Calle och André unboxar X670E-moderkort

Permalänk
Melding Plague

Calle och André unboxar X670E-moderkort

AMD Ryzen 7000-serien är här och med den en ny plattform. Häng med när redaktionen tar en titt på ett urval av de nya moderkorten!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Som ni säkert har kunnat lista ut så är videon inspelad under gårdagen den 27/9. Vid inspelningstillfället var ej priserna på moderkorten kända och därför finns dom istället bifogade i tillhörande artikel.

Permalänk
Medlem

Vilka priser, finns färdigbyggda desktops med RTX 3060 Ti för ca 1000 kr mer.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Kan ni göra en video på moderkort som folk faktiskt har råd med också nästa gång?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Holly F...!! tänkte jag när jag såg dessa priser. Min senaste kompletta 5600g kontorsdator kostade inte i närheten av vad enbart dessa moderkort kostar

Permalänk

AMD gört bort sig totalt! Hade de satt 3290kr för 7600X och 4290kr för 7700X så hade det varit okej men nu nej! Lägg dessutom till svindyra X670E moderkort som egentligen inte ger någon direkt fördel.

Hade egentligen tänkt uppgradera till ett AMD-system nu i höst, vinter. Men nu är det väldigt osäkert. Äger också AMD aktier så jag är lite partisk men skyr inte att visa mitt missnöje.

Permalänk
Medlem

B650E/B650 som blir mer mainstream väntas visas upp i Oktober. Det är inte många som har något behov av X-serien den här vändan.

Men fina kort är det ju. 😉

Permalänk
Medlem

Visst är dessa toppmodeller, men priserna är helt galna även i det segmentet… kommer kanske aldrig mer köpa en desktop med denna utvecklingen

Permalänk
Medlem

Premiummoderkorten har gått och blivit dyra, men det började för flera år sedan och det gäller både AMD och Intel, så det är inget nytt med AMDs 7000-serie. Intels 1700-kort har funnits ett tag så där finns kort i mer överkomliga priser, men även deras DDR5 moderkort är rätt dyra.

Trots det var det trevligt att se vad nyare moderkort har att erbjuda, själv sitter jag på ett Asus z390-F som kostade ca 1800kr 2018.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Enligt Buildzoid så är det framför allt pci-e 5.0-switchar som kostar en hel del och driver upp moderkortspriserna, men när det gäller toppmodellerna så finns det inga egentliga fördelar som faktiskt motiverar priset, utan det är bara tillverkarna som försöker locka till sig valar.

B650(E) är betydligt vettigare, och själv kommer jag åtminstone vänta på dem innan jag eventuellt köper något.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

AMD gört bort sig totalt! Hade de satt 3290kr för 7600X och 4290kr för 7700X så hade det varit okej men nu nej! Lägg dessutom till svindyra X670E moderkort som egentligen inte ger någon direkt fördel.

Hade egentligen tänkt uppgradera till ett AMD-system nu i höst, vinter. Men nu är det väldigt osäkert. Äger också AMD aktier så jag är lite partisk men skyr inte att visa mitt missnöje.

Tyvärr är det svenska kronan (SEK) som gör bort sig totalt. USD har blivit 30% dyrare på ett år. Om du tar din önskan om 4290kr för Ryzen 7700X så innebär en 30% dyrare USD ett pris på 5577kr. Webhallen säljer den CPUn för 5429kr. Hade det inte varit för den svaga svenska kronan hade du fått ditt önskepris.

Moderkorten däremot, de är dyra även med hänsyn till valutan. Där blir det förhoppningsvis bättre med B-serien.

Permalänk
Skrivet av alpha:

Tyvärr är det svenska kronan (SEK) som gör bort sig totalt. USD har blivit 30% dyrare på ett år. Om du tar din önskan om 4290kr för Ryzen 7700X så innebär en 30% dyrare USD ett pris på 5577kr. Webhallen säljer den CPUn för 5429kr. Hade det inte varit för den svaga svenska kronan hade du fått ditt önskepris.

Moderkorten däremot, de är dyra även med hänsyn till valutan. Där blir det förhoppningsvis bättre med B-serien.

