AMD Ryzen 9 7950X och Ryzen 7 7700X "Raphael"

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är det bara jag som är lite förvirrad över siffrorna i spel? I 1080p och 1440p så är det enligt sweclockers mer eller mindre ingen skillnad mot Intel.. Medans nu när jag kollat linus och gamers nexus så är det i deras tester en ganska stor skillnad, speciellt i spel som cs:go

Kolla GN igen, han förklarar hur deras boost fungerar vilket även förklarar olika resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

140 000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jäklar ja, kollade på den nu.
https://www.youtube.com/watch?v=y_jaS_FZcjI

Mycket udda att göra en så tjock IHS för att försöka behålla kylarkompatibilitet med AM4, vilket han förklarar i videon funkar dåligt i praktiken. 25C lägre temperatur efter delid tyder ju på att IHS-designen är ett problem.

Sjukaste jag sett på länge, borde definitivt upp på framsidan

@CrispVanDahl

Permalänk
Medlem

Tror intel tar hem vinsten rätt hård denna omgången med raptorlake, denna var väll knappast en upgrade för gamers från 5800x3d

Har en 5950x som jag fortfarande är nöjd med men jag spelar typ inga spel längre, mycket rendering blir det dock för jobb.

Permalänk
Medlem

Mja.

Hade hoppats på större kliv. Blir o vänta på 3d-cache versionen.. Men sen så är ju fan priserna helt jävla sinnessjuka. Tror dom att alla är Joakim von Anka som ska köpa CPU för 6k+ och grafikkort för 15k+ ?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Lite av en besvikelse till det priset. Blir att hänga kvar på 5900X en generation till. Hade varit en annan femma om det låg runt 7000kr för 7950X.

Är kronan som är så svag

Permalänk

Denna sammanställning är tydligen ny på Techpowerup:
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-7900x/24.html

Hur ska man tolka detta?
En del är ju enketrådat så det blir lågt tex webxprt och mp3.
Stor skillnad på 7-zip och WinRar- jag tror att decomp drar massor av effekt.
Många kräver vattenkylning (vanligt luftkylning borde ta slut vid ca 165 W).
Blender borde vara typ 90% beräkningar men många borde vara 90% läsa minne eller..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast ju högre upplösning desto mindre betyder cpu.
AMD har väl enbart bekräftat denna till 2025 (?) så 3 år.
Just nu pröjsar man 9-10k för en "okej" spel cpu platform.... Borde vara <5k
Raptor Lake kommet sälja bättre då man stödjer ddr 4 också.
Rykten och "unverified tests" tyder att 7950x och 13900k är likvärdiga i produktiva laster (viss fördel 13900k vad jag sett dock men inom felmarginal). Blir kul att läsa texter men tyvärr vinner nog Intel rond 1 denna gång. Problemet för amd är att lyckas sälja in 3dv i med ett vettigt pris

Fast ju högre upplösning desto mindre betyder cpu.
Vad menar du? Grafikprestandan ökar samt nya spel har högre belastning på CPU.

AMD har väl enbart bekräftat denna till 2025 (?) så 3 år.
Eventuellt längre sa HWU Steve, men 3 år är rätt bra och kan hoppas vara två generationer till. AM4 stack ut rejält med att stödja 5 (!) generationer.

Just nu pröjsar man 9-10k för en "okej" spel cpu platform.... Borde vara <5k
"Okej" när de är bokstavligen bland de bästa för spel du kan köpa? Men för dyr håller med. Dollarkursen har lite med det att göra. Som tur är har DDR5 gått ner massivt i pris och kommer fortsätta gå ner i pris. Paritet med DDR4 nästa år?

Raptor Lake kommet sälja bättre då man stödjer ddr 4 också.
Bra för de billigare processoralternativen, men då jämförs det nog med AM4 i pris/prestanda. Tror inte någon köper dyr CPU och sen billigt minne som kapar prestandan.

Problemet för amd är att lyckas sälja in 3dv i med ett vettigt pris
För gamers anser jag 5800X3D vara ändå mer value med tanke på att alternativet för att få ut snarlik spelprestanda är 12900K med dyrare moderkort och DDR5 eller nu dyrare AMD CPU på dyrare AM5 moderkort och DDR5.
5800X3D på ett B550-kort med DDR4 3600MHz kostar strax över 12900K och gör snarlikt/bättre i spel.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Just nu pröjsar man 9-10k för en "okej" spel cpu platform.... Borde vara <5k

Really?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Man glömmer bort att de finns, men vid varje större processorsläpp så dyker de upp i stora skaror. Jag talar om folket som sitter på grafikkort i toppklassen men ändå väljer att spela i 720p-upplösning. De enda som upplever att just CPUn är flaskhalsen när de spelar och därför vill ha mer "prestanda i spel".

