Är Windows sämst i världen på bluetooth vid ljud?

Permalänk
Medlem

Är Windows sämst i världen på bluetooth vid ljud?

Vet de ens vad bluetooth är hos Microsoft?

Har aldrig fått bluetooth-hörlurar att fungera på mina privata PC:s som har windows.
Nu har det åter gått 6-12 månader sedan jag spelade något spel och blev sugen på nytt, och ånyo bestämde mig för att "enklare att connecta med bluetooth än släpa hit något kablat headset", och åter igen bli påmind varför jag inte använder headset vid min PC.

Windows 10 klarar helt enkelt inte av Bluetooth-lurar.

Har en Bose QC35, och en Sony 1000MX4, alltså två ganska high-end BT-lurar i spannet "massproducerade". Heeelt omöjligt att connecta till windows-maskinen. Android, works as a charm. Linux-PC:n, worsk as a charm. Windows, downs syndrom.

QC: Ena gången prövar den connecta en halv sekund men går direkt tillbaka till paired utan felmeddelande, andra gången prövar den i 10 sekunder och säger that didn't work. Remove device bara låser den utan att något händer. Avinstallera alla QC-drivers från device manager, då försvinner de, kopplar in hörlurarna med USB så de installeras på nytt, pairar, fungerar "LE-Bose QuietComfort 35" kommer upp, men inte den utan "LE-". Men samma skit. Nu när jag kikade bara för att kontrollera sekunderna i beskrivningen ovan då var plötsligt samtliga devices borta ur Bluetooth-menyn. 5 min senare var de där igen.
1000MX4: Connectar, men har bara valet till headset, inte headphones. Alltså ni vet när ljudet låter som ren skit för att mic och högtalare måste dela på bandbredden i gamla BT-versioner. När jag väljer det som playback device blir det helt tyst i youtube och spotify vill inte playa alls i brist på ljudutgång.

De har fungerat någon gång, ibland. Ibland bestämmer den sig för att fungera. Men nästa gång är det helt *bort/mod* igen. Vilket gör det nästan ännu värre, då det inte finns något röd tråd.

Min förra windows-PC hade exakt samma problem med bluetooth-headsets, där använde jag en extern USB-Bluetooth-adapter. Så när jag köpte den jag har nu, 1-2 år sedan, så la jag en lax extra och köpte jag med integrerat bluetooth i moderkortet för jag tänkte att det kanske var adapter-metoden som windows inte gillade. Hjälpte det? Neeej, så klart inte, för Microsoft har inte en jävla aning om vad bluetooth är.

Jobb-windows-PC:n har jag tack och lov fått till ett logitech headset som för det mesta fungerar som tänkt. Men där kopplar jag aldrig in något annat headset (och inget annat BT heller förutom tangentbordet och musen), och headsetet kopplas aldrig till något annat, just för det fungerar och jag vill inte råka lägga ens en liten fis i närheten av mikrofonen i rädsla av att windows 10:s spröda bluetooth totalkolapsar.

Är bluetooth-lurar med windows bara att ge upp?

Permalänk
Medlem

Jag kör mina XM3 via BT i Windows 10 utan några som helst problem. Ljudet är precis lika bra som när jag kör lurarna med mobilen.

Har en BT-dongle som jag just nu inte minns fabrikat på. Den fungerar för övrigt i Windows 7 också, dock med lite mer krångel. I Windows 10 funkade det på en gång utan något som helst problem.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du inte har anslutit eventuell WIFI antenn till moderkortet?
I mitt fall så var den både WIFI och BT, jag använder inte WIFI så kopplade aldrig in den tills jag insåg att jag måste för att använda BT

Permalänk
Medlem

Kör ett par Bose Quiet Comfort varje dag, helt utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistage:

Vet de ens vad bluetooth är hos Microsoft?

