Intel avtäcker Core 13000 "Raptor Lake" – extra kärnor och högre klockfrekvenser

Permalänk
Melding Plague

Intel avtäcker Core 13000 "Raptor Lake" – extra kärnor och högre klockfrekvenser

Intel polerar fram prestanda som vanligen följer med ny arkitektur eller tillverkningsteknik. Förfinade processer, högre klockfrekvens och mer L2-cache är det alternativa receptet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så Intel släpper mer prisvärda processorer (fler kärnor vid varje given prispunkt) än AMD, på en billigare plattform med överlägsen prestanda i produktivitet för de lägre prispunkterna. Hade någon sagt det för ett par år sedan hade jag aldrig trott de...

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

Intel - prisvärdiga i CPU
AMD - Prisvärdiga i GPU RDNA 3?
NVIDIA - jdf8r4tj543ritgf384rtftj3ef83.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

blir o sälja min Asus Maximus Hero z690 + min 12900K nu då eller så behåller jag båda

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

blir o sälja min Asus Maximus Hero z690 + min 12900K nu då eller så behåller jag båda

Om det är OG-modellen med AVX512 så kan du sälja till mig.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

Varför så många slöcores?

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Varför så många slöcores?

Billigare, lättare att paketera och kyla?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Maffigt! Kul att det är intel vs AMD igen på allvar nu. Mer cache minne är alltid bra. Verkar som de passar till samma moderkort? Helt ok priser om de håller MSRP.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Kul att se! Ska bli kul med jämförande tester också. Att Intel skulle satsa på lägre prispunkter genomgående är förvånande, gissar att det blir lite priskrig i höst

Permalänk
Medlem

Har 7nm blivit det nya 14nm? I övrigt ser det rätt bra ut på pappret. Det är skönt att båda lagen nu blåser på så pass att luftkylning I allmänhet och referenskylare I synnerhet i princip inte är en grej längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Verkar hetta till mer än nånsin på cpu-krigs marknaden

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Om det är OG-modellen med AVX512 så kan du sälja till mig.

vart kan jag se om den har AVX512 ???

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

blir o sälja min Asus Maximus Hero z690 + min 12900K nu då eller så behåller jag båda

Raptor lake ska väl stödjas av det moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Raptor lake ska väl stödjas av det moderkortet?

ja min Asus hero z690 med bios 1720 så stöder den 13900K redan bios ver 1601 också stöds ifrån men nyaste bios är väl 2004 nu

Hero z790 är redan listade på Asus sidan

https://rog.asus.com/motherboards/rog-maximus/rog-maximus-z79...

dock avsaknad support för drivers än men lär komma inom kort.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har 7nm blivit det nya 14nm?

Ursäkta en petimeter, men när det gäller Intel så har de eliminerat bort "nm" från sina beteckningar numer
När de optimerade sin 10nm teknik senast (10nm enhanced super fin) så döpte de helt enkelt om den till "Process technology 7".
Detta såvitt jag kan avgöra i ett försök att synka mot TSMC:s redan överdrivna fejkade nodbeteckningar, utan att ljuga riktigt lika tydligt?

Skrivet av Ozzed:

Det är skönt att båda lagen nu blåser på så pass att luftkylning I allmänhet och referenskylare I synnerhet i princip inte är en grej längre.

Meh, nån slags trollpostvarning på den
(jag tycker det är rätt tragiskt att det knappt kommer går att bygga en kompakt luftkyld desktop med hyfsad processor utan att den stryps i prestanda eller blir plågsamt ljudlig)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Så Intel släpper mer prisvärda processorer (fler kärnor vid varje given prispunkt) än AMD, på en billigare plattform med överlägsen prestanda i produktivitet för de lägre prispunkterna. Hade någon sagt det för ett par år sedan hade jag aldrig trott de...