Besynnerligt...

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CrispVanDahl:

Hej! Den befinner sig i det övre prestandasegmentet när det kommer till spelprestanda vilket jag har valt att definiera som bra.
Utmärkelsen är som jag motiverar i sammanfattningen för att den är absolut bäst på det den gör just nu.

vi ser nog på saker och ting olika, ingen cpu över 4000 kr är värd prestandasvinget när det kommer till spelprestanda per kr. större spelprestanda av SAM och expo än själva cpu:er över 6 cores.. anser jag som bara spelar och surfar.

ett prestanda sving på 13th gen intel borde också göra denna topklass obsolit om 30 dagar? speciellt om man går på rykten om att det är betydligt mer än de 5-10% som behövs?

Skrivet av LPG:

Just nu pröjsar man 9-10k för en "okej" spel cpu platform.... Borde vara <5k
"Okej" när de är bokstavligen bland de bästa för spel du kan köpa? Men för dyr håller med. Dollarkursen har lite med det att göra. Som tur är har DDR5 gått ner massivt i pris och kommer fortsätta gå ner i pris. Paritet med DDR4 nästa år?

är du verkligen säker på att pc gaming kommer existera om 5 år?
65'' 4k 120hz tv + ps5 = 4080 16gb

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av anon125263:

vi ser nog på saker och ting olika, ingen cpu över 4000 kr är värd prestandasvinget när det kommer till spelprestanda per kr. större spelprestanda av SAM och expo än själva cpu:er över 6 cores..

ett prestanda sving på 13th gen intel borde göra denna topklass obsolit dessutom, speciellt om man går på rykten om att det är betydligt mer än 5%.

Hej! I vår helhetsbedömning tar vi in fler aspekter än enbart spel som det går att utläsa av recensionen. Är det enbart spel som är målet så stämmer det mycket riktigt att Ryzen 9 7950X inte skulle vara min rekommendation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonesdahl:

Jag blev lätt chockad över hur såpass bra 5800X3D var i spel i jämförelse men alla andra CPUer. Det får nog bli att klicka hem en 5800X3D på black friday eller mellandagsrean.

Fast nu ska man minnas att rykten säger att kring årskiftet så kommer 7000 serien få 3d-cache.
Så inte så lång väntan ändå.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CrispVanDahl:

Hej! I vår helhetsbedömning tar vi in fler aspekter än enbart spel som det går att utläsa av recensionen. Är det enbart spel som är målet så stämmer det mycket riktigt att Ryzen 9 7950X inte skulle vara min rekommendation.

aja, tycker ni ska slopa ordet spel.. folk har mer pengar än vett och köper all out..obscena summor pengar för .. inte speciellt mycket %. skadar hela industrin och skapar den fientliga inställningen de stora hårdvarujättarna kommer undan med.

Saken är att det egentligen inte ens finns en anledning att ha med spel-fps i CPU testerna som rör denna kaliber av kraft?

Permalänk
Medlem

Romans video(Der Bau8er) om deliddning innehåll möjligen ännu viktigare information än 20-25C lägre temps med delid och liquid metal:

Processorkylare som kräver sin egen backplate är inte kompatibla med AM5, man kan bara använda kylare som har användning av den förinstallerade AMD backplaten på moderkortet!

Detta gör att dom som planerar att köpa måste undersöka extra noga vilken kylare dom skall använda. Längre fram kommer det säkert att komma monteringskit som åtgärdar problemet, men i nuläget finns det inte ett enda sådant att tillgå.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Oväntat få som skriver att de ska beställa. Förövrigt bra test där ni får med mer än man kan begära på första dagen.

Angående 3D cpuerna så väntar de in kommande grafiksläpp då dagens grafikkort är för "långsamma"

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

aja, tycker ni ska slopa ordet spel.. folk har mer pengar än vett och köper all out..obscena summor pengar för .. inte speciellt mycket %. skadar hela industrin och skapar den fientliga inställningen de stora hårdvarujättarna kommer undan med.

Saken är att det egentligen inte ens finns en anledning att ha med spel fps i cpu tester, när det rör sig om cpuer av denna kaliber.

7950X/7900X är för kreatörer som av för dig obsolet anledning behöver mycket CPU, men som också spelar. Gör dig lustig över dom om du vill, men dom vill säkert veta vilken prestanda dom kan förvänta sig.

Detta är high end(för konsument/semi pro), high end har alltid uselt pris/prestanda förhållande. Vill du ha hög pris/prestanda köp 12100F med B660 eller 5800X3D med A320. Båda dom alternativen går att köpa för den som tänker mer än pröjsar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av dakke:

Tror intel tar hem vinsten rätt hård denna omgången med raptorlake, denna var väll knappast en upgrade för gamers från 5800x3d

Har en 5950x som jag fortfarande är nöjd med men jag spelar typ inga spel längre, mycket rendering blir det dock för jobb.