Har aldrig fått bluetooth-hörlurar att fungera på mina privata PC:s som har windows.
Nu har det åter gått 6-12 månader sedan jag spelade något spel och blev sugen på nytt, och ånyo bestämde mig för att "enklare att connecta med bluetooth än släpa hit något kablat headset", och åter igen bli påmind varför jag inte använder headset vid min PC.

Windows 10 klarar helt enkelt inte av Bluetooth-lurar.

Har en Bose QC35, och en Sony 1000MX4, alltså två ganska high-end BT-lurar i spannet "massproducerade". Heeelt omöjligt att connecta till windows-maskinen. Android, works as a charm. Linux-PC:n, worsk as a charm. Windows, downs syndrom.

QC: Ena gången prövar den connecta en halv sekund men går direkt tillbaka till paired utan felmeddelande, andra gången prövar den i 10 sekunder och säger that didn't work. Remove device bara låser den utan att något händer. Avinstallera alla QC-drivers från device manager, då försvinner de, kopplar in hörlurarna med USB så de installeras på nytt, pairar, fungerar "LE-Bose QuietComfort 35" kommer upp, men inte den utan "LE-". Men samma skit. Nu när jag kikade bara för att kontrollera sekunderna i beskrivningen ovan då var plötsligt samtliga devices borta ur Bluetooth-menyn. 5 min senare var de där igen.
1000MX4: Connectar, men har bara valet till headset, inte headphones. Alltså ni vet när ljudet låter som ren skit för att mic och högtalare måste dela på bandbredden i gamla BT-versioner. När jag väljer det som playback device blir det helt tyst i youtube och spotify vill inte playa alls i brist på ljudutgång.

De har fungerat någon gång, ibland. Ibland bestämmer den sig för att fungera. Men nästa gång är det helt *bort/mod* igen. Vilket gör det nästan ännu värre, då det inte finns något röd tråd.

Min förra windows-PC hade exakt samma problem med bluetooth-headsets, där använde jag en extern USB-Bluetooth-adapter. Så när jag köpte den jag har nu, 1-2 år sedan, så la jag en lax extra och köpte jag med integrerat bluetooth i moderkortet för jag tänkte att det kanske var adapter-metoden som windows inte gillade. Hjälpte det? Neeej, så klart inte, för Microsoft har inte en jävla aning om vad bluetooth är.

Jobb-windows-PC:n har jag tack och lov fått till ett logitech headset som för det mesta fungerar som tänkt. Men där kopplar jag aldrig in något annat headset (och inget annat BT heller förutom tangentbordet och musen), och headsetet kopplas aldrig till något annat, just för det fungerar och jag vill inte råka lägga ens en liten fis i närheten av mikrofonen i rädsla av att windows 10:s spröda bluetooth totalkolapsar.

Är bluetooth-lurar med windows bara att ge upp?

Låter som något problem hos dig. Jag har inte haft något problem med bluetooth på varken min egenbyggda dator eller min Lenovo dator. HP datorn har jag haft problem, men där tror jag mer det är antennen som är dålig än Windows. Har använt både Bose QC 35II, Earfun Free samt även anslutit min telefon till datorn och gjort samtal från MS Phone Link app på datorn utan problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har inte heller några problem dom gångerna jag använder mina XM3 till min surface pro.
Antingen ligger felet i din hårdvara...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har inte heller några problem dom gångerna jag använder mina XM3 till min surface pro.
Antingen ligger felet i din hårdvara...

Alt. SBS.
Kan inte minnas att jag har haft några nämnvärda problem med bluetooth de senaste 15 åren. När det gäller headset

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Varför misstänka ett operativsystem snarare än den egna mjuk- och hårdvaran? Jag hade börjat med det sistnämnda.

Permalänk
Medlem

När jag jobbade som konsult så hade jag ibland olika datorer varje dag och aldrig haft problem med BT. XM3 och ett gamla Philips budgetlurar.