Det där hade stämt om det inte vore för att Intels nya Raptor Lake bara är några hundralappar dyrare än Alder Lake processorerna. Det förstnämnda har också fler E-cores.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig få för mig att lägga så mycket pengar på ett moderkort. I alla fall inte till min privata dator som mest används till spel och surf. Tycker jag tog i när jag köpte mitt x370 kort för 2800kr och nu i efterhand vet jag att jag hade haft lika kul med datorn om jag valt ett b350 kort för 950kr.

Skrivet av Dinkefing:

Det där hade stämt om det inte vore för att Intels nya Raptor Lake bara är några hundralappar dyrare än Alder Lake processorerna. Det förstnämnda har också fler E-cores.

Det kommer reglera sig själv när intels väl finns att få tag på. AMD kommer troligtvis inte fortsätta ta samma pris om intel släpper likvärdiga/bättre grejer för ett lägre pris.

Är AMD lika dåligt prissatta mot 13 serien i ex USA där de handlar i USD?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det kommer reglera sig själv när intels väl finns att få tag på. AMD kommer troligtvis inte fortsätta ta samma pris om intel släpper likvärdiga/bättre grejer för ett lägre pris.

Är AMD lika dåligt prissatta mot 13 serien i ex USA där de handlar i USD?

Intel har ju redan gått ut med MSRP för 13000-serien. 13600K för $319 vilket bara lite mer än vad $289 som 12600K kostade. Visst kan kronkursen påverka men jag tror ändå den kommer ligga under AMDs 7600X gör här i Sverige. Hade valt Intels system alla dagar i veckan då man både får mer MT prestanda och där moderkorten också kostar mindre.

AMD's starka fördel är ju framtidskompabiliteten där de sagt att de kommer stödja åtmistone fram till 2026. Men ska man inte uppgradera förrän efter fem år så vinner Intel här.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Intel har ju redan gått ut med MSRP för 13000-serien. 13600K för $319 vilket bara lite mer än vad $289 som 12600K kostade. Visst kan kronkursen påverka men jag tror ändå den kommer ligga under AMDs 7600X gör här i Sverige. Hade valt Intels system alla dagar i veckan då man både får mer MT prestanda och där moderkorten också kostar mindre.

AMD's starka fördel är ju framtidskompabiliteten där de sagt att de kommer stödja åtmistone fram till 2026. Men ska man inte uppgradera förrän efter fem år så vinner Intel här.

13600k Kan du boka för 4299kr
Samma butik tar 4190kr för en 7600x. Båda är dyra i Sverige just nu. Speciellt AMD eftersom det just nu endast verkar finnas dyra moderkort som vanligt med nya socklar.

Och jag antar att AMD sänker priserna om det visar sig sälja mindre än förväntat just nu passar de antagligen på att ta lite extra eftersom intels nya inte släppts.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Asus TUF X670E-PLUS för 3829kr på Inet om man är medlem. Det är väl ett OK pris i dagens läge med tanke på att det ändå är ett high-end moderkort.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Kan nämna att Aorus Master 570X har värmekuddar på VRM till backplate. Tänkte att förhoppningsvis missade ni dessa när ni kikade på Master 670XE.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av TaunyTiger:

Kan nämna att Aorus Master 570X har värmekuddar på VRM till backplate. Tänkte att förhoppningsvis missade ni dessa när ni kikade på Master 670XE.

Tjena! Jag dubbelkollade nu när jag såg ditt svar och mycket riktigt så sitter det thermal pads under styrkretsen och under spänningsregulatorerna.
Det missades när vi spelade då jag inte såg dem

Permalänk
Medlem

ASUS moderkorten verkar ha USB4 support via en Intel krets.

Permalänk
Medlem

@CrispVanDahl vid 4:49 ang pcie 5 ssd och 4090. Så funkar det inte. Du får ju bara 8x pcie som går i 4.0 om du ploppar i ett 4090

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av varget:

@CrispVanDahl vid 4:49 ang pcie 5 ssd och 4090. Så funkar det inte. Du får ju bara 8x pcie som går i 4.0 om du ploppar i ett 4090

Haha ja så klart vilken tabbe där blev det lite feltänk framför kameran!
Bra att du säger till.