Uppgradera CPU (i7-8700) inför 4080?

Permalänk
Medlem

Så här hade nog jag gjort. 5700X är mycket mer prisvärd än 12700.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det går utmärkt att köra med en adapter. Hela cirkusen kring att adaptrar skulle vara farliga bygger på ett internt mail som säger "se till att ni designar era kablar rätt" till alla tillverkare.

Postade detta i en annan tråd nyligen, jag låter GN-Steve förklara resten (se tidsstämpel):
#19755189

Jaha men toppen!

Det som Aeig rekommenderade finns inte inne, antar att det här skulle funka bra istället? https://www.proshop.se/Stroemfoersoerjning/EVGA-SuperNOVA-100...
Tråkiga pengar att lägga men vill ha 1000 W å var det svårt att hitta nå bra billiga..

Skrivet av Trihxeem:

Nu blev jag nyfiken eftersom jag sitter i en liknande sits med en 8700k men ett 2070 super - spelar nästan uteslutande FFXIV.
Vilket MMO kör du och hur flyter det i 4k på ditt nuvarande system?

WoW framförallt, just nu WotLK. Har cappat FPS på 119 (120 Hz display) å ligger på det för det mesta men den dippar då och då, ibland ner till 90.
I Retail var det ännu värre, där kunde det gå ner till 55 - 60! Rätt knasigt för ett så pass gammalt spel kan man tycka.

Körde även just New World igen för första gången på länge, blivit lite sugen på det iom kommande expansionen. Hade alla inställningar på högsta och det var ingen rolig upplevelse, låg på 40 - 60 FPS. Blir till att tweaka inställningarna rätt rejält..

Hoppas ny CPU kommer att göra (stor) skillnad. Inte så säkert i 4K verkar det som om man kollar till tester av nyare single player-spel men kanske skillnad på såna å MMOs, dunno, hoppas hoppas.

Skrivet av Scarabeo:

Så här hade nog jag gjort. 5700X är mycket mer prisvärd än 12700.

https://komponentkoll.se/bild/rtWjA.png

Har riktat in mig på 13600K.
Kostar lite mer men betydligt mkt bättre prestanda. Tänker inte snåla, vill göra en rejäl uppgradering.
Men du kanske har en poäng med AMD, skulle vara en 7600x eller rentav 7700x isf.. ont om tester dock, ska nog vänta tills Intel släpper sina så man kan se jämförelser i spel.
Så tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Jaha men toppen!

Det som Aeig rekommenderade finns inte inne, antar att det här skulle funka bra istället? https://www.proshop.se/Stroemfoersoerjning/EVGA-SuperNOVA-100...
Tråkiga pengar att lägga men vill ha 1000 W å var det svårt att hitta nå bra billiga..

WoW framförallt, just nu WotLK. Har cappat FPS på 119 (120 Hz display) å ligger på det för det mesta men den dippar då och då, ibland ner till 90.
I Retail var det ännu värre, där kunde det gå ner till 55 - 60! Rätt knasigt för ett så pass gammalt spel kan man tycka.

Körde även just New World igen för första gången på länge, blivit lite sugen på det iom kommande expansionen. Hade alla inställningar på högsta och det var ingen rolig upplevelse, låg på 40 - 60 FPS. Blir till att tweaka inställningarna rätt rejält..

Hoppas ny CPU kommer att göra (stor) skillnad. Inte så säkert i 4K verkar det som om man kollar till tester av nyare single player-spel men kanske skillnad på såna å MMOs, dunno, hoppas hoppas.

Har riktat in mig på 13600K.
Kostar lite mer men betydligt mkt bättre prestanda. Tänker inte snåla, vill göra en rejäl uppgradering.
Men du kanske har en poäng med AMD, skulle vara en 7600x eller rentav 7700x isf.. ont om tester dock, ska nog vänta tills Intel släpper sina så man kan se jämförelser i spel.
Så tack för tipset!

Lirar du i 4K är risken att du slänger massa tusenlappar i sjön för någon ynka procents FPS-ökning. Men om pengar är ett icke-problem för dig är det bara att köra på.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-7700x/21.html

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Jaha men toppen!

