Intel lanserar Arc A770 den 12 oktober

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar Arc A770 den 12 oktober

Samtidigt som Nvidias Geforce RTX 4090 letar sig ut ska Intel debutera toppkortet Arc A770. Där utlovas prisvärd prestanda till gamers med ansträngd plånbok.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken underbar hårdvaru höst vi fått

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Snusfri

Ska bli riktigt kul och intressant att se hur pass bra Arc presterar med de bättre drivrutinerna som kommit samt hur de står sig mot Nvidia och AMD.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Finns ju utrymme i de lägre prisklasserna nu verkar det som så kom ihåg det gamla ordspråket: Det finns inga dåliga grafikkort, bara dåliga priser

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk

Intel går plus minus noll på dessa. Försäljningspriserna till slutkund överstiger knappt tillverkningskostnaderna.

Permalänk
Medlem

Om den presterar vettigt och ligger bra prissatt så är det nog fasen inte omöjligt att jag kommer köpa ett kort för att ersätta min 1080ti som börjar bli till åren.

What a time to be alive, AMD prolle med Intel GPU och inget nVidia så långt ögat kan nå isåfall!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Intel går plus minus noll på dessa. Försäljningspriserna till slutkund överstiger knappt tillverkningskostnaderna.

Förmodligen. Market share är värt mer över tid än vinst idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Intel går plus minus noll på dessa. Försäljningspriserna till slutkund överstiger knappt tillverkningskostnaderna.

Att ta marknadsandelar är mycket viktigare än att gå i direkt vinst när man lanserar en ny produkt på en existerande marknad.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Helt klart intressant. Önsketänkande möjligtvis, men jag hoppas att Intel iochmed detta på sikt kan slå Nvidia lite på fingrarna och ta marknadsandelar, så att de skärper sig med priserna.

Permalänk
Medlem

Det roligaste med arc serien tycker jag är HW stöd för AV1 kodning. Nvidias fina stöd för h264/hevc "encode" var ett av valen som gjorde att jag valde just NVidia gentemot AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Att ta marknadsandelar är mycket viktigare än att gå i direkt vinst när man lanserar en ny produkt på en existerande marknad.

Du kanske har missat att Intel blöder ganska kraftigt?

Permalänk
Avstängd

Högst intressant med vettigt prissatta grafikkort, även om det mer blir AMD som blir konkurrenten på detta.

I sken av att vi ändå verkar komma att ha fortsatta grafikkort i relativt låga prissegment så är det nog inte helt tokigt om Nvidia hamnar i en högre prisklass.

Sist jag gjorde valet mellan AMD och Nvidia (valde ett 390X då det var på tapeten) så var det ganska givet att AMD var billigare och sämre, men generellt bättre prestanda per krona, medan Intel och Nvidia höll det högre pris/prestandasegmentet på CPU- respektive GPU-sidan.
Om vi kan köpa grafikkort för, låt säga 2-5000 av AMD och Intel, då tycker jag nästan att det är helt okej om Nvidia vill sikta in sig på ett högre segment.

Det viktigare enligt mig är inte att alla grafikkort är billiga, utan att det dels finns okej grafikkort till ett okej pris, samtidigt som det finns extrema grafikkort för vad som då får antas bli ett extremt pris.
Men då tycker jag att Nvidia borde ha slagit på stora trumman och gjort större chip på en gång.
4 PCIe slots och 1000W borde vara givet för den som har råd och användning av det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Du kanske har missat att Intel blöder ganska kraftigt?

De investerar fortfarande för framtiden. De har fortfarande relativt gott om kapital på kontot och förmågan att få kapital på annat håll också, både genom lån och samarbeten. Tror de gjorde en förlust på bara $0.5 miljarder förra kvartalet, inte så mycket i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Det blir iaf intressant huruvida de dyker upp hos svenska återförsäljare (med ryktena om att majoriteten av korten ska gå till OEM och att Intel inte nämnt om det blir en global lansering än eller inte, vad jag vet åtminstone; minns jag rätt stod det "select markets" i ett tidigare uttalande).

Hinthint, svenska återförsäljare?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hulkenstrong:

Det roligaste med arc serien tycker jag är HW stöd för AV1 kodning. Nvidias fina stöd för h264/hevc "encode" var ett av valen som gjorde att jag valde just NVidia gentemot AMD.

Förhoppningsvis blir det en standard som tas upp av andra!

Permalänk
Medlem

Låter bra detta, go go intel! Konkurrens tjänar alla på.
Ett kort i 3070 ti-klass runt 4000 kr vore perfekt nu.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Intel går plus minus noll på dessa. Försäljningspriserna till slutkund överstiger knappt tillverkningskostnaderna.

