Luftvärmepump vs. fjärrvärme

Permalänk

Luftvärmepump vs. fjärrvärme

Bor i en 1,5plans villa på ca 130m2 där vi har både indragen fjärrvärme (kraftringen) och en luft-luftvärmepump.

På höst/vinter har jag alltid i princip haft igång luftpumpen som stödvärme eftersom det i regel sänker värmekostnaden om det inte är för kallt (-5 typ?). Nu är det såklart den stora frågan om det är dumt att köra luftpumpen överhuvudtaget vid de förmodat gigantiska elpriserna.

Någon som själv räknat på liknande scenario och tex vid vilket pris/kwh där luftpumpen slutar bidra?

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att veta vad du betalar för elen och för fjärrvärmen för att kunna räkna på det.
Vilken modell av LLVP har du? COP och/eller SCOP är ett måste för att kunna jämföra.

Samt, var i landet befinner du dig?

Permalänk
Medlem

Beroende på hur effektiv luftvärmepumpen så beror det på. Göteborg har t.ex. 92 öre per kWh just nu på fjärrvärme.
Så någonstans när det är plus så är en bra pump runt 5kw/kw värme och så fort det dippar ner under minus så landar det på 2.5-2.9kw/kw beroende på hur bra pump man har och dippar men när det blir kallare, Panasonic har tydligt med cop för olika temperaturer.

Så farsan köpte en billigare ac för att fjärrvärmen var billigare än investeringen av pump +driftkostnad, speciellt att få värmen distribuerat i huset vilket pumpen som sitter i en ände inte är lika bra på som radiatorer som sitter i alla rum.
Så nu så är priset dryga 2.5kr så är nog fjärrvärmen billigare om den bara kostar dryga 90 öre.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Gissar att fjärrvärmen går till vattenburna radiatorer och golvvärme?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Kan vara bra att veta vad du betalar för elen och för fjärrvärmen för att kunna räkna på det.
Vilken modell av LLVP har du? COP och/eller SCOP är ett måste för att kunna jämföra.

Samt, var i landet befinner du dig?

Området är sydvästra skåne och löpande elavtal hos telge energi 2-4kkr kwh nu typ?. Luftapparaten är en daikin sx25.
Hittade dessa data om det säger dig något?
SCOP Värde Medeltemp 4,93
COP Värde 4,90

Skrivet av oobum:

Gissar att fjärrvärmen går till vattenburna radiatorer och golvvärme?

Ja vattenburna element dock ej golvvärme.

Permalänk
Medlem

Fjärrvärmen piskar luftvärmepumpen i vinter. Kör den så mycket det går.

Permalänk

Jag har en kåk på 130 kvm som var direktverkande el. Köpt dubbla luft luft pumpar. En för nedervåningen och en övervåning. Värme som 9 element men drar som 2 st. Sänkt min kwh till 9500 om året

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Jag har en kåk på 130 kvm som var direktverkande el. Köpt dubbla luft luft pumpar. En för nedervåningen och en övervåning. Värme som 9 element men drar som 2 st. Sänkt min kwh till 9500 om året

Jo men du kan inte jämföra direktverkande el och fjärrvärme..

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Jag har en kåk på 130 kvm som var direktverkande el. Köpt dubbla luft luft pumpar. En för nedervåningen och en övervåning. Värme som 9 element men drar som 2 st. Sänkt min kwh till 9500 om året

Men fjärrvärmen drar i princip ingen el förutom till styrning och cirkulationspumpar, varför det blir en fråga om vad priset är per kWh. Med ett tillräckligt högt elpris, eller när verkningsgraden sjunker på luftvärmepumpen så försvinner poängen med den. Sedan är det rätt smidigt eftersom det är direktverkande på ett annat sätt med fjärrvärme. Du har normalt sett ingen varmvattentank, utan ”oändligt’ med varmvatten då det värms i takt med förbrukningen i värmeväxlaren.

I ditt fall kostar elen förstås samma oavsett om du matar in den i väggbrödrostar eller de två luftvärmepumparna, oaktat eventuell topplastbasersd nätavgift som finns på vissa håll.

autocorrectbusen igen
Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Men fjärrvärmen drar i princip ingen el förutom till styrning och cirkulationspumpar, varför snåret blir en fråga om vad priset är per kWh. Med ett tillräckligt högt elpris, eller när verkningsgraden sjunker på luftvärmepumpen så försvinner poängen med den. Sedan är det rätt smidigt eftersom det är direktverkande på ett annat sätt med fjärrvärme. Du har normalt sett ingen varmvattentank, utan ”oändligt’ med varmvatten då det värms i takt med förbrukningen i värmeväxlaren.

I ditt fall kostar elen förstås samma oavsett om du matar in den i väggbrödrostar eller de två luftvärmepumparna, oaktat eventuell topplastbasersd nätavgift som finns på vissa håll.

Absolut i mitt fall handlar de mest om vara så effektiv jag kunde för så liten peng som möjligt. Jag har investerat runt 18 tusen för båda ( försäkringsärende) mot en fjärrvärme lösning som är runt 200k. Återbetalningstid runt 2 år.

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i