Permalänk

SSD Dell T3500.

Kom över en dator och denna saknar SSD, har inte använt dessa tidigare. Hur länge kan dessa diskar hålla? Några märken att undvika? Fann 512gb för en billig slant https://www.amazon.com/Fanxiang-S101-Internal-Compatible-Desk...

De flesta beg diskar på ex Tradera är mindre och dyrare och med tanke på att dem inte kan användas lika mycket som vanliga sata så är nog beg inte att tänka på att betala mycket för. Får man upp val att installera Windows på dessa diskar med? Fann: En SSD har begränsningar eftersom chippet endast kan skrivas till mellan 3000-100 000 gånger under loppet av sin livstid. När denna dödstidpunkt inträffar utesluts nya data.

Antar att ssd inte är att rekommendera då man använder datorn för mycket sökningar med olika program. som recovery program. Att man flyttar och kopierar filer på externa etc.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

SSDer kan hålla väldigt länge beroende på modell och hur mycket de används, exakta siffror känner jag inte till. För 10 år och tidigare så fanns det vissa SSDer som kunde dö helt random pga defekt kontroller men idag skulle jag säga att man inte hör om samma problem. Nu för tiden snackar man om vilken Pcie SSD har snabbast läs-och skrivhastighet eller om en billigare SSD har DRAM eller inte.

Jag skulle undvika SSDer som saknar reviews eller information från enskilda användare. jag har inte hört talas om Fanxiang och priset verkar lite väl bra och då kan man börja ställa sig lite frågar om varför den är så billig. Borde fungera OK för generell användning. Skall man lagra viktiga filer som inte får försvinna så skall alltid ha säkerhetskopior ifall något skulle hända, oavsett märke och modell.

SSDer är generellt sett alltid rekommenderade för vanliga användare, de är mycket snabbare än hårddiskar och det märker man när man hanterar både enskilda stora filer men ännu mer med många småfiler som hade tagit betydligt längre tid att kopiera eller flytta med en hårddisk. Hårddiskar är däremot mer lämpliga för att lagra mycket data eftersom de är billigare. SSDer är kan vara olämpliga i en skrivintensivbelastning där man äter upp skrivcyklerna snabbt, då behöver man se till att man använder SSDer som är menade för den typen av belastning men det är inte något som en vanlig användare håller på med. SSDers begränsade skrivcykler har varit på tappeten vid en del tillfällen men hur relevant det är för vanliga användare är en väldigt bra fråga.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Sötast

Det är en avvägning man behöver göra själv.

Regel:
All form av lagring, inklusive HDD och SSD är en vara som kommer att sluta fungera. Ingen av dem har obegränsad livslängd.

Alternativ1:
Köp lagring från kända tillverkare, då har du oftast bra garantier och det är sannolikt att din lagring håller 5-10 år förutom om du har otur.

Alternativ2: Köp billig lagring från okända tillverkare. Den kanske håller 5-10 år. Den kanske håller 3 veckor.

Om det för dig är OK med vetskapen att alla de filer du har på din disk mer högre sannolikhet helt enkelt upphör att fungera så köp en billigare SSD.
Vill du känna en icke garanterad, men troligtvis lägre sannolikhet av en plötslig död om 3 veckor, köp dyrare.

Oavsett val, all lagring dör, se till så att du har backup på alla dina viktiga filer. Dataförlust är inte en möjlighet, det är en regel. Det kommer ske med all lagring. Frågan är om man har planerat för det eller inte?

Permalänk

Tänkte på ett Kingston, 240gb som är beg på tradera verkar kosta enbart lite mindre.

ttps://www.amazon.com/Kingston-480GB-Solid-SA400S37-480G/dp/B...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OldSchool297:

Tänkte på ett Kingston, 240gb som är beg på tradera verkar kosta enbart lite mindre.

ttps://www.amazon.com/Kingston-480GB-Solid-SA400S37-480G/dp/B...

Den länkade ssdn säljs ungefär 100 kr billigare i Sverige.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack, amazon.se? I Easeus partition technician edition finns en funktion att överföra Windows till ssd. Överförs allt likadant från en Sata hd och blir fungerande?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av OldSchool297:

Tack, amazon.se? I Easeus partition technician edition finns en funktion att överföra Windows till ssd. Överförs allt likadant från en Sata hd och blir fungerande?

Finns på webhallen och amazon.se för 399 kr.
https://www.webhallen.com/se/product/269879-Kingston-A400-480...
https://www.amazon.se/Kingston-A400-SSD-SA400S37-480G/dp/B01N...

Ja, det är bara att klona över alla partitioner och sedan kan du fortsätta använda datorn precis som vanligt. Nämnvärt, är hårddisken större än SSDn så kan du behöva krympa (C:). Jag rekommenderar Macrium Reflect Free eftersom den är gratis och enklare att använda. https://www.macrium.com/reflectfree

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Väl värt att känna till angående de billigare SSD:erna är att dessa saknar DRAM cache-baserad kontrollerkretsar vilket påverkar prestandan negativt. Vissa DRAM-lösa SSD:er kan till och med visa sig prestera sämre än mekaniska diskar, så därav rekommenderar jag att betala de extra hundralapparna för att få en snabb SSD såsom Crucial MX500 (BX-serien är DRAM-lös) eller Samsung EVO.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

Tack, antog att de var något med priset. Kingston har DRAM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Tack, antog att de var något med priset. Kingston har DRAM?