Xbox-franchisen gick inte med vinst förrens dess tredje iteration.

Permalänk

Sitter på ett AMD 390x som jag numera måste underklocka för att hålla stabilt. Det här känns lockande. Just köpt en Steam Deck jag spelar mest på så om det krånglar lite med Drivers kan jag ha tålamod. Har ju PS5 med. Får väl se om det ens går att få tag på vid release.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Efter Nvidias enorma fuck you till både tillverkare och konsumenter så hoppas jag verkligen att Intel Arc blir en riktig braksuccé. Om A770 lägger sig mellan ett 3060 och 3070 i prestanda och får en prislapp på 4000-4500 kr så blir det nog att man ger Intel ett försök redan denna generation.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Om den presterar vettigt och ligger bra prissatt så är det nog fasen inte omöjligt att jag kommer köpa ett kort för att ersätta min 1080ti som börjar bli till åren.

What a time to be alive, AMD prolle med Intel GPU och inget nVidia så långt ögat kan nå isåfall!

Exakt vad jag också tänker , sitter med ett 1080ti till min Simracing rigg med tre skärmar så lite sugen på att va "beta" testare för de fåtal spelen jag lirar .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du kanske har missat att Intel blöder ganska kraftigt?

Det har varken jag eller Intel. De har redan kapat optane och har sagt att de kommer gå ut ur andra förlustområden. Men på GPU-sidan kommer de acceptera nollvärde eller små förluster för att bygga upp ett vinstdrivande portfolio de närmaste åren.

Du trodde väl inte seriöst att Intel själva trodde att de skulle börja gå i fin vinst på deras absolut första kort i decennier på marknaden?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Efter Nvidias enorma fuck you till både tillverkare och konsumenter så hoppas jag verkligen att Intel Arc blir en riktig braksuccé. Om A770 lägger sig mellan ett 3060 och 3070 i prestanda och får en prislapp på 4000-4500 kr så blir det nog att man ger Intel ett försök redan denna generation.

Håller med dig men dock bör man reservera sina förhoppningar då gäller Intel ARC så i optimala förhållanden så kanske presterar kring 3060 Ti (möjligtvis 3070) nivå och gäller främst DirectX12 stödande spel, ARC funkar ju bäst i just DirectX12 och ganska bra i de som stöder Vulkan API dessutom. Medan i DirectX11 t.ex. som är betydligt vanligare ännu kan prestandan vara helt annan än konkurrenterna, dock är det ju mestadels lite äldre titlar om man tycker borde vara helt spelbara trots det men säkert finns lite undantag här och där.

Dessutom får man väl räkna lite med halvdant stöd för olika funktioner som det blivit tydligt de har försökt rusha ut istället för att nu först få basegenskaperna att funka bra först. Hänvisar till t.ex. deras motsvarighet av DLSS som har visat sig funka ganska dåligt, om det funkar alls. Samt får man väl räkna med en och annan bugg i vissa spel.

Så med tanke på det tycker jag det är väl lite på dyrare sidan, nå ska vi säga 3800-4000 kr möjligtvis för 16GB modellen hade väl varit helt bra pris med tanke på vad jag skrev ovan men lär nog hamna 4700 - 5000 kr gissar jag på i butik, kanske 8GB ett par hundra kr lägre. Men har inte själv uteslutit att ge A770 en chans för är samtidigt lite kul att testa en helt ny aktör på marknaden och de behöver få lite stöd trots produkten inte kan leverera riktigt ännu jämfört med konkurrenterna på alla plan så att investerare och Intel chefer blir övertygade att det är värt att satsa på så att kommande generationer så småningom sakta men hoppeligen kan börja springa i kapp konkurrenterna.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

XESS (Intels svar på DLSS) finns nu i Shadow of the Tomb Raider också. Så pusselbitarna börjar ramla på plats.

Permalänk
Inaktiv

Väntar med spänning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du kanske har missat att Intel blöder ganska kraftigt?

Ja och nej, Intel hade en vinst på 10 miljarder kronor andra kvartalet men betalade ut 15 miljarder kronor i utdelning för en nettoförlust på 500 miljoner. Frågan är ju mer vad som händer långsiktigt.

