Nätagg för vintage dator compaq d530.

Permalänk

Nätagg för vintage dator compaq d530.

Har tidigare haft ett Seventeam Model: ST-250PIIIP. Total power 250w. Undrar om moderna nätagg fungerar med till vintage? De finns i alla fall pata kontakter.

Permalänk
Medlem

pentium 4 så det ska då funka utan problem med vilket modern nätagg som helst i stort sett så länge det finns en 4 pin eps12v på moderkortet och så länge det passar i chassiet.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

De finns 4pin på moderkortet. Original agg med sata kontakter ligger enbart på 185w max därav min fråga.

Permalänk
Medlem

P4 brukade kräva ganska mycket ampere på idag ganska oanvända 3.3V och 5V om jag minns rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Har tidigare haft ett Seventeam Model: ST-250PIIIP. Total power 250w. Undrar om moderna nätagg fungerar med till vintage? De finns i alla fall pata kontakter.

Största problemet är väl att det är en Compaq, tror inte den har standard ATX strömförsörjning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mordekai:

Största problemet är väl att det är en Compaq, tror inte den har standard ATX strömförsörjning.

Nätdelen i sig var ofta standard men de hade inte sällan egna kontakter, jag sökte på datorn och den verkar vara "liten" är det en atx eller sff nätdel ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

P4 brukade kräva ganska mycket ampere på idag ganska oanvända 3.3V och 5V om jag minns rätt

Nej, det var väl med just P4 som CPU började dra ström från 12V istället för 5V, och den extra 4-pin 12V kontakten introducerades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Nej, det var väl med just P4 som CPU började dra ström från 12V istället för 5V, och den extra 4-pin 12V kontakten introducerades.

Du kan absolut ha rätt på det, minns bara det som ett problem med retro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nätdelen i sig var ofta standard men de hade inte sällan egna kontakter, jag sökte på datorn och den verkar vara "liten" är det en atx eller sff nätdel ?

Inte min erfarenhet av Compaq, vare sig storleken eller pin-outsen var standard på de jag köpte under 90-talet.