Har du manuellt varit inne o pillat på vilken codec som ska användas?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem

Parningen är det som brukar vara krångligt med blåtand, framförallt om du redan är parad till en enhet och försöker ansluta till en ny. En del enheter är mer aggressiva i att återansluta än andra. Prova att glömma lurarna på den första enheten. Att headsetprofilen låter skit är tyvärr en egenskap hos bluetooth som inte uppdaterats på hundra år, möjligheten att få bättre ljud exkluderar tvåvägskommunikation. Vill du ha bättre ljud vid samtal får du använda något annat.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Kan det vara så att du inte har anslutit eventuell WIFI antenn till moderkortet?
I mitt fall så var den både WIFI och BT, jag använder inte WIFI så kopplade aldrig in den tills jag insåg att jag måste för att använda BT

Detta!

Satt också och fundera på hur kasst kan integrerat BT på moderkortet vara men jag hade ju inte ens kopplat in antennen.

I övrigt fungerar BT bra med Win11, stabilt och tappar aldrig anslutningen förens jag går långt iväg, använder Bose QC35.
Det enda tråkiga är att man ej kan använda micen till gejming utan man får köra med extern mic.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Parningen är det som brukar vara krångligt med blåtand, framförallt om du redan är parad till en enhet och försöker ansluta till en ny. En del enheter är mer aggressiva i att återansluta än andra. Prova att glömma lurarna på den första enheten. Att headsetprofilen låter skit är tyvärr en egenskap hos bluetooth som inte uppdaterats på hundra år, möjligheten att få bättre ljud exkluderar tvåvägskommunikation. Vill du ha bättre ljud vid samtal får du använda något annat.

Det finns faktiskt grader i Hin Håles boning när det gäller samtal, men båda enheterna måste förstås stödja det bättre om det ska låta lite bättre än år 2001. Inte för att det bättre är som riktig A2DP, men det är ändå klart bättre än den ursprungliga varianten.

Men som andra skrivit är det här nog inte Windows 10 generellt. Däremot kan blåtand i vissa fall vara grinigt om saker inte gillar varandra, men jag tycker att det har blivit bättre över tid. Inte som när Peltors WS4-chip fick min telefon att krascha och starta om... Ibland inte ens under koppling, utan det kunde hända även efter att enheterna kopplats isär.

Permalänk
Medlem

BT på windows har många brister men aldrig hört de du nämner.

Har Sony XM4 som ansluter perfekt till de tre windows datorer jag provat. Kan välja mellan headset och stereo som ljudkälla i windows och alla program och slipper ljudproblemet du pratar om.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem

Inget alternativ som passar att rösta på, win har inte alltid alla drivrutiner förinstallerat så när det kommer till BT- ljud kan det behövas manuell drivrutinsinstallation men manuell installation av drivers för dataöverföring brukar för det mesta inte behövas så det händer att man inte observerar att BT enheten inte är tillgänglig för ljudöverföring.
BT brukar nästan fungera bra när man väl har rätt drivrutiner installerade, nästan för att det inte finns nått bra och standardiserat sätt att ansluta headset över BT men det gäller även för telefoner, ansluter man ett headset så stängs hörlursprofilerna som ger högkvalitativt ljud av så man får välja mellan bra uppspelningskvalitet och ingen mikrofon eller headsetprofil med dålig uppspelningskvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inget alternativ som passar att rösta på, win har inte alltid alla drivrutiner förinstallerat så när det kommer till BT- ljud kan det behövas manuell drivrutinsinstallation men manuell installation av drivers för dataöverföring brukar för det mesta inte behövas så det händer att man inte observerar att BT enheten inte är tillgänglig för ljudöverföring.
BT brukar nästan fungera bra när man väl har rätt drivrutiner installerade, nästan för att det inte finns nått bra och standardiserat sätt att ansluta headset över BT men det gäller även för telefoner, ansluter man ett headset så stängs hörlursprofilerna som ger högkvalitativt ljud av så man får välja mellan bra uppspelningskvalitet och ingen mikrofon eller headsetprofil med dålig uppspelningskvalitet.