Permalänk
Medlem

Finns säkert många som är besvikna att Intel inte kommer med någon 4090-dödare men mer konkurrens i de lägre segmenten gör nog mer nytta för de allra flesta.
Även om 3060 Ti och 3070 skulle förbli bättre köp tvingar det kanske ner priserna i hela segmentet. XESS måste fungera felfritt och få brett stöd dock. Dels behövs uppskalning även för 1080/1440p om man ska köra med raytracing och andra uppskruvande grafikinställningar i nyare spel, och dels börjar högupplösta skärmar bli så pass billiga att även de som inte har råd att lägga 27 000:- på ett grafikkort mycket väl kan ha en 4K-skärm.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Håller med dig men dock bör man reservera sina förhoppningar då gäller Intel ARC så i optimala förhållanden så kanske presterar kring 3060 Ti (möjligtvis 3070) nivå och gäller främst DirectX12 stödande spel, ARC funkar ju bäst i just DirectX12 och ganska bra i de som stöder Vulkan API dessutom. Medan i DirectX11 t.ex. som är betydligt vanligare ännu kan prestandan vara helt annan än konkurrenterna, dock är det ju mestadels lite äldre titlar om man tycker borde vara helt spelbara trots det men säkert finns lite undantag här och där.

Dessutom får man väl räkna lite med halvdant stöd för olika funktioner som det blivit tydligt de har försökt rusha ut istället för att nu först få basegenskaperna att funka bra först. Hänvisar till t.ex. deras motsvarighet av DLSS som har visat sig funka ganska dåligt, om det funkar alls. Samt får man väl räkna med en och annan bugg i vissa spel.

Så med tanke på det tycker jag det är väl lite på dyrare sidan, nå ska vi säga 3800-4000 kr möjligtvis för 16GB modellen hade väl varit helt bra pris med tanke på vad jag skrev ovan men lär nog hamna 4700 - 5000 kr gissar jag på i butik, kanske 8GB ett par hundra kr lägre. Men har inte själv uteslutit att ge A770 en chans för är samtidigt lite kul att testa en helt ny aktör på marknaden och de behöver få lite stöd trots produkten inte kan leverera riktigt ännu jämfört med konkurrenterna på alla plan så att investerare och Intel chefer blir övertygade att det är värt att satsa på så att kommande generationer så småningom sakta men hoppeligen kan börja springa i kapp konkurrenterna.

Ja man har väl inte allt för höga förhoppningar när det gäller prestandan då det har skrivits en hel del om buggiga drivrutiner. Man får helt enkelt vänta tills recensionerna börjar trilla in.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Moderator
Testpilot

Äntligen! Så vi har längtat efter att ignorera denna produktserie!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du kanske har missat att Intel blöder ganska kraftigt?

Med en prognosticerad 2022 omsättning på 66 miljarder USD och ett operativt resultat på nästan 11 miljarder USD så kan de knappast beskrivas som "kraftigt blödande". Visst är det surt för dem att ha tappat 10% i omsättning från förra året men det är ju antagligen just därför de satsar på tillväxt inom grafikkorts-segmentet, för att diversifiera.

Visa signatur

Ryzen 2600X, RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Intel går plus minus noll på dessa. Försäljningspriserna till slutkund överstiger knappt tillverkningskostnaderna.

De går i bästa fall plus minus noll på produktionskostnaden (dvs, om de får ut en full A770 och inte nån av de nerfade). Om du tar med utvecklingskostnaderna så är det en massiv förlustaffär.

Skrivet av BloodFarmer:

Helt klart intressant. Önsketänkande möjligtvis, men jag hoppas att Intel iochmed detta på sikt kan slå Nvidia lite på fingrarna och ta marknadsandelar, så att de skärper sig med priserna.

Detta är hela garfikkortsmarknaden i ett nötskal. Folk vill ha konkurrenter för att Nvidia skall tvingas sänka priserna så att de kan fortsätta köpa grönt. Nvidia kommer att fortsätta med ohemula priser så länge folk gör så. Köp det bästa pris/prestanda i alla lägen, oavsett vad det står på kortet, så får de jobba lite. Det är rätt ovanligt att Nvidia har något konkurrenskraftigt i mellanklassen (även om just 3000-serien var rätt jämn mot RDNA2).

Skrivet av fesoj:

Xbox-franchisen gick inte med vinst förrens dess tredje iteration.

Som jag har hört det så var den första generationen bara ett stort svart hål som svalde pengar, medan 360 gick helt OK tills red ring of death kom och MS fick punga ut med en dryg miljard dollar för att lösa det. Generationen efter gick möjligen plus för bara den generationen, men jag har svårt att tro att den täckte förlusten från de första två.

För Sony är det väl allmänt accepterat att de gick mer eller mindre break-even på den första, men formligen badade i pengar från PS2 så att hela affären fortsatte att gå bra även när PS3 började svagt (den kom sig mot slutet).

Autocorrect 🤮
Visa signatur

5900X | 6700XT