Men snälla nån, du har Intels slides att gå på hittills, som jmf med Am3.
Eftersom 7950x är distinkt bättre än allt ADL på produktivitet så kan vi kanske vänta på jämförande recensioner innan vi förkunnar walkover? Du låter som en typisk kommentar på Videocardz

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Men snälla nån, du har Intels slides att gå på hittills, som jmf med Am3.
Eftersom 7950x är distinkt bättre än allt ADL på produktivitet så kan vi kanske vänta på jämförande recensioner innan vi förkunnar walkover? Du låter som en typisk kommentar på Videocardz

Fast nu får du allt skärpa dig lite. Självklart kommer 13700k vara rejält mycket snabbare i produktivitet än 7700x, den har 8 fler kärnor och ungefär samma IPC. 13600kr kommer vara rejält mycket snabbare än 7600x då den har (hör och häpna) fler kärnor men ungefär samma IPC på de starka kärnorna. Enkelt att förstå.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

hmmm......

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Hoppas att de har löst de tidigare säkerhetshålen utan mjukvara så att man kan få utlovad prestanda, ett tag i alla fall tills nästa säkerhetshål upptäcks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har 7nm blivit det nya 14nm? I övrigt ser det rätt bra ut på pappret. Det är skönt att båda lagen nu blåser på så pass att luftkylning I allmänhet och referenskylare I synnerhet i princip inte är en grej längre.

Nej enligt rykten så löper Intel nästa node (Intel 4) på enligt schema ska lanseras brett nästa år.

Intel 7 är bara en förfinad Intel 10nm node så den är drygt 2 år gammal.

Ganska imponerade att Intel fortfarande kan matcha AMD med en generation äldre node

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av noobs:

Varför så många slöcores?

För att de är snabbare/area än snabbcores när det gäller saker där du behöver/vill ha massa cores. Som raytracing eller allt där du kan maximera antalet threads.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ursäkta en petimeter, men när det gäller Intel så har de eliminerat bort "nm" från sina beteckningar numer
När de optimerade sin 10nm teknik senast (10nm enhanced super fin) så döpte de helt enkelt om den till "Process technology 7".
Detta såvitt jag kan avgöra i ett försök att synka mot TSMC:s redan överdrivna fejkade nodbeteckningar, utan att ljuga riktigt lika tydligt?

Ja allt det där är faktiskt vansinnigt löjligt. Även om man gått efter standardiserade mått, typ avståndet mellan transistorer, bredden på Gate, eller vad som helst, så säger det ju noll och ingenting om prestanda, energieffektivitet etc etc. Jag bara noterade att det nu väl är tredje eller fjärde gången samma nod används så det blir ju lite 14nm++++++ -känsla på det hela.

Citat:

Meh, nån slags trollpostvarning på den
(jag tycker det är rätt tragiskt att det knappt kommer går att bygga en kompakt luftkyld desktop med hyfsad processor utan att den stryps i prestanda eller blir plågsamt ljudlig)

Missförstå mig rätt nu. Helst skulle vi ha såpass effektiva processorer att de klarade att köras passivt och ändå prestera bra. Det är det jag helst vill se och är nog inte ensam om det. Men ska det nu tvunget vara aktiv kylning så trivs jag med att vi nu befinner oss i ett läge där en teknik som är sämre både ur prestandasynvinkel och vad gäller ljudnivå nu blir omöjlig att använda.

Tänk typ om de som vurmar för NH-D15 eller liknande kylare som de konstant gapar om är äverlägsna allt vad vattenkylning heter försöker kyla en 7950X med den... De skylle tappa typ hälften av prestandan, så ja nej det går ju inte.