Det som Aeig rekommenderade finns inte inne, antar att det här skulle funka bra istället? https://www.proshop.se/Stroemfoersoerjning/EVGA-SuperNOVA-100...
Tråkiga pengar att lägga men vill ha 1000 W å var det svårt att hitta nå bra billiga..

Jo, bra och billiga är svårt. Nu har jag inte djupdykt i nätaggregatsdjungeln på ett tag men nätagget du länkar har åtminstone 5 st uttag för PCIe 8-pin, så det lär räcka till alla förekommande grafikkort på marknaden. Intressant detta att ett "1000W nätagg" ger 1000W på 12V-linan samt ytterligare 146W (125W + 15W + 6W) på de andra linorna. Många andra hade ju antagligen sålt det som ett "1150W" istället.

Detta faktum är för övrigt något som diskuterades i en annan tråd för någon eller några veckor sedan, varpå ett flertal skrev att "nä så är det aldrig, det är kombinerad effekt".

Permalänk
Inaktiv

Jag hade väntat på reviews för 8700 kommer nog prestera likvärdigt med nya Intel och AMD i de flesta spel och 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Lirar du i 4K är risken att du slänger massa tusenlappar i sjön för någon ynka procents FPS-ökning. Men om pengar är ett icke-problem för dig är det bara att köra på.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-7700x/21.html

Ja jäklar du, mindre skillnad än vad jag trodde.
Men "microstutter" och lägre lägsta-FPS då? Och att just MMOs skulle kräva extra mkt processorkraft?

Å nej jag har rätt dålig ekonomi. Dock är dataspel min enda hobby och något jag inte vill snåla in på. Slår man ut pengarna på tiden jag lägger ner så blir det ju inte många kronor. Så nån tusing extra hit och dit tycker jag inte gör så mycket. Men vill ju så klart inte bränna pengar i onödan. Kommer ju vilja ha råd med ny GPU senare också så inte jättedum idé att spara in på CPU:n..

Skrivet av anon201296:

Jag hade väntat på reviews för 8700 kommer nog prestera likvärdigt med nya Intel och AMD i de flesta spel och 4k.

Ja det ska jag göra.
Ny processor ska jag iaf ha för nu blir det två datorer. Men får se vilken det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Ja jäklar du, mindre skillnad än vad jag trodde.
Men "microstutter" och lägre lägsta-FPS då? Och att just MMOs skulle kräva extra mkt processorkraft?

Å nej jag har rätt dålig ekonomi. Dock är dataspel min enda hobby och något jag inte vill snåla in på. Slår man ut pengarna på tiden jag lägger ner så blir det ju inte många kronor. Så nån tusing extra hit och dit tycker jag inte gör så mycket. Men vill ju så klart inte bränna pengar i onödan. Kommer ju vilja ha råd med ny GPU senare också så inte jättedum idé att spara in på CPU:n..

Ja det ska jag göra.
Ny processor ska jag iaf ha för nu blir det två datorer. Men får se vilken det blir.

Hade jag varit du hade jag väntat med att köpa en ny CPU tills jag testat 4080. Det är möjligt att din nuvarande CPU hänger med riktigt bra för 4K är extremt mycket mer belastande för GPU:n än för CPU:n.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Hade jag varit du hade jag väntat med att köpa en ny CPU tills jag testat 4080. Det är möjligt att din nuvarande CPU hänger med riktigt bra för 4K är extremt mycket mer belastande för GPU:n än för CPU:n.

Det finns en annan aspekt med att sätta in ett grafikkort för närmare 20k i en bortåt 5 år gammal dator, att med lite otur så händer något med någon komponent vilket leder till en kortslutning som även tar med sig grafikkortet. Även om risken må vara liten så ökar den för varje år som komponenterna åldras.

Benchmarks säger inte heller nödvändigtvis hela sanningen om hur det är att gejma på en gammal plattform/CPU, inte minst för att det kan dölja sig irriterande stuttering i graferna som presenteras. Jag märker ju t.ex. tydligt på min (i7-8086K med 32 GB DDR4) att prestandan påverkas negativt om det händer lite grejer i bakgrunden i Windows, och jag vill personligen inte behöva stänga ner allt bara för att jag spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det finns en annan aspekt med att sätta in ett grafikkort för närmare 20k i en bortåt 5 år gammal dator, att med lite otur så händer något med någon komponent vilket leder till en kortslutning som även tar med sig grafikkortet. Även om risken må vara liten så ökar den för varje år som komponenterna åldras.

