Batteriet i oanvända Samsung-telefoner sväller

Permalänk
Melding Plague

Batteriet i oanvända Samsung-telefoner sväller

Ytterligare batteristrul med Samsungs mobiler har uppdagats och den här gången handlar det om batterier som sväller i oanvända enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm, har en gammal note 3 som ligger och skräpar i en låda. Har inte hört att de ska ha problem men skadar kanske inte att ta en titt när man kommer hem från jobbet.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Har en gammal S6:a där precis detta har hänt, batteriet har svällt så pass att bakstycket har tryckts lös

Permalänk

Jag har sett denna video tidigare. Jag tycker det inte är konstigt om det hade varit ännu äldre samsungs, nu var det lite väl nya.

Permalänk
Medlem

Kastade ut min S10 när jag såg hans video. Den var redan helt obrukbar men vill inte ha potentiell tickande bomb hemma.

Man är lite rädd att lämna in gamla telefoner på återvinning då någon skulle kunna få tag på ens uppgifter på telefon. Då jag kör med telefoner till de blir obrukbara så kan man inte bara göra en återställning eftersom de inte fungerar. Men vet inte om det är någon risk och vad man kan göra åt det i så fall när en telefon inte ens går att få igång.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Har tiotalet gamla telefoner i en papplåda i källaren. Kanske ska slänga dem innan hela kåken brinner ner ...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Har en gammal S6:a där precis detta har hänt, batteriet har svällt så pass att bakstycket har tryckts lös

Kollade precis på våra gamla och hittade en S8 Plus där baksidan har släppt.... >.<

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dagas:

Kastade ut min S10 när jag såg hans video. Den var redan helt obrukbar men vill inte ha potentiell tickande bomb hemma.

Man är lite rädd att lämna in gamla telefoner på återvinning då någon skulle kunna få tag på ens uppgifter på telefon. Då jag kör med telefoner till de blir obrukbara så kan man inte bara göra en återställning eftersom de inte fungerar. Men vet inte om det är någon risk och vad man kan göra åt det i så fall när en telefon inte ens går att få igång.

Då får du väl kryptera lagringen om du är så rädd.

Skrivet av HappySatan:

Har tiotalet gamla telefoner i en papplåda i källaren. Kanske ska slänga dem innan hela kåken brinner ner ...

Eller så byter du papp mot plåt och ställe den en bit från nått som kan brinna. Ett säkerhetsskåp som teleförvaring kan kanske bli det nya heta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är ganska nojig när det gäller gamla litiumjonbatterier och undviker att ha sådana liggande hemma. De känns som tickande bomber.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Tyckte väl det var konstigt när min gamla note 3:as batteri svällde trots att den låg 'avställd' i en skrivbordslåda..
Det hände för ett antal år sedan

Permalänk
Medlem

hm.. har en del äldre modeller i familjen (Galaxy S6, S7 och en S10) som fortfarande används och ingen av dem visar inga tecken på problem. Men sen så har jag en riktigt gammal Galaxy S2 lagrad några och några löstagbara batterier för den med och de har svält.

Permalänk
Medlem

Det händer väl med alla gamla batterier? Startade nyligen upp en gammal knapptelefon och kort därefter svällde batteriet upp. Men oavsett så är det helt enkelt en effekt av åldrade batterier, de släpper gas och sväller upp

Inte bara Samsung, de kanske sticker ut för att de länge var största tillverkaren av smartphones…

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det händer väl med alla gamla batterier? Startade nyligen upp en gammal knapptelefon och kort därefter svällde batteriet upp. Men oavsett så är det helt enkelt en effekt av åldrade batterier, de släpper gas och sväller upp

Inte bara Samsung, de kanske sticker ut för att de länge var största tillverkaren av smartphones…

Ja, över åren har jag sett i en rad olika produkter från olika tillverkare, framförallt i laptops (både windows och mac). Märks oftast att tocupad klicket slutar funka för att den pressas upp underifrån.

Permalänk

Känns som ännu en anledning till att gå över till något bättre än litium, utöver geopolitiska anledningar.

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid använda dem till kuddar eller annat kul 😜

(Ironi)

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jag har kört med samsung s3, s4, s5, s7 edge, s8, s9 och s21. Av alla telefonerna så är det bara s5 jag hade problemet med att den startade om sig nu och då. Skickade in den på garanti och det visade sig att vara batteri problem. Så fick nytt batteri till mobilen. Efter det så har jag inte haft någon problem med samsung telefonerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då får du väl kryptera lagringen om du är så rädd.

Eller så byter du papp mot plåt och ställe den en bit från nått som kan brinna. Ett säkerhetsskåp som teleförvaring kan kanske bli det nya heta.

