Ryzen 9 7900X deliddas – sjunker 20 grader i temperatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jo hade det funnits begagnade, fungerande AM5 processorer för någon hundralapp att köpa förra hösten så hade jag köpt en sån istället.
Men nu fick det istället bli en billig Ryzen 1000 som "stopgap solution".
Ibland är det enklare att köpa produkter som finns. Än något som kommer någon gång i framtiden.
Har redan bytt till en Ryzen 5 2600 istället (också begagnad).
Tänkte blackfriday shoppa en Ryzen 5000 processor.

Moderkort (köptes helt nytt, garantier, återförsäljare, etc):
MAG X570S TOMAHAWK MAX WIFI

Nu påstår jag inte att jag nödvändigtvis är representativ för varken SweClockers, Sveriges, eller jordens befolkning.

Men när du tänker
- Ingen behöver det här.
Då är det jag som är denna Ingen

Jag har hoppat över uppgradering flera Intel-generationer för att de gjorde såna klena uppdateringar på plattformen att det i princip hade blivit som att sätta en ny CPU på ett gammalt Skylake-moderkort från 2015. Det dröjde ändå till december 2021 innan Intel fick ändan ur vagnen och lyckades släppa någon egentligen uppgradering till den tidigare sex år gamla plattformen. Förutom det problemet så är det ju också beroende av att moderkortstillverkaren släpper ett nytt BIOS med stöd för den nyare CPUn, och det har ju varit en ganska blandad historik på den punkten bland tillverkarna på AM4 som jag har förstått det.

Förstår att det kan vara kul att byta processor, jag köpte precis en i7-9700K till mitt Z390-moderkort. Den får agera tillfällig uppgradering men är också för att min kompis som tar över datorn för ett par tusen om några månader ska få en åttakärnig CPU och bland de snabbaste som går på den sockeln.

Min poäng är mest att om datorn ändå begränsas av en massa ålderdomliga interface så blir nyttan ganska liten i slutänden i ganska många fall.

Permalänk
Medlem

Man får ju hoppas att de fixar detta i nyare revisioner.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

AMD kör väl med fastlödd IHS så vitt jag förstår, så kylpasta är inte problemet.

Problemet är att IHS:en är väldigt tjock, vilket försämrar värmeöverföringen, och av allt att döma har detta enbart gjorts för att bibehålla kompatibiliteten med cpu-kylare för AM4. Om de använde en tunnare IHS så skulle existerande kylarna inte få kontakt med cpu-ytan.

Nåt är ju jävligt fel om en tunn metallbit skall ge en temperaturskillnad på 20C. Vi kan ta och tilläggsisolera husen med lite sån plåt, kan bli bra nu i elbristens tidevarv.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Då är det ju inte samma sockel längre...

Nej, men poängen är att man hade kunnat ändra så att sockeln AM5 satt X mm högre upp för att en normaltjock CPU skulle hamna på en höjd så att en kylare för AM4 skulle passa. Detta innebär att maxhöjd som vår plats i sockeln blir mindre, vilket är det enda skäl jag kan komma på att man skulle göra så här.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av liten_lemmel:

Det finns möjlighet för de som köpte en bra X370 bräda att gå från en Ryzen 5 1600 ända upp till en 5950X, rent teoretiskt. Helgrymt om du frågar mig.

Vi kan också vända på frågan: Varför ska du vara tvungen att köpa ny bräda varje gång du vill byta cpu?

Vi kan vända på det igen, hade du köpt 8700k vid samma tidpunkt så hade du inte haft samma behov att uppgradera

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nåt är ju jävligt fel om en tunn metallbit skall ge en temperaturskillnad på 20C. Vi kan ta och tilläggsisolera husen med lite sån plåt, kan bli bra nu i elbristens tidevarv.

Ja, nog verkar det underligt alltid. Fast det blir ju förstås alltid en skillnad mellan cpu -> lödmetall -> ihs -> kylpasta -> cpu-kylare som är default och cpu -> kylpasta -> cpu-kylare som det ju blir när man kör deliddat. Skippar två värmeöverföringssteg.

Visst, nu var det väl även så att Der8auer använde en "extrem" specialvariant av den flytande metallpastan som ännu inte finns att köpa, men han sa att det förstås bara handlar om ett fåtal graders skillnad.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

De som inte tycker att det spelar någon roll om de sitter fast på PCIe 3.0 och massa SATA-anslutningar behöver antagligen inte byta CPU heller.

Det beror väl rimligtvis på vad datorn används till, och vad man prioriterar.
Att gå från en SATA-ansluten SSD till en ansluten via PCIe 4.0 påverkar ju inte bildfrekvensen, exempelvis, inte heller påverkar det kompileringstider, det gör dock en uppgradering av processorn.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer senare versioner utan bakåtkompabilitet så man får ut det bästa och mesta av CPUn utan våld.

Permalänk
Medlem

Känns ju helvärt att ha ett stort utbud av kylning som fungerar sämre än vad stock-kylning hade gjort med tunn IHS.
Om det kommer shims och kylaranpassningar så att man kan delidda säkert så kan det vara något, annars kan detta vara en dealbreaker.

Permalänk

Det är bra att de får mycket skit för det. Tydligen så har handlare märkt att kunder är tveksamma till att köpa pga der8auer.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

Jag tror att detta är ytterligare ett tecken som visar till varför man inte bör lova att behålla samma sockel på för många generationen av moderkort i förväg.

Vi hade förvirring av CPU support trots samma sockel, problem där AMD inte kunde ha support på allt samtidigt pga att de fick slut på utrymme på minnet som sparade BIOsen och man kunde inte uppgradera/nedgradera BIOS utan att redan ha en kompatibel CPU installerad i sockeln, krångel funktions support pga generations skillnad och nu detta.

Jag fattar att folk gillar att spara pengar på att kunna köra samma moderkort / kylare flera generationer men det är inte värt att dra ut det så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

Jag tror att detta är ytterligare ett tecken som visar till varför man inte bör lova att behålla samma sockel på för många generationen av moderkort i förväg.

Vi hade förvirring av CPU support trots samma sockel, problem där AMD inte kunde ha support på allt samtidigt pga att de fick slut på utrymme på minnet som sparade BIOsen och man kunde inte uppgradera/nedgradera BIOS utan att redan ha en kompatibel CPU installerad i sockeln, krångel funktions support pga generations skillnad och nu detta.

Jag fattar att folk gillar att spara pengar på att kunna köra samma moderkort / kylare flera generationer men det är inte värt att dra ut det så mycket.

Nja, håller inte alls med om din slutsats. Det här är ju en helt ny sockel och inte en gammal - man har behållit gamla dimensioner för att slippa släppa nya fästen till befintliga kyllösningar. Om någon tryckt på för den kompatibiliteten så lär det ju vara tillverkare av kylare snarare än konsumenter.

Amd's bortförklaringar för uteblivet stöd av gamla moderkort för 5x serien visade sig ju vara rent trams då det som vi märkte inte var några problem i slutändan.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Hur kan de ens släppa en så dålig ihs? Nånting måste ju ha tiltat bakom pannbenet på den ansvarige designern.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Vi kan vända på det igen, hade du köpt 8700k vid samma tidpunkt så hade du inte haft samma behov att uppgradera

Och sedan endast kunnat uppgradera inom samma döda plattform. AM4s långa livsspann är enbart positivt, jag ger mig inte på den punkten.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Inaktiv

Vore intressant att se hur mycket prestandan påverkas ifall man kör med lågprofilkylare på dessa, typ Noctuas NH-L9x65 med 7600x eller 7700x (i spel).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danedi:

Hur kan de ens släppa en så dålig ihs? Nånting måste ju ha tiltat bakom pannbenet på den ansvarige designern.

Dock presterar de ju väldigt bra även fast IHS verkar undermålig. 95C är det ju inget fel med på dessa processorer utan det är ju vad de är designade för.