Inte Kingston A-serien, det är därför dessa ligger runt 200-300kr billigare. Du ser helt enkelt på priset om disken är DRAM-bestyckad eller ej. 😊

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Jag tänker att det var vad Dell kunde erbjuda konsumentera vid tidpunkten för lansering som hamnade i databladet, inte vad datorn faktiskt klarar av.

Permalänk
Medlem

SATA-kontrollern och BIOS på moderkortet stödjer 48-bitars LBA (logical block addressing) vilket stödjer hårddiskar upp till 144000TB eller 144PB kort och gott.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

Är det att rekommendera att använda SSD om det är en bra modell? Söker mycket och krånglar på diskarna och har läst att de är känsliga för att skriva mycket data, använder man sedan internet så borde mer skrivas.

Permalänk
Medlem

Såklart ska du ha en SSD i datorn.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av OldSchool297:

Är det att rekommendera att använda SSD om det är en bra modell? Söker mycket och krånglar på diskarna och har läst att de är känsliga för att skriva mycket data, använder man sedan internet så borde mer skrivas.

Om jag får fråga, i vilka scenarion har du läst blir det problem? För en privatperson som använder sin dator för att surfa, titta på youtube, spela datorspel och liknande aktiviteter fungerar vilken SSD som helst. Det är när man arbetar med datafiler som är tiotals och hundratals GB om inte större där man märker skillnad mellan en billig och en dyr SSD när man flyttar, kopierar och bearbetar data genom att SSDn saktar ner efter ett tagg i vissa fall.

Rekommenderat alltid att köra på en SSD om man sitter på en hårddisk, det kommer bli som natt och dag för dig. Datorn startar upp och är redo och användas på några sekunder istället för tiden som det tar att ta en kafferast. Jag tycker inte du ska oroa dig. Behöver du köpråd så hoja bara till med budget och hur stort utrymme du vill ha så ska vi nog kunna hjälpa dig

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Sedan ca 2010 är det en klar vinst att ha SSD i datorn, åtminstone som system/boot-disk.

Jag har numera gått över till att köpa SSD på Tradera, Intels enterprisediskar etc.

Typ den här:
https://www.tradera.com/item/341367/568306655/intel-480gb-ssd...
495kr + frakt är dyrare än många nya, men den är garanterat bättre än de Kingston och Seagate jag köpt i samma storlek härom året.

(Inte jag som är säljaren)

Jag har dessutom helt slutat bry mig om att skrivningar sliter på SSDn, jag kommer ändå inte att skriva tillräckligt för att de ska haverera.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Mängden skrivning som diskarna klarar är idag generellt mer än vad de flesta användare klarar av att göra vid vanlig användning.

Har sett simuleringsdatorer som har skrivit drygt 1 PB, dvs över 1000 TB, men i övrigt för datorer som använts aktivt under många år ligger siffran ofta på mellan några enstaka och något tiotal TB.

Så just mängden skrivning är nog inte så mycket att oroa sig för.
Istället är det lämpligt att kolla efter diskar med lång garantitid och bra prestanda, snarare än de billigaste.
Du kan spara någon hundring på sin höjd, är det värt det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av D.:

Mängden skrivning som diskarna klarar är idag generellt mer än vad de flesta användare klarar av att göra vid vanlig användning.

Har sett simuleringsdatorer som har skrivit drygt 1 PB, dvs över 1000 TB, men i övrigt för datorer som använts aktivt under många år ligger siffran ofta på mellan några enstaka och något tiotal TB.

Så just mängden skrivning är nog inte så mycket att oroa sig för.
Istället är det lämpligt att kolla efter diskar med lång garantitid och bra prestanda, snarare än de billigaste.
Du kan spara någon hundring på sin höjd, är det värt det?

Min os enhet (Samsung 970 evo) har skrivit 140 Tbyte på 1300 dygn (3½ år) och det har förbrukat 19% av skrivningarna, värdena är från Samsung Magician.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Någon som vet vilka märken som saknar DRAM cache-baserad kontrollerkretsar?

Permalänk
Medlem

Var tvungen att kolla vilket år tråden var ifrån, men det finns en sida på internet som heter Prisjakt där man enkelt kan filtrera fram vilken som är den billigaste SSD-lagringsenheten uttryckt som kronor per gigabyte:
https://www.computersalg.se/i/7000901/lexar-nq100-ssd-480-gb-...

Länk till Prisjakt med aktuellt produktfilter: https://www.prisjakt.nu/c/solid-state-diskar-ssd?r_2741=0-0.5...

Permalänk

Hittade inget om DRAM i spec, men förmodar att de billigaste saknar de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Vissa DRAM-lösa SSD:er kan till och med visa sig prestera sämre än mekaniska diskar,

Inte i några vanligt förekommande användarscenarion för konsumenter då accesstiden typiskt är en hundradel (eller mindre) mot en HDD. DRAM-lösa SSDs har dessutom blivit betydligt bättre över tid, så det är en helt onödig "varning" idag, särskilt för en genomsnittlig användare.