Benchmarks säger inte heller nödvändigtvis hela sanningen om hur det är att gejma på en gammal plattform/CPU, inte minst för att det kan dölja sig irriterande stuttering i graferna som presenteras. Jag märker ju t.ex. tydligt på min (i7-8086K med 32 GB DDR4) att prestandan påverkas negativt om det händer lite grejer i bakgrunden i Windows, och jag vill personligen inte behöva stänga ner allt bara för att jag spelar.

Jag sitter på 8700k, 16GB minne och 3080ti med en 3440x1440 100Hz skärm. Känner inte att jag behöver uppgradera något (även om man alltid är sugen på nyare prylar).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Hade jag varit du hade jag väntat med att köpa en ny CPU tills jag testat 4080. Det är möjligt att din nuvarande CPU hänger med riktigt bra för 4K är extremt mycket mer belastande för GPU:n än för CPU:n.

Är inne på att ha två datorer nu som sagt för det är jobbigt att behöva ta med datorn när man ska till fritidsstället och inget jag gör om det är över en helg eller så. Redan köpt en del prylar också.

Kommer dessvärre vilja ha ett 4090 så snart som möjligt tror jag: https://www.sweclockers.com/nyhet/35029-geforce-rtx-4090-kamm...

Dubbelt så hög FPS som ett 3080! Ska vara utan DLSS 3 också, iaf enligt https://www.tomshardware.com/news/rtx-4090-twice-as-fast-as-3...

Undra vad priserna ligger på om ett år..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Dubbelt så hög FPS som ett 3080!

100% prestandaökning för typ 250% prisökning, i så fall.

Du kan nog hoppa upp och hajja att det är ett scenario de plockat ut för att öka hypen, särskilt som recensionerna antagligen inte kommer förrän dagen innan release (11/10).

Skrivet av Gizmo_8:

Undra vad priserna ligger på om ett år..

Många länkar till andra forumtrådar nu, men postade nyss detta angående prissättningen:
#19756962

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Har du 1000 kr extra att lägga så hade jag gjort det, jag är en stark förespråkare av att alltid köpa det absolut bästa man har råd med, det håller längst.

Minnet ser bra ut, inga konstigheter.

Moderkort hade jag satsat på Z790, ska du gå på Raptor Lake så gå "all-in"

Mvh

Skrivet av Sveklockarn:

Just det kortet saknar stöd för PCIe Gen5-SSDs om man inte använder en adapter på första PCIe-platsen (vilket de flesta antagligen inte vill p.g.a. grafikkortet), men det är nog så att jag kommer ihåg ett föråldrat blockdiagram över Z790 och att det inte blir stöd för PCIe Gen5-enheter utanför första PCIe-slotten.

Googling stöder även detta, där det finns ett antal sentida träffar som säger att det inte blir något sådant stöd.

Vad jag förstod så klarade Z790 upp till 20 banor PCIe 5.0, uppdelat i 16 (för grafikkort) + 4 (för lagringsenheter), men det verkar som att det bara är 16x PCIe 5.0 + 4x PCIe 4.0 från CPU och alltså bara PCIe 4.0-möjlighet för lagringsenheter.

Skrev det mest som en brasklapp för att olika moderkortstillverkare traditionellt allokerar resurser olika (inte minst på sina egna modeller), men här var jag ute i ogjort väder verkar det som.

Edit: Viktigt tillägg -- Z790 stödjer DDR5-5600 mot DDR5-4800 för Z690. Huruvida det är ett reellt problem med minneskompatibilitet har jag inte kollat, men där är också en bra anledning att ta den nyare styrkretsen om du tänker köra på DDR5-6400.

Tänkte höra hur ni hade gjort då ni rekommenderade Z790, hade ni hellre satsat på ett sånt här https://www.proshop.se/Moderkort/MSI-PRO-Z790-P-WIFI-Moderkor... snarare än ett begagnat sånt här https://www.sweclockers.com/marknad/219672-gigabyte-z690-aoru... ?

