz 1711.

Edit: Mina högtalare (klangmatchade förutom Polk Audio T15) är: Polk Audio Monitor XT 20 (frontar, Dolby Atmos Enabled Speakers) .
Polk Audio Monitor XT 30 (center,, Dolby Atmos Enabled Speakers).
Polk Audio Monitor XT 90 ("Takstudsare", Dolby Atmos Enabled Speakers).
Polk Audio T15 (Bakre surround).

Yamaha NS - SW200 (Subwoofer).

Du behöver inga Dolby Enableded Speakers, ska funka vanliga högtslare (vet att du inte har Atmos som du skrev det, detta är mer framtida bruk). Mlna inställningar i Disney + är: Appinställngar: Dataanvändning: Automatisk. (Streama med högsta tillgängliga kvalitet upp till 4K UHD (7,7 GB/Tim).

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Tjo
Jag har 7.1 system
Har 11 högtalare totalt.

2 front 2 övre frontar (som jag tänkte testa a tt sätta ovanför biostolarna i rummet för att bara se om det blir mer effekt på te.x regn m.m) 1 center 2 "mitten" högtalare 2 bakre.
2 subbar som är kopplade till en extern förstärkare. Frontarna är hemmagjorde med 8" fostex högtalare de 2 subbarna är 12" Celestion från ca år72-75 så de är inspelade också hemmabyggda

Lite olika märken på högtalare i dagsläget.
Men ska köpa in Fostex element och bygga egna.
Dock är ljudet väldigt bra i dagsläget förutom centern som jag tycker är burkig.

Så kör jag en Atmos demo så blir det ljud överallt i rummet

//DK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da_King79:

Tjo
Jag har 7.1 system
Har 11 högtalare totalt.

2 front 2 övre frontar (som jag tänkte testa a tt sätta ovanför biostolarna i rummet för att bara se om det blir mer effekt på te.x regn m.m) 1 center 2 "mitten" högtalare 2 bakre.
2 subbar som är kopplade till en extern förstärkare. Frontarna är hemmagjorde med 8" fostex högtalare de 2 subbarna är 12" Celestion från ca år72-75 så de är inspelade också hemmabyggda

Lite olika märken på högtalare i dagsläget.
Men ska köpa in Fostex element och bygga egna.
Dock är ljudet väldigt bra i dagsläget förutom centern som jag tycker är burkig.

Så kör jag en Atmos demo så blir det ljud överallt i rummet

//DK

Vad säger din förstärkare att du får för signal när du skickar Atmos? Din förstärkare har ju inget stöd för objektbaserat ljud, så troligen får du antingen en TrueHD-signal utan Atmos metadata eller så får du en Dolby Digital-signal (sämsta möjliga).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da_King79:

Tjo
Jag har 7.1 system
Har 11 högtalare totalt.

2 front 2 övre frontar (som jag tänkte testa a tt sätta ovanför biostolarna i rummet för att bara se om det blir mer effekt på te.x regn m.m) 1 center 2 "mitten" högtalare 2 bakre.
2 subbar som är kopplade till en extern förstärkare. Frontarna är hemmagjorde med 8" fostex högtalare de 2 subbarna är 12" Celestion från ca år72-75 så de är inspelade också hemmabyggda

Lite olika märken på högtalare i dagsläget.
Men ska köpa in Fostex element och bygga egna.
Dock är ljudet väldigt bra i dagsläget förutom centern som jag tycker är burkig.

Så kör jag en Atmos demo så blir det ljud överallt i rummet

//DK

Om jag har rätt för mig så ska Atmos ljudet bara höras i dom sk Närvaro högtalarna å inte i dom andra högtalarna samtidigt. Jag får i displayen DD+ Atmos när en Atmos film körs t.ex från 4K Netflix/Blu ray film med Atmos ljud. Q

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Tjo
Jag får
Dolby Digital plus på tex netflix samt hbo i xiaomi boxen
PLex i boxen är muppigt som f a n den ger ibland surround med dts men vissa filmer som är dts ger den bara stereo osv.
Och kör jag atmos så blire stereo

Har dock en dedikerad Raspberry till Plex så där igenom får jag
Om jag kör en atmos demo
Multichannel 7.1
Och alla filmer som jag kör genom Rasplex får jag rätt ljud med Raspberry:n.

Men man vill ju ha en enhet som fungerar med alla ljudformat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da_King79:

Tjo
Jag får
Dolby Digital plus på tex netflix samt hbo i xiaomi boxen
PLex i boxen är muppigt som f a n den ger ibland surround med dts men vissa filmer som är dts ger den bara stereo osv.
Och kör jag atmos så blire stereo

Har dock en dedikerad Raspberry till Plex så där igenom får jag
Om jag kör en atmos demo
Multichannel 7.1
Och alla filmer som jag kör genom Rasplex får jag rätt ljud med Raspberry:n.

Men man vill ju ha en enhet som fungerar med alla ljudformat.

Tyvärr men då får du köpa en ny A/V förstärkare/recvier, dom bättre modellerna för ca 9,000 kr å uppåt i pris har Dolby Atmos/DTS:X, 8K stöd, HDMI 2.1 bl.a. Jag kollade på en Marantz 5012 innan men dessa har tydligen gått ut ur sortimentet. Plex har jag ingen erfarenhet av, har aldrig kört det.

Edit: Jag föredrar hellre DTS:X än Dolby Atmos, problemet (?) är väl att det finns bara på Blu ray filmer änn så länge, har några Blu ray filmer med DTS:X - bl.a Battleship (4K).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Tyvärr men då får du köpa en ny A/V förstärkare/recvier, dom bättre modellerna för ca 9,000 kr å uppåt i pris har Dolby Atmos/DTS:X, 8K stöd, HDMI 2.1 bl.a. Jag kollade på en Marantz 5012 innan men dessa har tydligen gått ut ur sortimentet. Plex har jag ingen erfarenhet av, har aldrig kört det.

Edit: Jag föredrar hellre DTS:X än Dolby Atmos, problemet (?) är väl att det finns bara på Blu ray filmer änn så länge, har några Blu ray filmer med DTS:X - bl.a Battleship (4K).

Hej
Men det förklarar inte problemet som blir, att jag kan titta på Disney+ på Xiaomi boxen men bara med Stereo ljud. men strömmar jag till xiaomi boxen från telefonen får jag 5.1 ljud

//DK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da_King79:

Hej
Men det förklarar inte problemet som blir, att jag kan titta på Disney+ på Xiaomi boxen men bara med Stereo ljud. men strömmar jag till xiaomi boxen från telefonen får jag 5.1 ljud

//DK

Gjorde ett test igår - TV appen SVT Play - Tyst vittne - blev stereo ljud. Chromecast Google TV SVT Play (Android) - Tyst vittne - blev DD+ DSurround ljud. Vet att det skiljer på apparna å inte världens bästa att testa med men så blev det. Det enda jag kan komma på just nu: Inskaffa en ny recvier/förstärkare å en 4K Chromecast Google TV, ett dyrt köp/test tyvärr.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.