Ja, väldigt hett 🔥! Perfekt för att värma huset under vintermånaderna 😅

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Det finns en mod till gta v där sticky bomben såg ut som en samsung galaxy.
Den känns helt plötsligt aktuell igen

Permalänk
Medlem

Hitta just min gamla samsung s7 edge i en låda i samband med flytt och den hade svällt så mycket att hela bakstycket låg bredvid.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det händer väl med alla gamla batterier? Startade nyligen upp en gammal knapptelefon och kort därefter svällde batteriet upp. Men oavsett så är det helt enkelt en effekt av åldrade batterier, de släpper gas och sväller upp

Inte bara Samsung, de kanske sticker ut för att de länge var största tillverkaren av smartphones…

Har inte haft ett enda batteri som svällt för mig. Varken smartphone eller "dumbphone" under alla mina år, vilket nog är runt >15 år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Hade en Note 1 som batteriet svällde på efter 4 år, då hade den varit oanvänd i 2 år.

Permalänk
Medlem

Bara haft en Sony Ericsson w880i som svällt upp men det var ju bara och slänga batteriet och köpa ett nytt, enkelt på den tiden.

Surfplattorna verkar inte vara drabbade? vi hade en Samsung platta liggandes här hemma i 5 år utan att något konstigt hände innan den åkte till tippen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ringman:

hm.. har en del äldre modeller i familjen (Galaxy S6, S7 och en S10) som fortfarande används och ingen av dem visar inga tecken på problem. Men sen så har jag en riktigt gammal Galaxy S2 lagrad några och några löstagbara batterier för den med och de har svält.

"fortfarande används"
Ja tror de är precis de här som ändrar de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalcore:

Kollade precis på våra gamla och hittade en S8 Plus där baksidan har släppt.... >.<

Har en liggandes på nåt ställe bara jag hittar den

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Viking
Skrivet av medbor:

Det händer väl med alla gamla batterier? Startade nyligen upp en gammal knapptelefon och kort därefter svällde batteriet upp. Men oavsett så är det helt enkelt en effekt av åldrade batterier, de släpper gas och sväller upp

Inte bara Samsung, de kanske sticker ut för att de länge var största tillverkaren av smartphones…

Men det är dock lite skillnad nu när 19 av 20 batterier (om inte mer) som sväller upp är från Samsung.

Sedan nämnde ni inte i artikeln att även hans S20 FE och Fold 2's batterier expanderat.
Har också sett flera skriva att deras S21 Ultra börjat dela på sig. Men inget med bevis.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Varför är det bara samsung som drabbas av detta jag får inte ihop det ?

Permalänk
Medlem

Har en Samsung galaxy s7 och en s8 plus som inte har varit använda på flera år och har inte blivit påverkad av detta problemet. Dock så laddar jag upp mobilen till 100% precis innan jag stänger av den för gott. Så att batteriet inte helt läger av om man t.ex behöver man använda mobilen i framtiden som reserv mobil eller ska ge bort den till någon. Antar att det problemet bara uppstår om inte batteriet har varit "dött" alldeles för länge.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Har en Samsung galaxy s7 och en s8 plus som inte har varit använda på flera år och har inte blivit påverkad av detta problemet. Dock så laddar jag upp mobilen till 100% precis innan jag stänger av den för gott. Så att batteriet inte helt läger av om man t.ex behöver man använda mobilen i framtiden som reserv mobil eller ska ge bort den till någon. Antar att det problemet bara uppstår om inte batteriet har varit "dött" alldeles för länge.

Det är inte bra att ladda till 100% om den ska långtidslagras. Det rekommenderas att ha batteriet på ca 50% när man ska långtidslagra ett batteri

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ska fråga min gamla telefon "Är du på tjocken lille vän?''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men det är dock lite skillnad nu när 19 av 20 batterier (om inte mer) som sväller upp är från Samsung.

Sedan nämnde ni inte i artikeln att även hans S20 FE och Fold 2's batterier expanderat.
Har också sett flera skriva att deras S21 Ultra börjat dela på sig. Men inget med bevis.

Jag köper absolut att problemet kan vara större hos samsung, men inte att de är skyldiga till allt. Om inte annat så gör de väl batterierna till många andra? De är ju en stor aktör på batterimarknaden i stort och har gott anseende på t.ex. 18650-celler för allehanda implementationer

Absolut kan de ha tagit ut svängarna och kör sina batterier i telefoner för hårt (se bara Note 7) men än så länge är sample-size lite för liten för min del

I slutet på videon så sa ju 40% att det inte bara var Samsung, och vissa ’mindes bara’ dem…

Som sagt glöm inte att för 5 år sedan och tidigare var de med marginal störst på marknaden, inte alls otänkbart att detta är en av anledningarna