Samsung SSD T7 shield ansluts inte som disk

Permalänk

Samsung SSD T7 shield ansluts inte som disk

Hej jag köpte nyligen en bärbar SSD, Samsung T7 shield på 1TB.
Mitt problem är att en av datorerna inte kan detektera den korrekt.
Den dyker upp i device manager som en USB attached SCSI (UAS) storage device och inte som diskdrive.
Problemdatorn kör Win10 21H2.
Testat i andra datorer som kör Win10 och där funkar den perfekt.
Laddade ner Samsung SSD tool och inte ens den hittar disken i problemdatorn.
Hur får jag windows att fatta att det är en disk och inte en SCSI enhet?
Gick även in i "manage" under "this pc" och kollade efter den i "disk management" men dyker inte upp där heller.

Permalänk
Medlem

Prova starta om datorn med disken inkopplad och partionera den sedan. Funkar det då?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Ingen skillnad tyvärr.
Dyker inte upp som disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Ingen skillnad tyvärr.
Dyker inte upp som disk.

Prova gå in i Enhetshanteraren och kolla upp alla USB ROOT HUBS under USB Styrenheter välj egenskaper för alla dessa och kolla under fliken Energisparfunktioner om alternativet "Tillåt att datorn stänger av den här enheten för att spara ström" är valt i så fall prova att checka ur det alternativet och se om den syns sedan efter omstart av datorn?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Tyvärr hjälpte inte detta heller.
I BIOS är USB config enabled för USB mass storage device kollade jag också.

Permalänk
Medlem

förstår inte riktigt problemet? Från deras hemsida

", T7 may not perform well if your system does not support UASP (USB Attached
SCSI Protocol). Please make sure that your system supports UASP"

https://semiconductor.samsung.com/resources/user-manual/Samsu...

// LZ

Permalänk

Problemet är att SSD'n inte dyker upp som disk i datorn när jag ansluter den.
Datorn är en 4år gammal ASUS ROG.
I andra datorer som är t.o.m äldre och lägre specade dyker den upp helt utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Problemet är att SSD'n inte dyker upp som disk i datorn när jag ansluter den.
Datorn är en 4år gammal ASUS ROG.
I andra datorer som är t.o.m äldre och lägre specade dyker den upp helt utan problem.

då tror jag du ska uppdatera

1. Chipset drivisar
2. USB drivisar
3. BIOS

Du har testat att använda olika USB portar på datorn som inte funkar? ROG, är det en laptop? På stationära maskiner är det inte ovanligt att man har olika usb-chip för olika portar...

Om inget funkar, vad händer om du har en USB-hub mellan?

Permalänk
Medlem

Reklamera den till butiken om du inte får den att fungera. Kan röra sig om en defekt disk.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Om det fungerar i flera andra datorer är det knappast problem med T7 shield-disken - utan snarare OS i just den datorn har knöl med någon drivrutin. - är windows verkligen uppdaterad till senaste versionen - har alla drivrutiner för datorn/moderkortet installerats för windows - de senaste alltså??.

Det som förmodligen är problemet är att T7 shield är ingen SATA-disk utan är en NVMe-disk över en USB-länk (krävs NVMe om man vill skyffla data snabbare än ca 550 MB/s som är begränsningen i SATA) och det kan vara att din BIOS eller din windows inte hanterar den rätt (windows förstår default inte SCSI-enheter alls om den inte har rätt drivrutiner eller att BIOS stöder detta åt windows - windows kan bara (S)ATA-enheter trots att det i SATA-protokoller sedan mycket länge nästan enbart använder SCSI-kommandon mot disken).

Ladda hem och boota på tex. en Ububtu-installations-ISO lagd USB-sticka - där kan man välja köra live eller installera - kör live och se om enheten dyker upp där när T7-shield ansluts. Fungerar det där så är det inte hårdvaran som är problemet utan du få lappa upp med rätt drivrutiner för windows eller installera om/uppgradera windows till sen version som förhoppningsvis bättre stöder NVMe-enheter (som presenteras som SCSI-diskar rent logiskt)

Alla USB-lagringsenheter använder numera UAS (USB attached SCSI) när det fins stöd för det i USB-chipet på lagringen och lagringen emuleras då som SCSI-diskar, det har det gjort i flertal år - men windows i just den datorn kan vara trasig för just SCSI-enheter...

Permalänk

När jag idag testade att ansluta en vanlig usb sticka och den inte heller kom upp som disk så började jag förstå att nåt inte stod rätt till med drivers.
Även om jag hade uppdaterat med tillverkarens usb drivers, chipset drivers, senaste bios hade jag redan så funkade det inte.
Jag körde därför en ominstallation av windows och då funkar alla usb portar inkl samsung disken korrekt.
Tack alla för kompetenta tips som alltid