Nja… Funktionen kan förstås strula, men att man ansluter ett headset ska i sig inte göra att man hamnar där, utan växling är tänkt att ske mellan profilerna efter behov. Man kan givetvis pröva att stängs av den ej önskade för enheten om automatiken inte fungerar, eller något ligger och väcker den, så att man hamnar på ”fel” profil och får skräpljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistage:

Vet de ens vad bluetooth är hos Microsoft?

Har aldrig fått bluetooth-hörlurar att fungera på mina privata PC:s som har windows.
Nu har det åter gått 6-12 månader sedan jag spelade något spel och blev sugen på nytt, och ånyo bestämde mig för att "enklare att connecta med bluetooth än släpa hit något kablat headset", och åter igen bli påmind varför jag inte använder headset vid min PC.

Windows 10 klarar helt enkelt inte av Bluetooth-lurar.

Har en Bose QC35, och en Sony 1000MX4, alltså två ganska high-end BT-lurar i spannet "massproducerade". Heeelt omöjligt att connecta till windows-maskinen. Android, works as a charm. Linux-PC:n, worsk as a charm. Windows, downs syndrom.

QC: Ena gången prövar den connecta en halv sekund men går direkt tillbaka till paired utan felmeddelande, andra gången prövar den i 10 sekunder och säger that didn't work. Remove device bara låser den utan att något händer. Avinstallera alla QC-drivers från device manager, då försvinner de, kopplar in hörlurarna med USB så de installeras på nytt, pairar, fungerar "LE-Bose QuietComfort 35" kommer upp, men inte den utan "LE-". Men samma skit. Nu när jag kikade bara för att kontrollera sekunderna i beskrivningen ovan då var plötsligt samtliga devices borta ur Bluetooth-menyn. 5 min senare var de där igen.
1000MX4: Connectar, men har bara valet till headset, inte headphones. Alltså ni vet när ljudet låter som ren skit för att mic och högtalare måste dela på bandbredden i gamla BT-versioner. När jag väljer det som playback device blir det helt tyst i youtube och spotify vill inte playa alls i brist på ljudutgång.

De har fungerat någon gång, ibland. Ibland bestämmer den sig för att fungera. Men nästa gång är det helt snedknullat igen. Vilket gör det nästan ännu värre, då det inte finns något röd tråd.

Min förra windows-PC hade exakt samma problem med bluetooth-headsets, där använde jag en extern USB-Bluetooth-adapter. Så när jag köpte den jag har nu, 1-2 år sedan, så la jag en lax extra och köpte jag med integrerat bluetooth i moderkortet för jag tänkte att det kanske var adapter-metoden som windows inte gillade. Hjälpte det? Neeej, så klart inte, för Microsoft har inte en jävla aning om vad bluetooth är.

Jobb-windows-PC:n har jag tack och lov fått till ett logitech headset som för det mesta fungerar som tänkt. Men där kopplar jag aldrig in något annat headset (och inget annat BT heller förutom tangentbordet och musen), och headsetet kopplas aldrig till något annat, just för det fungerar och jag vill inte råka lägga ens en liten fis i närheten av mikrofonen i rädsla av att windows 10:s spröda bluetooth totalkolapsar.

Är bluetooth-lurar med windows bara att ge upp?

Bluetooth adaptrar i en liten usb-dongle är skit, använd enheter med extern antenn istället. Bluetooth "integrerat i moderkortet" är ofta samma skit, en liten usb-dongel som är fast monterad.

En riktig Bluetooth-adapter ansluts som expansionskort och har en antenntillsats som finns utanför datorlåda. Ofta kräver Bluetooth ändå en usb-anslutning till nämnda kort, men antenn är ändå extern.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ztenlund:

Nja… Funktionen kan förstås strula, men att man ansluter ett headset ska i sig inte göra att man hamnar där, utan växling är tänkt att ske mellan profilerna efter behov. Man kan givetvis pröva att stängs av den ej önskade för enheten om automatiken inte fungerar, eller något ligger och väcker den, så att man hamnar på ”fel” profil och får skräpljud.