GN, J2C och andra välrenomerade experter på området har liksom sagt i flera år att luftkylning varken är tystare eller har bättre prestanda, men folk vägrar ju lyssna, så det är klart att man myser lite nu när luftkylning typ inte fungerar alls längre. Men det var inte menat som en trollpost eller för att starta skit utan jag uttrycker bara min personliga förtjusning över situationen och att ett diskussionsämne jag själv ogillar starkt nu inte kommer existera ängre. Men andra får såklart tycka vad de vill.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Z390 Strix år 2019 2000kr

X670 Strix år 2022 6000kr

Jag kan säga adjö till uppgraderingsplaner.

Allt är för dyrt numera. 4190kr för en Ryzen 5. 4500kr för en Intel i5. För mig min i7 kostade 3k eller kanske aningen mer 2019.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Eliteuser år 2010. Det finns absolut inget behov av fler än 4 kärnor på en klient och hänvisar till lagar som Dunning–Kruger-effekten som stryker att de har rätt.
Nu lite över 10år sedan. Hur många små kärnor som helst är superbra för alla..

Jag ser det lite komisk. Nå jag har ofta köpt Intel för all mjukvara jag har använt har typ varit testat på en Intel. Jag är ute efter så lite problem som möjligt.

Nu lutar det åt att jag skulle välja en AMD även om det hade visat sig att Intel vore billigare, dessa liknande kärnor, ja det är detta professionell servermjukvara som Exsi främst är testad emot. Så det jag hoppas på Intel är att de prispressar AMD.

Sedan köper jag inte en ny dator idag och det är inte att CPUn råkar kosta 10 000kr, utan att all övrig hårdvara säkerligen går på över 50 000kr om man ska ha schysst med ram, ssd och grafikkort, nätdel, chassi etc. Det blir för min del att jag byter allt förutom skärmar, dyrt som tusan..

Permalänk
Medlem

Man blev sugen på 13900k tills man såg priset.

Äh min 8700k får leva 1 år till

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Z390 Strix år 2019 2000kr

X670 Strix år 2022 6000kr

Jag kan säga adjö till uppgraderingsplaner.

Allt är för dyrt numera. 4190kr för en Ryzen 5. 4500kr för en Intel i5. För mig min i7 kostade 3k eller kanske aningen mer 2019.

Köp begagnad cpu, moderkort får du för 1500-2000 (dock inte high end)

Bara som en sidenote
Så spenderade jag 5400:- för z690+12600k+32gb ddr4 för 10 månader sedan.
Nu kostar 7700x cpu lika mycket som hela min plattform...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Inaktiv

Blir intressant att se var prestandan hamnar men som jag har skrivit i andra trådar så tycker jag det är lite tråkigt att de inte gör "bra spel-processorer" utan e-cores längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men det var inte menat som en trollpost eller för att starta skit utan jag uttrycker bara min personliga förtjusning över situationen och att ett diskussionsämne jag själv ogillar starkt nu inte kommer existera ängre. Men andra får såklart tycka vad de vill.

Fast det är ju nånslags udda skadeglädje - att finna nöje i att trycka det i ögonen på folk torde kunna likställas med trolling?

Verkligheten är väl som oftast dessutom mer nyanserad än så:
Lätt förenklat skulle jag vilja påstå att upp till en effektförbrukning uppemot 100W eller nått sånt, så har luftkylning potential att vara tystare för samma kylning, helt enkelt för att du inte har någon pump som bygger på ljudnivå+vibrationer.
Och personligen slipper jag gärna komplikationen med den extra pumpen i burken, plus en massa vatten som inte hör hemma bland elektronik

Skulle det vara OK om top of the line CPU:erna i HEDT klassen hade den här förbrukningen? Absolut!
... men vanliga desktop cpu:er som throttlar nästan "no matter what" känns osunt... Min ödmjuka åsikt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av TobbeH94:

Om det är OG-modellen med AVX512 så kan du sälja till mig.

AMD är AVX-512-kungen nu. Tiden är ur led.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Billigare, lättare att paketera och kyla?

För gaming är det dock dyrare, svårare att tillverka och svårare att kyla eftersom du hade klarat dig lika bra på bara P-cores