Lenovo Legion Y530/Intel Core i5 8300H @ 2.30GHz/Thermal throttling

Permalänk
Medlem

Lenovo Legion Y530/Intel Core i5 8300H @ 2.30GHz/Thermal throttling

Hejsan är rätt grön vad det gäller hårdvara. Men försöker att lära mig lite efterhand. Så jag är i behov av lite tips vad problemet kan vara med min CPU. Jag har en Lenovo legion Y530 som har 4 år på nacken. Spelar inga spel med några högra krav, utan håller mig till CS GO och League of legends. LoL går fint, men CS GO gör att Core #0 och #2 går upp till 98 grader. Vilket gör att den (PROCHOT?). Får iallafall fruktavärt jobbiga fps drops, lite här och där. Börjar ledsna och har snart testat allt känns det som. har Repastat om den 2ggr nu (första gången var jag lite generös med pastan). Har även gjort en clean install av windows, blev väl lite stadigare men problemet kvarstår. Undervolting funkade väl också okej, men temperatur diffen mellan kärnorna känns lite väl. Vad kan man göra? Är riktig trött på detta, är det tid att köpa en stationär kanske?. Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Fler bilder

Lite fler bilder, när jag har CS igång en stund.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@EQDA: Tråd flyttad till supportforumet för bärbara datorer.

On-topic:
Hur skitig är datorn? Har du rengjort fläktflänsar när du repaste:ade den?
Vad kör du för kylpasta? Sällan något problem om man inte kör billigaste möjliga från orienten.

Det är normalt att en dator sänker turbofrekvenserna när temperaturutrymmet är uttömt. Detta kan ju ske snabbare om det är mycket damm i datorn och kylningen är försämrad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@EQDA: Tråd flyttad till supportforumet för bärbara datorer.

On-topic:
Hur skitig är datorn? Har du rengjort fläktflänsar när du repaste:ade den?
Vad kör du för kylpasta? Sällan något problem om man inte kör billigaste möjliga från orienten.

Det är normalt att en dator sänker turbofrekvenserna när temperaturutrymmet är uttömt. Detta kan ju ske snabbare om det är mycket damm i datorn och kylningen är försämrad.

Tack för flytten. visste inte riktigt vart jag skulle posta.

Den är rengjort, använde en liten borste till kylflänsarna och fläktarna. även tryckluft för övrigt damm. Använder Noctua NT-H1 Thermal paste.

Temperaturen känns väldigt "fladdrig" om man kan uttrycka sig så. hoppar väldigt mycket upp och ner. Har aldrig varit insatt i temps på varken cpu eller gpu, men borde det inte gå lite mer stegvis uppåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EQDA:

Tack för flytten. visste inte riktigt vart jag skulle posta.

Den är rengjort, använde en liten borste till kylflänsarna och fläktarna. även tryckluft för övrigt damm. Använder Noctua NT-H1 Thermal paste.

Temperaturen känns väldigt "fladdrig" om man kan uttrycka sig så. hoppar väldigt mycket upp och ner. Har aldrig varit insatt i temps på varken cpu eller gpu, men borde det inte gå lite mer stegvis uppåt?

Som du säger är det en väldigt stor skillnad i temperatur på de olika kärnorna. Var du noga med att sprida ut kylpastan jämnt över hela CPU:n? På laptops brukar man ju inte ha en IHS och då är det viktigare att täcka hela CPU:n jämfört med en stationär CPU där det ofta räcker med en liten plupp i mitten. Kan också vara så att trycket är ojämnt på CPU:n vilket gör att vissa kärnor inte har lika bra kontakt med kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Som du säger är det en väldigt stor skillnad i temperatur på de olika kärnorna. Var du noga med att sprida ut kylpastan jämnt över hela CPU:n? På laptops brukar man ju inte ha en IHS och då är det viktigare att täcka hela CPU:n jämfört med en stationär CPU där det ofta räcker med en liten plupp i mitten. Kan också vara så att trycket är ojämnt på CPU:n vilket gör att vissa kärnor inte har lika bra kontakt med kylaren.

Ja det är lite väl. La på en liten prick på GPU:n och ett "riskorn" på CPU:n. Var väldigt noga med att dra skruvarna lite åt gången och efter 1,2,3,4,5,6 markeringarna. Så borde inte vara några problem där egentligen. Men kan ju öppna upp och kolla igen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av EQDA:

Tack för flytten. visste inte riktigt vart jag skulle posta.

Den är rengjort, använde en liten borste till kylflänsarna och fläktarna. även tryckluft för övrigt damm. Använder Noctua NT-H1 Thermal paste.

Temperaturen känns väldigt "fladdrig" om man kan uttrycka sig så. hoppar väldigt mycket upp och ner. Har aldrig varit insatt i temps på varken cpu eller gpu, men borde det inte gå lite mer stegvis uppåt?

Att den fladdrar är inget märkligt. Kort och gott är informationen som presenteras vid lägre temperaturer generellt bara att ta som en hint och inte som något faktiskt pålitligt värde.

Skrivet av EQDA:

Ja det är lite väl. La på en liten prick på GPU:n och ett "riskorn" på CPU:n. Var väldigt noga med att dra skruvarna lite åt gången och efter 1,2,3,4,5,6 markeringarna. Så borde inte vara några problem där egentligen. Men kan ju öppna upp och kolla igen.

Det som är stökigt är ju den stora variansen mellan temperatur på de olika kärnorna. Om du nu har dragit åt skruvarna enligt instruktionerna så hade jag faktiskt försökt utreda att ingen av värmeledningsrören är punkterade och således trasiga.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Att den fladdrar är inget märkligt. Kort och gott är informationen som presenteras vid lägre temperaturer generellt bara att ta som en hint och inte som något faktiskt pålitligt värde.
Det som är stökigt är ju den stora variansen mellan temperatur på de olika kärnorna. Om du nu har dragit åt skruvarna enligt instruktionerna så hade jag faktiskt försökt utreda att ingen av värmeledningsrören är punkterade och således trasiga.

okej, då förstår jag.

Får kolla upp det med, läste på ett lenovo forum att "kylplattan" är tydligen sådär, att den inte har tillräckligt tryck på cpu:n. Har börjat kika på stationär nu istället. känns som att denna laptop är på sista svängen. Men skall öppna den imorgon och ta lite bilder. Tack för hjälpen