Tänker att man kanske får ganska mkt för pengarna med ett sånt där Aorus Master (https://www.inet.se/produkt/1903663/gigabyte-z690-aorus-maste...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Tänkte höra hur ni hade gjort då ni rekommenderade Z790, hade ni hellre satsat på ett sånt här https://www.proshop.se/Moderkort/MSI-PRO-Z790-P-WIFI-Moderkor... snarare än ett begagnat sånt här https://www.sweclockers.com/marknad/219672-gigabyte-z690-aoru... ?

Tänker att man kanske får ganska mkt för pengarna med ett sånt där Aorus Master (https://www.inet.se/produkt/1903663/gigabyte-z690-aorus-maste...)

Jag kör ju Aorus master, är supernöjd, ett riktigt bra moderkort

Det slår ju MSI varianten du har länkat med hästlängder, dock har jag ingen superkoll på skillnaderna mellan Z690 och Z790? Sen är fråga om överklockning av DDR5 begränsas av vilken CPU eller vilken styrkrets man har eller om det är en kombination.

Hur snabba minnen tänker du köpa?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag kör ju Aorus master, är supernöjd, ett riktigt bra moderkort

Det slår ju MSI varianten du har länkat med hästlängder, dock har jag ingen superkoll på skillnaderna mellan Z690 och Z790? Sen är fråga om överklockning av DDR5 begränsas av vilken CPU eller vilken styrkrets man har eller om det är en kombination.

Hur snabba minnen tänker du köpa?

Mvh

Jaha men det låter ju bra!

Nä det har inte jag heller, kanske Sveklockarn kan fylla i?

Har redan köpt minnen, 6400 MHz. Ska ju gå bra på det där moderkortet (?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Tänkte höra hur ni hade gjort då ni rekommenderade Z790, hade ni hellre satsat på ett sånt här

Jag är ju sån när jag köper moderkort att jag kollar på vilka features kortet har i första hand, och det kokar ofta ner till hur all I/O är konfigurerad eftersom moderkorten är nära identiska i övrigt på samma styrkrets.

Det har ju varit så under en längre tid att prisvärdheten på moderkort i premiumsegmentet planar ut väldigt fort när man tittar på aspekten prestanda, så jag har svårt att se att jag skulle köpa något dyrare än typ 4000 kr till en Intel-CPU idag.

Budgetsegmentet för moderkort har ju blivit totalt söndersegmenterat, där man i värsta fall kan åka på att betala en tusenlapp extra för att få fler än två USB-portar (och liknande dumheter), så där har jag i princip slutat kolla när det är frågan om att köpa en gamingburk. I övrigt brukar jag känna att t.ex. WiFi är hyfsat meningslöst på en stationär dator, likadant med RAID-kontrollers och liknande grejer som inte har något vettigt användningsområde för gaming längre.

Skrivet av Aeig:

Det slår ju MSI varianten du har länkat med hästlängder,

Har du något exempel på någon finess man har nytta av på ett moderkort för typ dubbla priset i detta fall?

Skrivet av Aeig:

dock har jag ingen superkoll på skillnaderna mellan Z690 och Z790? Sen är fråga om överklockning av DDR5 begränsas av vilken CPU eller vilken styrkrets man har eller om det är en kombination.

Jag har inte djupdykt i ämnet, men en faktor är nog den fysiska layouten på banorna i moderkortet. Eftersom korten normalt designas om för en ny styrkrets så är jag inte övertygad om att det är självklart att minnessupporten kan bumpas upp med nyare BIOS (vilket förekommit historiskt) även om man har en 13:e generationens CPU.

Min erfarenhet hittills säger att man vill ha den senaste styrkretsen när det gäller Intel. Rent specifikationsmässigt verkar det mest vara stöd för snabbare minnen samt fler tillgängliga PCIe 4.0-banor, men det är ju trevligt det också. Det händer ju normalt även saker 'under locket' som inte är lika lätta att överblicka, i form av diverse optimeringar/buggfixar... så jag hade hellre haft ett Z790-moderkort från det normala premiumsegmentet än ett Z690-moderkort (särskilt om det är begagnat) med extra bling-bling och ett kanderat körsbär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag är ju sån när jag köper moderkort att jag kollar på vilka features kortet har i första hand, och det kokar ofta ner till hur all I/O är konfigurerad eftersom moderkorten är nära identiska i övrigt på samma styrkrets.

