Billigaste laptopen för Wotlk Classic!

Permalänk
Medlem

Billigaste laptopen för Wotlk Classic!

Hej igen!

Min vän är grymt sugen på att börja spela wotlk nu när det släpps. Han saknar dock en duglig dator, han har däremot redan skärm och all annan kringutrustning. Han har dock ingen fast datorplats i sin lägenhet, utan vill smidigt kunna sätta upp datorn i köket eller i soffan när han är sugen på att spela.

Han vill helst inte lägga så mycket pengar på en laptop heller så frågan blir då - Vad är den billigaste datorn som klarar Wotlk Classic och möjligen dragonflight när det släpps? Det är ju såklart roligare när det flyter på bra, men ungefär hur lågt kan man gå i pris för att få en skaplig upplevelse?

Vad jag förstått så är det inte endast specs som gäller när det kommer till laptops, utan kylningen är minst lika kritisk. Detta gör att jag själv blir mer eller mindre lost när det kommer till att hjälpa honom

Tack!

Permalänk

Är inte speciellt höga systemkrav på det tippar på att alla laptops i princip med nvidia 700-900 serien eller nyare klarar det

Eller motsvarande amd

Alternativt laptop med vega 7 amd grafikkort.

om ändå extern skärm ska anslutas så kanske 14" räcker tror denna inte ska ha några större bekymmer att dra runt spelet.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5901623

det ända är väl isf om SSD disken är för liten och ev lite snålt med ramminne men har för mig TBC classsic knappt använde 4Gb ram äns.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Skriver mest för att inte många tänker på det. Man äger ju oftast en laptop men kanske en mac? Om han har en mac av senare generation så är WOW kompatibelt med Mac OS och flyter bra.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är inte speciellt höga systemkrav på det tippar på att alla laptops i princip med nvidia 700-900 serien eller nyare klarar det

Eller motsvarande amd

Alternativt laptop med vega 7 amd grafikkort.

om ändå extern skärm ska anslutas så kanske 14" räcker tror denna inte ska ha några större bekymmer att dra runt spelet.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5901623

det ända är väl isf om SSD disken är för liten och ev lite snålt med ramminne men har för mig TBC classsic knappt använde 4Gb ram äns.

Lite så resonerade jag också, tills jag provade på min gamla stationära med ett 970 och knappt klarade lägsta grafiken, därför jag blev lite orolig!

Permalänk
Skrivet av Jeebentoft:

Lite så resonerade jag också, tills jag provade på min gamla stationära med ett 970 och knappt klarade lägsta grafiken, därför jag blev lite orolig!

finns rätt mycket grejor man kan dra ner utan att se någon större skillnad typ ground clutter är en sådan visst de blir lite mer platt mark och inte så tätt med gräs osv på marken men enligt mig att gå över typ 5/10 är typ meningslöst och bara drar massa onödig till ingen nytta och blir enligt mig bara svårt att se shit på backen...

enviroment detail är inge problem att ha på lägsta om man kan leva med att se en hard edge en bit bort runt dig där gräset plötsligt bara slutar. synns visserligen även på max bara lite längre bort i synfältet.

particle density är också en sån som man lätt kan lämna på low-good utan att äns se nån skillnad alls mot high.

Shadows typ är också en sån där marginell skillnad men rätt CPU tungt personligen ser jag ingen skillnad mellan typ näst lägsta vad det är 25-30% och 100% på slidern.

ssao är rätt tungdrivet och typ ingen skillnad mellan disabled och ultra.

AA typ allt över MSAA x2 är knappt sebars... själv tycker jag FXAA 2x är good enough.

men visst vill man ha allt på ultra eller iaf high och 100+ fps så lär man nog behöva iaf minst ett 1070, 2060, 3060 kort

så typ en https://www.inet.se/produkt/1973884/msi-gf66-katana-11ue-15-6... eller liknande isf.

men iaf enligt mig ingen större ära att gå all in då typ 50% av grafikinställningarna knappt gör någon skillnad mer än bara drar mer hårdvara utan någon direkt synbar skillnad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows