FPS eller Grafik - vad är viktigast för dig i spel?

Permalänk
Medlem

Många som klagar på oljud ser jag och jag förstår inte riktigt varför. Min dator är relativt högljudd under belastning men jag hör den inte om jag har en normal ljudvolym i mina helöppna hörlurar.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Vill ha det så snyggt som möjligt i 120fps @4K på en 55 tums LG B1.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Vill ha det så snyggt som möjligt i 120fps @4K på en 55 tums LG B1.

Inget grafikkort fixar väl ens i närheten av det i mer krävande spel dock?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Formad av Doom på en 486-33 ser jag allt över 30 fps som finfint! Plus att jag sällan spelar spel som kräver jättehöga fps även om det så klart är trevligt.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Allting så maxat det går, därför älskar Inet mig och min plånbok hatar mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Inget grafikkort fixar väl ens i närheten av det i mer krävande spel dock?

Nä inte ännu men har förhoppningar på nya 4000 serien

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Just nu spelas det multiplayer FPS å där finns bara ett svar, fps. spelar man singleplayer spel så vill man ju tappa hakan utav effekterna å grafiken i spelet, något som jag inte gjort på länge men finns den del nya speltrailers på uppkommande spel på youtube där man blir väldigt impad, får se hur slutresultatet blir.

Får la tacka nya konsolerna för det grafiska-hoppet om man ska tro på de dära youtube speltrailers.

förstår inte reviewers, de testar oftast singleplayer games där man eg inte behöver mer en en skräp cpu men för multiplayer så e det ju snorviktigt med fps om man inte vill ska slå sönder datorn. exempel: ibland ställer Warzone ner sig till 120hz, å jag märker direkt att nått e fel, det märkte jag av även på min 170hz 1440p skärm. lite av samma sak när alderlake cpuerna inte har tunade minnen, från ca 70ns till 50ns e ett krav för att jag inte ska känna att jag går i tapetklister även om fps:en jag ser i högra hörnet är snarlika.

sen får man tänka att fps e snorviktigt om man vill va precis i bilspel, dvs var man vill placera sig på banan. ju högre fps i hög hastighet destå tightare toleranser, från meter till centimeter.

Recensenterna borde faktisk gå tillbaka till sitt skrivbord å tänka om hur de ska testa hårdvara, kommer ni ihåg hur flertal av recensenterna testade gpuer? om ett grafikkort inte klarade av en inställning så sänktes inställningarna tills det var spelbart på det graffet, men på så sätt så var det även en förlust mot det/de grafikkort som inte behövde denna inställnings nedgradering.

Så varför får vi se testresultat för spel där både cpuer å gpuer presterar mer än dugligt men skillnaden kanske är 20-30fps i single-playerspel @ max inställningar. Hmm, dags att tänka om hur man ska test hårdvara kanske?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Har en 4k 144hz skärm så jag försöker hålla mig kring 144 eller just under, säg 120-144 som mål med så höga grafikinställningar som tillåts.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Skiljer lite från spel till spel men generellt sett så är 60 fps acceptabelt förutom för snabba shooters där 100+ fps är att föredra. I MSFS är jag glad om jag kan hålla mig över 40 fps och det är okej i det spelet. 30 fps däremot är i princip ospelbart.

Permalänk
Avstängd

Absolut minimum 60, mindre än så går jag inte med på på dator.

Just nu har jag dock 4K 60Hz monitor, så målet är väl att låsa upp FPSen och sätta inställningarna så det landar runt stadiga 70-80 FPs.
Sedan låser jag frameraten på 60 för att avlasta grafikkortet, om möjligt.

I Fortnite satsar jag dock på 130+ FPS för att därefter låsa på 120.
Jag har inga bevis för det, men jag är ändå övertygad om att dubbel renderingshastighet mot skärmens frekvens ökar responsen mot serversidan, plus att det ändå känns lite rappare än låsta 60.

Jag kommer dock aldrig gå ner i upplösning då 4K på 45+ tum monitor är underbart till produktivitet, har inte plats för fler skärmar på bordet, eller större bord.
Så enda tänkbara uppgraderingen är om jag får samma specs (IPS eller gärna OLED) i 100+ Hz för under 5000:-.

Hade jag varit mer inriktad på shooters hade högre frekvens på skärmen varit givet.
Men nu är det mer bara en kort förströelse någon gång per vecka.

Permalänk
Medlem

Är nöjd så länge det aldrig dippar under 60fps i 1440p. Lirar inget som kräver ninjareflexer så prio är snygg grafik.

Permalänk
Medlem

Spelar jag snabbare spel vill jag ha strax över 90fps då det blir en helt annan kännsla med styrningen med musen just runt 90-100fps.
Tycker det känns som att det följer mycket bättre så det blir lättare att "sikta".
Kör man strategispel så spelar det kvitta, då kan det få puttra på i 60fps om det sig vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Testa sitt med datorn på och helt tyst i övrigt. Efter ett par timmar slår du av datorn. Sen förstår du vad oönskat oljud gör för stressnivåerna samtidigt som den kanske rentav stör när den är på. Ny har du måhända en tyst dator eller den sänder ut rogivande pink noise :). Gör du något som ockuperar sinnena i övrigt kan det vara tufft märka av men när oljudet försvinner sjunker axlarna. Själv sitter jag med en jävla kompressor bakom ryggen hela dagarna

När jag väll sitter vid min stationära dator så har jag alltid på mig ett headset och när den inte användes så stänger jag av den helt så inget som påverkar mig direkt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Konsolpleb 🕹

SP: Köttar på med alla inställningar så högt som möjligt medan jag fortfarande kan nå stabila 60 fps. I vissa få fall siktar jag på 120 istället om spelet är väldigt lämpat för det.