Det har ju varit så under en längre tid att prisvärdheten på moderkort i premiumsegmentet planar ut väldigt fort när man tittar på aspekten prestanda, så jag har svårt att se att jag skulle köpa något dyrare än typ 4000 kr till en Intel-CPU idag.

Budgetsegmentet för moderkort har ju blivit totalt söndersegmenterat, där man i värsta fall kan åka på att betala en tusenlapp extra för att få fler än två USB-portar (och liknande dumheter), så där har jag i princip slutat kolla när det är frågan om att köpa en gamingburk. I övrigt brukar jag känna att t.ex. WiFi är hyfsat meningslöst på en stationär dator, likadant med RAID-kontrollers och liknande grejer som inte har något vettigt användningsområde för gaming längre.
Har du något exempel på någon finess man har nytta av på ett moderkort för typ dubbla priset i detta fall?
Jag har inte djupdykt i ämnet, men en faktor är nog den fysiska layouten på banorna i moderkortet. Eftersom korten normalt designas om för en ny styrkrets så är jag inte övertygad om att det är självklart att minnessupporten kan bumpas upp med nyare BIOS (vilket förekommit historiskt) även om man har en 13:e generationens CPU.

Min erfarenhet hittills säger att man vill ha den senaste styrkretsen när det gäller Intel. Rent specifikationsmässigt verkar det mest vara stöd för snabbare minnen samt fler tillgängliga PCIe 4.0-banor, men det är ju trevligt det också. Det händer ju normalt även saker 'under locket' som inte är lika lätta att överblicka, i form av diverse optimeringar/buggfixar... så jag hade hellre haft ett Z790-moderkort från det normala premiumsegmentet än ett Z690-moderkort (särskilt om det är begagnat) med extra bling-bling och ett kanderat körsbär.

Skrivet av Sveklockarn:

På Z790 blir t.ex. stöd för PCIe Gen5-SSDs möjligt.
Utan att ha sett några recensioner så kan du nog behålla till RTX 3080 en generation till med gott samvete. Det kommer inte vara den skillnaden de snackar om utanför några väldigt specifika scenarion.

https://www.sweclockers.com/artikel/34980-nvidia-geforce-rtx-...

Vilket monster! Mer än dubbelt så bra prestanda som ett 3080.
Vill ha ett så snart som möjligt så att man verkligen kan spela i 4K.

Angående moderkortet så kör jag nog på din linje @Sveklockarn och skaffar ett Z790 + 13600K. Dels vill jag framtidssäkra så gott det går denna gång och framförallt vill jag ju så klart inte att övriga komponenter begränsar ett sånt där monsterkort.

Tyvärr så behöver jag ju dock minst 20k kr för att ha råd med ett 4090 och det har jag inte i dagsläget.. Och nu har ett starkt habegär infunnit sig så att vänta i ett år eller så på att de ska gå ner i pris känns inte så roligt. Ett alternativ är förstås att köpa på avbetalning men då får det vara mer eller mindre räntefritt för att det ska vara värt det.. tror Webhallen erbjuder något sådant så kanske blir köp där..!

Vet någon hur kvaliteten är på de billigare ASUS TUF-korten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Vill ha ett så snart som möjligt så att man verkligen kan spela i 4K.

Har du något att spela på eller måste du köpa det också? Tror du kommer upptäcka att 4K inte var 22000 kr roligare.

Skrivet av Gizmo_8:

Z790 + 13600K.

Jag skulle inte vara bekväm med mindre än 8 st P-kärnor på en ny dator 2023, men kör man Windows 11 så antar jag att man räddas av att bakgrundsprocesser flyttas till E-kärnorna. 🤷‍♂️

Skrivet av Gizmo_8:

Vet någon hur kvaliteten är på de billigare ASUS TUF-korten?

Jag skulle inte beskriva TUF som något budgetkort utan snarare ett entusiastkort med mindre fokus på extrem överklockning och visuellt bling-bling.

För 30-serien var TUF-korten bland de allra bästa, om inte det bästa, både design- och komponentmässigt. Med de nya priserna finner jag det otroligt att de skulle förbilligas, och recensionerna lär avslöja det imorgon i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Har du något att spela på eller måste du köpa det också? Tror du kommer upptäcka att 4K inte var 22000 kr roligare.

