Stativ för att använda TV som skärm på skrivbordet

Permalänk
Avstängd

Stativ för att använda TV som skärm på skrivbordet

Jag köpte loss en något äldre TV från jobbet för att ha som arbetsskärm hemma, en 42,5'' 4K Philips från 2017 för 800, vad jag missade var att den inte hade någon form av fot utan bara ett väggfäste utan justeringsmöjligheter.

En googling gav mig inte så mycket bra. Det finns några fötter/bordsstativ med kapacitet för en så stor TV/skärm, men inte många och ska man ha justerbarhet så verkar det gå på närmare ett par tusen eller mer.

Så har ni några tips?

Permalänk
Bildexpert 📺

Med tanke på Philips-modellen i fråga nämnd i annan tråd skulle jag testa med att köra med TV:n på medföljande fötter och så ifall det är värt att ha den som skärm till att börja med.

Annars stämmer det är bordsstativ för TV överlag dyrare mojänger. Sällanköpsprodukter som måste konstueras för att hantera storleken och vikten på en TV. Brukar bli 1000–2000 kronor beroende på.

Permalänk
Medlem

Ergotron HX som har stöd upp till 49" / 19.1kg. Viktigt att TVn har VESA 100 fäste. Kostar ca 3000-4000kr men den är robust och är i grym kvalitet. Har själv Ergotron LX som bara klarar upp till 34" men är riktigt nöjd med den jag har.

Sen kräver det ju att man även har plats med den på skrivbordet

Permalänk
Medlem

Själv har jag TV monterad på väggen som primärskärm, beroende på dina krav och din budget kan du hitta både billiga eller bra väggfästen! Prisbild blir kanske runt 500 för statiskt fäste, 1000 för tiltbart/roterbart.

Permalänk
Avstängd

Köpte en väldigt simpel och billig lösning från webhallen, då den var på rea och fanns i närmaste butiken. Inte direkt jättesnyggt och de sitter inte parallellt, men det funkar i alla fall.

Till själva idén att använda denna TV som skärm så har jag lite tveksamheter. Från början fick jag en blå kant på vertikala svarta streck (som bokstaven I) men lyckades komma runt det med Clear Type. Upplösnings- och storleksmässigt så tycker jag den är rätt nice faktiskt, dock ställde jag in Windows på 125% skalning vilket jag inte trodde jag skulle behöva, men det behövs lite avstånd för denna storlek och då blev det lite smått utan skalning. Men detta är en budget-TV och det märks väldigt tydligt när det gäller inputlag, det är mycket värre än jag någonsin har märkt av på någon form av skärm och känns sämre än att spela via XCloud på min XB och stora TV, så spel känns väl inte så aktuellt mer än typ turbaserade strategispel eller så. För jobb spelar det ingen roll dock. Man märker också av budgetbetoningen på tevens inställningar i att de är väldigt begränsade, det finns inte ens en inställning för ljus eller bakgrundsbelysning, inte ens i service-menyerna.

Men det största problemet är att den ger ifrån sig ett högfrekvent tjutande när den är igång, lite coil-whine-liknande. Min gamla plasma hade lite liknande när man visade väldigt ljusa bilder men här låter det hela tiden. Kollar man på film eller något så dränks det väl ut hyfsat, men ska jag sitta och jobba så blir det jobbigt i längden. Jag kan förstås köra med noice cancelling-lurar hela tiden men det är inte så kul.

Så jag tror det blir att gå tillbaka till den gamla skärmen tills jag hittar något bättre (kanske på BF?). Vet inte vad jag ska göra med denna riktigt.

Permalänk
Bildexpert 📺

Du måste aktivera spelläget på en Philips för att få acceptabel input lag. Äldre modeller är runt ≈50 ms i spelläget och 100–200 ms utanför spelläget. Philips tenderar att använda "Kontrast" som reglage för ljusstyrka men ofta är det felkonstruerat så att det kombinerar flera funktioner i ett.

Philips har å andra sidan haft väldigt märkliga modeller i lågprissegmentet där det kan saknas vettiga reglage. Har sett mycket men inte allt.

Permalänk
Medlem

Jag håller just nu också på att hitta en lösning till min 42 tummare som används som skärm på skrivbordet.

Har kollat en del på den här som verkar helt okej men hade gärna velat ha 20cm på höjden.
https://www.vidaxl.se/e/vidaxl-skarmstall-gra-100x27x15-cm-ma...

Men det lutar nog åt att jag monterar den platt på väggen. Då kan jag bestämma höjd själv och även dra ifrån bordet från väggen lite för att öka avståndet. Dessutom får jag resten av bordsytan fri vilket får en ganska clean look.

Skulle även kunna tänka mig bygga en egen med hyllplan i massiv ek från clas ohlsson men hittar inga passande möbelben. Letar efter rektangulära möbelben med höjd på 15-20cm.
https://www.clasohlson.com/se/p/31-3957-1

tillägg, såg nu att du inte hade ben till din tv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Du måste aktivera spelläget på en Philips för att få acceptabel input lag. Äldre modeller är runt ≈50 ms i spelläget och 100–200 ms utanför spelläget. Philips tenderar att använda "Kontrast" som reglage för ljusstyrka men ofta är det felkonstruerat så att det kombinerar flera funktioner i ett.