Men hur gör man för att alltid få hög ljudkvalitet på både hörlur och mikrofon i alla lägen, att kunna växla mellan profiler duger inte för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men hur gör man för att alltid få hög ljudkvalitet på både hörlur och mikrofon i alla lägen, att kunna växla mellan profiler duger inte för det.

Fast nu var det jag invände mot påståendet att om man ansluter ett headset så blir det automatiskt skräpljud. Det blir det inte, som sagt. Att funktionen som från början är framtagen för att prata i telefon inte låter lysande är nog alla i tråden överens om, men fungerar det ska den inte aktiveras om man bara vill lyssna på något.

korrektur
Permalänk
Medlem

Använder Sennheiser Urbanite XL som fungerar bra.
Har använt mig av 2st bluetooth ljudkort för aptx-stödet vilket gör att ljudet blir mycket bättre. Inte testat den inbyggda micken då jag har en bättre mick som jag kopplar på med magnet när jag ska snacka på discord tex.

Ljudkortet jag kör nu är ett från Amazon, Reiyin.
Har ett Creative BT-W2 liggandes om intresse finns.

Båda ger aptx stöd, hoppades på längre räckvidd med Reiyin, men de blev bara lite bättre.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Avstängd

Har ett par Sony xm3 som jag kör till jobbdatorn och telefonen och det funkar bra bortsett lite mek när man byter enhet ibland. Lurarna föredrar den förra enheten så de kopplar sig ofta mot telefonen och sen är det inte alltid det funkar att ansluta från datorn. Vad jag gör nu är att stänga av bt på telefonen innan jag sätter igång lurarna och parar med datorn. Sen kan jag sätta igång det igen och parningen går normalt bättre när jag växlar till telefonen liksom. Det blir inte alltid problem men så ofta att jag försöker stänga av bt varje gång. Jag vet inte om det är lurarna som har begränsat stöd för flera enheter eller vad som är problemet, men det är inget jätteproblem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ztenlund:

Fast nu var det jag invände mot påståendet att om man ansluter ett headset så blir det automatiskt skräpljud. Det blir det inte, som sagt. Att funktionen som från början är framtagen för att prata i telefon inte låter lysande är nog alla i tråden överens om, men fungerar det ska den inte aktiveras om man bara vill lyssna på något.

Det stora problemet är nog inte vid telefonbruk utan vid datorkoppling där det ofta förekommer att folk vill spela och höra det ljudet och samtidigt samtala med någon och att båda ljuden ska hålla hög kvalitet samtidigt och då funkar det inte bra med dagens BT profiler utan det krävs nån tillverkarspecifik lösning.
Och ett annat winproblem är att win inte alltid automatiskt erbjuder bättre audioprofiler än a2dp även om hårdvaran klarar det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistage:

Vet de ens vad bluetooth är hos Microsoft?

Har aldrig fått bluetooth-hörlurar att fungera på mina privata PC:s som har windows.
Nu har det åter gått 6-12 månader sedan jag spelade något spel och blev sugen på nytt, och ånyo bestämde mig för att "enklare att connecta med bluetooth än släpa hit något kablat headset", och åter igen bli påmind varför jag inte använder headset vid min PC.

Windows 10 klarar helt enkelt inte av Bluetooth-lurar.

Har en Bose QC35, och en Sony 1000MX4, alltså två ganska high-end BT-lurar i spannet "massproducerade". Heeelt omöjligt att connecta till windows-maskinen. Android, works as a charm. Linux-PC:n, worsk as a charm. Windows, downs syndrom.