Har en LG CX 55 OLED Hade inte brytt mig om 4K på en mindre skärm men här är det faktiskt ett måste och att skaffa en stor OLED är den bästa uppgradering jag gjort någonsin. Spelupplevelsen är otroligt mycket bättre i mitt tycke.

Citat:

Jag skulle inte vara bekväm med mindre än 8 st P-kärnor på en ny dator 2023, men kör man Windows 11 så antar jag att man räddas av att bakgrundsprocesser flyttas till E-kärnorna. 🤷‍♂️

Hmm ok..
Gå upp till en 13700K då?

Annat alternativ vore ju förstås att satsa på AM5 men prestandan verkar sämre så isf främst för att man kommer kunna uppgradera CPUn utan att byta mobo om några år.

Citat:

Jag skulle inte beskriva TUF som något budgetkort utan snarare ett entusiastkort med mindre fokus på extrem överklockning och visuellt bling-bling.

För 30-serien var TUF-korten bland de allra bästa, om inte det bästa, både design- och komponentmässigt. Med de nya priserna finner jag det otroligt att de skulle förbilligas, och recensionerna lär avslöja det imorgon i så fall.

Ok!

Har dock just insett att det kan bli problem med ett sånt då jag köpt ett Lian-Li O11D (fick ett bra pris begagnat) utan ha kolla om ett 4090 skulle få plats!
Antog att det skulle gå bra då chassit ser så pass brett ut men så är det tydligen inte. Endast plats för 159 mm höjd på GPU och ASUS TUF är 150 mm och med kabel på skulle det nog inte få plats.

Så det blir nog till att satsa på ett annat kort, typ MSI Gaming Trio (140 mm högt) samt köpa en Corsair-PSU och en sån här https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Accessories... med tanke på att adapterkabeln Nvidia skickar med antagligen skulle sticka ut för mkt.

Om man inte skulle satsa på ett vattenkylt 4090 då

Permalänk
Medlem

Har läst runt lite och det verkar som att det är en god idé att skaffa en riktigt bra CPU om man planerar att skaffa ett RTX 4090, även om man kör i 4K. Inte sett några tester än så vet inte hur många procents skillnad det kan handla om mellan olika processorer men sett det på flera håll nämnas att CPUn bottleneckar 4090, även i 4K. Bl a https://youtu.be/5jSjFDkp_v0?t=1154

Å det där med bättre lägsta FPS verkar ju också stämma, kollar man här t ex ser man ju stora skillnader även i 4K, och det bara mellan 12 och 13 generationen.

Så att köra ett 4090 med min gamla 8700 vore nog inte så klokt.

Fortfarande inte bestämt mig för vilken processor jag ska ha men det lutar mot att det blir en 13700K just nu, även om det kommer svida i plånboken.

Blir tyvärr inget 4090 riktigt än då jag ska skaffa CPU och moderkort först men ska se till att ha ett innan Starfield iaf!

Goda nyheter var dock att ett 150 mm brett Zotac verkar gå in i ett Lian Li O11D https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/y35buu/the_zotac_rtx... så då kan jag satsa på ett billigare TUF-kort ändå. Skönt att kunna spara in några tusenlappar iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

ska se till att ha ett innan Starfield iaf!

Tror inte det är någon som håller andan i väntan på Starfield. "Första halvan av 2023" betyder ingenting sålänge de inte går ut med ett releasedatum. Tittar man historiskt på Bethesda så har de releasedatum ute långt innan titeln är planerad att släppas, i storleksordningen upp till något år före release, och jag skulle säga att det är minst sex månader bort när de inte ens gått ut med det datumet.

Permalänk
Medlem

Blev att jag satsar på AM5 istället!

Just köpt ett sånt här för 3829:-

Var det sista de hade i lager och de skulle inte få in mer så slog till.

Processor tänker jag vänta med. I bästa fall blir det en ny X3D om de presterar bra, i värsta fall får det bli en 7700x som kanske har hunnit gå ner i pris tills dess.

Å då kan jag förhoppningsvis byta CPU utan att byta mobo om ett par år om det skulle behövas plus att jag har PCIe 5 på både GPU och en M.2.

Känns som det här blev bästa linjen att köra på.