MP: Sänker i princip allt till lägsta förutom saker som kan ge övertag (skuggor, draw distance etc) även om det inte ens behövs.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag vill ha båda
Jag köper alltid komponenter så man slipper kompromissa för mycket.

Eftersom att jag har en G-Sync monitor och inte spelar multiplayer-shooters så har jag ganska mycket spelrum.

Jag ställer in så mycket ögongodis jag kan och så jag kan hålla mig över 70FPS utan dippar under det. Sen är jag helt nöjd.
Om man inte spelar onlineshooters behöver man definitivt inte några 120+ fps, tycker jag i alla fall.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Brukar ställa in så bra grafik jag kan, så länge det är stabila 60fps.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Jag kan sänka grafikinställningar litegrann för bättre fps. RDR2 kör jag finjusterade inställningar, 4k och FSR 2.0, ger en fps kring 100.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Spelar på en 60-Hz-skärm, och de spel jag spelar är det inte så noga med hög frame rate. Om det ligger mellan 45 och 60 är jag nöjd.
Så bättre grafik är alltid min prio.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

60 fps är viktigast, om inte mitt grafikkort klaras 60 fps med max settings så får man pilla med inställningarna

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Avstod röst, men inser medan jag skriver att FPS är viktigast - allt över 60 räcker för mig
På pc spelar jag i princip endast mmorpg, mest gw2 och väldigt sällan med många andra. Har fps cap på 60 fps aktiv, bara för att sänka lasten, och därmed temperatur och volym

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när man var yngre och spelade CS 1.6 medan kompisarna spelade COD MW2, och man fick så mycket skit för hur man kunde spela ett spel med sån dålig grafik. Alltid stått fast vid att grafik inte betyder något, så fps > grafik för mig, helt klart. Spelkänsla är allt som räknas.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

fps eller grafik...beror ju helt på vilket spel man spelar just för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det sistnämnda tyvärr -- det är ju sällan billigt. Men måste jag välja så FPS i alla spel där det händer nåt -- typ alla förstaperson och de flesta tredjeperson så vill jag inte ligga under 100 fps, gärna inte under 120 fps heller. Går inte det på höga inställningar så får inställningarna lida isåfall.
30-60 fps funkar inte oavsett hur det ser ut. Gränsfall på 60 dock, i MS Flight Sim skulle jag vara nöjd med 60 konstant, men det går inte det heller.

Så Nintendo Switch är helt otänkbar för dig? Jag spelar mycket switch och tycker det flyter på fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Så Nintendo Switch är helt otänkbar för dig? Jag spelar mycket switch och tycker det flyter på fint.

Nu e det inte mig du svarar, men jag spelar GT7 på ps4 å det laggar till som in i helskotta. Fy fasiken att de ens släppte det till ps4:an.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av katerina:

Så Nintendo Switch är helt otänkbar för dig? Jag spelar mycket switch och tycker det flyter på fint.

Jag kanske skulle vänja mig, men det är inget jag gillar något särskilt. Än så länge har jag faktiskt aldrig haft konsol; har kört PC sedan barnsben. Denna generation börjar ju dock högre framerates bli vanligare på konsol vilket är mycket trevligt.
Och fortsätter PC bli dyrare i den takten det gått senaste åren så kanske det får bli konsol om en generation eller två...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Något mina vänner och jag diskuterat till och från; Vad ligger dig närmast hjärtat? Är du ute efter så hög FPS som möjligt, till kostnad av lägre grafikinställningar? Eller föredrar du krispig kvalité men lägre FPS (tänk 30-60 FPS). Du kanske vill ha en salig blandning mellan bägge?

Personligen vill jag ha minst 144 FPS och sänker grafiken tills jag kan nå detta i samtliga spel. Jag spelar mest MOBA och FPS spel, vilket kanske säger sig självt varför jag föredrar hög FPS. Men det har även följt med i singleplayer-spel där jag även strävar att nå så hög FPS som möjligt - till kostnad av grafik. Likadant gäller på mitt PS5 där jag hellre väljer performance-mode för högre FPS istället för resolution-mode för finare grafik.

Får nog sätta att jag föredrar grafik, jag sitter fortfarande på 60hz, så då kan jag oftast sätta lite högre grafikinställningar!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Maxar inställningarna först, men drar sen ner tills det blir spelbart utan något värre lagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Har aldrig förstått mig på det har låg volym från datorn jag kan ju ändå inte höra den. När jag har mitt headset på mig mig ändå även fast min dator låter en hel del medans man spelar.

Trevligt när man inte har på sig headset, plus att man inte vill störa resten av familjen. Men min fru har adhd och är högkänslig för ljud, så det är kanske lite extra viktigt för mig.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

60FPS - Stabilitet och hög kvalité på grafik är mina prioriteringar.

Jag är för gammal till 120-300Hz gaming anyway.

Permalänk
Medlem

så nära 160hz @3840 x 1600 jag kan utan att förlora allt för mycket i kvalitet.
Enda spelet jag egentligen inte kunnat nå detta i är Control, fick nöja mig med 80? fps innan kvalitet blev för dåligt