QC: Ena gången prövar den connecta en halv sekund men går direkt tillbaka till paired utan felmeddelande, andra gången prövar den i 10 sekunder och säger that didn't work. Remove device bara låser den utan att något händer. Avinstallera alla QC-drivers från device manager, då försvinner de, kopplar in hörlurarna med USB så de installeras på nytt, pairar, fungerar "LE-Bose QuietComfort 35" kommer upp, men inte den utan "LE-". Men samma skit. Nu när jag kikade bara för att kontrollera sekunderna i beskrivningen ovan då var plötsligt samtliga devices borta ur Bluetooth-menyn. 5 min senare var de där igen.
1000MX4: Connectar, men har bara valet till headset, inte headphones. Alltså ni vet när ljudet låter som ren skit för att mic och högtalare måste dela på bandbredden i gamla BT-versioner. När jag väljer det som playback device blir det helt tyst i youtube och spotify vill inte playa alls i brist på ljudutgång.

De har fungerat någon gång, ibland. Ibland bestämmer den sig för att fungera. Men nästa gång är det helt snedknullat igen. Vilket gör det nästan ännu värre, då det inte finns något röd tråd.

Min förra windows-PC hade exakt samma problem med bluetooth-headsets, där använde jag en extern USB-Bluetooth-adapter. Så när jag köpte den jag har nu, 1-2 år sedan, så la jag en lax extra och köpte jag med integrerat bluetooth i moderkortet för jag tänkte att det kanske var adapter-metoden som windows inte gillade. Hjälpte det? Neeej, så klart inte, för Microsoft har inte en jävla aning om vad bluetooth är.

Jobb-windows-PC:n har jag tack och lov fått till ett logitech headset som för det mesta fungerar som tänkt. Men där kopplar jag aldrig in något annat headset (och inget annat BT heller förutom tangentbordet och musen), och headsetet kopplas aldrig till något annat, just för det fungerar och jag vill inte råka lägga ens en liten fis i närheten av mikrofonen i rädsla av att windows 10:s spröda bluetooth totalkolapsar.

Är bluetooth-lurar med windows bara att ge upp?

Har du kopplat in wifi antennen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Alt. SBS.
Kan inte minnas att jag har haft några nämnvärda problem med bluetooth de senaste 15 åren. När det gäller headset

SBS?
Nej inte jag heller riktigt, enda var i början med mina XM2 som var väldigt känsliga med connectionen i min jacka och telefon.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

*Solved*

Skrivet av pistage:

Vet de ens vad bluetooth är hos Microsoft?

Har aldrig fått bluetooth-hörlurar att fungera på mina privata PC:s som har windows.
Nu har det åter gått 6-12 månader sedan jag spelade något spel och blev sugen på nytt, och ånyo bestämde mig för att "enklare att connecta med bluetooth än släpa hit något kablat headset", och åter igen bli påmind varför jag inte använder headset vid min PC.

Windows 10 klarar helt enkelt inte av Bluetooth-lurar.

Har en Bose QC35, och en Sony 1000MX4, alltså två ganska high-end BT-lurar i spannet "massproducerade". Heeelt omöjligt att connecta till windows-maskinen. Android, works as a charm. Linux-PC:n, worsk as a charm. Windows, downs syndrom.

QC: Ena gången prövar den connecta en halv sekund men går direkt tillbaka till paired utan felmeddelande, andra gången prövar den i 10 sekunder och säger that didn't work. Remove device bara låser den utan att något händer. Avinstallera alla QC-drivers från device manager, då försvinner de, kopplar in hörlurarna med USB så de installeras på nytt, pairar, fungerar "LE-Bose QuietComfort 35" kommer upp, men inte den utan "LE-". Men samma skit. Nu när jag kikade bara för att kontrollera sekunderna i beskrivningen ovan då var plötsligt samtliga devices borta ur Bluetooth-menyn. 5 min senare var de där igen.
1000MX4: Connectar, men har bara valet till headset, inte headphones. Alltså ni vet när ljudet låter som ren skit för att mic och högtalare måste dela på bandbredden i gamla BT-versioner. När jag väljer det som playback device blir det helt tyst i youtube och spotify vill inte playa alls i brist på ljudutgång.