Ni förstår väl att dessa inte ska jämföras med X3D modellerna. AMD kommer släppa X3D modeller av Zen 4 nästa år. Troligtvis kommer de avtäckas under CES 2023.

Personligen tycker jag det var en riktigt bra uppgradering mot Zen 3 men lite tråkigt att AMD inte kör samma samma hybrid arkitektur som Alder Lake. Jag tror det är först med Zen 5 som AMD kommer introducera sin egen version av hybrid arkitektur dvs de kommer ha performance respektive effeciency kärnor. Och jag tycker det är tråkigt att de drar mycket mer i dessa tider av dyr el och konkurrens från effektiva Apple kärnor främst pga den betydligt ökade frekvensen. Men ECO-läget var iallfall en riktig bra feature, bara synd att man inte ställa in olika nivåer på detm kanske med Zen 5 vi får se.

Och givetvis priset som är högre än för både Zen 2 och 3. Men det får vi skylla på vår avsevärt svagare krona tyvärr.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av anon125263:

aja, tycker ni ska slopa ordet spel.. folk har mer pengar än vett och köper all out..obscena summor pengar för .. inte speciellt mycket %. skadar hela industrin och skapar den fientliga inställningen de stora hårdvarujättarna kommer undan med.

Saken är att det egentligen inte ens finns en anledning att ha med spel-fps i CPU testerna som rör denna kaliber av kraft?

Hej igen!
Sättet vi testar alla processorer på är att vi utsätter dem för en skara förbestämda scenarion i olika kategorier för att skapa en så övergriplig helhetsbild för läsaren som möjligt. Sen är det upp till var och en av läsarna att göra bedömningen vilken processor som passar bäst in i dennes användningsområde. Väljer jag en processor till min dator hemma tillexempel så är det nästan uteslutande spelprestanda jag tittar på. Ska jag däremot välja en ny processor till min arbetsdator är det kanske hur den hanterar videorendering som är viktigast då det kan spara in mycket tid för mig på jobbet. Det finns ingen sko som passar perfekt för alla och därför är det fint att det finns så många olika modeller att välja på. under testprocessen så försöker vi att utföra så många tester som möjligt för att försöka ge er en så god bild som möjligt av hur de olika processorerna agerar under olika arbetslaster. Om det inte passar en användares behov betyder inte att den inte uppfyller kraven för någon annan. Hoppas detta förtydligar hur vi resonerar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Men ECO-läget var iallfall en riktig bra feature, bara synd att man inte ställa in olika nivåer på detm kanske med Zen 5 vi får se.

Det lär inte vara några problem, jag gör det redan med Zen 3. Bara att slå på PBO och skriva in värden som är lägre än standard.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ni förstår väl att dessa inte ska jämföras med X3D modellerna. AMD kommer släppa X3D modeller av Zen 4 nästa år. Troligtvis kommer de avtäckas under CES 2023.

Personligen tycker jag det var en riktigt bra uppgradering mot Zen 3 men lite tråkigt att AMD inte kör samma samma hybrid arkitektur som Alder Lake. Jag tror det är först med Zen 5 som AMD kommer introducera sin egen version av hybrid arkitektur dvs de kommer ha performance respektive effeciency kärnor. Och jag tycker det är tråkigt att de drar mycket mer i dessa tider av dyr el och konkurrens från effektiva Apple kärnor främst pga den betydligt ökade frekvensen. Men ECO-läget var iallfall en riktig bra feature, bara synd att man inte ställa in olika nivåer på detm kanske med Zen 5 vi får se.

Och givetvis priset som är högre än för både Zen 2 och 3. Men det får vi skylla på vår avsevärt svagare krona tyvärr.

Du kan ställa vilken TDP du vill, inte bara eco. Det har du kunnat gör från iaf zen 2.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ni förstår väl att dessa inte ska jämföras med X3D modellerna. AMD kommer släppa X3D modeller av Zen 4 nästa år. Troligtvis kommer de avtäckas under CES 2023.

Personligen tycker jag det var en riktigt bra uppgradering mot Zen 3 men lite tråkigt att AMD inte kör samma samma hybrid arkitektur som Alder Lake. Jag tror det är först med Zen 5 som AMD kommer introducera sin egen version av hybrid arkitektur dvs de kommer ha performance respektive effeciency kärnor. Och jag tycker det är tråkigt att de drar mycket mer i dessa tider av dyr el och konkurrens från effektiva Apple kärnor främst pga den betydligt ökade frekvensen. Men ECO-läget var iallfall en riktig bra feature, bara synd att man inte ställa in olika nivåer på detm kanske med Zen 5 vi får se.

