Permalänk
Medlem

Kylning av en Ryzen 9 7900X

Jag funderar på att uppgradera till en 7900X men nu inser jag att den kanske kräver vattenkylning.
Jag hade tänkt flytta över min Noctua NH-D15 som jag kyler min nuvarande 2700X med men den verkar inte räcka till...

Vad tror ni, är det nån idé att ens försöka med min nuvarande kylare eller är det bara en rejäl AIO som gäller?

Alternativt om man skulle kliva ner en nivå till Ryzen 7700X men jag var sugen på fler cores

Permalänk
Rekordmedlem

Vad hade du tänkt köra som ger maximal energiförbrukning under långa tider ?
Jag tror det beror på hur länge du tänker maxbelasta cpun och hur omgivningens temp är så varför inte prova innan du byter kylare.

Visa signatur

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad hade du tänkt köra som ger maximal energiförbrukning under långa tider ?
Jag tror det beror på hur länge du tänker maxbelasta cpun och hur omgivningens temp är så varför inte prova innan du byter kylare.

Jag har inga supertunga laster som går hela tiden, det kanske är värt ett försök.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Perb:

Jag har inga supertunga laster som går hela tiden, det kanske är värt ett försök.

Ja om du inte tänker pina cpun hela tiden lär en stor luftkylare räcka länge för dels tar det lite tid innan kylaren blir varm men troligen så blir det ju inte heller maxlast på alla kärnor samtidigt särskilt ofta utan det är en lägre värmeeffekt som ska hanteras och skulle du märka att det är problem så går det att byta kylare när de uppstår, du har ju en väldigt bra kylare så det är ju inte som om du tänkt hänga på nån liten sak som smälter.

Visa signatur

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Permalänk
Medlem

En 360mm eller 420 AIO lär göra jobbet ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Jag funderar på att uppgradera till en 7900X men nu inser jag att den kanske kräver vattenkylning.
Jag hade tänkt flytta över min Noctua NH-D15 som jag kyler min nuvarande 2700X med men den verkar inte räcka till...

Vad tror ni, är det nån idé att ens försöka med min nuvarande kylare eller är det bara en rejäl AIO som gäller?

Alternativt om man skulle kliva ner en nivå till Ryzen 7700X men jag var sugen på fler cores

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-7700x/27.html

Enligt denna review verkar den gå okej på lyftkylare (nhu14s). 7700x dock.

Men allt beror på hur tålig du är mot fläktljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja om du inte tänker pina cpun hela tiden lär en stor luftkylare räcka länge för dels tar det lite tid innan kylaren blir varm men troligen så blir det ju inte heller maxlast på alla kärnor samtidigt särskilt ofta utan det är en lägre värmeeffekt som ska hanteras och skulle du märka att det är problem så går det att byta kylare när de uppstår, du har ju en väldigt bra kylare så det är ju inte som om du tänkt hänga på nån liten sak som smälter.

Nej, jag tror jag testar detta. Blir det inte bra så är det inte hela världen att byta.

Skrivet av Dreas89:

En 360mm eller 420 AIO lär göra jobbet ok.

Jo, det var det väl aldrig några tvivel om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Jo, det var det väl aldrig några tvivel om.

Jag läste nog för snabbt och såg inte att du nämnt AIO. Eller så stod det vattenkylning där när jag skrev. Vilket som så är vi överens

Permalänk
Medlem

Verkar som att nedklocka cpun utan större förluster av prestandan, länkar nedantill.

https://www.youtube.com/watch?v=FaOYYHNGlLs

eller

https://www.youtube.com/watch?v=oubGmP4nLbQ

Dålig lansering från AMD att förvänta sig att en cpu ska ligga kring 95 C load med en kylning som ligger på 100% och som hörs är inte oki.

Permalänk
Medlem

Oavsett om du kör en 7700X och 7900X så kommer din temp att vara 95 grader. Det är så de är designade som flertalet (alla? reviews sagt). Jag kör en EK-AIO Elite 280 D-RGB, för att kyla min en dag gamla 7900X fram tills jag kör custom vattenkylning och det funkar bra, men det hade funkat precis lika bra med en Noctua NH-D15. Vill du inte att din tempmätare visar 95 grader så får du antingen undervolta eller låsa max tempen till något lägre.

Eco-Mode tutorial

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7900X| EK-AIO Elite 280 D-RGB| Kingston KC3000 Gen 4 2*1024GB 1 TB NVMe@ RAID0 + Samsung 970 EVO 2 TB NVMe| 2*Patriot Viper Venom 32GB (2 x 16GB) 6200MHz CL 30-36-36-34| AMD Radeon RX 6900 XT| LG OLED48CX| Coolermaster V1000 1000W| Phanteks Eclipse P500A| Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har nämnt detta i flera trådar att lösningar finns angående nedklockning på youtube. Ingen vill ha en cpu på 95 c och kylning på 100%.

Permalänk
Inaktiv

Oavsett kylare så har nya Ryzen som mål att uppnå 95c som jag har förstått det. Prestanda kommer ju dock vara lite bättre med en kraftigare kylare eftersom det tillåter processorn att köra på en högre frekvens.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superbengan:

Jag har nämnt detta i flera trådar att lösningar finns angående nedklockning på youtube. Ingen vill ha en cpu på 95 c och kylning på 100%.

Jag har absolut inga problem med att CPUn går på specifierad temperatur, i detta fall 95c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag har absolut inga problem med att CPUn går på specificerad temperatur, i detta fall 95c.

För de som inte gillar det och att fläktar går på 100%. Så finns det lösningar på nedklockningar utan större begränsningar för att få ner temperaturen.

https://www.youtube.com/watch?v=FaOYYHNGlLs&t=58s

Kollar även in OC3D så kan det hjälpa med att få temperaturen.

Permalänk
Medlem

Inga problem med en Noctua D15 och en 7950x. Visst man lämnar nog lite prestanda på bordet och fläktkurvan är lite omständigare att justera men det går. Presterar som Swec:s tester.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superbengan:

För de som inte gillar det och att fläktar går på 100%. Så finns det lösningar på nedklockningar utan större begränsningar för att få ner temperaturen.

https://www.youtube.com/watch?v=FaOYYHNGlLs&t=58s

Kollar även in OC3D så kan det hjälpa med att få temperaturen.

Jo det är ju upp till var och en men personligen hade jag försökt undervolta för att få högre frekvenser vid 95c. Noctuas D15 är ju trots allt ganska tyst på 100%.

Permalänk
Medlem

Kanske en liten delid om du vågar Der8auer sparade 20C på att göra detta, iofs galet riskabelt men men.

https://www.youtube.com/watch?v=I1Bv8Mxnnlc&t=353s

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Aorus Elite | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 Trident Z Neo C | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jo det är ju upp till var och en men personligen hade jag försökt undervolta för att få högre frekvenser vid 95c. Noctuas D15 är ju trots allt ganska tyst på 100%.

Sant Upp till var och en