De har fungerat någon gång, ibland. Ibland bestämmer den sig för att fungera. Men nästa gång är det helt snedknullat igen. Vilket gör det nästan ännu värre, då det inte finns något röd tråd.

Min förra windows-PC hade exakt samma problem med bluetooth-headsets, där använde jag en extern USB-Bluetooth-adapter. Så när jag köpte den jag har nu, 1-2 år sedan, så la jag en lax extra och köpte jag med integrerat bluetooth i moderkortet för jag tänkte att det kanske var adapter-metoden som windows inte gillade. Hjälpte det? Neeej, så klart inte, för Microsoft har inte en jävla aning om vad bluetooth är.

Jobb-windows-PC:n har jag tack och lov fått till ett logitech headset som för det mesta fungerar som tänkt. Men där kopplar jag aldrig in något annat headset (och inget annat BT heller förutom tangentbordet och musen), och headsetet kopplas aldrig till något annat, just för det fungerar och jag vill inte råka lägga ens en liten fis i närheten av mikrofonen i rädsla av att windows 10:s spröda bluetooth totalkolapsar.

Är bluetooth-lurar med windows bara att ge upp?

1) se till att du har en blåtandsadapter
2) disable headset/sound settings
3)enable sony xm4/sound settings

Mic och högtalare stör ut varandra så du ej får
Ljudsignal ut, by default tar micen över (casual users). Det var samma sak med min micförstärkare
Jag avsedde att använda som dac, inget ljud
Förrän mic/disabled.

*STICKY*

Mvh

Visa signatur

+++8700K 5GHZ+++Z370 ASUS TUF+++BALLISTIX 16 GB DDR4
CORSAIR HYDRO 150i RGB+++RTX 2070+++NZXT H700i
EVGA SUPERNOVA G3 750W GOLD+++SAMSUNG 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Kan hålla med om att BT är mer ostabilt med Windows än typ tele. Och då har jag testat säkert 7-8 adaptrar bland annat alla Avantrees olika lösningar. Kör just nu DG60 och ljudet hackar ändå till ibland. Haft extrema problem med känsliga BT-enheter tills jag äntligen hittat en kombo som hyfsat fungerar.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Japp Windows egna drivrutiner är rätt värdelösa därför man installerar Intels egna istället, har löst mycket huvudvärk för mig personligen genom åren... skadar ju inte att testa om du har problem:
https://www.intel.com/content/www/us/en/download/18649/intel-...

Permalänk
Medlem

Gav upp och införskaffade hittade ett par trådade, så glömde tråden.

Skrivet av kinkyboo:

Kan det vara så att du inte har anslutit eventuell WIFI antenn till moderkortet?
I mitt fall så var den både WIFI och BT, jag använder inte WIFI så kopplade aldrig in den tills jag insåg att jag måste för att använda BT

Det ska jag testa! Har precis som du inbyggt wifi-kort som jag inte använder och således inte har antennen inkopplad. Kanske hjälper i detta specifika fallet.
Tack!

Skrivet av RVX:

Har inte heller några problem dom gångerna jag använder mina XM3 till min surface pro.
Antingen ligger felet i din hårdvara...

Ja det är ju börjat i den änden. Mängder av headphones och PC:s senare med problem, men utan problem med linux bör man nog lukta lite på mjukvaran...
Tror felhistorik står i trådstarten.
Kanske inte orkat läsa den wall of text - men det är än dock bara ett skrap på ytan och jag fick hålla igen för att det inte skulle bli en uppsats. Trigga mig inte att börja raljera över skiten igen.

Är genuint förvånad att så många levt ett problemfritt liv med windows och bluetooth. Kan nästan inte greppa det med tanke på alla problem jag konstant haft genom åren med den combon.