Philips har å andra sidan haft väldigt märkliga modeller i lågprissegmentet där det kan saknas vettiga reglage. Har sett mycket men inte allt.

Jo jag har inte lyckats hitta något spelläge tyvärr. Däremot har jag ställt in ingången på PC-läge som ska vara något liknande, men det hjälper inte mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Du måste aktivera spelläget på en Philips för att få acceptabel input lag. Äldre modeller är runt ≈50 ms i spelläget och 100–200 ms utanför spelläget. Philips tenderar att använda "Kontrast" som reglage för ljusstyrka men ofta är det felkonstruerat så att det kombinerar flera funktioner i ett.

Philips har å andra sidan haft väldigt märkliga modeller i lågprissegmentet där det kan saknas vettiga reglage. Har sett mycket men inte allt.

Skrivet av snajk:

Jo jag har inte lyckats hitta något spelläge tyvärr. Däremot har jag ställt in ingången på PC-läge som ska vara något liknande, men det hjälper inte mycket.

Lyckades komma förbi problemet med "interpolering" och lagg. Jag upptäckte att många av inställningarna inte fanns när teven var inställd på PC-läge så stängde jag av det kunde jag komma åt spelläget bland annat. Dock såg spelläget helt katastrofalt ut i själva bilden, med extrem skärpning av något slag som introducerade en massa artefakter och dessutom väldigt hög ljusstyrka. Men filmläget verkar också ha avhjälpt problemen så det kör jag på nu. Fattar inte varför "PC-läge" ska innebära över 100 ms delay och att en massa inställningar kring bilden (som ljusstyrka eller "bildläge") försvinner.

Varför ska det vara så komplicerat med inställningarna på dagens TV-apparater. Det är samma på min "stora" TV i vardagsrummet, en massa inställningar som antingen är utgråade eller helt enkelt inte visas alls bara för att jag har valt något alternativ någon annanstans eller råkar befinna mig på en annan ingång eller så. Många av alternativen verkar bara finnas när man är inne på "klassisk TV" (marksänd eller satellit) men inte i appar eller någon av de vanliga ingångarna. Så för mig som inte har några TV-kanaler så är dessa alternativ helt gömda. På min stora TV fick jag hjälp från Samsung där någon tekniker fjärrstyrde teven och förklarade samtidigt för mig att jag inte kunde ändra HDR-alternativ med Netflix igång exempelvis.

Jag har börjat använda mig av (de dolda) servicemenyerna istället men inte ens där kan man komma åt allt hela tiden, och man riskerar ju att sabba allt också. På ett hotellrum jag bodde på i jobbet fanns det en rätt nice TV med flera HDMI-ingångar lättillgängliga och så, så jag tänkte jag kunde koppla in laptopen och kolla på Netflix eller vad det nu var, men nej den var i något låst hotell-läge som stängde av menyn för att byta ingång (bland annat). Så jag letade upp koden för att komma in i servicemenyn, den var inte så självförklarande dock så jag lyckades av misstag byta till någon rysk marknad varvid alla kanaler försvann och all text blev på ryska, och det tog några timmar att få tillbaka den, men det gick.

Permalänk
Medlem

Hyfsat variabelt stativ, hyggligt pris.
https://www.webhallen.com/se/product/307509-iiglo-TV-Bordssta...
Min 50" LG plasma i sovrummet sitter på ett sånt här
https://www.komplett.se/product/1153435/tv-ljud-bild/tv-video...
går att få upp så att undertill på tv'n sitter 26-27 cm från bordsskivan. Köpte mitt för mindre än 2 år sedan för 349 kr.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av snajk:

Fattar inte varför "PC-läge" ska innebära över 100 ms delay och att en massa inställningar kring bilden (som ljusstyrka eller "bildläge") försvinner.

Bildprocessningen i övriga lägen på en TV är typiskt baserade på video där bilden först subsamplas, ofta till 4:2:0 eller 4:2:2 internt. Alla sådana filter och fixar som finns där baseras på den processningen. Med en PC vill du hålla RGB-nivåerna intakta och undvika subsampling eftersom det syns på datorgrafiken. Därför stängs alla videoprocessning av i PC-läget.

Yes, TV-tillverkarna är väldigt bökiga med det här. Alla gör på sitt sätt med sina olika för- och nackdelar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Bildprocessningen i övriga lägen på en TV är typiskt baserade på video där bilden först subsamplas, ofta till 4:2:0 eller 4:2:2 internt. Alla sådana filter och fixar som finns där baseras på den processningen. Med en PC vill du hålla RGB-nivåerna intakta och undvika subsampling eftersom det syns på datorgrafiken. Därför stängs alla videoprocessning av i PC-läget.

Jo det var lite det jag hoppades på, låt datorn sköta färgtemperatur och sånt och bara agera dum skärm liksom, men då fattar jag inte varför det blev så mycket lagg och att interpoleringen inte gick att stänga av.

Citat:

Yes, TV-tillverkarna är väldigt bökiga med det här. Alla gör på sitt sätt med sina olika för- och nackdelar.

Jo, de borde tänka lite mer på användbarheten.