Och givetvis priset som är högre än för både Zen 2 och 3. Men det får vi skylla på vår avsevärt svagare krona tyvärr.

Hybrid kommer garanterat med Zen 5, tills dess får vi hålla tillgodo med dessa, men finns som sagt en hel del man göra i bios för att spara energi man måste inte köra plattan i mattan och som Swec visade i artikeln förlorar man förvånansvärt lite prestanda när man begränsar effekten

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jäklar ja, kollade på den nu.
https://www.youtube.com/watch?v=y_jaS_FZcjI

Mycket udda att göra en så tjock IHS för att försöka behålla kylarkompatibilitet med AM4, vilket han förklarar i videon funkar dåligt i praktiken. 25C lägre temperatur efter delid tyder ju på att IHS-designen är ett problem.

Enorm blunder av AMD.

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Hybrid kommer garanterat med Zen 5, tills dess får vi hålla tillgodo med dessa, men finns som sagt en hel del man göra i bios för att spara energi man måste inte köra plattan i mattan och som Swec visade i artikeln förlorar man förvånansvärt lite prestanda när man begränsar effekten

Då ligger nog den optimala kurvan mellan frekvens och energiåtgång några hundra Mhz under deras maxfrekvens eller mer. Inte vid 2,8Ghz men någonstans mellan 3,5-4,5Ghz. SweC visade inte vilken frekvens ECO-läget kör i med alla kärnor. Antar att det är maxfrekvsensen på en kärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Förutom zip-filsadministration?
Video.

Menar du encode/transcode så är ju ett Intel Arc 380 ganska mycket billigare... Eller vad menar du? Hur många jobbar med video? Är du youtuber så är ju Intel quicksync oslagbart tills Arc 380 finns i handeln.

Benchmark:

Permalänk
Medlem

ECO-mode 65w är det jag blir mest imponerad av, i övrigt inte så märkvärdigt.

Permalänk
Medlem

Efter den här lanseringen känns det som 5800X3D och 12700K är de mest intressanta processorerna. 13700K lär ta täten sen, om man vill ha DDR5.

För övrigt är det sjukt drygt med kärnornas krig. Kan inte AMD och Intel bara skippa sina 9-serier och ge 7-serierna lite högre frekvens och mer cache, till vettiga priser.

Permalänk
Medlem

Det här är inge kul längre - pengamäsigt perspektiv, och för mina behov ej heller en nödvändighet.

Permalänk
Medlem

ok inte så intressant som jag trodde det skulle bli & hoppades (men är inte så intresserad av mellanklassen ändå, (för få pci-e linor & innovation på moderkorten (vet att de har pci-e5 & dddr5) Får se om de kommer med nåt framöver, med nåt i mitt intresse server & workstation (i litet format)

Men kul med ddr5 >& pci-e 5 åtminstånde bara & vänta 2 år innan det dyker upp på threadripper (som gör det förlegat & ointressant, precis som det hände med förra generationen(& då tänker jag på wrx80 korten innan var det totalt ointressant, men som sagt kom för sent)

I nuläget så är detta det enda intressanta jag hittat på en amd plattform för en nas/ server https://www.servethehome.com/asrock-rack-romed4id-2t-mitx-ish... fast den gamla plattformen då

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cosplay:

ECO-mode 65w är det jag blir mest imponerad av, i övrigt inte så märkvärdigt.

jo vid första anblick ser det ju bra ut med 65w tdp.
men...
1. Du gimpar dig af, en budget modell cpu blir mer prestanda/kr i slutändan.
2. det är inte samma sorts tdp som förra gången, 65w tdp är mer värme nu än am4.
3. för att få 5% mer prestanda än 12900ks måste du alltså investera 15 000 kr i moderkort, ram och ev. pci5.0 nätverks agg + ssd + 420 aio kylare + luftigt chassi + 120mm fläktar osv etc osv etc..
4. denna cpu blir utklassad om en månad..

sweclockers är lulliga af som rekommendera denna produkt :/

Skrivet av norrby89:

Är det bara jag som är lite förvirrad över siffrorna i spel? I 1080p och 1440p så är det enligt sweclockers mer eller mindre ingen skillnad mot Intel.. Medans nu när jag kollat linus och gamers nexus så är det i deras tester en ganska stor skillnad, speciellt i spel som cs:go

det är så med prestanda siffror och fps. i slutändan så är det individuella resultat i individuella spel. till individuella inställningar och testsuits.
Saken är att Sweclockers grummlar vattnet med att lägga in spel-siffror på arbetsplats/produktions cpu:er, så 'gamers' som bara vill ha det bästa.. köper grymt mkt overkill cpu. som dessa

saken är att 7950x är lika bra som en i3-12100f i spel