Skrivet av Aphex:

Parningen är det som brukar vara krångligt med blåtand, framförallt om du redan är parad till en enhet och försöker ansluta till en ny. En del enheter är mer aggressiva i att återansluta än andra. Prova att glömma lurarna på den första enheten. Att headsetprofilen låter skit är tyvärr en egenskap hos bluetooth som inte uppdaterats på hundra år, möjligheten att få bättre ljud exkluderar tvåvägskommunikation. Vill du ha bättre ljud vid samtal får du använda något annat.

Har hjälpt ibland, och ibland inte.
Finns liksom ingen röd tråd i problem och lösningar.

Hade jag varit organisatorisk och framförsynt och skrivit steg för steg alla problem och felsökningar och vad som löst och hur länge de sista 10 åren för att effektivisera felsöket varje gång jag ska använda ett BT-headset med windows, men hade ändå varit flera A4:or långt.

Skrivet av Morrowind:

1) se till att du har en blåtandsadapter
2) disable headset/sound settings
3)enable sony xm4/sound settings

Får inte enabla/connect de när jag testar nu. Connect är inte grayed out men inget händer när jag klickar på den. Är samtidigt connected under Bluetooth-menyn.

Men var bara ett snabbtest nu. I djupare felsök (då det nog kommer ta ett år innan jag glömt att det aldrig fungerar och blir sugen på den inbillade smidigheten att ha BT-headset till windows-PC:n och gör misstaget och försöker igen), så kanske det hade hjälpt om jag avinstallera alla drivrutiner, göra det, reboote, göra det igen, så kanske det fungerar ett par restarts, till den inte gör det längre, och samma lösning inte fungerar.

Skrivet av Erebor:

Japp Windows egna drivrutiner är rätt värdelösa därför man installerar Intels egna istället, har löst mycket huvudvärk för mig personligen genom åren... skadar ju inte att testa om du har problem:
https://www.intel.com/content/www/us/en/download/18649/intel-...

Tack. Bra tips. Ska installera direkt, kanske hjälper när jag ger mig på det igen.

Kobla in wireless-antenn, Intel-drivers, och bookmarke denna tråd.

Säger från om det hjälpte, om jag minns.

Permalänk
Medlem

Ja, Windows är sämst på BT. MS har forfarande inte lyckats med en quick-switch meny i Windows för att snabbt connecta/disconnecta enheter. Kan inte heller se batterinivåer utan att gå in i settings. Mig veterligen så kan man inte se vilka codecs BT-enheterna använder (ex. aptX etc.) och förstår inte riktigt hur man byter profil heller (headset-profile burkljud. Köpte precis ett par BT in-ear lurar och connectar till Windows men av någon anledning så är det burkljud i ett par sekunder innan det klickar till och blir vanligt ljud.

Gissar att den först connectar headset-profilen och sen byter men hur gör jag för att disablea headset-profil eller byta manuellt? Provat att avaktivera den som Communication-device men no-go.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erebor:

Japp Windows egna drivrutiner är rätt värdelösa därför man installerar Intels egna istället, har löst mycket huvudvärk för mig personligen genom åren... skadar ju inte att testa om du har problem:
https://www.intel.com/content/www/us/en/download/18649/intel-...

Äh, får inte byta till intel-drivisar trots tillverkaren länkar till både microsoft-drivis och intel-drivis på sin sida över produkten.
"Windows have decided the best drivers is installed" - välja manuellt inf-fil från intel-installationen säger att den är inkapabel.
Avinstallera bluetooth-adaptern i device manager och installera intel-drivrutinen och rebooter så är det microsoft-drivrutinen där igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Ja, Windows är sämst på BT. MS har forfarande inte lyckats med en quick-switch meny i Windows för att snabbt connecta/disconnecta enheter.

Jo då, det går visst sedan 22H2 uppdateringen som har kommit ut

Skrivet av pålis:

Kan inte heller se batterinivåer utan att gå in i settings.

Detta går också visst, se dessa bilder

Båda funktionerna kom i 22H2 för allmänheten, har funnits i Beta sedan i våras men var en av de nya funktionerna i 22H2 uppdateringen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig